Onkos muidenkin ruiskuladat hieman viileitä?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Lada-Mies
Viestit: 947
Liittynyt: 22.2.2005 10:29
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Lada-Mies »

jta kirjoitti:Muistelisin joskus täältä lukeneeni noista samaran lämmitysongelmista että jos sattuu oleen alumiininen kenno tuon kuparisen sijaan niin se ei olis lähellekkään niin lämmin tuo alumiinisella kennolla oleva.
Totta,kupari taitaa johtaa vähän paremmin lämpöä mitä alumiininen :roll:
Vaz-21013 '88 x2
Vaz-2102 '72
Vaz-2102 '73
Vaz-21023 '84
Vaz-21023 '85
Vaz-21053 '92
Vaz-21072 '86

+ pari Eliteä, 2xFSO, Wartburg ja paljon muuta..

Сделано в CCCP
Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja foma »

Luna kirjoitti:Kyllä ainaskin GM-Samaran lämmityslaite on alimitoitettu. Yli 15 asteen pakkasilla ei meinaan tahdo lyhyillä matkoilla lämmetä sisältä ollenkaan. Eilen mulla puhallin lopetti toimimasta niin nyt on sisällä yhtä lämmin kuin ulkona. Oppiihan tässä ainaskin pukeutumaan kunnolla.
Ainakin nollakelillä tä -95 1,5i on tosi lämmin ja aika lämmintä puhaltaa vaikkei lämpoviisari ole vielä värähtänytkään. Tosin -88 verrattuna on kylmempi.
From Russia With Lada
Kalusto: Lelu-Samara 1580cc kaikennäköisillä virityksillä ;) , 2112 umpivakiokäyttöauto 1500cc 16v 2002.
Galleriassa
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Sama homma satakympissä, kun teettää uuden kennon (messinkiäkö lie) niin lämmitysteho paranee huomattavasti.

Mallin mukaan jäähdytin korjaamot tekevät kennoja. Hinta jää alle deltan orkkiskennon..
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

larssi21074 kirjoitti:Sama homma satakympissä, kun teettää uuden kennon (messinkiäkö lie) niin lämmitysteho paranee huomattavasti.

Mallin mukaan jäähdytin korjaamot tekevät kennoja. Hinta jää alle deltan orkkiskennon..
Venäjältä saisi messinkikennoa 110:iin alta 20 euron. :wink:

Alumiinikenno maksaa reippaan 10€
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Just. Ja suomessa orkkis satakympin kenno maksaa 240€ ja risat!

Enhän minäkään meidän autoon teettänyt kennoa vaan toin alumiinisen virosta.. :wink:

Mutta jos suomen hintoja ajattelee niin teettäminenkin on viisasta. Niin olen monelle suositellutkin, ja samalla päässyt testaamaan vaikutusta.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Ladassa tosiaan puhallus paranee huomattavasti kun putsaa lehet ja havut pois kennon päältä. Ihtellä toisessa oli melkeen 5cm kaikkee siinä päällä. sieltä tuliki ilmaa niinku ois lehmä talvella hengittäny :lol:

Toisessa ei ollu muutaku pari pientä lehteä päällä :? ostettaessa oli ilmanohjaimet päällä, josko ne vaikuttais niin paljon?


Puhallin vaan täysille, ja hanalla säätää sitä lämpöä. Sillon tarkenee varpaat ja takapenkkiläiset.

Tuo ladan puhaltimen ääni nyt vaan ei oo kauheen kiva :? ittekki äänieristin sen puhaltimen kotelon, ei se vaan kauheita auta..

Sitte ihan kiva tuo minkä ittekki tein, eli puhaltimeen portaaton säätö. Vähän enemmän mahollisuuksia ku ne 2
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

IlkkaHe kirjoitti:Ladassa tosiaan puhallus paranee huomattavasti kun putsaa lehet ja havut pois kennon päältä. Ihtellä toisessa oli melkeen 5cm kaikkee siinä päällä. sieltä tuliki ilmaa niinku ois lehmä talvella hengittäny :lol:

Toisessa ei ollu muutaku pari pientä lehteä päällä :? ostettaessa oli ilmanohjaimet päällä, josko ne vaikuttais niin paljon?


Puhallin vaan täysille, ja hanalla säätää sitä lämpöä. Sillon tarkenee varpaat ja takapenkkiläiset.

Tuo ladan puhaltimen ääni nyt vaan ei oo kauheen kiva :? ittekki äänieristin sen puhaltimen kotelon, ei se vaan kauheita auta..

Sitte ihan kiva tuo minkä ittekki tein, eli puhaltimeen portaaton säätö. Vähän enemmän mahollisuuksia ku ne 2
Toteutitko portaattoman puhalluksen millä tavalla? Kestävällä säätövastuksella vai teitkö transistori ohjatun?

Eihän pelkästä puhalluksen portaattomuudesta paljon hyötyä ole mutta kun siihen yhdistää termostaattiohjatun säätyvän puhalluslämpötilan niin sit on jo iloa.. 8)
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
KALERVO 1963
Viestit: 318
Liittynyt: 12.6.2004 14:30
Paikkakunta: Hämeenperä

Viesti Kirjoittaja KALERVO 1963 »

Eipä ole tarvinnut vielä koskaan laittaa täysille lämpötilaa 110 ja hyvin lämmintä riittänyt ei ole säätö ollut koskaan + 26 isommalla ja 8 talvi on jo menossa 110.Tuskin se auto saunaksi tarkoitettukaan.
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

larssi21074 kirjoitti:Toteutitko portaattoman puhalluksen millä tavalla? Kestävällä säätövastuksella vai teitkö transistori ohjatun?

Eihän pelkästä puhalluksen portaattomuudesta paljon hyötyä ole mutta kun siihen yhdistää termostaattiohjatun säätyvän puhalluslämpötilan niin sit on jo iloa.. 8)

Kestävä säätövastus oli mulla tää salaisuus. Vääntelin siihen lampunsuihkujen kytkimen tilalle sille säätimellekki paikan. Saa myös kokonaan pois ruuvaamalla vaa toiseen päähän.

Meikälle riittää toi, ja ku jaksais väkertää vielä paremmat säätimet lämmönsäätöön ja vielä siirtäis tosta yhestä Subarusta alipaine säätimillä toimivat säädin härpäkkeet niin alkais olla luxus :wink:
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Eikö perussyynä liene se, että mitä pienemmäksi polttoaineenkulutus puristetaan, sitä vähemmän kone tuottaa hukkalämpöä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
=Shiguli=

Viesti Kirjoittaja =Shiguli= »

Kuuluskos sen puhaltaa niistä suulakkeista ihan kunnolla? Ku tuntuu vaan semmonen lehmän henkäys sieltä tulevan. Ilmeisesti sitten kennon päällinen täynnä paskaa. Luukun kun aukasee, niin tuntuu ottavan puhallinkin enemmän kiekkaa.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Itselläni on sekä m/87 1300-kuutioinen kaasutin- että m/95 1500-kuutioinen GM-ruisku-Samara.

Pari kommenttia:

m/87:ssa ja m/95:ssä on erilaiset lämmityslaitteet. Eroja on ainakin ilmanohjauskanavistossa ja -läppärakenteessa.

m/87 on selvästi m/95:ttä lämpimämpi.

m/95 muuttui selvästi lämpimämmäksi, kun jouduin vaihtamaan siihen 4-vaihteisen vaihteiston. Eli ajossa joutuu käyttämään enemmän kierroksia, jolloin vesipumppu pyörii reippaammin.

Ruisku- ja kaasutinmoottoreiden hyötysuhde-ero on täysin merkityksetön lämmityslaitteen tehon kannalta.

terveisin

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Omasta vm95 mallisesta samarasta lämmityslaitteen puhallin lopetti toimintansa noin 10 päivää sitten. Syyksi paljastui että virtaa moottorille vievä piuha oli irronnut liitin kohdasta suunnilleen kaasupolkimen yläpuolelta. Olin jo ehtinyt ottaa puhaltimen moottorin irti ja sitten tungin koko käsivarteni puhallin kanavaan hamuten puun lehtiä mutteis sieltä löytynyt muuta kuin mustaa pölyä. Nyt lämpöä taas riittää ainakin näillä keleillä.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Mr. nobody

Re: Onkos muidenkin ruiskuladat hieman viileitä?

Viesti Kirjoittaja Mr. nobody »

Mitäkautta tosta 1700i sais parhaiten poistettua lehdet, ym. paskat pois kennon päältä? Meinaan keskimmäiset räppänät oli lehtiä täynnä, niin aattelin et voi olla vähän kennonkin päällä tavaraa :lol:
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Onkos muidenkin ruiskuladat hieman viileitä?

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Tuohon en osaa vastata mutta esitän lisäkysymyksen: kuinka korkealle moottorilämpötilamittarin neula teillä muilla kipuaa? Kun mun ruiskussa nipinnapin vihreelle :?
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Vastaa Viestiin