Onkos muidenkin ruiskuladat hieman viileitä?
Re: Onkos muidenkin ruiskuladat hieman viileitä?
Tervehdykset toivottelen.
Oma 110HB 8v 03 on lämmin. Mittari nousee 90c korkeudelle. On siinä sellainen asia jota olen vuntsaillu, se on tämä tuulilasille puhallus, joka muuttuu kylmäksi, kun on saavutettu säädetty sisälämpötila. Onko tämä ilmiö myös muilla 110:n kokemuksena? Onko tarkoituksella suunniteltu näin, vai onko joku toimintahäiriö? Tämä ilmiö on huomattavasti vaimeampi, kun on puhallus suunnattu täysin tuulilasille. Ei ole muista 110:stä kokemusta, kuin tästä omasta. Pojalla oli aikoinaan Samara joka oli todella lämmin.
Oma 110HB 8v 03 on lämmin. Mittari nousee 90c korkeudelle. On siinä sellainen asia jota olen vuntsaillu, se on tämä tuulilasille puhallus, joka muuttuu kylmäksi, kun on saavutettu säädetty sisälämpötila. Onko tämä ilmiö myös muilla 110:n kokemuksena? Onko tarkoituksella suunniteltu näin, vai onko joku toimintahäiriö? Tämä ilmiö on huomattavasti vaimeampi, kun on puhallus suunnattu täysin tuulilasille. Ei ole muista 110:stä kokemusta, kuin tästä omasta. Pojalla oli aikoinaan Samara joka oli todella lämmin.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet
Re: Onkos muidenkin ruiskuladat hieman viileitä?
Minullakin oli samaa tuon tuulilasille puhalluksen kanssa, ilmeisesti tarkoituksella muuttuu viileämmäksi, oli satakymppi hb -01. Olisi saanut olla lämpimänpi, ehkä termostaatti.
warre 353w sedan,
Re: Onkos muidenkin ruiskuladat hieman viileitä?
Ne keskimmäiset suulakkeet eivät ole yhteydessä itse lämmityslaitteeseen, mutta kannattaa kyllä kennon päällinen puhdistaa.Mr. nobody kirjoitti:Mitäkautta tosta 1700i sais parhaiten poistettua lehdet, ym. paskat pois kennon päältä? Meinaan keskimmäiset räppänät oli lehtiä täynnä, niin aattelin et voi olla vähän kennonkin päällä tavaraa
Ikävä kyllä ainoa keino siihen on purkaa koko lämppäri alakautta osiksi, eli ensiksi *näin*, paitsi moottoria pitävä kehikko kokonaan pois, ja varovasti kennon vasenta reunaa kammetaan alaspäin ja putsataan rojut pois kennon päältä.
Kennon saa niin alas, että käsi mahtuu väliin. Paineilma tai pölynimuri hyviä välineitä hommaan myös.
2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
Re: Onkos muidenkin ruiskuladat hieman viileitä?
sama havaintoUkki kirjoitti: tämä tuulilasille puhallus, joka muuttuu kylmäksi, kun on saavutettu säädetty sisälämpötila..
Re: Onkos muidenkin ruiskuladat hieman viileitä?
Eikös se viileminen liity juuri siihen lämmityslaitteen "automatiikkaan" Siellä katossa se mötikkähän on joku lämpötilansäätäjä käsittääkseni.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Onkos muidenkin ruiskuladat hieman viileitä?
Muistelisin että omassa jäi talvipakkasilla vähän vasemmalle kenolleen pystyasennosta, kesällä sitten about pystysuorassa.Nonnis kirjoitti:Tuohon en osaa vastata mutta esitän lisäkysymyksen: kuinka korkealle moottorilämpötilamittarin neula teillä muilla kipuaa? Kun mun ruiskussa nipinnapin vihreelle
Kylmä laite kuin mikä ja pirun laiska starttaamaan pikkupakkasessakin...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Onkos muidenkin ruiskuladat hieman viileitä?
Tekniikan Maailma lehden talviauto 2001 (TM 3/01) testissä, jäi Lada 110 Sedan Festival 1.5 (70'900 mk) viimeiseksi yhden tähden arvosanalla. Loppukommentissa todettiin, että on kummallista, että lämmityslaite on näin alitehoinen, vaikka Venäjällä nautitaan ennätyspakkasista.
Lada 110 lämpeni maantieajossa -12 asteen pakkasessa +23 asteen sisälämpötilaan 75 km/h nopeudessa 23.5 min, kun Skoda Fabia 1.4 8.5 min. Taajama-ajossa (38 km/h) Skoda lämpeni 12 min, kun Lada ei edes saavuttanut +23 asteen lämpötilaa ollenkaan.
Lohdukseksi voi sanoa, että Lada 110 oli kärkieteniöitä lumessa!
Lada 110 lämpeni maantieajossa -12 asteen pakkasessa +23 asteen sisälämpötilaan 75 km/h nopeudessa 23.5 min, kun Skoda Fabia 1.4 8.5 min. Taajama-ajossa (38 km/h) Skoda lämpeni 12 min, kun Lada ei edes saavuttanut +23 asteen lämpötilaa ollenkaan.
Lohdukseksi voi sanoa, että Lada 110 oli kärkieteniöitä lumessa!
Re: Onkos muidenkin ruiskuladat hieman viileitä?
Termarin vaihdon jälkeen, neula on tanakasti pystysuorassa. Yli 10 asteen pakkasilla en oo viä päässy kurvaileen, mutta -8 ja pystysuorassa oli. Samaten +10 keleillä.Nonnis kirjoitti:Tuohon en osaa vastata mutta esitän lisäkysymyksen: kuinka korkealle moottorilämpötilamittarin neula teillä muilla kipuaa? Kun mun ruiskussa nipinnapin vihreelle
Re: Onkos muidenkin ruiskuladat hieman viileitä?
Mun neula ei ihan pystysuoraan näillä lauhoilla talvikeleilläkään pääse, joten lienee sitten termarin vaihto paikallaan...
Noihin on ilmeisesti kesä- ja talvitermareita? Pitääks mun ostaa semmonen talvitermari??
Noihin on ilmeisesti kesä- ja talvitermareita? Pitääks mun ostaa semmonen talvitermari??
Reippaina käymme rekkain alle
Re: Onkos muidenkin ruiskuladat hieman viileitä?
Ei tartte, se perinteinen 80-83 C riittää kyllä. Eihän toki 90 C termarista mitään haittaakaan ole, Jaakkima voi kertoa kokemuksia moisestaNonnis kirjoitti:Mun neula ei ihan pystysuoraan näillä lauhoilla talvikeleilläkään pääse, joten lienee sitten termarin vaihto paikallaan...
Noihin on ilmeisesti kesä- ja talvitermareita? Pitääks mun ostaa semmonen talvitermari??
Ei kyllä kannata ihan sokeasti tuijottaa lämpömittaria, tuntuvat näyttävät eri autoissa aina vähän eri lukemia
Itsekin meinasin vaihtaa termarin tohon talvi-1500S:ään kun lämmöt olevinaan muka nousi hitaasti, no termari tuli hankittua ja taas uudet liemetkin, mut sit huomasin että näillä keleillä tolpan nokasta menee vain joku 6 km/10 min siihen että neula on jo pystyssä --> ihan turha vaihtaa termaria. Hyvällä säkällä lämpiää vielä hitaammin...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Onkos muidenkin ruiskuladat hieman viileitä?
Sen verran tuosta talvitermarista että auto lämpeni Ladamaisen lämpöiseksi heti. Lämpeneminen ei muistaakseni hidastunut muistaakseni laisinkaan. Tosin vanha oli jo vaihtokunnossa. Kesät ajeltu myös samalla termarilla ilman ongelmia, tosin flekti ehkä pyörii useammin, mutta niin se pyöri kaupunkiajossa yli kahdenkympin pakkasilla ja mitään pahvia ei ole syylärin edessä ollut.
Re: Onkos muidenkin ruiskuladat hieman viileitä?
Siitä 110:n lämmityslaitteesta vielä. Siinä on rakenteellinen vika (useita) - lämmin tulee alhaalta päin, kylmä yläpuolelta ja mitään sekoitusta ei ole ennen jakoa eri suuntiin! Samarassa oli muistaakseni toisinpäin?
Alkutilanteessa (kylmä) ohjainläppä on kiinni päästäen vain kennon kautta tulevan ilman (lämmin) kanavistoon. Heti kun termostaatti (katossa) tunnistaa oikean lämpötilan, avautuu läppä päästäen kylmää (lämmittämätöntä) ilmaa kanavistoon. Tämä ilma tulee yläpuolelta ja menee sitten suoraan tuulilasille! Lämpimämpi ilma menee alas. Lisäksi kanavisto on niin huono että se vuotaa kaikkiin mahdollisiin paikkoihin kojetaulun ja hansikaskotelon sisään. Kestää todella kauan että 110 lämpiää - tämä koskee etenkin vanhempia malleja (ennen 2004). Uudemmissa malleissa on parempi termostaatti, kenno ja puhallin. Näillä pitäisi pärjätä -40 asteessa vielä hyvin.
Lämmityslaitteen puhallin kestää noin 100 000 km mikäli se on päällä ajettaessa. Sen jälkeen kollektori on pilalla ja vaihto uuteen edessä.
Paras keino tasaiseen lämpöön on suunnata puhallus aina alas.
Alkutilanteessa (kylmä) ohjainläppä on kiinni päästäen vain kennon kautta tulevan ilman (lämmin) kanavistoon. Heti kun termostaatti (katossa) tunnistaa oikean lämpötilan, avautuu läppä päästäen kylmää (lämmittämätöntä) ilmaa kanavistoon. Tämä ilma tulee yläpuolelta ja menee sitten suoraan tuulilasille! Lämpimämpi ilma menee alas. Lisäksi kanavisto on niin huono että se vuotaa kaikkiin mahdollisiin paikkoihin kojetaulun ja hansikaskotelon sisään. Kestää todella kauan että 110 lämpiää - tämä koskee etenkin vanhempia malleja (ennen 2004). Uudemmissa malleissa on parempi termostaatti, kenno ja puhallin. Näillä pitäisi pärjätä -40 asteessa vielä hyvin.
Lämmityslaitteen puhallin kestää noin 100 000 km mikäli se on päällä ajettaessa. Sen jälkeen kollektori on pilalla ja vaihto uuteen edessä.
Paras keino tasaiseen lämpöön on suunnata puhallus aina alas.
Vain olennainen on tärkeää.
Re: Onkos muidenkin ruiskuladat hieman viileitä?
Vilponen on minunkin ruiskucombi; lämmöt täysillä saa kaikki alle 45minuuttia kestävät matkat ajella huoletta jo nollakeleiltä lähtien. Lämpömittarin neula nousee vihreen alarajoille, ei likimainkaan pystyasentoon.Nonnis kirjoitti:
Tuohon en osaa vastata mutta esitän lisäkysymyksen: kuinka korkealle moottorilämpötilamittarin neula teillä muilla kipuaa? Kun mun ruiskussa nipinnapin vihreelle
Re: Onkos muidenkin ruiskuladat hieman viileitä?
Mulla oli samaa vikaa ettei lämmöt tahtonu nousta kun vihreen alarajalle, mutta kun vaihdoin termarin (muistaakseni 83 asteinen), niin joha törööttää terhakkaasti pystyssä. Mutta kyllä mullakin on aina lämmöt täysillä alle tunnin kestävillä matkoilla.
Re: Onkos muidenkin ruiskuladat hieman viileitä?
Aika jännä että taas on pari ilmottaunut joiden ruiskutakavedot ei ole niin kovin lämpöisiä. Ehkä tässä jutussa on sittenkin jotain perää.
Viimetalvena kun pätkän ajoin omalla ruutalla näissä alle kympin pakkasissa niin kyllä lämpö oli mullakin aina täysillä eikä tosiaankaan kuuma tullut, lisäksi lämpiäminen oli melko hidasta.
Tuo kaasaritakaveto on edelleenkin aivan toista maata, tolpan nokasta jos lähtee näillä pakkasilla niin kyllä alle 15 min päästä pitää jo lämpöä pienentää reippaasti, muuten kuivaa silmät päähän ja hiki virtaa. On kuin huonosti lämmitetty sauna...
Mitään muuta en ole tehnyt kuin huuhdellut jäähdytysjärjestelmän asiaan kuuluvalla liemellä ja laittanut uudet nesteet (oliskohan jo viidennet tässä autossa pariin vuoteen )
Viimetalvena kun pätkän ajoin omalla ruutalla näissä alle kympin pakkasissa niin kyllä lämpö oli mullakin aina täysillä eikä tosiaankaan kuuma tullut, lisäksi lämpiäminen oli melko hidasta.
Tuo kaasaritakaveto on edelleenkin aivan toista maata, tolpan nokasta jos lähtee näillä pakkasilla niin kyllä alle 15 min päästä pitää jo lämpöä pienentää reippaasti, muuten kuivaa silmät päähän ja hiki virtaa. On kuin huonosti lämmitetty sauna...
Mitään muuta en ole tehnyt kuin huuhdellut jäähdytysjärjestelmän asiaan kuuluvalla liemellä ja laittanut uudet nesteet (oliskohan jo viidennet tässä autossa pariin vuoteen )
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™