1600SL ja jarrunestevuoto ja Homma pelaa!

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: 1600SL ja jarrunestevuoto.

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Meinasin paasata samasta kuin Mara, taas olisi foorumia lukemalla säästänyt aikaa ja turhia perkeleitä :wink:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 1600SL ja jarrunestevuoto.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tiesin tuon käppärijutun. Meinasinkin kokeilla, mutta... Jotenkin se hammerointi vain tuntui mielekkäämmältä.

Ne ulkolaidan 8kpl reiät tosiaan ovat kierteellisiä ja niihin kierretään sisään niitä kahta kohdistustappeinakin käytettyä 12mm tappia. Mutta tosiaankaan näissä alumiinirummuissa ne eivät toimi. Valurautainen lähti mukavasti niillä. Kierteli hiljalleen vastakkaisilta puolilta ja vaihtoi tapin paikkaa. Se toimi oikein hyvin. Kitkapinta tosiaan näyttäsi näissä alumiinisissa ottavan vastaan. Kommentoikaahan joku alumiinirumpuekspertti tuota asiaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 1600SL ja jarrunestevuoto.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Oiskohan se kardaani pudotettava sieltä tunnelia pimentämästä kun vetää sitä jarruputkea? Se putkihan tietysti kiinni niillä taitetuilla pellinpaloilla siellä ylhäällä. Niitähän on jo taka-akselissakin. Tarkoitan niitä toisesta puolesta hepattuja ohuita pellinpaloja, jotka taitetaan jarruputken päälle pitämään sitä kiinetästi akselissa kiinni.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: 1600SL ja jarrunestevuoto.

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Kardaanin irrotus helpottaa hommaa aivan varmasti.

Jos otat jortaanin pois, ni älä yritäkkään irroittaa niitä kumilimpun pultteja, tuskin lähtevät käsityökaluilla mihinkään. Sen sijaan vedä kardaani ulos pooreiltaan, eli siitä kumilimpun takaa sellaisesta pyöreästä sokasta kynnet auki ja näin kardaanin pää tulee ulos. Helppoa :shock:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 1600SL ja jarrunestevuoto.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tarkoitatko kardaanin vetämistä edestä pois pooreiltaan, siis irti voimansiirrosta? Sittenhän se saisi alas lepäilemään ja tunneli paljastuisi. Ei sitä putkenvetoa varmaan ilman kardaanin pudottamista voi tehdä. Se jäisi sinne härpättämään ja hakkaamaan ja vieläpä hankaantumaan. Ei varmaan olisi pitkäikäinen.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: 1600SL ja jarrunestevuoto.

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Juu pooreilta vedetään pois. Poorit on siis sitä varten että kardaani pääsee vapaasti liikkumaan pitkittäissuunnassa jarrutuksissa ym.
Tottakai sitä ennen irrotetaan perän kiinnityslaipan pultit, keskilaakerin kiinnitysraudan mutterit, turvarauta sekä käsijarrun vaijerin takaosan kiinnitys siihen etuosaan. Ei paha...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 1600SL ja jarrunestevuoto.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Homma hoituu. Pudottelin jo Raadon kardaanin takapään aikoinaan. Pääseepä nyt sitten etupään kimppuun. Onneksi tuo joutaa seisomaan tuossa.

Ei siis mahdollisuuttakaan lähteä IIZIllä Tampesteriin ja Kuusaalle. No onneksi on TIINE. Vanttera ja Vaffa työjuhta. Syylärikin pitää oikein hyvin. Tippoja siellä toisia täällä. Ja vesipumppu kestää, väitän ma! 8)
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 1600SL ja jarrunestevuoto.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Millähän minä saan sen T-liitospalan kiinni siihen taka-akseliin. Siitähän tosiaan rapsahti juuresta poikki se kiinteä kierteellinen pultinkanta, johon se liitin tulee. Riittääkö klemmari ympärille? Minähän joudun tietenkin sen palan ostamaan uuden. Siitä ei saa millään irti niitä putkien kiinnikkeitä. Tai no jos ruuvipenkiin laittaisi...

Se minun tekisi mieli korjata se jarrupainesäätöventtiili. Näyttää yksinkertaiselta peliltä. Olisi vain saatava auki se pohja. Eikö kukaan todellakaan ole avannut moista? Saahan niitä kai varaosinakin, mutta...
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
jeesma
Viestit: 124
Liittynyt: 29.7.2007 22:11
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 1600SL ja jarrunestevuoto.

Viesti Kirjoittaja jeesma »

Onhan noita joskus 10-15 vuotta sitten tullu avattua, kun maksoi silloin yli viikon palkan ei enää vanha jaksa.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: 1600SL ja jarrunestevuoto.

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Pistä se T-liitin kiinni ihan reikänauhalla tms. siitä putkien alusta, noita ratkaisuja on kyllä näkynyt eikä niistä mitään sanomisia ole tullut.

Uusi venttiili vaan niin ei tartte sitä miettiä enää koskaan. Turha nuukuus perseeseen :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
lada combi
Viestit: 433
Liittynyt: 25.4.2006 9:48
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 1600SL ja jarrunestevuoto.

Viesti Kirjoittaja lada combi »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Ne ulkolaidan 8kpl reiät tosiaan ovat kierteellisiä ja niihin kierretään sisään niitä kahta kohdistustappeinakin käytettyä 12mm tappia.

Ladasta lyötyy ihan omat ulosvetoruuvin kohdat ja ne on siinä keskellä 2kpl (ei keskitystappien reijät, vaan ne toiset jossa M8 kierre rummussa). Omasta ja muista Ladoista ainakin on löytynyt ne, ellei joku tunari ole korkkauttanut niitä :) Ja ne ulkokehän reijät(n.8-10kpl :? ) ovat pölyn yms. poistoon ja (hihnojen tarkistukseen).
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Mihinkä niiden rummunkiinnitysruuvin pitäisi niistä ulkoreunojen rei'istä kierrettynä sitten muka vastata? Jarrukilpeenhän ne ei ainakaan ylettyisi. Ja missä valurummuissa ne on sitä varten? Ladassahan rummut on yleensä aina alumiinia.

Jarruputki menee kyllä paikoilleen ilman kartaanin irrotustakin, onnistui jopa meikäläisen lapion kokoisilla kourilla. Kärsivällisyyttä se kyllä kysyy.
Se putkihan on sieltä muuten melko suoraa, yhdessä kohtaa on muistaakseni loiva mutka ja sitten edessä se nousee lootan yläpuolelle, sinne tunkeminen onkin sitten... :twisted:

Ja sen säätimen kanssa on ihan turha ruveta köyhäilemään, kun se Motonetin tiskillä maksaa vain 12,90€. :idea:
Sitten se vasta v*tuttaa jos se ei pelaa ja taas piti ryömiä ja tulee uusi jarrunesteralli.
Eikö se vanhojen osien kanssa vatuloiminen tullut selväksi jo sen vespumpun kanssa?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 1600SL ja jarrunestevuoto.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Jusu on oikeassa. Niinhän se ulosveto meni. PiruVie kun olin unohtanut. Siis pyhittäköön muistista tuo väärä propaganda. Niillä keskirei´illähän se ulosveto tapahtui. :oops:

Minun Raadossani (21053 -90) on valurautaiset jarrurummut takana. Siitä se muistikuva. :idea:

Ja vanhojen osien kanssa vatuloimisesta: Se on minulle tyypillistä. En voi luonnolleni mitään. Kyse ei ole säästäväisyydestä, saituudesta vaan elämänasenteesta. Mahdollisimman vähällä ostelulla ja tavaranhankkimisella eletään. :wink:

Toki laitan uuden osan sinne. Siis uuden varaosaventtiilin. Mutta tekisi vaan mieleni purkaa se vanha ja katsoa saako sitä kuntoon. :?

Kylläpä minä sen kardaanin pudotan. Ei hemmetti, meikäläisen aloittelijan rähmäkäpylöillä tule mitään sinne väliin pujottelemisesta. Onpahan sitten tilaa missä temmeltää. :shock:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 1600SL ja jarrunestevuoto.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Nyt on sitten taakse tulevat putket irti. Onhan niissä sitten pujotteleminen, mutta kardaanin irrotus auttaa varmaan ihan murhast. Putkihan oli ihan kunnollista etuosastaan, tietenkin. Harmi että sitä tarvitsee vaihtaa niin paljon kun vain takapää on hapero. No tuleepa sitten taas hyvä. Olisihan ne liitokset siellä välillä tietysti heikkouskohtia.

Oletteko kukaan virittäneet välille liitoksia, jottei koko pätkää tarvitse vaihtaa?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 1600SL ja jarrunestevuoto.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Nyt kun sitä peliä aletaan jarruputkittamaan niin... Kannattaisikohan käyttää edessä olleet hyvät pätkät takaputkiksi, siis takana oleviksi lyhyiksi putkiksi? Mitenkäs sitä jarruputkea kannattasi leikata? Miten ne putkiliittimet tulevat kiinni putkiin? Ovatko ne jotain puristusliitimiä? Muutaman sain irti, joten jokin käsitys niiden sielunelämästä minulla on. Mistäs niitä ostelisin? Ovatko putkivirmakamaa vai mieluummin autovaraosakamaa?

Tämmösiä taas ennekuin alan tekemään mitään pommiviritelmiä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin