110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja START »

itsehän tein sen kytkinsylinterin tonne sisään kun sain tarpeekseni vipujen kassa pelaamisesta. kyseessä siis fiiatin sileäkylkinen missä sen jonkun työntötankokoneen kytkinkoppa. kuitenkin vaijerilla vakiona.
aluks siihen hitsautin vain työsylinterin paikan ja tein uuden reijän ja kierteen sille haarukan natsalle oikealle puolelle (vaijeri vetää, sylinteri työntää..) ladan haarukka ja oliko fiiatin painelaakeri.
no sitten irtos se tappi kun oli niin ohkasessa kohtaa se kierre että korkkas. purin ja hitsasin lisää tavaraa ja uus kierre. samalla muutenkin hitsailin sitä koppaa välipellin pulttien paikkoja yms.
sit oli häikkää siinä tangossa mikä tulee sylinteriltä. ja tais se sylinterin kiinnitys pulttien kierteetkin mennä kerran... kuitenkin kolmesti ajellu ilman kytkintä kotio :lol:
sen takia parempi mitä vähemmän liikkuvia osia
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
naco
Lada kerhon jäsen
Viestit: 216
Liittynyt: 28.11.2008 4:26
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja naco »

Siihen painelaakeriasiaan sen verta, että helpoin on laittaa M10 prikkoja 6-8mm edestä sen kytkinkäpälän pultin alle ja locun kanssa pultti kiinni. Kierrevarat riittää hyvin. Tähän oli ikaisemminkin tässä ketjussa viittausta, ei kuitenkaan omaa kokemusta.. Meidän oma kokemus on todennut prikkaratkaisun erittäin toimivaksi.

Kampiakseliin ei kannata laittaa takapotkun silmälaakeria, mittailtiin kampiakselin vahvuuksia ja päädyttiin itse käyttämään fordin neulalaakeria, sen pienen koon takia. Etuvedon kampiakselissa on jo vakiona keskitysolake.

Imusarjoja ja pakosarjoja saa ManseMotorssilta suoraan hyllystä.

Vesilinjat (jottei tarvitse tulipeltimuokkausta) on vielä proto asteella, mutta saataneen parissa kuukaudessa valmiskittejä haluaville sellaiset aikaan.

Teräsvauhtipyörät joihin sais joko 200 tai 215mm levyllä olevan kytkinpaketin kiinni, on myös tuotantosuunnittelussa.. Kesäkuulle saataneen sellaisia..

Lisäkyselyt suoraan sähköpostiin ei yv viesteinä.
Avatar
Tooberi
Viestit: 198
Liittynyt: 27.5.2009 19:21
Paikkakunta: Ii

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja Tooberi »

noniin, mansemotorsilta hommasin sintterilevyn ja asetelmaksi valikoitui samasta paikasta 700kg paininvoimalla kilpa-asetelma. tehdas lupaa 280nm väännönkestoa mutta kuulemma venäjänpojilla kestänyt 360nm sintteri levyllä.

Kuva

sitä vähän mitottiin ja shimmailtiin. painelaakerin puolelta painettuna n.15 kiloa jäykempi mitä takavetoisen vanha vakio tarvike asetelma. levyn puolelta ei ole vielä päässyt mittaamaan. ei ole kunnon mittareitakaan mutta saisi suuntaa antavaa tietoa vakio asetelman paininvoimaan verrattuna.

tuota kun vertasi vakio tarvike asetelmaan niin näytti päällepäin että olis takapotkun kuori. sitten kun purkaa ton etuvetosen paketin pois niin voi vähän siihenkin verrata.

kattoo millon jaksaa asentaa ja katsoa pitääkö shimmata niin saa tuon testiin, on siinä muutakin pientä. uusi 16v kansiaihiokin tuli hommattua. mielessä käynyt isovena kannen teko.
Viimeksi muokannut Tooberi, 25.6.2014 13:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Lada 2107 1600SL jäärata pirssi
Lada 2101 1600 16v Copper Top
Avatar
Tooberi
Viestit: 198
Liittynyt: 27.5.2009 19:21
Paikkakunta: Ii

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja Tooberi »

kaverin painemittarillisessa prässissä kävin painelemassa asetelmia. eihän tuo mittari sovellu tähän hommaan sinnepäinkään kun luvut lähtee tuhansista kiloista, mutta ihan mielenkiinnosta sai vertailla.

takavetoisen vanhan tarvike vakio asetelman näyttämä:
Kuva

uuden asetelman näyttämä:
Kuva

kumma kun nousi edes tuon verran viisari. vakio asetelman paininvoiman pitäisi olla n.560 kiloa, paljonko sitten vanha väsynyt.
mutta selvä ero noilla on, varsinkin kun mittari näyttää tuhansissa kiloissa niin väittäisin että on reilusti jäykempi. eihän tuohon mittariin tietenkään täysin luottoa ole, mutta käytännössä sitten nähdään miten pelaa. ei kyllä tuossa kone kokoonpanossa varmasti ole niin paljon vääntöä että tuo uus kytkin luistaisi (riippuen shimmauksen onnistumisesta :lol: ) mutta onpahan kapasiteettia tulevan varalle 8)
Viimeksi muokannut Tooberi, 10.6.2014 23:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lada 2107 1600SL jäärata pirssi
Lada 2101 1600 16v Copper Top
Avatar
Tooberi
Viestit: 198
Liittynyt: 27.5.2009 19:21
Paikkakunta: Ii

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja Tooberi »

niinhän siinä kävi ettei malttanut odottaa kesää ja kärpäsiä, tai asennusilmoja. uusi kytkin löysi tien paikallensa ja vanhaa purkaessa selvisi luiston syy, ei siitä sen enempää.. öljyä oli melko reilusti kytkin kopassa. kannessa nokka-akseleiden kohdalla olevat öljytulpat ainakin oli vuotanu laatikon päälle ja ylitäytetty laatikko saattanut vuotaa kytkinakselin stefalta. ei kyllä ottanut selvää kun joka paikka öljyssä.
pakko sanoa että ensituntumalta tuo uusi kytkin setuppi on käytökseltään huippu! ei täristä tai ravista liikkeelle lähtiessä, hyvinkin pehmeä käyttää. tietämätön vois melkein "luistattaa" sintterin pilalle. eikä vaatinut minkäänlaista shimmausta eli ns. bolt on. siitä mulle kyllä mansemotorsista sanottiinkiin mutta halusin kuitenkin varmistaa, tähän asti pakko kehua.

niin, tuli tosiaan tuon öljyvuodon takia purettua jakopää/kannen yläkerta. yllätys oli nokkien kohdalla positiivinen.näkyi vielä venäjän karkea koneistusjälki ja nostot mitattiin että piti paikkansa. kannen kasasin uusilla öljytulpilla ja samalla tuli huomattua että 1 sylinterin tulpan hattu oli "palaneen" näköinen. selvis että tulpanjohto oli uinut kanteenpainettavan kuoren läpi, eikä näin ollen ollut painunut pohjaan asti. hyppy kipunalla on huono kontakti, voi olla ettei oo ollu 1 pytty täysillä mukana. selittäskö se osansa "tehottomuuteen" persdynon puutumisen ohella :lol: no kumminkin, nokkien kanssa on tullut väärinkäsitys. jos niissä ei olis lämpökarkasua niin ne kuluis silmissä sileäksi. sain käsityksen ettei niitä olisi karkaistu mitenkään, mutta tarkoitus olikin pintakäsittelystä. kaveri tuumas ettei se olis paininkupeilla olevaan koneeseen niin tarpeellinen. nokat tuli nakattua toistamiseen paikalleen formulatallien suosimalla Red Linen Assembly Lube asennusrasvan kanssa. tulipahan vaihdettua pari pehmennyttä naputtavaa paininkuppiakin samalla.

ei muuta kuin rintarottingilla kohti uusia yllätyksiä (pettymyksiä) :lol:
Lada 2107 1600SL jäärata pirssi
Lada 2101 1600 16v Copper Top
Avatar
Mazak-
Viestit: 275
Liittynyt: 2.8.2010 14:09

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja Mazak- »

Mikäs mega Tooberilla on ladassaan? Ja jaksatko muistaa mitä ladan omia antureita pysty hyödyntään?
Oma 16v rojekti on sen verran edennyt että moottori purettu ja pesty, kampiakseliin sovitettu fordin silmälaakeri ja kytkinkoppaan muutettu se yksi pultin paikka. Alakertaan tarvisin vielä männänrenkaat ja tiivisteet niin pääsis kasaamaan ja sovitteleen konetta, sekä tilaan sen mekaspruitsin :)
21013 1500 16v Turbo rojekti
Avatar
Tooberi
Viestit: 198
Liittynyt: 27.5.2009 19:21
Paikkakunta: Ii

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja Tooberi »

Mazak- kirjoitti:Mikäs mega Tooberilla on ladassaan? Ja jaksatko muistaa mitä ladan omia antureita pysty hyödyntään?
Oma 16v rojekti on sen verran edennyt että moottori purettu ja pesty, kampiakseliin sovitettu fordin silmälaakeri ja kytkinkoppaan muutettu se yksi pultin paikka. Alakertaan tarvisin vielä männänrenkaat ja tiivisteet niin pääsis kasaamaan ja sovitteleen konetta, sekä tilaan sen mekaspruitsin :)
koneen vakio anturit. nesteen lämpötila anturi oli siinä termostaattikopassa joka jäi pois. sen laitoin ylävesiputkeen. muistaakseni fordin tai nissanin pyöränmutterin hitsasin putkeen kiinni kun oli sama kierre :lol: sitten kampiakselin asento anturi on vr tyyppinen, eli megaan tarvii vr muuntimen että osaa lukea sitä. tähän pitää saada johdotkin oikeinpäin että pelaa, kokeilemalla selviää. kaasun asentoanturi on suzukin läppärunkojen oma, ja imuilman lämpötila anturin hain paikallisesta tarvikeliikkeestä yleismallinen bosch. näillä eväillä se pelaa. ja mega on MS1 v2.2

onnea rakenteluun. netissä oon yhden liikenteessä olevan katsastetun takapotkun nähnyt myynnissä tällä koneella, oisko sulla suomen kolmas 8)
Lada 2107 1600SL jäärata pirssi
Lada 2101 1600 16v Copper Top
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja START »

juu aika paljon voi hyödyntää. mulla kun on se autotunen oma boksi joku ms3 kai, niin siinä on kanssa ladan omat asentoanturit, kampuralla ja nokalla molemmissa. toihan on kanssa ihan valmis projekti, joku kun vaan ehtis tehä loppuun :lol: kenties jo ens kesäks?
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Tooberi
Viestit: 198
Liittynyt: 27.5.2009 19:21
Paikkakunta: Ii

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja Tooberi »

Nyt se sitten antautu, juhannus ajeluilla.

Kuva

1. kiihytys, pykällys kakkoselle ja poks. vasemmasa yläkulmassa näkyy laakerin neuloja ja ainut neulalaakeri on kytkinakselin silmässä. laakeri räjähtäny ja hajottanu 4. vaihteen syncron ja jousen jokka o kytkinakselin vieressä. siitä romut rattaitte välii ja sitte kaikki kaput. tuo neulalaakeri siellä ilmeisesti on aina ääntäny ja nyt se meni.

nyt sitte pitäis alkaa miettimään lootaa, tai on kyllä käyny mielessä kaikenlaisia visioita. jos tuon remppais eli välittäis uusiksi, uuet syncrot laakerit ja tiivisteet. tahtoo vaan jäädä budjetista kiinni. tai sitten haluttais kokeilla tehdä ite köyhänmiehen suorakytkyloota ihan kokeilumielessä. tietääkö kukaan passaako noista 4 vaihteisista tuo pää- ja sivuakseli paketti tuohon 5 loviseen ihan nakkaamalla? sais tuon silläkin rempattua, no pitää tutkia. oishan sekin jos löytys jostakin korvaava loota tilalle ja remppais tuon ajan kanssa.

jostaki tuli halu perehtyä laatikon sielunelämään :lol:
Lada 2107 1600SL jäärata pirssi
Lada 2101 1600 16v Copper Top
Lassie

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja Lassie »

Siis eikös 4v ja 5v lootat oo ihan samoja mutta 5v vaan lisätty se vaihde sinne muuttamatta mitään muuta? Jos oon ihan oikein ymmärtäny..
Avatar
Tooberi
Viestit: 198
Liittynyt: 27.5.2009 19:21
Paikkakunta: Ii

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja Tooberi »

Lassie kirjoitti:Siis eikös 4v ja 5v lootat oo ihan samoja mutta 5v vaan lisätty se vaihde sinne muuttamatta mitään muuta? Jos oon ihan oikein ymmärtäny..
tämä mielikuva mullaki on, muttei varmuutta. selviäähän se sitten kun saan 4 vaihteisen ja pääsee vertaamaan.
Lada 2107 1600SL jäärata pirssi
Lada 2101 1600 16v Copper Top
Tikki-

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja Tikki- »

Kysytäänpäs tämmöstä, kun ei ainakaan internet kerro vastausta.

Eli, yhtäkään tämmöstä 16v moottoria ei ole löytynyt mistään vastaan kaasareilla. Eikö kukaan ole viitsinyt tehdä, kun ruisku on nykyaikaa?

Imusarja ja tilahan siinä on vissiinkin ongelmana, varsinkin jos puhutaan istuttamisesta takapotku Ladan konehuoneeseen. Eikö esim. pysty tuplat mahtuisi ihan hyvin sinne, jos vain väkertelee jostain imusarjat? Vaakoja käyttäessä, ilmeisesti tehostaja ja pääsylinteri ovat tiellä? Saisikohan mitenkään laskettua niitä alemmas?

Kovasti kiinnostaisi upottaa 16v oman nappikseen, jos on vain jotenkin mahdollista ujuttaa tuplat kylkeen.. 8) Voisi heivata turhat moottorinohjaukset ja anturit pois. Suorasytytyksenhän voisi hoitaa erillisellä boksilla sitten.


Mielellään, jos jätettäisiin ne "miksi kaasarit?" -tyyliset turhat kommentoinnit pois, vaan keskityttäisiin itse asiaan.. !
Avatar
Tooberi
Viestit: 198
Liittynyt: 27.5.2009 19:21
Paikkakunta: Ii

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja Tooberi »

en tiiä montako näitä on oikeasti tehty, mutta ei mullakaan oo tullu vastaan yhtään kaasuttimilla rakennettua.
pysty tuplat vois olla helpoin laittaa, mutta muistelen ettei semmoisellekkaan imusarjalle liikaa tilaa olisi ollut. tuo jarrutehostinhan se pääasiassa tulee eteen. on mullakin ollut mielessä kokeilla siirtää sitä pakettia niin saisi suoremman imusarjan tehtyä ja virtaus parantuisi. tämä jääny vielä suunnittelu asteelle, mutta en usko olevan ihan mahdotonta.

ja miksipä ei kaasareita. on niitten kultti hyrskytys ainaki mun mieleen, niitä imuääniä kun ei enää nykyään paljon kuule :lol:
Lada 2107 1600SL jäärata pirssi
Lada 2101 1600 16v Copper Top
Tikki-

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja Tikki- »

Tooberi kirjoitti:en tiiä montako näitä on oikeasti tehty, mutta ei mullakaan oo tullu vastaan yhtään kaasuttimilla rakennettua.
pysty tuplat vois olla helpoin laittaa, mutta muistelen ettei semmoisellekkaan imusarjalle liikaa tilaa olisi ollut. tuo jarrutehostinhan se pääasiassa tulee eteen. on mullakin ollut mielessä kokeilla siirtää sitä pakettia niin saisi suoremman imusarjan tehtyä ja virtaus parantuisi. tämä jääny vielä suunnittelu asteelle, mutta en usko olevan ihan mahdotonta.

ja miksipä ei kaasareita. on niitten kultti hyrskytys ainaki mun mieleen, niitä imuääniä kun ei enää nykyään paljon kuule :lol:
Nimenomaan! Nykyään ei paljon kuule tuplien hörinää liikenteessä. Lisäks huomattavasti yksinkertaisemman saa koneesta, kun tuplat istuttaa.

Mitä jos tekis pedalboxin? Pääsis eroon tehostimesta ja pääsylinteristä, sais tilaa ja kaiken lisäks sais paremmat polkimet ladaan. Onhan niitä ihan kai laillisesti katsastettukin joihinkin autoihin.
Avatar
Tooberi
Viestit: 198
Liittynyt: 27.5.2009 19:21
Paikkakunta: Ii

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja Tooberi »

Tikki- kirjoitti:Mitä jos tekis pedalboxin? Pääsis eroon tehostimesta ja pääsylinteristä, sais tilaa ja kaiken lisäks sais paremmat polkimet ladaan. Onhan niitä ihan kai laillisesti katsastettukin joihinkin autoihin.
no mikä ettei, onhan niitä vaihtoehtoja. siitä en tiiä miten tuo lain puitteissa menee, jos katuautoon rakennetaan. tuo tehostimen poisto voi olla ongelma.
Lada 2107 1600SL jäärata pirssi
Lada 2101 1600 16v Copper Top
Vastaa Viestiin