Kestääkö voimansiirron takapää +300hv?

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Jokkeri88
Viestit: 3
Liittynyt: 21.2.2019 13:29

Kestääkö voimansiirron takapää +300hv?

Viesti Kirjoittaja Jokkeri88 »

Mielessä takaveto ladan koriin laittaa Volvon vinokone ahdettuna ja bmw ZF vaihdelaatikko. Ideana tehdä siitä katulelu jolla voisi käydä radallakin mahdollisesti luisuttelemassa harrastepohjalta. Teholukemat tulisivat yläpäässä 300-350hv ja +500nm tienoille ja hieman mietityttää voimansiirron takapään kesto kun ainakaan julkisesti en ole oikein kuullut paljoa tämän tehosista ladoista.

Onko kellään kokemusta tai oikeeta tietoa kestääkö kardaanin laipasta taaksepäin perä sekä vetoakselit noita tehoja jos vähän rajummin annetaan runtua ja mitä ovat heikoimmat lenkit. Perämurikka nyt vaihtuu tietenkin mutta mietin miten muut paikat kestää.

Toisena vaihtoehtona olisi unohtaa ladan takapää suorilla ja suunnitella sinne volvo 240 sarjan taka-akselin istuttamista. Niitä on paljon tuossa teholuokassa joka antaisi enemmän luottoa, että kestäisikö pelkällä murikan vaihdolla tai jopa hitsatulla perällä. Taka akselin leveys taitaisi olla samaa luokkaa jotta menisi leimastakin läpi. Ei vaan kokemusta akselin vaihdosta niin en turhaa haluisi sille tielle mennä jos ei pakko. Olisi kiva tietää väen mielipiteitä jotka osaisivat antaa vinkkiä mikä olisi kustannustehokkaampi/helpompi tie kun budjetti ei ole loputon.
hautakorpi
Viestit: 196
Liittynyt: 25.4.2017 16:20

Re: Kestääkö voimansiirron takapää +300hv?

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

vahvemmat vetarit, levy lukko, tukihitsaukset kuoriin, pinnapultit..... papin siunaus.....kestää ainakin ratakäytössä 360hp (katso ladalla radalle)

Halvimmalla teet volvon akselista, ylläolevat maksaa jo +600e ja paljon töitä....volvossa painavampi koppa=vahvempaa rautaa jo valmiiksi kauttaaltaan.

Miksi noin paljon tehoa kun joka paikka alkaa pettää? Tehoa tuskin saat takapotkuna tehokkaasti siirettyä kenttään, ja ladan kopassa maksimi tehot kadulla on sitten aika tarkkaan 100hp. (kuristuuko volvon turbo mylly 100hp:hen? ja saat painon samoihin lukemiin kuin ladan alkuperäinen kone????)

Muutos prosentteja kun rupeaa laskemaan, ja akselistojen kantavuuksia (keulassa sulla tulee iso ongelma) niin melko toivoton projekti kadulle ilman kallista Trafin muutoslupaa (jossa vaaditaan lujuuslaskelmia ja PERUSTE muutoksille....)

Jos budjetti on tiukilla, kandee suoraan rakentaa autosi vanhasta ruisku turbo volvosta joka rekisteröity ennen 1997, ja menee vanhoihin päästöluokituksiin (euro 2) ja rekisteri otteessa ei lue "vähäpäästöinen".
Lada? :shock: Kovaa huutoa kolmannella....

Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä! :lol:
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kestääkö voimansiirron takapää +300hv?

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jokkeri88 kirjoitti:Mielessä takaveto ladan koriin laittaa Volvon vinokone ahdettuna ja bmw ZF vaihdelaatikko... Teholukemat tulisivat yläpäässä 300-350hv ja +500nm tienoille... Ei vaan kokemusta akselin vaihdosta niin en turhaa haluisi sille tielle mennä jos ei pakko...
Eli moottorin vaihto ja siihen toisen laatikon sovittaminen on helppoa?? Mutta sitten taka-akselin korvien hitsaus ei?? Otat sen volvon tai jonkun muun "ihanneauton" taka-akselin ja sheivaat kiinnikkeet pois, sitten otat ladan akselista korvat ja jousilautaset jotka hitsaat paikaleen siihen "ihanne akseliin" ja näin on akseli vaihdettu.
Jokkeri88
Viestit: 3
Liittynyt: 21.2.2019 13:29

Re: Kestääkö voimansiirron takapää +300hv?

Viesti Kirjoittaja Jokkeri88 »

Tosiaan se volvon akseli sitten luotettavuuden ja kustannustehokkuuden kannalta parempi vaihtoehto. Omat harrastepelini joiden kanssa leikin ovat 90-00 luvulta ja alustan kanssa en ole ikinä pelannut niin paljoa ja ne ovat paljon monimutkaisempia verrattuna ladaan. Siitä tietty epävarmuus mutta tosiaan tälläiset vanhanaikaset taka akselithan ovat aika yksinkertaisia niin eiköhän akseliston vaihto onnistu kun perehtyy asiaan. En vain tosiaan löydy erityisesti oppimateriaalia miten joku olisi näitä operaatioita tehnyt jotta akseli tulisi suoraan yms. koska se mietityttää sen kiinnityksessä. Tämä siis vaan kokemuksen puutetta joka tekee hieman epävarmuutta.

Eihän tässä siis mitään järkeä ole mutta haluisi olla hieman erillainen ja on niin "härski" idea kun ulkoa hieman rupuisen ja vakion näköisestä ladasta löytyisi potkua enemmän. Volvon korit ei säväytä vaikka olisi halpa ja helpompi ja tähän ladaan on joku jännä kiintymys. Myöskin kyllähän pitoa varmaan jotenkin saa tiehen etenkin jos testaisi semisliksejä tai muuta... mutta vaikka ei saisikaan niin ei se tässä maailmaa kaada.

Volvon moottorin satuin ostamaan jo jemmaan kun osui kohdalle 90hv versio papereilla joka on hyvä turbotus aihio. Volvo vinokone sen takia, koska ovat vakio moottorin sisuskaluilta varsin "luotettavia" vehkeitä +300hv teholuokissa verrattuna esim ladaan joka vaatii ilmeisesti varsin laajalti koko sisuskalujen uusimista. Tilavuuden nostaminen 2 litraiseksi bonus myös vinokoneessa. Onhan niitä keinoja myöskin niin uskoisin että siihen 100hv rajaan saa kuristettua tuon moottorin.

Voimansiirtohan se isoin ongelma ja tuo volvon vinokone helpottaa siinä, että tosiaan ZF swapeista löytyy paljon tietoa näihin. Suhteellisen helposti/edullisesti saa voimansiirron joka kestää 700nm vääntöjä kun ZF laatikko volvon kytkinkopalla... Siihen yhdistettynä volvon vakio vauhtipyörä joka on 228mm... sekä "edullisen" volvon vauhtipyörään sopivan kytkimen kanssa jolle luvataan n. 500nm väännönkestoa massalevyllä. Tottakai tämä voimansiirto on muuhun projektiin suhteutettuna todella kallis mutta varsin vaivaton eikä välttämättä olisi tarvetta sintteri levylle.

Kokemusta on tosiaankin euro2 päästöluokan autojen turbotuksesta omana kädentyönä ja muutoskatsastuksesta... joten moottorin/laatikon vaihtoon on enemmän luottoa sekä katsastusprosessi tuttu myös tietyiltä osilta. Löysin prosenteista tälläisen ohjenuoran

http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5294.pdf

Mitä ymmärsin prosenteista niin olisiko tuo moottorin ja vaihdelaatikon vaihto ilmeisesti 26% ja akselin vaihto 4%... eli jos tuohon olisi uskominen niin prosenttien puolesta luulisi onnistuvan. Rajahan on kai 50% ja jostain löysin juttua jostain kanta-auto jutusta tai muusta jossa raja olisi 35%... mutta siihenkin voisi kai päästä.

Tuota akselimassoja en tosiaan muistanutkaan eli se hyvä kun toit esiin. Pitää selvittää mitä ne saavat olla. Hieman pystyy tietenkin kikkailemaan kun rakennusvaiheessa huomioi tarpeen kevyeen painoon. Keventää autoa mistä pystyy sekä siirtää akkua yms. takaronkkiin.

Mutta pohjimmiltaan tässäkin ideassa on se, että kiva olisi tehdä jotain eri tavalla ja erota massasta. Ei kai harrasteautoissa nyt järkeä ole muutenkaan
Vastaa Viestiin