Starttimoottorista

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Liepuska

Starttimoottorista

Viesti Kirjoittaja Liepuska »

:shock:
Ladan tekniikka on mulle toistaiseksi vierasta, viikonloppuna asia korjaantuu kun se eka Lada pihaan pärähtää.
Siksi kysynkin alustavasti (että homma saadaan nopeasti läpi) step-by-step-ohjeita startin vaihtoon.

Lisäksi, mitkä kaikki startit sopii 1200 koneeseen? Kaikki? Onko vuosimallilla väliä?

Kyseessä siis -88 1200S.
Liepuska

Viesti Kirjoittaja Liepuska »

Myyjä ilmoitti että olis "hiilet loppu" startista. Miten tämä ilmenee? Kun ei startti pyöri, solenoidi äännähti kyllä, eli tuskin on ainakaan virtalukon pohjassa vikaa. Mun mutu-tuntuma olis ettei hiilien kuluneisuus aiheuta ns "jumittumista".
Startti on kuulemma pikkuhiljaa alkanut menemään huonommaksi ja huonommaksi, kunnes sitten lopullisesti lopetti toimintansa, joten mistä tollanen pikkuhiljaa-hiipuminen johtuis?

Mikä on todennäköisin vikatekijä:
a) solenoidi
b) laakerit
c) hiilet
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Startti

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Kaikki startit käy.

Työkaluina tarviit ainakin kiintolenkkiavaimia, hylsyjä, pitkät jatkovarret mielellään sellanen ristinivel, tunkki, pukit.

Aloita irroittamalla akusta maakaapeli.
Nosta auto pukeille että mahdut alle.
Irroita startin suojapelli, pari 13mm mutteria ja yksi 10mm(?) palkissa.
Irroita startille menevä paksu johto 13mm avaimella ja solenoidin pikkujohto.
Irroita kolme startin kiinnityspulttia pitkillä jatkovarsillä, ristinivelellä ja 13mm hylsyllä alapuolelta, ahdasta pakoputken rungon ja vaihdelaatikon välissä.


Noi kolme kiinnityspulttia voi saada ylhäältäkin auki mutta aika vaikeita on mun mielestä.

Takaisin päinvastoin mutta laita solenoidin johto ennenkuin pulttaat startin paiklleen niin menee helpommin.

Jos jotain jäi joku kertonee lisää.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Sitä vaan, mitä tässä olen jo kertaalleen julistanutkin, että kannattaa satsata tehdaskorjattuun, tai uuteen venäläiseen starttiin! Ihan oikeasti!

Itse ostin tehdaskorjatun (aina käyttänyt vanhoja käytettyjä paskoja), ja nyt pyörittää vielä 15 asteen pakkasellakin yhtä nopeasti mitä vanhalla startilla kesällä, eikä ole edes synteettiset öljyt!

Startin äänestäkin jo huomaa että sen vanhan startin ääni ei ollut mikään terve, vaikka joskus ennen olisin sen lyönyt pendexin vaihdon ja putsauksen jälkeen sellaisenaan kiinni.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Hiipuminen

Viesti Kirjoittaja Jankos »

En lukenutkaan tuota toista viestiäsi.

Kyllä ne todennäköisesti on hiilet mitkä sieltä on loppu, ensin on mennyt yksi hiili jumiin ja sitten lopulta toinen ja sitten lakkaakin jo toimimasta.

Mutta kyllä uusi on aina uusi... Jos yksi hiili on pois pelistä, niin se rasittaa sitä toista käämiä niin paljon että koko startin toiminta on heikkoa.
Avatar
afrika
Viestit: 139
Liittynyt: 2.10.2003 20:51
Paikkakunta: K-stad/Malax/Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja afrika »

Liepuska kirjoitti:Myyjä ilmoitti että olis "hiilet loppu" startista. Miten tämä ilmenee? Kun ei startti pyöri, solenoidi äännähti kyllä, eli tuskin on ainakaan virtalukon pohjassa vikaa. Mun mutu-tuntuma olis ettei hiilien kuluneisuus aiheuta ns "jumittumista".
Startti on kuulemma pikkuhiljaa alkanut menemään huonommaksi ja huonommaksi, kunnes sitten lopullisesti lopetti toimintansa, joten mistä tollanen pikkuhiljaa-hiipuminen johtuis?

Mikä on todennäköisin vikatekijä:
a) solenoidi
b) laakerit
c) hiilet
vaikuttais että hiilet loppu, jos se pikkuhiljaa on mennyt heikommaksi. ei kait siinä muuta kuin otat startin irti ja auki niin näkee sen missä kunnossa hiilet on ja ne on helppo vaihtaa.
solenoidin voi jotenkin tarkistaa niin että pistät kynälampun startin napaan 50, siihen mihin se ohkasempi johto menee ja maahan. jos lamppu syttyy kun vääntää avaimen käynnistysasentoon solenoidi on tällöin todennäköisesti sökö (eli virta kulkee akusta virtalukolle ja solenoidille).

tai sitten vaihde vapaalle,virta päälle ja kokeile tökätä ruuvimeisselillä sinne starttin napoihin (jos mahtuu kädet ja meisseli) niin että ne navat yhdistyy suoraan. varo se sätii vähän. en sitten tiedä voiko tosta saada mitään tällejä... näin mä starttasin aikoinaan puolen vuoden ajan mun mossea käyntiin, mutta en kuolemaksenikaan muista missä silloin oli vika, mutta avaimesta se naksu vain ja suoraan startista ruuvarilla lähti käyntiin.
eikös toi silloin ohita tuon virtalukon virrankierron eli vois olla mahdollisesti virtalukossa jotain häikkää. korjatkaa jos olen väärässä. muistin varasta kirjoittelen.
A_A
Liepuska

Viesti Kirjoittaja Liepuska »

Juu kiitos, tää auttokin....toivottavasti. Ongelmana on vaan se, että lainaan kaverin tallia matkalla kun siirtokilvillä sitä kotiinpäin ajelen. Siksi ajattelin ottaa selvää missä vika VOISI olla, että tulis kerralla hoidettua kuntoon.
Uuteen starttiin en missään nimessä aio satsata, syynä se että ainakin motonetin hinnoilla on kalliimpi kuin auto.
hessu

Viesti Kirjoittaja hessu »

venäjältä tais saada uuden startin 50e... Jos on mennyt hiilet,makssa nekin varmaan 10 ja huonolla tuurilla solenoidi rikki,niin uusi jotain 30, purkaamolta käytetty startti varmaankin 20-50e... Huonolla tuurilla ennen kesää uudestaan rikki :shock: Rupeaa 50e uudesta olemaan aika halpa hinta :wink:
Liepuska

Viesti Kirjoittaja Liepuska »

Hiilet maksaa 5 euroa, joten kannattaa ainakin yrittää. Pelittää sitten sen aikaa kun pelittää. Tästä tulee todellinen budjettiLada. :lol:
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

afrika kirjoitti:
tai sitten vaihde vapaalle,virta päälle ja kokeile tökätä ruuvimeisselillä sinne starttin napoihin (jos mahtuu kädet ja meisseli) niin että ne navat yhdistyy suoraan. varo se sätii vähän. en sitten tiedä voiko tosta saada mitään tällejä... näin mä starttasin aikoinaan puolen vuoden ajan mun mossea käyntiin, mutta en kuolemaksenikaan muista missä silloin oli vika, mutta avaimesta se naksu vain ja suoraan startista ruuvarilla lähti käyntiin.
eikös toi silloin ohita tuon virtalukon virrankierron eli vois olla mahdollisesti virtalukossa jotain häikkää. korjatkaa jos olen väärässä. muistin varasta kirjoittelen.
A_A
Solenoidihan nimenomaan (sen lisäksi, että tuuppaa pendexiä) kytkee virran startille, eli siellä on jotkut kärjet. Sulla ollut siis solenoidissa vikaa, vaikka se onkin naksunut.
Mulla kuoli Nivan solenoidi samalla tavalla. Olisin kans kokeillut tuota ruuvimeisselikikkaa (meilläpäin joskus traktoreita käynnisteltiin jakoavaimella), mutta oli taskulampusta patterit loppu, ja ei viitsinyt umpimähkään alkaa törkkimään kuuman pakoputken taakse.
Tuupattiin sitten käyntiin.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

On se aika vaikeaa vetää ladan starttia oikoseen, on sen verran hyvin siellä pakosarjan takana "nimimerkillä solikasta ohjausvirtajohto irti", ja mulla ei ole edes mitään peltejä jäljellä (pohjapanssari), ainakaan kun akku on alkuperäisellä paikalla. Startin voi saada irti yläpuolelta jos se lämpöpelti on pois ja on sopivat avaimet, alapuolelta tarvii tosiaan jatkovartta ja nivelhylsyä.

Saattaapi pelti muokkaantua kyllä tosta kohtaa että mahtuu paremmin starttin pultteihin kiinni (rystyset) kun kone vaihtuu. Toi solikkaan kiinni tuleva ohjausvirta johdon liitin kannattaa tarkistaa ettei ole löysä ja tinata vaikka johdon pätkä suoraan siihen liittimeen tai muuten varmistaaa ettei se johto pääse irtoamaan, on se sen verran ilkeä pistää takaisin varsinkin kun pakosarja vielä lämmin ja pitäis jatkaa matkaa (no veivi on keksitty :lol: ).
124/2101 practical beauty
laurinko

startti rele

Viesti Kirjoittaja laurinko »

Ladan oikean puolen sisälokasuojassa on startin lisärele, tämä aikoinaan
konelassa laitettiin estämään virtalukon pohjan kontaktien kärähtämistä.
Eli relettä ohjaa virtalukon pohjan starttiasento ja rele taas antaa herätteen startin solenoidille.

PS: ja tarkasta aina maadoitusjohto...
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: startti rele

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

laurinko kirjoitti:Ladan oikean puolen sisälokasuojassa on startin lisärele, tämä aikoinaan
konelassa laitettiin estämään virtalukon pohjan kontaktien kärähtämistä.
Eli relettä ohjaa virtalukon pohjan starttiasento ja rele taas antaa herätteen startin solenoidille.

PS: ja tarkasta aina maadoitusjohto...
Tästä releestä onkin joskus keskusteltu, mutta muistaakseni monikaan ei tahtonut uskoa mua. Päättelin kerran starttaus ongelmien lisääntyessä että olisi tuossa releessä vika ja sitä kun naputteli kevyesti kun starttas niin silloin lähti, muutoin kuulu vain naksahdus. Vika ei tuolloin korjautunut edes starttia eikä virtalukon pohjaa vaihtamalla. Releen vaihtokaan ei auttanut kuin muutamaksi kuukaudeksi?
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2680
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Onkohan omassani sitten tuo rele kytketty irti, koska juuri tuossa paikassa on yksi kytkemätön rele, joka vaikuttaa jälkiasennukselta, koska (pää?)virta siihen tulisi akkukaapelilta ryöstäjällä. Vai onko sitten näitä Ruotsissa päivisin käytettäviä ajovalojen jännitteenalentajia? Joka tapauksessa auto käynnistyy ja kukkuu erinomaisesti vaikka tuo yksittäinen rele ei olekaan kytketty.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Liepuska

Viesti Kirjoittaja Liepuska »

Hain Ladan, eikä starttia tarvinnutkaan (vielä) irrottaa. Toimii nimittäin mainiosti. Multa toi rele löytyy, en olis arvannu ilman tätä juttusarjaa mitä virkaa se siinä toimittaa.
Vastaa Viestiin