Hommaanko Samaraan ajotietokoneen vai vikakoodin lukijan?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Peuhu

Hommaanko Samaraan ajotietokoneen vai vikakoodin lukijan?

Viesti Kirjoittaja Peuhu »

Tervehdys Lada- foorumilaiset.
Olen seurannut pitkään näitä sivuja ja monia hyviä vinkkejä olen sivuilta saanutkin. Nyt uskalsin lopulta rekisteröityä foorumin käyttäjäksi.
Yhden 1200L Ladan olen itse omistanut ja leiman loputtua joskus -80- luvun lopulla vaihdoin sen pussilliseen keskiolutta. Äitini Ladailua olen seurannut läheltä kaksi vuosikymmentä ja sympatia Ladoihin on säilynyt.
Nykyinen Lada Äidilläni on Samara -01. Toimiva kampe lukuunottamatta takajarrujen ajoittaista jäätymistä, jos erehtyy talvisaikaan vetämään käsijarrun päälle ja moottorin häiriövalon jatkuvaa palamista.
Olosuhteista johtuen, asutaan näet naapureina, olen tuota äidin Samaraa joutunut rassaileen ja hoitamaan katsastukset. Tuo häiriövalo on ollut ainoa vika, joka katsastusta on enemmälti häirinnyt. Viime katsastukseen kävin vain luetuttamassa ja nollaamassa vikakoodit ja leima tuli ilman huomautuksia. Häiriövalo kuitenkin muistutti olemassa olostaan taas puolen kilometrin päässä konttorilta pois päästyäni. Vikakoodit oli muuten 0500 (auton nopeustunnistin) ja 0443 (aktiivihiilisäiliön venttiili), näyttävät olevan aika tyypillisiä Samaralle ja tulevat ja menevät.
Ai niin, se tekninen kysymys.
Kannattaskohan Samaraan hankkia kerhon kautta alkuperäinen ajotietokone, jolla käsittääkseni pystyy lukemaan vikakooditkin vai jokin muu vikakoodin lukija, jolla lueskelis ja nollailis nuo vikakoodit?
Noissa Samaran ruiskulaitteissa näkyy lukevan RusBosch ja minun perheessä on pari kpl. ooppeleita, joissa on myös Boschin ruiskutekniikka, joten sellainen vikakoodin lukija, joka kävisi sekä Samaralle, että ooppeleille ois ihanteellinen.
Niin onhan noita Samaran häiriövalojen aiheuttajia koitettu korjauttaa useammassa paikassa, myös Delta-autossa, joka on täällä Oulun seudulla Ladan merkkiliike ja antureita on vaihdeltu , mutta varmasti kuin muuttolinnut on häiriövalo aina palannut mittaristoon.