Annettiin leipää... ehkä liikaa??

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
jta
Viestit: 4364
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Jusu kirjoitti:No jos se 2105 on, niin onhan siinä jo pidempi peräkin kuin noissa 1200L:ssä, eli kakkosvaihteen kokonaisvälitys melkoisesti pidempi. Kyllä sillä pääsee kakkosellakin sataa, toi 1200L kiertäisi jo noin 9000rpm.
Ilmankos tuo nappis karjukin aika pahasti jo 90 vauhdissa kakkosella... Hyvä ettei hajonnu mitään.

Mutta käykös tuo auto millälailla? Kun noissahan on myöskin sellaista tainnu esiintyä kunnolla kierrättäessä että tippuu keinuvipu pois paikoiltaan.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Mulla oli Esa Pulliaisen kitaran värinen 1200 Lada joskus tossa mennävuosina, ja kun siihen tuli pakoputkeen reikä, niin tuntui että se vaan menee ja menee... Vaihdoin siihen sitten vielä jonkun vähän isomman kaasarin, niin oli oikeasti jo hyötyäkin siitä että vaihtoi kolmoselle vasta jossain 80 päällä. Sata on kyllä jo raju veto :lol: Tota kaaviota katsellen pitäis olla jotakin 9000rpm.
Kyllähän se Ladan pikkulohko ihmeitä kestää, ettei sen puoleen :wink:
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Qulle »

Ton jälkimmäisen kaavion mukaan pitäis olla about 6200 rpm kakkosella kahdeksassa kympissä.
http://www.heippa.net/lada1971/lehti/19 ... 2105_4.jpg
En kyl usko, että se kiekkamittari niin paljon kusee, kun 5000rpm kakkosella ja vauhtia mittarin mukaan 75.
Mutta tosiaan tuo jälkimmäinen kaavio on jo vähän oikiamman kuuloinen.
Onkohan näistä vempeleistä jotain eri versioita vai onko saletti, että meil o just noi välitykset, mitä toi 2105:n kaavio näyttää?

...eli tosiaan ton mukaan olis ollu 8000 rpm satkun vauhdissa. Juttelin tän jo useamman ladan omistaneen osakkaan kanssa ja se sanos, et ei varmasti ollu kyl 8000rpm padassa... ja on kuulemma muillakin larpoilla vedetty kakkosella satasta kuin tällä :D

Oli miten oli, mutta kyllä lähtee !!!! 8)
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Qulle »

jta kirjoitti: Mutta käykös tuo auto millälailla? Kun noissahan on myöskin sellaista tainnu esiintyä kunnolla kierrättäessä että tippuu keinuvipu pois paikoiltaan.
Siis auto käy nyt taas ihan normisti.. ainoastaan vähän vedon puutetta esiintyy talla pohjassa. Arveltiin, että kun o vanha kauan seissy kaasari, niin jospa sieltä olis joku paska irronnu kovan imun myötä.
Tai on se kaasari nyt puolvuotta ollu kiinni, mutta viime aikoina vasta on annettu sitä leipää oikein kunnolla...
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Qulle kirjoitti:En kyl usko, että se kiekkamittari niin paljon kusee, kun 5000rpm kakkosella ja vauhtia mittarin mukaan 75.
Mutta tosiaan tuo jälkimmäinen kaavio on jo vähän oikiamman kuuloinen.
Ei teidän kierroslukumittarin tarvitse kusta yhtään, mutta nopeusmittari saattaa hyvinkin näyttää liikaa.
Tuo kaavio tuolla TM:n sivulla lienee piirretty saman laskukaavan mukaan, millä on välitysten ja rengaskoon mukaan laskettu teoreettinen nopeus, joka esimerkiksi kakkosella 1000rpm on 12,5km/h eli 5000rpm se tekisi 62,5km/h.
Tarkkaa arvoahan ei sitten saa jos ei mittaa auton alla olevan renkaan kehämittaa ja laske sen mukaan tuota nopeutta, nuo TM:n nopeudet on laskettu vuonna -81 ilmeisesti joko STRO:n normikokojen tai silloin käytössä olleiden renkaiden kehämitan mukaan.

Omassa nappiskombissa alkuperäisen kierroslukumittarin näyttäessä kakkosella 7000rpm nopeusmittari näytti reilun yhdeksänkymppiä. Laskennallinen arvo sen välityksillä olisi noin kahdeksankymppiä. Tuossa jyrässä nopeusmittari laittaa ainakin kympin liikaa eikä tuosta kierroslukumittaristakaan tiedä kun orkkis öljynpainemittarin tarkkuuskin on mitä on... :roll:
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Qulle »

Aivan.
Tosiaan se meitin ladan nopeusmittari näyttää pikkasen enemmän yli, mitä muiden autojen, mutta ei kuitenkaan paljon yli.
Olis ollu kyl aika äijä menoa, jos olis jottain reilua 8000rpm kierrättäny tota hapankaalileikkuria :D :D

Alkuperäinen 1300:n pata (R.I.P) kiersi kyl viel selvästi kovemmin kun toi nykyinen. Se tosin olikin remmikone ja tää nykyinen 1200:n o ketjulla.
...aika seksikäs helinä tollasesta ketjukoneesta lähtee kunnolla vedätettäessä tohon remmiin verrattuna :D
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Nyt kun näistä välityksistä on puhetta, niin mites Nivassa, eli kun mittari näyttää sataa (oli todellinen nopeus sitten mitä tahansa), niin paljonko kiekkamittarin pitäisi näyttää nelosella? -90 Niva ja viislovinen.
Mulla näyttää 4000, ja pitäis saada selville jotenkin, että valehteleeko tuo kiekkamittari jotenkin merkittävässä määrin.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
Marko
Viestit: 974
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Viesti Kirjoittaja Marko »

Miksulle:jos se on oikein tehty,ei ne säädöt heti muutu.(oon kattonu vuosia pietarissa,mite ladal ajetaa isoo kovaa).
KALERVO 1963
Viestit: 318
Liittynyt: 12.6.2004 14:30
Paikkakunta: Hämeenperä

Eikö 100 ykkösellä

Viesti Kirjoittaja KALERVO 1963 »

"Kannattaisi koittaa kulkisko 100km\h 1vaihteella saisi koneen hajalle vielä helpommin!!!!!!!!
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Re: Eikö 100 ykkösellä

Viesti Kirjoittaja Qulle »

KALERVO 1963 kirjoitti:"Kannattaisi koittaa kulkisko 100km\h 1vaihteella saisi koneen hajalle vielä helpommin!!!!!!!!
Eihän tossa oo mitään järkeä... Kyllä sen nyt tietää ettei se ykkösellä satkua kule. Sitä ei varmaksi tienny, että kulkeeko kakkosella ja kyllähän se kulkee :D
...lada tykkää että sillä ajetaan.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Kyllä sitä ihmiset kattoi ihmeissään juu kun latapiilillä päästeli 8000 kierroksilla :lol: Ladalla pitää ajaa asenteella! Tallinnasta muuten just ostin sellaisen venäläisen koppalakin :lol:
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
DELETED

Viesti Kirjoittaja DELETED »

DELETED
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Testi

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Minä testasin tuossa kevät talvella ihan olosuhteiden pakosta ykkösellä "tääsivä" niin kauan kun kesti ja vieläpä ilman nesteitä. Oli hajotus meininki ja ykkösellä siksi, että 2 ja 3 olivat pois pelistä (varattuja). Niin ja se mittari huiteli jossakin 60 kympin paikkeilla. Vaikea arvioida todellista nopeutta, kun ei nähnyt savun/höyryn takia enää ajaa kun pää ulkona. No kovasti mentiin joka tapauksessa...ihan hirvittää vieläkin!!
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Avatar
THI-900
Viestit: 1714
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Eikö 100 ykkösellä

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

KALERVO 1963 kirjoitti:"Kannattaisi koittaa kulkisko 100km\h 1vaihteella saisi koneen hajalle vielä helpommin!!!!!!!!
Kuunnelkaa Kalervoa :!:

Ootta te kyllä aika sankareita :evil: Ladan kone ei oo kierros eikä vääntökone, mutta kyllä mun mielestä siinä vaihees jo sanoo ajaneensa kakkosella sataa, niin sais antaa sakin hivutusta. Mulla meinaa mennä järki, jos joku ajaa mun Laaborilla siten, että kierrokset nousee yli neljän tonnin. Alkaa nämä todelliset itäautot olla jo katoavaa kansanperinnettä, niin ei tämä ainakaan yhtään tilannetta paranna.

Eli vähän järkee siihen touhuun.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Qulle »

Kyllä juu nähtiin kuinka hyvin lada toimii, kun se haettiin vanhan papan tallista.
Oli ajettu niin hiljaa että alkoi vain hyytymään nelosta tarjottaessa tasaisella.
Eli leipää pitää antaa... ei tietenkään ihan tolla tavalla mut kuitenkin. Muuten on niin tukossa ettei kule laisinkaan :D
Vastaa Viestiin