1600SL ja jarrunestevuoto ja Homma pelaa!

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

1600SL ja jarrunestevuoto ja Homma pelaa!

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Aloittelinpa sitten tänään jarrunestevuodon paikannysta.

Laitehan on ollut niin vähällä ajolla, että kaikki jarruputket näyttävät puhkiruostuneelta, mutta eivät sitä olekaan. Pintahileruostetta ja likaa on sopivassa suhteessa jarruputkien pinnassa. Ajossapa nuo sitten huuhtoutuvat tai räjähtävät jokakohdasta.

Jarruneste tulee selvästi ruikkimalla jarrupainesäätimen tietämiltä. Vuoto ilmenee kun jarruja painaa voimakkaasti ja sen huomaa polkimen periksiantamisena. Siipä kimppuun.

Perssiit kohti taivasta. Kaksi pientä pukkia pitkittäisten alatukivarsien etukiinnikkeisiin ja repsikan sivulle kuormalavasta, talvirenkaasta ja 22pätkästä sekä kiilasta varsinainen paikallaan pitävä tuki. Siis taas SuomalaisUgrilainen piharemontti.

Pakoputki irti takaliitoksesta sekä kannakkeista ja kääntö kuljettajanpuolelle sivuun. Ei tarvitse irrottaa. Vasen takaiskunvaimennin irti. Näin saadaan reipas työskentelytila.

Kaikki pultit ja mutterit irtosivat vaivattomasti. Pintakura pois, vähän liuotusta ja kääntö kiinnipäin. Mukavasti naksahtaa ja sitten aukomaan. Jätin tänään liuotukset päälle kaikkiin jarrupainesäätimen ympärillä oleviin muttereihin ja pultteihin. Avasin niitä sen verran, että kaikki ovat irti.

Huomenna iskari yläosastaan irti ja irroittamaan jarrupainesäätimen suojalevyä. Onkohan jarrupainesäädin vain kahdella 13mm kiinni siinä suojalevyssä? Millaisethan liitokset säätimellä on itse jarruputkiin? Jokuhan suositteli lämpöä, mutta sitä ei nyt taida olla tarjolla. Kuusaalla olisi MegaKuumailmapuhallin, mutta en taida joutaa odottaa sen hakua. Haluan mennä Kalkkuun ja sieltä Kuusaalle IIZIllä. Ja uskon pääsevänikin.

Niin ja olisihan minulla tuo romppu. Miksen opi sitä käyttämään? PiruVie! Onhan tuo jonakin päivänä opeteltava.
Viimeksi muokannut PöyhöinKuusaalt, 21.2.2008 12:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Onkohan jarrupainesäädin vain kahdella 13mm kiinni siinä suojalevyssä?
Millaisethan liitokset säätimellä on itse jarruputkiin?
On vain kahdella ruuvilla.
No tuiki tavalliset jarruputkiliittimet on niiden putkien päissä.

Silimät kiinnikö sinä siellä auton alla olet rymynnyt? :idea:
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 1600SL ja jarrunestevuoto.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ovat nuo vehkeet siellä niin karmeassa ruosteessa ja mössössä, että eipä näe jarruputkien liittimiä. No, tänään olen puhdistellut ja liotellut paikkoja. Nyt näkee ja tajuaa.

Oikeaa takaiskaria irrottettaessa sain oikean takajarrun putken kolhaistua puhki. Siis vaihtoon menevät kaikki, jotka vain kohtuullisella vaivalla saa vaihdettua. Ihan kypsää kamaa. Jarrupainesäätimen suojalevy lähti nätisti irti. Siksi kyselin säätimen ja levyn kiinnitysruuveista, koska pelkäsin jarrunestepurkausta, jos avaisin nuo ruuvit.

Hakkailin jarrupaineventtiiliin vaikuttavaa mekaanista vipulaitetta, millä nimellä sitä kutsuisi, ja sehän oli aivan umpi jumissa. Kevyttä hakkailua siten, että hakattiin valettuihin kiinnikkeisiin. Lämpöä ei ollut mahdollista käyttää, tukankuivaajahan eikä leivänpaahdinkaan riitä. Hakkaamalla saatiin irtomoskää väleistä pois. Sitten vaan hyvät liuottimet vaikuttamaan ja huomenna jatketaan katselua. Simppeleiltä näyttävä.

Helppo tehdä kun iskari ja pakoputken loppupää ovat poissa tieltä. Ei kolhiinnu kädet kokoajan johonkin vaikka makaileekin IIZIn perssiinalla. Nostin sen niin ylös kun 3000t hallitunkilla sen sai, ja pukit sekä omatekoinen tukiteline alle. Mukavahan siellä on makoilla ja pällistellä. Sellaistahan se on kun ei ole kiirettä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Elä suotta siellä auton alla sitä tankoa teuro, vaan ota tanko irti korista sekä akselista ja pujottele sitten säädin vipuineen hitoille sieltä, pöydällä sen äimistely on paljon mukavampaa.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 1600SL ja jarrunestevuoto.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Aivan juuri noin kuin Jusu kirjoitti. Se tankohan kulkee siellä hapettuneiden ja sontaisten kiinnikkeiden läpi oikeaan perästä katsottuna. Ei varmasti liiku tuollaisenaan. Siis tänäänpä se irti.

Jarrupainesäätöventtiillihän lähtee sitten irti kun tanko on irrotettu säätövivusto on siitä ja jarruputkista irti. Tietenkin suojapellin ja suojepellin venttiilikiinnikeiden on oltava myös irti.

Onko venttiilin suojakumi kiinteä? Sitä ei mahda saada venttiilin ympäriltä irti rikkomatta. Siis venttiili on vaihdettava, jos siitä haluaa vuotokohdan löytää. Korjattavissahan se ei varmastikaan ole? Epäilen kuitenkin pääasiallisen vuodon olevan itse putkissa. Kummat lähtevät ja kummat tulevat: Yksi tulee ja kaksi lähtee vai toisinpäin?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
lada combi
Viestit: 433
Liittynyt: 25.4.2006 9:48
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 1600SL ja jarrunestevuoto.

Viesti Kirjoittaja lada combi »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Jarrupainesäätöventtiillihän lähtee sitten irti kun tanko on irrotettu säätövivusto on siitä ja jarruputkista irti. Tietenkin suojapellin ja suojepellin venttiilikiinnikeiden on oltava myös irti.

Onko venttiilin suojakumi kiinteä? Sitä ei mahda saada venttiilin ympäriltä irti rikkomatta. Siis venttiili on vaihdettava, jos siitä haluaa vuotokohdan löytää. Korjattavissahan se ei varmastikaan ole? Epäilen kuitenkin pääasiallisen vuodon olevan itse putkissa. Kummat lähtevät ja kummat tulevat: Yksi tulee ja kaksi lähtee vai toisinpäin?
Itse olen aina irroittanut säätimen vivustoineen ja kiinnitys runkoineen... esim. putkien vaihdossa ei tarvi alkaa säätämään enää sitä. Ja kannatta tarkistaa myös säätimen toiminta samalla, jos on mahdollisestin päässyt jumittumaan käytön puutteen vuoksi.

Säätimessä oleva kumi lähtee irti helpolla ja sieltä näkee männänpään yms... Mutta kuitenkin luultavammin vuotokohta voi olla ne putket, jotka tulee/lähtee säätimeltä(Pitkä putki(n.350cm) tulee pääsylinteriltä kardaanitunnelia pitkin säätimelle ja Lyhyempi putki(n.115cm) lähtee säätimeltä takajarruletkulle).

Jos sinulla on Ladassa vain perä ilmassa, niin voi olla aika viheliäinen vaihtaa se pitkä putki, kun tilaa ei välttämättä hirveesti ole työskennellä, ja pelkkien akselipukkien alla työskentelemisessäkin on omat jännityksensä :wink:
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 1600SL ja jarrunestevuoto.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Siis kumisuojustko pitää jarrunesteen säädinventtiilissä? Tämän tulkitsin siitä, että lada-combi kirjoitti männän näkyvän kumisuojuksen alla helposti. Varmasti se säädin on jumissa, koska vivustokin on täysin jumissa. Ei se varmaan ole liikkunut aikoihin.

Mutta säädinventtiilillehän menee kaksi putkea rinnan ja toisesta päästä lähtee yksi putki. Miten siis neste kulkee näissä? Tulee venttiilille yhtäputkea ja lähtee kahdella putkella vai toisiattenpäin.

Siis oletko lada-combi ottanut säätimen irti suoja/kiinnitysasetelmalevyineen? Miten olet päässyt käsiksi putkien liitoksiin?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
lada combi
Viestit: 433
Liittynyt: 25.4.2006 9:48
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 1600SL ja jarrunestevuoto.

Viesti Kirjoittaja lada combi »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Siis kumisuojustko pitää jarrunesteen säädinventtiilissä? Tämän tulkitsin siitä, että lada-combi kirjoitti männän näkyvän kumisuojuksen alla helposti. Varmasti se säädin on jumissa, koska vivustokin on täysin jumissa. Ei se varmaan ole liikkunut aikoihin.

Mutta säädinventtiilillehän menee kaksi putkea rinnan ja toisesta päästä lähtee yksi putki. Miten siis neste kulkee näissä? Tulee venttiilille yhtäputkea ja lähtee kahdella putkella vai toisiattenpäin.

Siis oletko lada-combi ottanut säätimen irti suoja/kiinnitysasetelmalevyineen? Miten olet päässyt käsiksi putkien liitoksiin?
Se kumisuojus on vain pöly/likasuoja ja sieltä näkyy säätimenmäntä(pää), jonka voi yrittää herkistää lyömällä tuurnalla sisään ja polkemalla jarrua, jolloin mäntä tulee taas ulos...Liikematka männällä on jotakin parimilliä... :? Nestetila on sitten itse säätimen sisällä.

Säätimelle tulee se pitkäputki--> neste kulkee säätimen kautta ja lähtee lyhyempää putkea pitkin kohti T-haarapalaa ja siten neste kulkee pyöräsylintereille...

Iroittaessa säädintä putket ovat olleet jostain syystä mädät :roll: ja näin ollen olen ottanut kehikkoineen/vipuineen päivineen koko höskän irti ja kyllä ne saa muutenkin auki kun on melko uudet putket, lämpöä ja hyvät työkalut :)
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 1600SL ja jarrunestevuoto.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Valitettavasti lämpöä ei näin syssyllä SuomalaisUgrilaiseen piharemonttiin ole tarjolla. Mutta kun sinne venttiilille/säätimelle menee toista kautta kaksi putkea ja toista yksi. Menen kohta niitä ruuvailemaan niin olenpa sitten viisaampi.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
lada combi
Viestit: 433
Liittynyt: 25.4.2006 9:48
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 1600SL ja jarrunestevuoto.

Viesti Kirjoittaja lada combi »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Mutta kun sinne venttiilille/säätimelle menee toista kautta kaksi putkea ja toista yksi.
:shock: Omasta mielestä siellä ei ole kuin kaksi putkea Tulo ja Lähtö, näin ainakin omassani. Eikös kaikissa Takavetoisissa ole samat säätimet :?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 1600SL ja jarrunestevuoto.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

No kohta se näkyillään. Kömmin alle pikapuolin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Re: 1600SL ja jarrunestevuoto.

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Lämpöä niihin putkimuttereihin saa hitsauskoneellakin. Maakaapeli mutterin toiselle puolelle ja puikko kiinni mutterin toiseen kylkeen, alkaa lämpeneen.
Virtoja ei koneesta täysille, itse poltin viime talvena mig:ni kun ei pienellä virralla muka lämmennyt tarpeeksi :lol:

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

No ei siellä kyllä tosiaan niitä putkia ole kuin kaksi. Säätimessä on muistaakseni nuoletkin kumpi on sisääntulo ja kumpi ulostulo, ainakin siinä uudessa minkä laitoin.

Ota nyt se säätimenrämmäle vaan tankoineen päivineen pöydälle ja pura sitten se tanko irti siitä.
Tanko on kiinnitetty säätimessä olevaan niveleen yhdellä pienellä ruuvilla ja metallilenkillä. Selviää kyllä kun katsot kumin alle. Kumisuojusta voi pujottaa sitä tankoa pitkin sivuun sen verran.
Se mikä siellä on jumissa, on todennäköisesti juuri se nivel minkä läpi se tanko menee ja mihin se on sillä pikkuruuvilla kiinnitetty. Kun tanko ei liiku, ei mäntäkään pääse liikkumaan ja säädin ei säädy.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 1600SL ja jarrunestevuoto.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Nyt on SL -perssiipuolen jarrut purettu tuhannenPi..unPäreiksi.

Kaksi putkeahan sinne säätöventiilille tulee. Tietenkin. Töpinäpäissäni katsoin vivuston tankoa putkeksi vaikka näin sen toisenpään olevan sillä vipumekanismissa. Säädin tankoineen on otettu irti. Kaikki lelut siitä on irti. Mäntä on juuttunut sisäasentoon.'

Vivustot olivat umpijumissa jokaisesta liikkuvasta osastaan. Viputangon ja männänkiinnitysmekansimi oli vaihdettu joskus.

Kaikki jarruputket purettu pois takaa. Lämmöillä ei olisi tehnyt mitään, koska ne olivat täysin valmiit. Risahtelivat poikki tai halki melkein pienestä liikuttamisesta. Mitään hitsauskonelämpöä minulla ei ole kun ei ole hitsauskoneita. Hyvä idea muuten.

Siinä sitä on sitten värkkäytymistä kun pujottaa tulevaa jarruputkea kardaanitunneliin edestä asti. Voisikohan sen laittaa muualta?

Rummut irrotin tarkastaakseni jarrumekanismit. Rummut umpi juntturassa. Alumiinisilla rummuilla ei voi edes käyttää niitä työntötappeja ulkokehällä. Tapit eivät lähde kierteille, koska rummun kovametallikehä siellä sisäpuolella ottaa vastaan. Ne tapit siis taitavat toimia vain valurautaisissa rummuissa. Minkähän takia ne tapinreijät siellä alumiinisissa sitten on? Ovatko taas vain jäänne ja surkastuma?

Rummut siis niin juntturassa, että tein 1,5h aktiivista naputtelutyötä. Toinen oli vielä muutenkin hankala. Se junttasi liinaan kiinni niin, että liinasta kimposi se lukitusjousi ja ne levypylpyrät hemmettiin ennenkuin suostui rumpu irtoamaan. Toisesta taas lohkeili kaksi palaa lisää pois rummun reunasta vaikka käytin puupalikkaa vaimentimena naputellessani. Liuotukset olisi varmaan pitänyt laittaa vaikuttamaan aiemmin. No lähtivät kumminkin.

Jarrupainesäätöventtiili on jumissa. Siihen ei pääse käsiksi kuin erikoistyökalulla. Tarvittaisiin joku kaksinapainen väännin pyöreillä navoilla, jotta pääsisi vääntämään kuparitiivisteellä tiivistetyn männän pohjapuolen irti ja katsomaan mäntää. Tiedättekö mitään tällaisesta? Uuden tarvikeventtiilinhän voi ostaa tai tuottaa Venäjältä valurautaisen. Olisi kuitenkin kiva kurkistaa sen venttiilin mäntämekanismin sisään.

Siis oletteko avanneet jarrupainesäädinventtiiliä? Siis ottaneet pyöreää kantta pois männänpohjapuolelta?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: 1600SL ja jarrunestevuoto.

Viesti Kirjoittaja Mara »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Siinä sitä on sitten värkkäytymistä kun pujottaa tulevaa jarruputkea kardaanitunneliin edestä asti. Voisikohan sen laittaa muualta?
Ei kannata alkaa vetämään muualta, ei se ole paha homma, kun asennoituu oikein.
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Rummut irrotin tarkastaakseni jarrumekanismit. Rummut umpi juntturassa. Alumiinisilla rummuilla ei voi edes käyttää niitä työntötappeja ulkokehällä. Tapit eivät lähde kierteille, koska rummun kovametallikehä siellä sisäpuolella ottaa vastaan. Ne tapit siis taitavat toimia vain valurautaisissa rummuissa. Minkähän takia ne tapinreijät siellä alumiinisissa sitten on? Ovatko taas vain jäänne ja surkastuma?
Siis rummun ulkopuolella, ihan ulkokehällä olevat n.10mm reiät, 8kpl?
Olen aina luullut, että ne on vaan pölynpoistoa ja hihnan tarkistusta varten, eikä mitään ulosvetojuttuja. :shock:
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Rummut siis niin juntturassa, että tein 1,5h aktiivista naputtelutyötä. Toinen oli vielä muutenkin hankala. Se junttasi liinaan kiinni niin, että liinasta kimposi se lukitusjousi ja ne levypylpyrät hemmettiin ennenkuin suostui rumpu irtoamaan. Toisesta taas lohkeili kaksi palaa lisää pois rummun reunasta vaikka käytin puupalikkaa vaimentimena naputellessani. Liuotukset olisi varmaan pitänyt laittaa vaikuttamaan aiemmin. No lähtivät kumminkin

Perä pukeille, pyörät pois, samoin tietysti pultit ja ohjuritapit, käsijarru päälle, vaihde ykköselle ja kytkimellä ja kaasulla reippaita lyöntejä, näin saat vetarit pyörimään rummun sisällä. Kyllä lähtee. :wink:
2102 16V ex.
2103 -75
Vastaa Viestiin