Annettiin leipää... ehkä liikaa??
Annettiin leipää... ehkä liikaa??
Niin,
vieläkään ei ole saatu kammettua sitä Lada-Jussilta ostettua 1500:sta pataa paikoilleen joten tuo väliaikainen 1200:n on sitten saanut leipää hieman enemmänkin
Juhannusaattona yksi harrasteauton osakkaista otti ja pyyhkäisi satasta kakkosella. Kivasti kulki mutta sen jälkeen tyhjäkäynti putosi sinne 600-700 rpm paikkeille eikä oikein enää kaasu pohjassa ajettaessa tuntunut sitä "voimaa" löytyvän.
Tämä oire kuulemma oli jo vähäisenä olemassa ennen kunnon revitystä. Vähän niin kuin kävisi laihalla tai jotain.
Kärkiväli oli nopeasti katottuna kohillaan ja sytkää pikkasen korvakuulolla kiertämällä ja tyhjäkäyntiä säätämällä saatiinkin joutokäynti kohilleen mutta jäi vähän sellainen maku, että ei oikein kule entiseen malliin.
Minulle jo ehdoteltiin paria seikkaa josta tämä voisi johtua:
1. "Olisiko mahdollisesti käynyt niin että eivät ole venttiilijouset pysyneet perässä kun kiekkoja ollut reilusti?"
2. Kärjellisellä sytkällä välys menee vituroilleen, kärjetön sytkä oli parempi, jos kierrätetään enämpi...
Mitäs asiantuntijat sanovat tästä tapauksesta? Olen aina ollut siinä uskossa, että varsinkin nämä vanhat koneet (-79 1200:n) tykkäävät siitä, että annetaan jenkaa
vieläkään ei ole saatu kammettua sitä Lada-Jussilta ostettua 1500:sta pataa paikoilleen joten tuo väliaikainen 1200:n on sitten saanut leipää hieman enemmänkin
Juhannusaattona yksi harrasteauton osakkaista otti ja pyyhkäisi satasta kakkosella. Kivasti kulki mutta sen jälkeen tyhjäkäynti putosi sinne 600-700 rpm paikkeille eikä oikein enää kaasu pohjassa ajettaessa tuntunut sitä "voimaa" löytyvän.
Tämä oire kuulemma oli jo vähäisenä olemassa ennen kunnon revitystä. Vähän niin kuin kävisi laihalla tai jotain.
Kärkiväli oli nopeasti katottuna kohillaan ja sytkää pikkasen korvakuulolla kiertämällä ja tyhjäkäyntiä säätämällä saatiinkin joutokäynti kohilleen mutta jäi vähän sellainen maku, että ei oikein kule entiseen malliin.
Minulle jo ehdoteltiin paria seikkaa josta tämä voisi johtua:
1. "Olisiko mahdollisesti käynyt niin että eivät ole venttiilijouset pysyneet perässä kun kiekkoja ollut reilusti?"
2. Kärjellisellä sytkällä välys menee vituroilleen, kärjetön sytkä oli parempi, jos kierrätetään enämpi...
Mitäs asiantuntijat sanovat tästä tapauksesta? Olen aina ollut siinä uskossa, että varsinkin nämä vanhat koneet (-79 1200:n) tykkäävät siitä, että annetaan jenkaa
- Lada-Jussi
- Viestit: 10210
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
No eikö tuossa 1200:sta ole kysymys. Tosin ei järjettömästä huudattamisesta ole mitään hyötyä; tossa taitaa olla jo aika kovat kiekat jos satasta päästelee kakkosella? Punainen merkki on kiekkamittarissa siinä 6000:n kohalla.Lada-Jussi kirjoitti:mä olen kuullut sellaisen legendan että lyhytiskuiset (1200 ja 1300) on enemmän kierrosten ystäviä.
Reippaina käymme rekkain alle
Harmillisesti kaveri ei huomannu kattoa meitin jälkiasennus kiekkamittarista, mitä oli jenkaa'aatee' kirjoitti:eikat sitä 2:sella ajeta satasta
...eihän nyt normisti kakkosella satasta, mutta tartteehan sitä juhannuksena ny pikkasen antaa leipää uskollisella kaverille kun oli kiire ottamaan mallasta
Tuossahan taisivat kierroksen käväistä lähempänä 8 tonnia. Vaikka onhan sitä joskus kiva vedättää (varsinkin pikkulohkoilla), niin miettikääs nyt onko se venäjän insinööri miettinyt koneen niin että sillä päälle vedetään 1000 ylikierrosta. Ei ole mitään järkeä vedättää paljoa kuudesta toposta eteenpäin, vaikka nuo pikkukoneet siitä vielä vetävätkin eteenpäin. Jossain kaheksassakympissä viimeistään kolmosta tupaan Mutta tuskin sieltä koneesta mikään on hajonnut.
Nyt vaan oottamaan millon Jusu tulee kertomaan että hänelle satasta kakkosella on arkipäivää
Nyt vaan oottamaan millon Jusu tulee kertomaan että hänelle satasta kakkosella on arkipäivää
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
No sen olen kattonut, että meitin kiekkamittarin mukaan on reilu 75km/h 5000rpm kohilla joten ei kait satkussa paljon yli 6000 voi olla ko. välityksillä?
Eli lootahan on se 1300:n nelilovinen vuosmallia -83 tjsp.
Nooh, tuleepahan sitten ainakin vaihdettua se kone, kun toinen ei oikein rokkaa enää täysillä
...tai sitten koitetaan, meneekö 120km/h kakkosella
Jos en ole siitä kertomassa hetken päästä, olen varmaan saanut ladan männän ottaani ja kuollu
Eli lootahan on se 1300:n nelilovinen vuosmallia -83 tjsp.
Nooh, tuleepahan sitten ainakin vaihdettua se kone, kun toinen ei oikein rokkaa enää täysillä
...tai sitten koitetaan, meneekö 120km/h kakkosella
Jos en ole siitä kertomassa hetken päästä, olen varmaan saanut ladan männän ottaani ja kuollu
Kyllä satasen vauhdissa kakkosella on aika rajusti kierroksia, sun mittari näyttää ihan liian vähänQulle kirjoitti:No sen olen kattonut, että meitin kiekkamittarin mukaan on reilu 75km/h 5000rpm kohilla joten ei kait satkussa paljon yli 6000 voi olla ko. välityksillä?
Eli lootahan on se 1300:n nelilovinen vuosmallia -83 tjsp.
Nooh, tuleepahan sitten ainakin vaihdettua se kone, kun toinen ei oikein rokkaa enää täysillä
...tai sitten koitetaan, meneekö 120km/h kakkosella
Jos en ole siitä kertomassa hetken päästä, olen varmaan saanut ladan männän ottaani ja kuollu
Katoppas tätä nappiksen nopeus/kierros/vaihde-käppyrää oikeesta alanurkasta...kyllä nuo aika hyvin pitävät kutinsa
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Kierroksia on satasen vauhdissa kyllä jo 8000rpm luokkaa eli vähän hyödytöntä sinne asti on vinguttaa jollakin vakio 1200:lla kun ei se 7000rpm jälkeen kovin kovasti enää kiihdy. Eipä tule paljoa yli yhdeksääkymppiä nykyään vedettyä.
Se mun 1300S ryskä kyllä veti kierroslukumittarin asteikon ohi, mutta kai se kaksituumainen putki ja pakkoflektin puute helpotti ylikierroksilla.
Syttyyn tuossa on kai joku vika tullut, voi sieltä koneestakin ruveta järjettömällä ajolla jotain muutakin paukkumaan mutta ei se olekaan sitten mikään pikku käyntihäiriö.
Kärkiväli saattaa helposti mennä harakoille varsinkin jos kärkisillan laakerissa on väljää niin alipainesäätimen vetäessä ja jakajan akselin nokkien sysätessä liikkuukin koko kärkisilta ja se sotkee sekä välyksen että ennakon.
Ja mistäs sitä tietää vaikka olisi kierrättäessä keskipakosäätimestä jouset irronneet tai oienneet...
Se mun 1300S ryskä kyllä veti kierroslukumittarin asteikon ohi, mutta kai se kaksituumainen putki ja pakkoflektin puute helpotti ylikierroksilla.
Syttyyn tuossa on kai joku vika tullut, voi sieltä koneestakin ruveta järjettömällä ajolla jotain muutakin paukkumaan mutta ei se olekaan sitten mikään pikku käyntihäiriö.
Kärkiväli saattaa helposti mennä harakoille varsinkin jos kärkisillan laakerissa on väljää niin alipainesäätimen vetäessä ja jakajan akselin nokkien sysätessä liikkuukin koko kärkisilta ja se sotkee sekä välyksen että ennakon.
Ja mistäs sitä tietää vaikka olisi kierrättäessä keskipakosäätimestä jouset irronneet tai oienneet...
Elikkäs laatikko on pidetty samassa autossa, pelkkä kone on vaihtunut. Auto on 1300:n 2105 ja ei tuo kierroslukumittari voi noin paljoa kusta. Eli tuo ylempänä oleva taulukko on väkisinkin ihan eri lootalla kuin tuo meidän.
Itekin olen monta kertaa vedättänyt kakkosella mittarin mukaan 80km/h eikä todellakaan ole ollut jenkaan noin paljoa, kuin tuossa taulukossa.
...onhan tietty se mahdollisuus, että nopeusmittari kusisi, mutta kun muilla autoilla ollaan vertailtu, niin ei se niin paljon kyllä kuse. satkussa näyttää sen about 10 yli mitä suurin osa autoista.
edit:
Ladainfoa kelasin:
(Meitin peli) VAZ-210
1. vaihde = 3,67
2. 2,10
3. 1,36
4. 1,00
Pakki 3,53
(Taulukon) VAZ-2101
1. 3,75
2. 2,30
3. 1,49
4. 1,00
Pakki 3,87
En sit tiä, kuinka paljon tuo ero on käytännössä, mutta kyllä sitä jonkin verran näköjään on noilla pienimmillä vaihteilla...
Itekin olen monta kertaa vedättänyt kakkosella mittarin mukaan 80km/h eikä todellakaan ole ollut jenkaan noin paljoa, kuin tuossa taulukossa.
...onhan tietty se mahdollisuus, että nopeusmittari kusisi, mutta kun muilla autoilla ollaan vertailtu, niin ei se niin paljon kyllä kuse. satkussa näyttää sen about 10 yli mitä suurin osa autoista.
edit:
Ladainfoa kelasin:
(Meitin peli) VAZ-210
1. vaihde = 3,67
2. 2,10
3. 1,36
4. 1,00
Pakki 3,53
(Taulukon) VAZ-2101
1. 3,75
2. 2,30
3. 1,49
4. 1,00
Pakki 3,87
En sit tiä, kuinka paljon tuo ero on käytännössä, mutta kyllä sitä jonkin verran näköjään on noilla pienimmillä vaihteilla...
No jos se 2105 on, niin onhan siinä jo pidempi peräkin kuin noissa 1200L:ssä, eli kakkosvaihteen kokonaisvälitys melkoisesti pidempi. Kyllä sillä pääsee kakkosellakin sataa, toi 1200L kiertäisi jo noin 9000rpm.
Tässäpä teidän mallille käypä taulukko.
Tässäpä teidän mallille käypä taulukko.
No jos se 2105 on, niin onhan siinä jo pidempi peräkin kuin noissa 1200L:ssä, eli kakkosvaihteen kokonaisvälitys melkoisesti pidempi. Kyllä sillä pääsee kakkosellakin sataa, toi 1200L kiertäisi jo noin 9000rpm.
Tässäpä teidän mallille käypä taulukko.
Tässäpä teidän mallille käypä taulukko.
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3582
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Mulla muutama vuosi sitten 1300:lla ajaessa mittarin mukaan 145 km/h ihan nelosvaihteella räjähti virranjakaja silpuksi! Oli siinä ihmettelemistä kun sytytysjohdot roikkuvat irrallaan, yhdestä niistäkin oli pää hävinnyt. Kannattaa pitää varapyörijä ja kansi matkassa kun noita kierroksia kokeilee...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
- pappa- igor
- Viestit: 1099
- Liittynyt: 12.4.2005 18:51
- Paikkakunta: Tampere
Mulla meni viime kesänä pyörijä ihan päreiks just kun pääsi kolmosella ahdiolle.. oli meinaan pauketta ja ryskettä kun kerran viidessä sekunnissa sytytti ja tuli 2.5" 40cm down pipesta metrin liekkiäAI kirjoitti:Mulla muutama vuosi sitten 1300:lla ajaessa mittarin mukaan 145 km/h ihan nelosvaihteella räjähti virranjakaja silpuksi! Oli siinä ihmettelemistä kun sytytysjohdot roikkuvat irrallaan, yhdestä niistäkin oli pää hävinnyt. Kannattaa pitää varapyörijä ja kansi matkassa kun noita kierroksia kokeilee...
Lada 1200L ***** TURBO IC -89