Samaran, Kalinan ja 11X:n takajarrujen säädön periaate

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Samaran, Kalinan ja 11X:n takajarrujen säädön periaate

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Kuva

PAINEENSÄÄTIMEN VÄÄRÄ SÄÄTÖ VOI TEHDÄ JARRUISTA HENGENVAARALLISET! Älä tee itse mitään, jos olet epävarma.

Tämä teksti pyrkii selostamaan paineensäätimen toimintaa, eikä ole valmistajatehtaan ohje säätöä varten

Tervehdys, toverit!

Samaroissa, 110-sarjan Ladoissa sekä Kalinassa on ylläolevan kuvan mukainen takajarrujen paineensäädin. Säädin sallii takajarruille sitä suuremman jarruvoiman, mitä suurempi kuorma taka-akselilla on.

Säätimen näkee katsomalla auton alle vasemman takapyörän edestä.

Seloste:

1 - paineensäädin
2 ja 16 - kiinnitysruuvit
3 - säätövivun kiinnike
4 - akselipuikko
5 - säätövipu
6 - säätövivun akseli
7 - säätövivun jousi
8 - kiinnike auton koriin
9 - säätimen pidin
10 - joustava säädintanko
11 - välikappale (yläpää kiinni taka-akselistossa)

Kun käyttöjarrua painetaan, pyrkii paineensäätimen 1 etupäästä ulostyöntyvä kara (kuvassa vasemmalla) siirtymään ulospäin. Mitä ulommaksi kara pääsee, sitä vähemmän takajarrut saavat painetta ja jarruttavat siis vähemmän.

Kun takajousitus on täysin tai lähes ylhäällä, pienellä jarrupaineella karaan vaikuttaa vain jousen 7 vastus. Kara pääsee helposti ulospäin ja takajarrujen voima on pienehkö.

Kun takajousitus painuu, kääntää säädintanko 10 vipua 5 lähemmäksi säädintä 1. Mitä enemmän takajousitus painuu, sitä suurempi on vivun 5 voima säätimen karaan ja sitä suuremmaksi voi takajarruvoima kasvaa.

Lada 110-sarjan korjaamokäsikirjan mukaan tehdään säätimen perustarkastus siten, että silmämääräisesti tarkastetaan osien ehjyys ja nestetiiveys. (Oman kokemukseni mukaan jousi 7 saattaa vanhemmiten murtua.)

Kun kuormaamaton ajoneuvo seisoo pyörillään, poljetaan jarrua. Tällöin säätimen karan on taivutettava jousta 7 kiinni vipuun 5. Liikematkan on oltava 1,6...2,4 mm. (eli jousen 7 ja vivun 5 välillä on oltava 1,6...2,4 mm välys, kun jarrua ei paineta.) Kun jarrua painetaan lisää, kara kääntää vipua 5 sen verran, kuin säädintangon 10 taivutusjäykkyys sallii.

***

En puutu tässä siihen, miten säätöön liittyvät mittaukset olisi tehtävä, mutta kerron periaatteellisessa mielessä säädöstä.

Kuten viestin alusta voi päätellä, on takajarrujen voima sitä suurempi, mitä pienempi välys jousen 7 ja vivun 5 välillä on. Välystä voidaan säätää löysäämällä ruuvit 2 ja 16, jolloin säätövivun kiinnikettä 3 voidaan siirtää.

***

Oikein säädetyt takajarrut eivät missään oloissa lukitu ennen etujarruja. Takajarrujen lukittuminen on sitä herkempää, mitä
- pienempi taka-akselilla oleva paino on (tyhjä bensiinisäiliö ja tavaratila, ei takamatkustajia)
- suurempi on hidastuvuus (dynaaminen akselipainojen muutos, muutos suurin pitävällä pinnalla kovassa jarrutuksessa).

Jos takajarrujen jarruvoima on liian suuri, takapyörät lukittuvat ennen etupyöriä ja auto kääntyy herkästi poikittain. Tämä vaara on ilmeinen, jos Samaran tai 11X:n takajousitus painuu jarrutuksessa. (Sitä, miltä takajousituksen painuminen tuntuu, voi kokeilla yrittämällä lähteä liikkeelle käsijarru päällä.)

Jos takajarrujen jarruvoima on liian pieni, ei parasta mahdollista hidastuvuutta voida saavuttaa.

Takajarrujen liian pienestä jarruvoimasta kielii se, että kovassa jarrutuksessa pitävällä pinnalla on poljinvoimaa etupyörien lukkiutumisen jälkeen lisättävä huomattavasti, ennenkuin takapyörät lukittuvat.

***

Takajousituksen madaltaminen tai takajousien kuoleentuminen lisäävät takajarruvoimaa. Jos jousitusta madalletaan, on paineensäädin säädettävä.

***
Säädin kaipaa liikuntaa, muuten on uhkana, että se jumittuu. Seuraavalla menettelyllä säädin toimii, varsinkin, jos vielä parin-kolmen vuoden välein vaihtaa jarrunesteen.

Silloin tällöin, ehkä parin kuukauden välein, vasen takapyörä ajetaan korokkeen päälle, niin että lähes koko taka-akselin paino lepää vasemmalla ja vasen takajousitus painuu kasaan.

Tällöin säädin käsittää, että taka-akselilla on suuri kuorma ja säädin antaa taakse suuren jarrupaineen.

Moottorin käydessä (jarrutehostimen vuoksi) painetaan jarrupoljinta useita kertoja voimakkaasti, ehkä 400...500 N voimalla (40...50 kg).

Tällöin säädin liikkuu, eikä jumitu.

Jumittumisesta on oireena ensin se, että vasen takapyörä jarruttaa vähemmän kuin oikea.

Lukemattomia jarrutyösylintereitä lienee vaihdettu turhaan, kun epätasaisen jarrutuksen syy onkin ollut paineensäätöventtiilissä.

***
Hakusanoja: РЕГУЛЯАТОР ДАВЛЕНИЯ, paineensäädin, paineenrajoitin, takajarrut, jarrut, jarruvoima
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Samaran, Kalinan ja 11X:n takajarrujen säädön periaate

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Tällä viikolla on tarkoitus säätää samaran jarrupaineen säädintä sieltä auton alta. Hieman tarvitsisin vielä varmennusta ja tarkennusta.

Onko polttoainetankki parempi olla siis säädettäessä täysi vai esim puolillaan??
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Sepi
Viestit: 230
Liittynyt: 13.10.2004 12:15
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Samaran, Kalinan ja 11X:n takajarrujen säädön periaate

Viesti Kirjoittaja Sepi »

Enpä tuosta painolastista välittänyt, kun säädin tässä takajarruja kohdilleen. Jos jarruja testatessa tuntuu, että säätö ei ole vielä kohdillaan, niin nopea homma säätää sitten uudelleen suuntaan tai toiseen.
Kalusto:
  • Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
    Solifer SM mopo vm.1975?
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Samaran, Kalinan ja 11X:n takajarrujen säädön periaate

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Varminta säätää tankki tyhjillään. Eri ajotilanteissa (kitkakerroin jne.) koeajoin tarkistetaan, etteivät takajarrut lukitu ennen etujarruja.

Takajousituksen painuminen jarrutuksessa on jo sinällään merkki takajarrujen liiasta tehosta.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Samaran, Kalinan ja 11X:n takajarrujen säädön periaate

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Huomenna säätöä yritetään. Nyt olisi pa tankki puolillaan.

Tosin kirjastosta lainassa olevassa ammattikoulun lehtorin kirjoittamassa samaran tee se itse kirjassa mainitaan kyllä että tankki pitäisi olla täysi.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Samaran, Kalinan ja 11X:n takajarrujen säädön periaate

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Periaate on siis: takajarrut eivät saa missään oloissa lukittua ennen etujarruja, mistä voi seurauksena olla auton kääntyminen poikittain ja ajautuminen vastaantulevien kaistalle.

Hankalin tilanne on suuri hidastuvuus (pitävä tienpinta, jolloin dynaaminen taka-akselikuorma kevenee eniten) ja mahdollisimman pieni taka-akselin kuormitus.

Ammattikoulun lehtorin mahdolliseen käsitykseen asiasta en halua sen kummemmin ottaa kantaa, päätelmien teko asiasta on jokaisen omassa harkinnassa.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Samaran, Kalinan ja 11X:n takajarrujen säädön periaate

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi taas,

En minäkään aina kaikkea usko mitä kirjoitetaan lehtiin tai kirjoihin. Siksi yritin hakea kokemusperäistä tietoa täältä foorumilta. Niistä voi olla hyötyä sitten muillekin.

Mutta asiaan, omassa samarassa oli siis kuoleentuneet jouset ja iskarit ja takapää oli selvästi painunut usean senttimetrin alaspäin. Näin ollen takajarrut olivat ymmärtääkseni aika lailla takapainoiset. Ainakin viime kesänä olin tuon huomaavinani. Nyt täytyy muistaa, että iskunvaimentimien vaihdon lisäksi lisäsimme taakse takapäätä korottavat metallihäkkyrät.

Kuitenkin teimme niin, että täydellä tankilla ja auto muuten tyhjänä jätimme säätövivun 5 (jousen7) ja tuon männäntapin väliin ehkä 2mm raon. Siinä vaiheessa, kun kuski hyppää ratin taakse niin tuo 2 mm rako häviää siitä välistä.

En tiedä, oliko tuo oikea tapa säätää nuo takajarrut. Ajettuani nyt kahtena päivänä 110 km sekä kapeilla että leveillä renkailla kuivalla asfaltilla ja tänä aamuna märällä asfaltilla jarrut eivät ole missään nimessä takapainoiset. Talven liukkaat kai viimeksi sitten kertovat että miten tasapainoinen jarrutus on. Eli korjataan säätöä sitten jos tarvii.

Parhain terveisin

Jouska
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Vastaa Viestiin