Lunta moottoritilassa

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
XXX
Viestit: 126
Liittynyt: 2.10.2003 7:54

Lunta moottoritilassa

Viesti Kirjoittaja XXX »

Tänään on täällä päin pyryttänyt kovasti lunta. Kun tuossa tuli muutama sata kilometriä ajeltua, pöllyävää lunta kertyi huomattavat määrät konehuoneeseen. Autossa esiintyi muutamia ongelmia. Ensimmäisen kerran kone ajoin aura-auton perässä ja lunta pöllysi, yllättäen auto alkoi nykiä ja sammui pian. Auto tienposkeen ja ihmettelemään. Mitään vikaa ei näkynyt. Hetken päästä auto suostui käynnistymään ihan hyvin. Arvelin, että lunta olisi mennyt virranjakajaan ja moottorin kuumuus olisi vähän ajan päästä kuivannut sitten jakajan. Pari sataa kilometriä myöhemmin ajettuani kuorma-auton perässä lumipöllyssä, veto katosi taas ja auto sammui. Tällä kertaa alkoikin jo tulla hätä käteen. Kun virta-avaimesta käänsi, ei tapahtunut mitään, startti ei edes yrittänyt toimia, virrat kyllä tuli päälle. Odottelin taas jonkin aikaa, ehkä vartin verran. Sitten auto käynnistyi taas. Sen jälkeen koetin loppumatkan välttää pahimmassa lumipöllyssä ajamista ja pääsin onnellisesti perille. Nyt perillä konehuoneessa oli valtavasti lunta, sulakerasiakin oli kauttaaltaan lumen peitossa. Toivottavasti moottorin lämpö sulattaisi nyt enimmät lumet ja kuivattaisi paikkoja.
ВАЗ-21053 Жигули
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Lunta moottoritilassa

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kuulostaa hassulta. Enpä tosiaan ole moista tavannut. Onko sinulla se moottorin alaosan peltinen suoja paikoillaan? Se jonka keskeltä tulee öljypohja esiin.

Kiinnostaa sen takia, että minulla tuossa TIINEessä se on pois. Olen ajatellut, että onkohan se kuinka tarpeellinen. Minulla ei ole siinä lehtaakaan, joten irtokamalla on aika hyvä pääsy moottoritilaan. Nyt se on kyllä seisokissa, joten eipä ole lumipöllykokemuksia.

Mutta mielenkiintoinen ilmiö tuo sinun konehuoneen lumeentuminen. :shock:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
XXX
Viestit: 126
Liittynyt: 2.10.2003 7:54

Re: Lunta moottoritilassa

Viesti Kirjoittaja XXX »

Itse asiassa se pohjapelli vähän repsottaa etureunastaan alaspäin, joten se varmaan oikein haukkaa lunta sisään. Tuo startin toimimattomuus ihmetyttää, toivottavasti ei uusiutuisi. Kuitenkin lumen/kosteuden aiheuttama ongelma lienee, mutta missähän se kosketushäikkä voisi olla? Sitten hetken seistyään taas toimi.
ВАЗ-21053 Жигули
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Re: Lunta moottoritilassa

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Onko kone muutoin likainen ja/tai öljyinen?
Siihen kun vielä vähän laittaa kunnolla kosteutta päälle, niin ongelmia tuolla lailla saattaa tulla.
Ainakaan lika ei vähennä oireiden syntyä.
Avatar
XXX
Viestit: 126
Liittynyt: 2.10.2003 7:54

Re: Lunta moottoritilassa

Viesti Kirjoittaja XXX »

Eipä konehuonetta hetkeen pesty ole, mutta ei se kone kyllä öljyssäkään kylve, ihan normaali käytön jäljiltä.
ВАЗ-21053 Жигули
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Lunta moottoritilassa

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Temppuaako se startti ilman lumikylpyä? Jos ei niin hoida se lumiongelma kiinnittämällä se aluspelti kunnolla. Silloinhan mitään ongelmaa ei olekaan. Sellaista ei kannata korjata mikä ei ole oikeasti rikki ellei siten halua harrastella rassauksia. Yhden kimppuun kun käyt tulee kaksi vastaan. Näin on nakkarijonossa, mutta myös rassaantumisissa luulen miä. :shock:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
XXX
Viestit: 126
Liittynyt: 2.10.2003 7:54

Re: Lunta moottoritilassa

Viesti Kirjoittaja XXX »

Ikinä ennen ei ole tuota ongelmaa esiintynyt. Täytynee yrittää harsia se pelti kiinni. (Ajettu Venäjällä kiveen) Lunta tosin näemmä tulee kyllä myös etukautta sisään.
ВАЗ-21053 Жигули
thecrazed

Re: Lunta moottoritilassa

Viesti Kirjoittaja thecrazed »

Ite oon törmänny nappiksessa samanlaiseen juttuun.. pitemmällä matkalla vain huomaa, eikä sillonkaa aina, eikä tarvi olla ees sen kummempaa lumipyryä. Mulla tosin tuo peltisuoja kokonaan pois auton alta.. Ja sitten ku vähä aikaa antaa olla ja käynnistää niin toimii taas normaalisti siihen asti että seuraavan kerran tekee sen. Pitäs ehkä sitten laittaa se suoja takas niin jospa se siihen loppus? :shock:
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Lunta moottoritilassa

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Hyvä että tuli tämä täällä puheeksi. Tulipahan ainakin oletuksena esiin pohjapellin tärkeys. Onneksi itsellä on tuo tuolla ehjänä. Laitettavahan se on. Eipä sitten kesälläkään niin paljon kerää kökköä.

Kai se on niin, että moottoritilassa on oltava jonkinlainen ajoviimasta johtuva paine, joka estää liiallisen tuulen moottoritilassa ja näin kaikki köntti ei pääse siellä virtailemaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
säätänä
Viestit: 233
Liittynyt: 22.2.2007 15:49
Paikkakunta: kärsämäki

Re: Lunta moottoritilassa

Viesti Kirjoittaja säätänä »

meikällä ei oo peltiä ollu ikinä ja oon ajanu melko hirveessa lumihangessa eikä mitään propleemaa. kiristähän akunkenkä jos se lumi änkää kengän ja navan väliin eikä johda kunnolla???
laaborghin on paras
Vastaa Viestiin