Samaran päästöt liian korkeat..?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Samaran päästöt liian korkeat..?

Viesti Kirjoittaja samarai »

Taitaa paras neuvo olla, että ajelet vaan sinne Delta-Autoon. :wink:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
julbis

Re: Samaran päästöt liian korkeat..?

Viesti Kirjoittaja julbis »

EI kai.. :D nyt auto pelittää.. Check engine palaa vain silloin kun on puhaltimet vähäse kovemmalla.. :-/ eli akussa tai jossai häikkää.. ?:-/ kellää tietoa?
julbis

Re: Samaran päästöt liian korkeat..?

Viesti Kirjoittaja julbis »

soitin tänään delta autoon.. :( päästöjä ei ollut otettu ylös.. :P just tyypillistä.. kenelläkään tietoa mistä voi johtua että Kun puhaltimet ovat kiinni check engine valo ei pala ja tyhjäkäynti on silloin OK.. valo jos syttyy niin sammuu pienen kaasun painalluksen jälkeen.. Mutta sitten kun puhaltimet ovat päällä niin check engine valo syttyy.. ja tyhjäkäynti rupeaa takkuamaan..
APUA jotain pientä apua tarvitsis.. ??
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Samaran päästöt liian korkeat..?

Viesti Kirjoittaja audiq »

julbis kirjoitti:...kenelläkään tietoa mistä voi johtua että Kun puhaltimet ovat kiinni check engine valo ei pala ja tyhjäkäynti on silloin OK.. valo jos syttyy niin sammuu pienen kaasun painalluksen jälkeen.. Mutta sitten kun puhaltimet ovat päällä niin check engine valo syttyy.. ja tyhjäkäynti rupeaa takkuamaan..
APUA jotain pientä apua tarvitsis.. ??
Neljä vuotias kummipoika tuossa vieressä sanoo, ettei se sitten varmaan lataa kunnolla. :lol:
Avatar
Marko
Viestit: 974
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Re: Samaran päästöt liian korkeat..?

Viesti Kirjoittaja Marko »

se musta pyöreä (hiilipönttö),johon tulee johdot tai jossa on anturi on todennäkösest tyhjentyny.
Avatar
Marko
Viestit: 974
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Re: Samaran päästöt liian korkeat..?

Viesti Kirjoittaja Marko »

kaverin samaras oli samaa vikaa ja paljo vaihettii ja testattii,eikä auttanu.Vietii auto samara servicelle viipurii,jossa ensimmäiseks vaihettii 110:n hiilisuodatin(on parempi)ja nyt on sitte kasa vara-antureita,mitkä testeri ilmotti olevan rikki,että se siitä sokeesti testerii luottamisest.
aksu

Re: Samaran päästöt liian korkeat..?

Viesti Kirjoittaja aksu »

Laturi ja akku kannattaa kyllä tarkistaa, niin tietää ainakin missä vika ei ole. Mutta jos laturi ei lataa tarpeeksi niin luulisi että pian Samara ei käynnisty kun akku on tyhjä. Jos akku ei ota yhtään vastaan niin sama juttu. Mutta perustestausta yleismittarilla kehiin, itselläni oli siis kerran epämääräinen akku, latasi irtilaturilla nätisti, lähti käymään nätisti, ei näyttänyt mitään latausvaloa ja muutenkin kesällä ei virrankulutus ollut suuri, silti yht'äkkiä tyhjäkäynnillä kaupunkissa ajaessa ainakin kierroslukumittari alkoi pahoin temppuilemaan, en muista käyntiä, mulle tuli hyvin kiire vaihtaa se akku pois kun aiemmin laturin kanssa on ollut ongelmia ja kaupungilla on hyvin hankalaa jos auto sammuu akun takia eikä ole vara-akkua mukana. Akun kunto oli kyllä jo laittaessa tuntematon, mutta irtolaturilla se näytti toimivan ja jaksoi myös purkaantua. Oli joku Vartan huoltovapaa hopea-akku, en tiedä mitä siinä oli vikana.

Miten laturin valo käyttäytyy? Se on itselläni joskus ollut sellainen että herkästi tyhjäkäynnillä syttyy, kun oli vajaatehoinen laturi(niinkuin pitääkin), ja vain hieman kierroksia annettaessa sammuu, varsinkin talvella kun puhallin ja takalasilämmitin päällä kaupunkiliikenteessä. Myös laturin herätejohto oli alkuperäisessä laturissa hankala, tuppasi irtoamaan vähän väliä kunnes keksin puristaa sen väkisin lyttyyn, jolloin pysyi paremmin.

Mitkä valot muuten palavat kun laitat täydet virrat päälle muttet käynnistä, se Check engine, öljynpaine ja latausvalo pitäisi palaa, ja käynnistyksen jälkeen jokainen sammua.

Oletko käynyt Samaraa siis katsastamassa vai missä nuo päästöjen huonous on todettu? Katsastuksesta pitäisi saada paperi missä ne päästöt, ja jos Delta on laskuttanut päästöjen tarkistuksesta niin kyllä siitäkin pitäisi saada oma paperi.


Yleisemmin Samaran ruiskusta..

Tuo musta pönttö on siis se aktiivihiilisäiliö, joka ilmeisesti kerää ajon aikana bensahöyryjä ja kierrättää niitä? En siitä mitään tiedä, mutta luulin ettei se mihinkään kulu, vai alkaakohan se päästää bensan mukana vähän muutakin takaisin kiertoon, jos säiliö on tarpeeksi vanha. Tai jos se menee tukkoon ja on kuitenkin sen verran tärkeä?

Muuten, tuosta vähän itse yritin selvittää onko tosiaan nelipiste GM muuten sama kuin yksipiste paitsi suuttimien määrän osalta, mitä löysin viittaa ettei ihan.
Joku paremmin venäjää osaava voisi suomentaa. Alunperin yritin etsiä koodeja kattavasta huolto-oppaasta, mikä mulla on skannattuna PDF tiedostona, siitä en löytänyt, mutta Googlella hakusanoin <check engine gm "afs-62"> ja <check engine gm "afs-79"> löytyi seuraavat:

http://www.autoelectric.ru/auto/vaz/2109/21093i.htm
http://www.autoelectric.ru/auto/vaz/2109/093-20d.htm

Kumpi noista on nyt sitten se GM Samara mikä Suomesta löytyy, en tiedä, kun jälkimmäinenkin viittaa GM ruiskuun vahvasti? Ensimmäisestä kuitenkin löytyy tämä koodi 49 mitä ei yksipisteruiskusta ja jälkimmäistä löydy.

Nuo afs-62 ja 79 ovat ilmeisesti kaksi eri lambda-anturien versioita. Siihen löytyi vähäisiä viitteitä ladawiki.net sivuilta, mutta itse sivut ovat kadonneet. Eli ei ilmeisesti niin oleellinen asia.

Tuolta sivulta löytyy hieman jotain selostusta tuosta ylemmästä vikakoodeja sisältävästä sivusta, ehkä siellä saa vähän valaistusta noiden kahden sivun erosta:
http://64.233.183.104/search?q=cache:Qj ... 2afs-62%22

Tuossa oleva taulukko näytti hieman asiaan liittyvältä:
http://64.233.183.104/search?q=cache:Bu ... m+%22afs22

Toivottavasti näistä löpinöistä on enemmän hyötyä kuin haittaa.

Jos jotakuta kiinnostaa se PDF, niin löytyy mm. http://www.autoladamsk.ru/files/VAZ-21083-99.pdf. Kattaa ilmeisesti kaikki Samaran mallit. Muutama muukin paikka löytyy kun hakee tuolla tiedostonimellä. Kirjassa on tosi hyvät ja myös hyvin skannatut kuvat, mutta teksti on venäjää osaamattomalle hepreaa..Tuosta täytyy myös kaikki etsiä käsin, koska kaikki ovat siis skannattuina kuvina, ei 'tekstinä'. Voi olla että sieltä löytyy myös ne koodit mutta itse en löytänyt. Tiedosto on suuri, koko hieman alle 200 Mt, eli jos tuo tiedosto tulee hitaasti niin kannattaa katsoa jos muualta saisi nopeammin. Jos selain yrittää avata sitä suoraan netistä niin kannattaa suosiolla ladata se ensin omalle koneelle, sitten avata.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Samaran päästöt liian korkeat..?

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Koodin 49 ilmoitus "утечка вакуума в адсорбере" tarkoittaa vuotoa aktiivihiilisäiliön alipainejärjestelmässä. On mahdollista, että moottori saa siten "väärää ilmaa", käy laihalla > sytytyskatkoja > suuri HC-päästö.

Aktiivihiilisäiliön tehtävä noin lyhyesti sanottuna on se, että a-hiileen kerätään bensiinisäiliössä syntyvä bensiinihöyry, mikä sitten aika ajoin syötetään moottorille.

Ensimmäiseksi kannattaa siis tarkastaa järjestelmän letkut yms. liitoksineen (mukaan lukien tankin korkin tiiveys).

Aktiivihiilisäiliön ei pitäisi mennä tukkoon, eikä päästää moottoriin muuta kuin bensiinihöyryä. Normaalisti säliö kestää auton eliniän.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Marko
Viestit: 974
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Re: Samaran päästöt liian korkeat..?

Viesti Kirjoittaja Marko »

aina se ei kestä,meiltä löyty aktiivisuodattimest raakaa bensaa.testeri ilmottaa jonkun anturivian,se tavallaa on viallinen,mut ei sitä mistä se johtuu.Nyt jos esim.aktiivisuodatin tai muu antureitten kanssa tekemisissä oleva osa ei toimi,nii häiriövalo palaa varmasti ja voi olla käyntiongelmia.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Samaran päästöt liian korkeat..?

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Jos aktiivihiilisäiliöön tiivistyy bensiiniä nesteeksi asti, ei järjestelmä joltain muulta osin toimi oikein.

Ja säiliön pitäisi toimia entiseen tapaan, kunhan järjestelmä on kunnossa, jolloin bensiini tuulettuu säiliöstä pois.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
julbis

Re: Samaran päästöt liian korkeat..?

Viesti Kirjoittaja julbis »

Minkä näköinen tämä osa on?:P ensi viikonloppuna jos olisi aikaa pitäisi ottaa selvää tästä osasta ja sen kunnosta.. :) kiiitoksia neuvoista.. autosta laitettiin just viikonloppuna jarrut kuntoon vetoakselin suojakumi takaisin paikoilleen.. onko tämä osa muuten kuinka kallis?
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Samaran päästöt liian korkeat..?

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Osa on tämän näköinen:

Kuva

Samarassa sijainti luultavimmin akun ja jarrutehostimen välissä.

parhain terveisin

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
julbis

Re: Samaran päästöt liian korkeat..?

Viesti Kirjoittaja julbis »

Oon nyt täs pari päivää ihmetellyt kun otin bensatankin korkin irti niin sitten ei check engine valo pala olleenkaan tyhjäkäynti parempi kuin normaalisti eli tasainen.. Voiko olla että toi bensa tankin korkki aiheuttaisi bensa tankkiin paineen ja aiheuttaisi korkeat päästöt.. Ja joku pikku vika olis kyseessä?? kellää tietoo?? :P
Vastaa Viestiin