Öljyjen erot ladassa..?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
MaTo

Öljyjen erot ladassa..?

Viesti Kirjoittaja MaTo »

ELi taas olis aika vaihtaa moottoriin uudet öljyt mutta tuli vaan mieleen et
tykkääkö lada hyvää vai huonoa ns. paremmasta öljystä esim. jotain "Hyper super folmulaa 5W-50" vai tyydynkö taas siihen halvimpaan 10W-30 öljyyn...?? jos joku viisaampi selittäis ni oisin taas vähän fiksumpi... :lol:
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2680
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Mulla ei ainakaan tykännyt entinen Lada Mobilin 5W-50 Super Formulasta. Rupes paska koneessa kiertämään ja jätti öljypumpun paluuventtiilin(?) jumiin ja hävitti öljynpaineet. Vika tosin korjaantui kun täältä saamieni ohjeiden mukaan "ryntäytin" lämmintä konetta muutaman sekunnin ajan. Tätä ennen olin jo vaihtanut paksummat öljyt koneeseen. Sen jälkeen oli paineetkin kohallaan. Itse en enään laita niin hienoja öljyjä autooni.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
IL02
Viestit: 348
Liittynyt: 25.9.2003 21:16

öljyt

Viesti Kirjoittaja IL02 »

Koneessa tällä hetkellä joku Teboilin 5W-50 öljy, aiemmin Mobil Rally Formulaa ja hyvin on toiminut. Öljynvaihtovälit olen tuplannut suositellusta 7500 km:stä 15000 km:iin. Uskoakseni kun käyttää sitä kalleinta ja parasta öljyä tämän voi ihan turvallisin mielin tehdä. Myös ympäristönäkökohdat puoltaa tätä menettelyä..
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

öljyä ladaan

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Jos kone on hyväkuntoinen ja tiivis kannattaa käytää parempia öljyjä se lisää moottorin käyttöikää.Jos kone on loppupuolella ja kulutus suuri ei sinne kannata kalliita öljyjä laittaa.Öljymerkin vaihto voi nostaa kulutusta väliaikaisesti ja erimerkkisiä oljyjä ei kannattaisi sekoittaa.Perään takavetoladaan kuuluu hypodivaihteiston,missä voimansiirto lautashammaspyöriin tapahtuu liukuvan hammaskontakrin kautta pintapaineiden keston takia hypodivaihteistoöljy.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Ei mitään synteettistä kamaa takaveto-Ladan moottoriin, aitoa sen olla pitää! Itselläni on jotain Grand Prix -merkkistä 10W40 tököttiä (maksaa 8,50 euroa 4 litraa), vaihtoväli 6-7 tkm eli kun alkaa väri muuttumaan tummaksi.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hmm

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

johan huolto-ohjekirjassakin sanotaan että Teboil 10W30 täytyy Ladassa käyttää ja sehän on sopivasti halvintakin. Aina pitää noudattaa valmistajan antamia suosituksia.
juha_va

Re: Öljyjen erot ladassa..?

Viesti Kirjoittaja juha_va »

Tottakai kannattaa laittaa 10w30. Halvinta ja parasta. Ja jos vanhojen öljyjen hävittämisessä on ongelmia niin nehän voi vaikka sivellä auton pohjaan ruostesuojaksi.
Sellaset uudet 5w50 täyssynteettisethän tulee pohjapropun kierteitä pitkin ulos...
Avatar
IL02
Viestit: 348
Liittynyt: 25.9.2003 21:16

öljyt

Viesti Kirjoittaja IL02 »

Kyllä ne 10W-30 öljyt ovat todennäköisesti herkempiä vuotamaan uloskin, mikäli autossa semmoista ongelmaa tuppaa olemaan, sillä moottorin käyttölämpotilassa tuo 10w-30 öljy on huomattavasti löysempää kuin esim. 5w-50 öljy. Siksi öljynkulutus ja öljyvuotojen todennäköisyys kasvaa käytettäessä noita halvempia (ja huonompia) öljyjä. Kylmänä taas 10W-30 öljy on jäykempää, jolloin se voitelee huonommin, lisää moottorin kulumista ja vaikeuttaa pakkaskäynnistyksiä. Kaikesta tästä voi mielestäni vetää sen johtopäätöksen, että esim. 5w-50 öljy on yksiselitteisesti parempaa ja suositeltavampaa, koska se säilyttää viskositeettinsa sopivana koko sen lämpötila-alueen, jossa Ladan moottori joutuu Suomen olosuhteissa toimimaan. :!:
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
juha_va

Re: öljyt

Viesti Kirjoittaja juha_va »

IL02 kirjoitti:Kyllä ne 10W-30 öljyt ovat todennäköisesti herkempiä vuotamaan uloskin, mikäli autossa semmoista ongelmaa tuppaa olemaan, sillä moottorin käyttölämpotilassa tuo 10w-30 öljy on huomattavasti löysempää kuin esim. 5w-50 öljy. Siksi öljynkulutus ja öljyvuotojen todennäköisyys kasvaa käytettäessä noita halvempia (ja huonompia) öljyjä. Kylmänä taas 10W-30 öljy on jäykempää, jolloin se voitelee huonommin, lisää moottorin kulumista ja vaikeuttaa pakkaskäynnistyksiä. Kaikesta tästä voi mielestäni vetää sen johtopäätöksen, että esim. 5w-50 öljy on yksiselitteisesti parempaa ja suositeltavampaa, koska se säilyttää viskositeettinsa sopivana koko sen lämpötila-alueen, jossa Ladan moottori joutuu Suomen olosuhteissa toimimaan. :!:
Joo mutta itselläni on toisena autona fiat uno jonka ostin kesällä... laiton siihen jotain kallista 5w40 öljyä ja se alkoi vuotaa kuin seula... vuota oli kyllä aikasemminkin mutta se oli pienempää... nyt sitten olen lisäillyt sinne 2,5xhalvempaa teboilin 10w40 öljyä ja nyt sitä on koneessa noin 50% ja vuoto on nyt paljon pienempää... vuoto tulee tiivisteen välistä jostain siitä öljynsuodattimen läheltä. muttei kuitenkaan öljynsuodattimen tiivisteestä
Avatar
uZu
Viestit: 192
Liittynyt: 26.9.2003 16:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja uZu »

Ei ole harmainta aavistusta mitä öljyä larpassa oli kun se taloon tuli, mutta kun sinne vaihtoi 5-40w täyssynteettiset, alkoi sitä hävitä aika rajulla vauhdilla. Osa valui maahan, koska koneesta sai vaihdon jälkeen kiristella monia muttereita. Ainakin öljypohjan mutterit olivat kaikki TODELLA löysällä.
Nyt kun päräyttää auton käymään, alkaa se hetken kuluttua puskea ihan kiitettävästi harmaata savua perseestään. Lämpimänä tuntuisi pitävän tavarat sisällään.

Täytynee siirtyä johonkin halvempaan tavaraan...
Igor

Viesti Kirjoittaja Igor »

Hmm...Kummaa ostin itse 5w-50 täyssynteettistä öljyä kun sai halvalla ja talvi tulossa niin en todellakaan ole huomannut että ladani savuttelisi tai kuluttelisi öljyä...Öljyilläkin on jo ajettu 2000km eikä ole kuluttanut yhtään ja autollakin on jo ajettu yli 100000km.
Avatar
uZu
Viestit: 192
Liittynyt: 26.9.2003 16:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja uZu »

Kummaa nimenomaan. Edellisillä tuli ajeltua joku 10tkm, eikä se vienyt oikeastaan yhtään. Todella vähäistä oli kulutus. Nyt on ajeltu kai alle 2000km ja öljyä on mennyt muutama litra.

Eikä konekaan ole vasta kuin 93tkm ajettu. Tosin se on ollut aika rajussakin käytössä viimeiset 13tkm, mutta ei sillä mitään noin huomattavaa vaikutusta voi olla.

Tosin on välillä häirinnyt kun tuntuisi ettei se savuttele aina kylmänäkään, kun taas joskus se on todella pahaa.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Hyvät herrat!

Jos koneessa on käytetty uudesta asti esim. 10/40W mineraalikuraa, niin ei kannata vaihtaa synteettiseen ja ohuempaan. Toisaalta, jos autossa on uudesta asti käytetty synteettisiä öljyjä, niitä kannattaa käyttää jatkossakin.

Eli öljylaatua ei kannata vaihtaa huonommasta ainakaan parempaan, päin vastoin voi jos on hölmö 8)
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
uZu
Viestit: 192
Liittynyt: 26.9.2003 16:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja uZu »

Miksi ei?
Entäs jos sitä purkaisi koneen ja putsaisi joka paikan, voisiko sitten vaihtaa tosienlaisiin öljyihin ilman ongelmia?

Saako niitä öljyjä sitten pysymään ikinä koneessa jos kerran on laittanut vääränlaista? :lol: :lol:
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Niin, ja vaihtaa kaikki tiivisteet (luonnollisestikin), sitten asia on eri. Eiköhän silloin ala syntsatkin pysymään sisällä eikä vanha paska lähde kiertoon. Mutta jos kone toimii normaali mineraalikuralla, niin turhaa lähteä aukomaan pataa vaan siksi että voisi käyttää parempia öljyjä :mrgreen:
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Vastaa Viestiin