Öljyjen erot ladassa..?
Öljyjen erot ladassa..?
ELi taas olis aika vaihtaa moottoriin uudet öljyt mutta tuli vaan mieleen et
tykkääkö lada hyvää vai huonoa ns. paremmasta öljystä esim. jotain "Hyper super folmulaa 5W-50" vai tyydynkö taas siihen halvimpaan 10W-30 öljyyn...?? jos joku viisaampi selittäis ni oisin taas vähän fiksumpi...
tykkääkö lada hyvää vai huonoa ns. paremmasta öljystä esim. jotain "Hyper super folmulaa 5W-50" vai tyydynkö taas siihen halvimpaan 10W-30 öljyyn...?? jos joku viisaampi selittäis ni oisin taas vähän fiksumpi...
Mulla ei ainakaan tykännyt entinen Lada Mobilin 5W-50 Super Formulasta. Rupes paska koneessa kiertämään ja jätti öljypumpun paluuventtiilin(?) jumiin ja hävitti öljynpaineet. Vika tosin korjaantui kun täältä saamieni ohjeiden mukaan "ryntäytin" lämmintä konetta muutaman sekunnin ajan. Tätä ennen olin jo vaihtanut paksummat öljyt koneeseen. Sen jälkeen oli paineetkin kohallaan. Itse en enään laita niin hienoja öljyjä autooni.
öljyt
Koneessa tällä hetkellä joku Teboilin 5W-50 öljy, aiemmin Mobil Rally Formulaa ja hyvin on toiminut. Öljynvaihtovälit olen tuplannut suositellusta 7500 km:stä 15000 km:iin. Uskoakseni kun käyttää sitä kalleinta ja parasta öljyä tämän voi ihan turvallisin mielin tehdä. Myös ympäristönäkökohdat puoltaa tätä menettelyä..
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
öljyä ladaan
Jos kone on hyväkuntoinen ja tiivis kannattaa käytää parempia öljyjä se lisää moottorin käyttöikää.Jos kone on loppupuolella ja kulutus suuri ei sinne kannata kalliita öljyjä laittaa.Öljymerkin vaihto voi nostaa kulutusta väliaikaisesti ja erimerkkisiä oljyjä ei kannattaisi sekoittaa.Perään takavetoladaan kuuluu hypodivaihteiston,missä voimansiirto lautashammaspyöriin tapahtuu liukuvan hammaskontakrin kautta pintapaineiden keston takia hypodivaihteistoöljy.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10210
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
hmm
johan huolto-ohjekirjassakin sanotaan että Teboil 10W30 täytyy Ladassa käyttää ja sehän on sopivasti halvintakin. Aina pitää noudattaa valmistajan antamia suosituksia.
Re: Öljyjen erot ladassa..?
Tottakai kannattaa laittaa 10w30. Halvinta ja parasta. Ja jos vanhojen öljyjen hävittämisessä on ongelmia niin nehän voi vaikka sivellä auton pohjaan ruostesuojaksi.
Sellaset uudet 5w50 täyssynteettisethän tulee pohjapropun kierteitä pitkin ulos...
Sellaset uudet 5w50 täyssynteettisethän tulee pohjapropun kierteitä pitkin ulos...
öljyt
Kyllä ne 10W-30 öljyt ovat todennäköisesti herkempiä vuotamaan uloskin, mikäli autossa semmoista ongelmaa tuppaa olemaan, sillä moottorin käyttölämpotilassa tuo 10w-30 öljy on huomattavasti löysempää kuin esim. 5w-50 öljy. Siksi öljynkulutus ja öljyvuotojen todennäköisyys kasvaa käytettäessä noita halvempia (ja huonompia) öljyjä. Kylmänä taas 10W-30 öljy on jäykempää, jolloin se voitelee huonommin, lisää moottorin kulumista ja vaikeuttaa pakkaskäynnistyksiä. Kaikesta tästä voi mielestäni vetää sen johtopäätöksen, että esim. 5w-50 öljy on yksiselitteisesti parempaa ja suositeltavampaa, koska se säilyttää viskositeettinsa sopivana koko sen lämpötila-alueen, jossa Ladan moottori joutuu Suomen olosuhteissa toimimaan.
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
Re: öljyt
Joo mutta itselläni on toisena autona fiat uno jonka ostin kesällä... laiton siihen jotain kallista 5w40 öljyä ja se alkoi vuotaa kuin seula... vuota oli kyllä aikasemminkin mutta se oli pienempää... nyt sitten olen lisäillyt sinne 2,5xhalvempaa teboilin 10w40 öljyä ja nyt sitä on koneessa noin 50% ja vuoto on nyt paljon pienempää... vuoto tulee tiivisteen välistä jostain siitä öljynsuodattimen läheltä. muttei kuitenkaan öljynsuodattimen tiivisteestäIL02 kirjoitti:Kyllä ne 10W-30 öljyt ovat todennäköisesti herkempiä vuotamaan uloskin, mikäli autossa semmoista ongelmaa tuppaa olemaan, sillä moottorin käyttölämpotilassa tuo 10w-30 öljy on huomattavasti löysempää kuin esim. 5w-50 öljy. Siksi öljynkulutus ja öljyvuotojen todennäköisyys kasvaa käytettäessä noita halvempia (ja huonompia) öljyjä. Kylmänä taas 10W-30 öljy on jäykempää, jolloin se voitelee huonommin, lisää moottorin kulumista ja vaikeuttaa pakkaskäynnistyksiä. Kaikesta tästä voi mielestäni vetää sen johtopäätöksen, että esim. 5w-50 öljy on yksiselitteisesti parempaa ja suositeltavampaa, koska se säilyttää viskositeettinsa sopivana koko sen lämpötila-alueen, jossa Ladan moottori joutuu Suomen olosuhteissa toimimaan.
Ei ole harmainta aavistusta mitä öljyä larpassa oli kun se taloon tuli, mutta kun sinne vaihtoi 5-40w täyssynteettiset, alkoi sitä hävitä aika rajulla vauhdilla. Osa valui maahan, koska koneesta sai vaihdon jälkeen kiristella monia muttereita. Ainakin öljypohjan mutterit olivat kaikki TODELLA löysällä.
Nyt kun päräyttää auton käymään, alkaa se hetken kuluttua puskea ihan kiitettävästi harmaata savua perseestään. Lämpimänä tuntuisi pitävän tavarat sisällään.
Täytynee siirtyä johonkin halvempaan tavaraan...
Nyt kun päräyttää auton käymään, alkaa se hetken kuluttua puskea ihan kiitettävästi harmaata savua perseestään. Lämpimänä tuntuisi pitävän tavarat sisällään.
Täytynee siirtyä johonkin halvempaan tavaraan...
Kummaa nimenomaan. Edellisillä tuli ajeltua joku 10tkm, eikä se vienyt oikeastaan yhtään. Todella vähäistä oli kulutus. Nyt on ajeltu kai alle 2000km ja öljyä on mennyt muutama litra.
Eikä konekaan ole vasta kuin 93tkm ajettu. Tosin se on ollut aika rajussakin käytössä viimeiset 13tkm, mutta ei sillä mitään noin huomattavaa vaikutusta voi olla.
Tosin on välillä häirinnyt kun tuntuisi ettei se savuttele aina kylmänäkään, kun taas joskus se on todella pahaa.
Eikä konekaan ole vasta kuin 93tkm ajettu. Tosin se on ollut aika rajussakin käytössä viimeiset 13tkm, mutta ei sillä mitään noin huomattavaa vaikutusta voi olla.
Tosin on välillä häirinnyt kun tuntuisi ettei se savuttele aina kylmänäkään, kun taas joskus se on todella pahaa.
Hyvät herrat!
Jos koneessa on käytetty uudesta asti esim. 10/40W mineraalikuraa, niin ei kannata vaihtaa synteettiseen ja ohuempaan. Toisaalta, jos autossa on uudesta asti käytetty synteettisiä öljyjä, niitä kannattaa käyttää jatkossakin.
Eli öljylaatua ei kannata vaihtaa huonommasta ainakaan parempaan, päin vastoin voi jos on hölmö
Jos koneessa on käytetty uudesta asti esim. 10/40W mineraalikuraa, niin ei kannata vaihtaa synteettiseen ja ohuempaan. Toisaalta, jos autossa on uudesta asti käytetty synteettisiä öljyjä, niitä kannattaa käyttää jatkossakin.
Eli öljylaatua ei kannata vaihtaa huonommasta ainakaan parempaan, päin vastoin voi jos on hölmö
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Niin, ja vaihtaa kaikki tiivisteet (luonnollisestikin), sitten asia on eri. Eiköhän silloin ala syntsatkin pysymään sisällä eikä vanha paska lähde kiertoon. Mutta jos kone toimii normaali mineraalikuralla, niin turhaa lähteä aukomaan pataa vaan siksi että voisi käyttää parempia öljyjä
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -