110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja START »

juurikin pedaboksi vois olla ratkasu. tehostimen poisto vaan saattaa häiritä joitakin katsureita, mutta luulisi jossain kelpaavankin. mulla jää painekotelon ja tehostimen väliin varmaan 3mm tilaa
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Mazak-
Viestit: 275
Liittynyt: 2.8.2010 14:09

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja Mazak- »

Piti töissä ruveta tuota etuvedon vauhtipyörää sorvaamaan takapotkun hammaskehälle sopivaksi. Huomasin kuitenkin että kun etuvedon pyörän takapuolelta sorvaa tuon ylimääräisen 6mm pois ja sitten hammaskehälle paikan, joka on 12,5mm pitkä (halkaisija 256,8 jotta tulee 0,2mm krymppi niinkuin alunperin) niin hammaskehälle ei jää yhtään pykälää joka varmistaisi sen että kehä tulee suoraan? Kattelin edellisiltä sivuilta Tooberin vauhtiksen kuvia ja niissäki näyttäis kehä olevan hitsaamalla kiinni? Oonko mitannu jotain pieleen vai pitääkö se vaan paikalle laitto vaiheessa laskea jonku kiilojen tms varaan ja sitten parit hepit? :shock:
Näin siis että kehä tulee samalle tasolle vauhtipyörän takapinnan suhteen, niinkuin se on takapotkussa.
21013 1500 16v Turbo rojekti
Avatar
Tooberi
Viestit: 198
Liittynyt: 27.5.2009 19:21
Paikkakunta: Ii

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja Tooberi »

mulla tuo vauhtis tehtiin kokonaan koneistamolla, niin en tiiä miten ovat hammaskehän kiinni laittaneet. sanoin vaan että voishan siihen pari hitsi täppiä laittaa että varmasti pysyy. meinotteli ettei välttämättä tarvi kun hyvän rympin tekee, mutta olivatpahan kuitenkin täpänneet.

voihan siihen reunaan jättää millin parin olakkeen että tulee se kehä suoraan, en usko että on haitollakaan. muistelen että kehää piti siirtää alkuperäisestä paikastaan tuon 6 milliä koneeseen päin, eli ei ihan vauhtiksen kiinnityspinnan tasalle. tämä kannattaa kuitenki tarkistaa kun muisti voi tehdä tepposet. mahtoi olla takapotkun vauhtiksessa hammaskehän reuna kiinnityspinnan tasalla, mutta tämä ei päteny etuvetoisen vauhtikseen johtuen kampuran aiheuttamasta eri mitasta lohkon päätyyn/laatikon reunaan.

oikean mitan saa kun mittaa takapotkun koneen ollessa kiinni laatikossa, hammaskehän reunan etäisyyden laatikon reunaan. sitten etuvetoisen kone kiinni laatikkoon ja mittaa taas hammaskehän reunan etäisyyden laatikon reunaan. miinustaa takavetoisen mitan etuvetoisen mitasta niin tässä on erotus kuinka paljon kehää pitää liikuttaa koneeseen päin.

jos siirrät hammaskehää tuon 6 milliä niin kerro miten kävi. ei pitäis ainakaan startin jäädä pyörimään mukana ja pitäis hyvin yltää hampaat kehällekki. jos pyörii mukana niin voi rikkoja laittaa kiinnityspultteihin startin alle. oon aina muokkaillu näitä viestejä kun on tullut uusia tietoja, faktaa ja kokemuksia.
Lada 2107 1600SL jäärata pirssi
Lada 2101 1600 16v Copper Top
Avatar
Mazak-
Viestit: 275
Liittynyt: 2.8.2010 14:09

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja Mazak- »

Juu aivan. Eipä tullut mieleen että kampiakselien pituuksissa olisi eroja. Mittasin siis takapotkun pyörästä että millä tasolla se hammaskehä ov vrt kiinnityspintaan. Ja piti etuvedon vauhtipyörä sorvata vastaamaan tätä mittaa. Molempien pyörien et olisi silloin ollut sama mutta pitää näköjään toi lyhyempi kampi vielä huomioida. Olishan se pitänyt tajuta kammen olevan lyhyempi kun tota kytkimen keinuakin joutuu tuomaan ulospäin.
Onneksi en ehtinyt vielä ottamaan lastua :)
21013 1500 16v Turbo rojekti
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja START »

juu sieltä se on mitattava lootan kiinnitys pinnasta kehään, että osuu oikein.
millä kykimellä meinasin toteuttaa?
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Mazak-
Viestit: 275
Liittynyt: 2.8.2010 14:09

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja Mazak- »

Mittailin nuo etäisyydet startin kiinnityspinnasta (eli kytkinkopan reunasta) hammaskehän koneen puolimmaiseen laitaan. Takapotkussa: 26mm ja etuvedon lohko + takavedon laatikko: 12mm eli erotus 14mm. Kun hammaskehän siirtää siten että 110:n lohko + takapotkun laatikko yhdistelmällä etäisyys kytkinkopasta hammaskehän laitaan on tuo 26mm niin silloin siihen vauhtipyörään jää sitä "ohjaavaa" pykälää 2-2,5mm eli riittävästi. Huomenna rumpasen pyörästä lastun pois ja lisäilen tänne juttua.

Pari kuvaa mitä on tullut tehtyä, Kampiakseliin sovitettu Ford ohc/kent kytkimen silmälaakeri: http://i974.photobucket.com/albums/ae22 ... d38bcf.jpg
http://i974.photobucket.com/albums/ae22 ... 16e010.jpg

Kytkimen hain tänään ManseMotorssilta, 5 lapanen sintteri ja jäykkä asetelma. Luvattu 280nm väännön kesto: http://i974.photobucket.com/albums/ae22 ... 596897.jpg

Kytkinkoppa ennen ja jälkeen. Yksi pultin paikka lisätty: http://i974.photobucket.com/albums/ae22 ... b08b07.jpg
http://i974.photobucket.com/albums/ae22 ... faf403.jpg

Täytyis venttiilit hioa kannesta ja töissä oikasta se niin sitten olis kaikki koneen niputtamista varten kasassa. Alakerta taitaa kasaantua tänä viikonloppuna kun viimein hain männänrenkaat ja tiivisteet.
21013 1500 16v Turbo rojekti
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja START »

siitä se rakentuu.
mää toin omani tallin nurkasta pölyttymästä kotipihaan seisomaan. välillä jo ajatellut että jos jo ens kesäks kasais sähköt että vois kokeilla käyntiin, mutta voipi olla että siirtyy vaan vieläkin
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Mazak-
Viestit: 275
Liittynyt: 2.8.2010 14:09

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja Mazak- »

No eihän se vauhtiksen modaaminen oikein onnistunut niinku suunnittelin. Laskin vähän väsyneenä että siihen ulkopintaan pitäisi jäädä noin 2mm ohjaavaa pykälää hammaskehän paikan sorvauksen jälkeen. No kun siihen jätti semmosen pykälän niin startin kiinnityspinnasta on edelleen siihen hammaskehän laitaan se 12mm. Mutta hammaskehän taaempaan reunaan on tuo ~25mm :lol:
Startti saattaisi tolla yhdistelmällä toimia mutta vauhtipyörän takapinnassa on about 6mm liikaa tavaraa niin eipäs sovikkaan se moottorin ja laatikon välinen pelli paikalleen.

Nyt loppu pelleily ja teen tohon ihka uuden vauhtiksen. Jos tosta prototyypistä tulee toimiva niin voisin tehdä niitä jokusen ylimääräisenki ihan myyntitarkoitukseen. Omani teen tolle 200mm kytkimelle ja ladan pulttijaolla olevalle asetelmalle.
21013 1500 16v Turbo rojekti
Tikki-

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja Tikki- »

Noniin! Nyt kun tallilla pyörii 16v kone odottamassa pääsyä nappiksen keulille, niin mielenkiinnosta kysyisin ne tärkeimmät seikat, mihin kannattaa kiinnittää huomiota 'asentaessa'.

Kiinnostais myös tietää, että onko kukaan porannu lisää tilavuutta, löytyykö mäntiä? Jos vähän sais lisää tilavuutta.
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Juu löytyy ja pitkä iskuisia akseleita millä niitä kuutioita saa helpommin!
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

Tikki- kirjoitti:Noniin! Nyt kun tallilla pyörii 16v kone odottamassa pääsyä nappiksen keulille, niin mielenkiinnosta kysyisin ne tärkeimmät seikat, mihin kannattaa kiinnittää huomiota 'asentaessa'.
imusarja, ahtaat paikat ja vaatii mielikuvitusta ku tekee.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
Avatar
Mazak-
Viestit: 275
Liittynyt: 2.8.2010 14:09

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja Mazak- »

Juuh elikkäs hieman ollu hiljasta ladan kanssa ku ajoautoo saanu koko ajan olla ropaamassa ja vauhtipyörän kanssa meni hermot ku yritin siitä tehdä kunnollista piirrustusta :lol:

Viime viikolla joku ehtoo töiden jälkeen otin ittee niskasta kiinni ja heitin takapotkun vauhtipyörän manusorviin kiinni ja mittakellon kanssa hain mitat jotka kirjottelin ylös. Sitten vaan romulavaa tonkimaan josta löytyi sopiva aihio. Parin tunnin päästä oli takapotkun alkuperäistä pyörää vastaava kikkare kädessä. Kaveri haki etuvetosen vauhtipyörästä kellolla reikien paikat ja täräytti ne uuteen limppuun. Koska tein pyörästä takavetosen omaa vastaavaan niin se oli aika painava ja siksi siihen porattiin asetelman kiinnityspulttien väleihin vielä 17mm reijät "kevennystä" varten. Tämähän on siis ihan prototyyppi eli painava ja et meni hieman pieleen koska räminäpellin väliin jäi turhan niukasti väliä. Proto2 onki sitte kevyempi ja vähän tarkemmilla mitoilla :D

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 917e9659ed
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 21f93c1aee

Kansi tulee onneksi ensi viikolla huollosta niin pääsee kasailemaan konetta ja suunnittelemaan vesilinjoja. Syyläri tulee näillä näkymin takakonttiin.
21013 1500 16v Turbo rojekti
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja START »

Tikki- kirjoitti:Noniin! Nyt kun tallilla pyörii 16v kone odottamassa pääsyä nappiksen keulille, niin mielenkiinnosta kysyisin ne tärkeimmät seikat, mihin kannattaa kiinnittää huomiota 'asentaessa'.

Kiinnostais myös tietää, että onko kukaan porannu lisää tilavuutta, löytyykö mäntiä? Jos vähän sais lisää tilavuutta.
ei siinä lohkossa taida olla varoja isommaks juurikaan porata, mut se pitempi iskunen kampura on vaihtoehto
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
MrKz
Viestit: 574
Liittynyt: 28.12.2012 19:41
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja MrKz »

Pari tarkentavaa kysymystä, eli ensinnäkin tuo neulalaakeri, eli pitääkö kampiakseli käyttää sorvissa että sen voortin neulalaakerin saa passaamaan? Ja etuvetosen vauhtipyörään pitää siis ottaa hammaskehä takapotkun vauhtipyörästä? Vai riittääkö kun siirtää siirtää etuvetosen hammaskehää lähemmäs? Vai onko etuvetosessa suurempi vauhtis et pitää sorvauttaa takapotkun vauhtiksen mittoihi ja siihe sit takapotkun hammaskehä....

Tässä nyt kiikunkaakun vienkö vauhtiksen sorvarille vai muokkaanko starttia, jostaki nuita takapotkun startteja kertyny ku irtokarkkeja kärkkäisen reissulla...

Edit. Taidampa kuitenki kallistua sorvaukseen, otin jo yhteyttä paikalliseen sorvariin ja käski tulla käymmää nii kahtottaa mitä saadaan aikaseksi.. mitata vaan nyt etäisyydet sun muut niin tullee soppeli, Tooberiha tuolla jo kirjotti et n.6mm hammaskehää siirtää lähemmäksi nii startti ylettää..
Vielä tämä neulalaakeri asia pitäis selvittää et otanko kampiakselinki mukkaan et saa sen neulalaakerin sopimaan
Lada 21044 1700i -96 --> 1500i 16v

Lada 21072 1300s -87 ---> 1500i 8v
Avatar
Tooberi
Viestit: 198
Liittynyt: 27.5.2009 19:21
Paikkakunta: Ii

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja Tooberi »

MrKz kirjoitti:Pari tarkentavaa kysymystä, eli ensinnäkin tuo neulalaakeri, eli pitääkö kampiakseli käyttää sorvissa että sen voortin neulalaakerin saa passaamaan? Ja etuvetosen vauhtipyörään pitää siis ottaa hammaskehä takapotkun vauhtipyörästä? Vai riittääkö kun siirtää siirtää etuvetosen hammaskehää lähemmäs? Vai onko etuvetosessa suurempi vauhtis et pitää sorvauttaa takapotkun vauhtiksen mittoihi ja siihe sit takapotkun hammaskehä....

Tässä nyt kiikunkaakun vienkö vauhtiksen sorvarille vai muokkaanko starttia, jostaki nuita takapotkun startteja kertyny ku irtokarkkeja kärkkäisen reissulla...

Edit. Taidampa kuitenki kallistua sorvaukseen, otin jo yhteyttä paikalliseen sorvariin ja käski tulla käymmää nii kahtottaa mitä saadaan aikaseksi.. mitata vaan nyt etäisyydet sun muut niin tullee soppeli, Tooberiha tuolla jo kirjotti et n.6mm hammaskehää siirtää lähemmäksi nii startti ylettää..
Vielä tämä neulalaakeri asia pitäis selvittää et otanko kampiakselinki mukkaan et saa sen neulalaakerin sopimaan
mahtoi olla kampuran kolo just nafti kytkinakselille, eli pitää sorvata että neulalaakeri passaa. ite sorvautin ja laitoin takapotkun silmälaakerin sillain että keskittää samalla vauhtipyörän. oli puhetta ettei siinä kampurassa liikaa olis tavaraa koneistaa mutta on tähän asti kestäny, tiiä sitten pidemmän päälle. tuo muokattu startti toimi, ainakin sen aikaa kun se mulla oli käytössä. vaikka etu- ja takavetoisen hammaskehissä on pieni ero. kaikkein paras laittaa suoraan se takapotkun hammaskehä niinku ite tein. tuo hammaskehän siirto koneeseen päin 6mm kannattaa tarkistaa, ei kaikkea voi muistaa mutta jostaki se jäi päähän.. sitten kun tietää hammaskehän paikan niin pitää tosiaan sorvata koneen puolelta vauhtipyörän olake pois edestä, osuu muuten bendiksiin. jos sitten tulee mittavirhe paholainen että hammaskehä tulee liikaa koneenpuolelle ja startti jää pyörimään mukana, niin starttia voi säätää taaksepäin laittamalla prikkoja laatikon ja startin väliin.
Lada 2107 1600SL jäärata pirssi
Lada 2101 1600 16v Copper Top
Vastaa Viestiin