Hommasin ne jarruputket! Kiireessä vaille viisi eilen tekivät ne Osaset Niinivaaralla. T-palaa en ostanut. Ajattelin saavani yhden putkiliittimen siitä irti kun se oli 2viikkoa lionnut viinassa jarrupainesäätimen kanssa.
Putket. Maksoin 35e tehtyinä mittatilaustyönä. Mutta, mutta... pojatpa olivat lukeneet 350cm = 35cm. Minulla oli hemmetin kiire, enkä muistanut tarkastaa mittoja. Olisihan sen nyt pöllömmänkin pitänyt nähdä tuossa putkessa pientä mittavirhettä. Ajatukset olivat muualla. Mentävä maanantaina hakemaan se oikean mittainen.
Ja eipä lähtenyt se yksi hemmetin liitin siitä T-kappaleesta. Ruuvipenkkiä ei ole, mutta napsautin sen T-kappaleen lukkopihdeillä ratakiskonpätkään kiinni. Ja vaikka oli jarruputkiliitinavain niin pyöreäksi meni. Siis hommattava se T-pala. Täytyy tinkata kun juoksuttavat niitten putkien kanssa.
Jarrupainesäädin tykkäsi viinasta. Sylinteri alkoi liikkua. Sehän oli aiemmin täysin jumittunut sisään, eikä sitä pieni jarrunestepaine olisi liikuttanut. Täytyy nyt vain tarkkaan laittaa sitten se liikuttajakampi, ettei säädin jää väärään asentoon jumiin.
PS: kun en jarrujuttua voinut värkätä pudotin TIINEestä takapöntön pois. Se oli etujuurestaan hajulla kiinni ja muutenkin täysin seula. Mutta mitenkäs käytät putkea kun siinä ei ole takapönttöä? Sehän roikkuu pelkän pakosarjan ja putkenetupannan avulla kiinni. ja jos sen päästää lepäämään jatkuvasti vain käsijarruvaijerin varassa ja takamutka vetoakselin päällä niin sepä syö jarruputken entiseksi.
Siis: Sopiva klemmari putkeen löysähkösti, riittävä määrä ohutta sähköjohtoa. Sähköjohto tarpeeksi moninkertaisena jarrupainesäätimen suojapellin ympäri ja kaksi kertaa klemmarin ali. Sitten kiristetään klemmari. Näin saimme tuettua pekoputken melkein siihen asentoon, jossa se kuuluisikin olla, jos takapönttö olisi paikallaan ja kaikki kiinnikkeet kunnossa.
Tämä siksi, että en rupea hemmetissä tekemään pakoputkiremonttia ennen kuin teen sitä muutakin ruosteremonttia siellä pajalla. Ja siihen menee nelisen kuukautta. Tietysti saattaahan olla että 1600SL IIZI lähtee sitä ennen liikkeelle ja TIINE jää odottamaan kovaa kohtelua.
Tällässiii!