Apua: 2105 '95. toimii kylmänä huonosti, ei yhtään lämpimänä
Apua: 2105 '95. toimii kylmänä huonosti, ei yhtään lämpimänä
Kerrompas tilanteen mahdollisimman tarkasti, kaikkine epäolennaisine tietoineen.
Ostin tuosa talven alussa itselle talviautoksi ladan, ja kauanhan se ehti ehjänä olevankin. Ainoana vikana ostohetkestä lähtien oli kaasarin 2. kurkku, joka ei auennut ollenkaan. Joten se "vetopiikki" jäi tältä autolta huomaamatta . En silloin kuitenkaan jaksanut edes tarkastella vikaa sen tarkemmin, koska entinen omistajakin oli sillä ajellut kauan sillälailla, ja itselläkin se tuntui toimivan ihan hyvin. Aikaa kului, ja huolettomia kilometrejä ajelin (mitänyt sillontällön bensan katku pölähti sisälle, ja pari kertaa virtaa pitänyt lainata kaapeleilla tojotakuskeilta), kunnes..
Eräänä kauniina aurinkoisena, noin -10 asteisena pakkaspäivänä peruutin parkkiruudusta pois, pykälsin ykköstä silmään ja nostin kytkintä alkoi kone välittömästi booaamaan. Refleksinä kytkin pohjaan heti ja runttaus kaasulle, ja kierrokset nousi taas ihan nätisti, ja matkaan taas päästiin. Heti ymmärsin ettei kaikki palikat ole enää kohdallaan, mutta rohkeasti lähin ajamaan kohti määränpäätä (noin kolmen kilometrin päähän, kaupungissa). Ensimmäisissä liikennevaloissa kone alkoi taas köhimään, ja ei meinannu ottaa enää kierroksia ollenkaan. Varsinkin heti kun nosti kytkintä, eli kun kuormitti moottoria niin kone vain meinaa sammua.
Parin liikennevalon jälkeen ja pyyhittyjen hikikarpaloiden jälkeen kun pääsin perille, ja ajamaan takasippäin, auto hyytyi ensimmäiseen ylämäkeen, eikä kuollakseenkaan käyntiin. Sattumoisin siinä lähistöllä oli muutama kaveri, ja alettiin arpomaan heidän, ja kuuden olutpullon kanssa vikaa. Kävi siinä joku ladatietäjäki kertomassa axtekkien päälle jotain . Itse aloin epäillä suorilta tätä kansamme kauneinta teknistä suoritusta: axtekkia, kun taas kaveri uskotteli kipinäpuolella olevan ongelmia. Virranjakajan kansi ja pyörijä olivat ainakin alkuperäiset, ja hyvinkin loppuun kuluneet. Kaasari voideltiin crc:llä, ja tutkittiin sitä mekaniikkaa....
Kone saatiin käyntiin aina sillontällön, ja se tuntui toimivan aika moitteetta, kun joku oli auttamassa 2. kurkun kanssa, jos sen sammutti tukehduttamalla, niin sen jälkeen sai taas sahata kunnolla käyntiin, mutta yleensä käynnistyi lopulta. Mielenkiintoisen efektin päästää, kun kaasua painaa hitaasti pohjaan asti, kuuluu kaasarin suunnasta kovaa suhinaa, mutta jos kaasun lämäsee kerralla pohjaan, ei suhinaa kuulu.
Ostin uuden virranjakajan kannen, pyörijän, bensafiltterin, ilmanputsarin, mutta käynnille ei tapahtunut mitään. Tulppia en ole vaihtanut, olivat kyllä nokiset mutta ehjät.
Sitten kysymyksiin:
1. Miten pakollisia nämä axtekit on näihin vähäpäästösiin härveleihin, kun tuo alipaineletkujen määräkin pistää jo hitsit.
2. Jos jollain on ehjää axtekkia antaa rahtikulujen hinnalla, o(s)tan.
3. Megaruutta on käynyt mielessä, unohdanko heti (ei tekisi mieli tunkea rahaa ns. "turhuuteen".)
4. Kuuntelen myös tarjouksia imusarjoista weberin kaasareihin.
5. [suhtaudu varauksella] Ostanko tojotan? [/suhtaudu varauksella]
Ostin tuosa talven alussa itselle talviautoksi ladan, ja kauanhan se ehti ehjänä olevankin. Ainoana vikana ostohetkestä lähtien oli kaasarin 2. kurkku, joka ei auennut ollenkaan. Joten se "vetopiikki" jäi tältä autolta huomaamatta . En silloin kuitenkaan jaksanut edes tarkastella vikaa sen tarkemmin, koska entinen omistajakin oli sillä ajellut kauan sillälailla, ja itselläkin se tuntui toimivan ihan hyvin. Aikaa kului, ja huolettomia kilometrejä ajelin (mitänyt sillontällön bensan katku pölähti sisälle, ja pari kertaa virtaa pitänyt lainata kaapeleilla tojotakuskeilta), kunnes..
Eräänä kauniina aurinkoisena, noin -10 asteisena pakkaspäivänä peruutin parkkiruudusta pois, pykälsin ykköstä silmään ja nostin kytkintä alkoi kone välittömästi booaamaan. Refleksinä kytkin pohjaan heti ja runttaus kaasulle, ja kierrokset nousi taas ihan nätisti, ja matkaan taas päästiin. Heti ymmärsin ettei kaikki palikat ole enää kohdallaan, mutta rohkeasti lähin ajamaan kohti määränpäätä (noin kolmen kilometrin päähän, kaupungissa). Ensimmäisissä liikennevaloissa kone alkoi taas köhimään, ja ei meinannu ottaa enää kierroksia ollenkaan. Varsinkin heti kun nosti kytkintä, eli kun kuormitti moottoria niin kone vain meinaa sammua.
Parin liikennevalon jälkeen ja pyyhittyjen hikikarpaloiden jälkeen kun pääsin perille, ja ajamaan takasippäin, auto hyytyi ensimmäiseen ylämäkeen, eikä kuollakseenkaan käyntiin. Sattumoisin siinä lähistöllä oli muutama kaveri, ja alettiin arpomaan heidän, ja kuuden olutpullon kanssa vikaa. Kävi siinä joku ladatietäjäki kertomassa axtekkien päälle jotain . Itse aloin epäillä suorilta tätä kansamme kauneinta teknistä suoritusta: axtekkia, kun taas kaveri uskotteli kipinäpuolella olevan ongelmia. Virranjakajan kansi ja pyörijä olivat ainakin alkuperäiset, ja hyvinkin loppuun kuluneet. Kaasari voideltiin crc:llä, ja tutkittiin sitä mekaniikkaa....
Kone saatiin käyntiin aina sillontällön, ja se tuntui toimivan aika moitteetta, kun joku oli auttamassa 2. kurkun kanssa, jos sen sammutti tukehduttamalla, niin sen jälkeen sai taas sahata kunnolla käyntiin, mutta yleensä käynnistyi lopulta. Mielenkiintoisen efektin päästää, kun kaasua painaa hitaasti pohjaan asti, kuuluu kaasarin suunnasta kovaa suhinaa, mutta jos kaasun lämäsee kerralla pohjaan, ei suhinaa kuulu.
Ostin uuden virranjakajan kannen, pyörijän, bensafiltterin, ilmanputsarin, mutta käynnille ei tapahtunut mitään. Tulppia en ole vaihtanut, olivat kyllä nokiset mutta ehjät.
Sitten kysymyksiin:
1. Miten pakollisia nämä axtekit on näihin vähäpäästösiin härveleihin, kun tuo alipaineletkujen määräkin pistää jo hitsit.
2. Jos jollain on ehjää axtekkia antaa rahtikulujen hinnalla, o(s)tan.
3. Megaruutta on käynyt mielessä, unohdanko heti (ei tekisi mieli tunkea rahaa ns. "turhuuteen".)
4. Kuuntelen myös tarjouksia imusarjoista weberin kaasareihin.
5. [suhtaudu varauksella] Ostanko tojotan? [/suhtaudu varauksella]
Viimeksi muokannut Rabidus, 3.3.2008 13:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Apua: 2105 '95. toimii kylmänä huonosti, ei yhtään lämpimänä
Aa, muistu tuosa mieleen että kun tuota poletettiin rajummin, putkesta tuli mustaa ihan helvetisti ulos, aivanku diiselille ois ruuvattu hitusen syöttöjä
Re: Apua: 2105 '95. toimii kylmänä huonosti, ei yhtään lämpimänä
4: sierran webber menee ladaan pikkumuokkauskil ainakinSitten kysymyksiin:
1. Miten pakollisia nämä axtekit on näihin vähäpäästösiin härveleihin, kun tuo alipaineletkujen määräkin pistää jo peput.
2. Jos jollain on ehjää axtekkia antaa rahtikulujen hinnalla, o(s)tan.
3. Megaruutta on käynyt mielessä, unohdanko heti (ei tekisi mieli tunkea rahaa ns. "turhuuteen".)
4. Kuuntelen myös tarjouksia imusarjoista weberin kaasareihin.
5. Ostanko tojotan?
5: vaiha ladas vanhempaan ei axteekiin.(?)
oisko lampda paskana?
autoton.. vielä
Re: Apua: 2105 '95. toimii kylmänä huonosti, ei yhtään lämpimänä
4. Itelä on muistaakseen DATR weberi jostain fiatista, (olikohan x1/9), ei vain tällähetkellä käden ulottuvilla...jaasu kirjoitti: 4: sierran webber menee ladaan pikkumuokkauskil ainakin
5: vaiha ladas vanhempaan ei axteekiin.(?)
oisko lampda paskana?
5. Ei näitä kukaan vaihda (?)
miten testaan lambdan toimivuuden? Ja mitä nuisa kaasaripeleissä lambda edes tekee?
Re: Apua: 2105 '95. toimii kylmänä huonosti, ei yhtään lämpimänä
hyvä kysymys. tuli ajateltua huonosti. eikai sitä ooRabidus kirjoitti:4. Itelä on muistaakseen DATR weberi jostain fiatista, (olikohan x1/9), ei vain tällähetkellä käden ulottuvilla...jaasu kirjoitti: 4: sierran webber menee ladaan pikkumuokkauskil ainakin
5: vaiha ladas vanhempaan ei axteekiin.(?)
oisko lampda paskana?
5. Ei näitä kukaan vaihda (?)
miten testaan lambdan toimivuuden? Ja mitä nuisa kaasaripeleissä lambda edes tekee?
E: eikö axteekis oo lampda?? mä oon iha kujalla näistä
autoton.. vielä
Re: Apua: 2105 '95. toimii kylmänä huonosti, ei yhtään lämpimänä
Minullakin 21072 toimi huonosti kun oli lisenssi sähkösolexi kiinni... Vaihdettiin Kaasari alipaineella toimivaan mutta booaus jatkui... Sitten huomasin venttiilikopan takana menevän letkun joka meni kaasariin kiinni ja se oli murusina joten tein väliaikasen patentin jesseteipillä siihen ja nytten lada pysyy kylmänä hiukan käynnissä kun jaksaa polkea ja lämpimänä pysyy niin kauan kun bensaa riittää joten katso meneekö siellä samanlaista letkua ja tarkista sen kunto?
EXLada 21072 1300s vm.88
Lada 21073 1700i vm.96
"Jos lada ei lähde -30 asteessa käyntiin, on starttaajassa vika."
Lada 21073 1700i vm.96
"Jos lada ei lähde -30 asteessa käyntiin, on starttaajassa vika."
- lada combi
- Viestit: 433
- Liittynyt: 25.4.2006 9:48
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Apua: 2105 '95. toimii kylmänä huonosti, ei yhtään lämpimänä
Kyllä sieltä Lambda-anturi löytyy ,sehän on koko järjestelmänsielu, jonka tiedon kautta AFR-ohjainyksikkö ohjaa solenoidisuuttimia (tietystin se saa myös muita tietoja)...Rabidus kirjoitti:Ja mitä nuisa kaasaripeleissä lambda edes tekee?
Mahdolliset imuvuodot selviää esim. puhdistusspräytä suihkimalla letkuihin/liitoksiin/laitteisiin (kun vuoto--> kone ryntää)
Tuolla voi olla jotakin vinkkejä:http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=11660
Re: Apua: 2105 '95. toimii kylmänä huonosti, ei yhtään lämpimänä
alipaineletkut kyllä on paikallaan, lambdaa en ole testannut.
mutta mikä ihme saa aikaan tuon, että pakoputkesta tulee aivan mustaa paskaa ulos? Kone kyllä tuntuu käyvän kolmella, eli yhdestä pytystä menee bensa läpi..
Kattelin tuosa äsken ennen viimesiä valoja vielä tuota, ja huomasin että puskee hieman savua pakosarjan päältä, ei paineella vaan ajottain ja "rauhallisesti". Voiko bensa syttyä vasta pakosarjassa, ja näinollen halkassu pakosarjan? Oon kuitenki rummuttanu tuota jonku verran sen jälkeen ku alko yskimään ja uuaamaan
mutta mikä ihme saa aikaan tuon, että pakoputkesta tulee aivan mustaa paskaa ulos? Kone kyllä tuntuu käyvän kolmella, eli yhdestä pytystä menee bensa läpi..
Kattelin tuosa äsken ennen viimesiä valoja vielä tuota, ja huomasin että puskee hieman savua pakosarjan päältä, ei paineella vaan ajottain ja "rauhallisesti". Voiko bensa syttyä vasta pakosarjassa, ja näinollen halkassu pakosarjan? Oon kuitenki rummuttanu tuota jonku verran sen jälkeen ku alko yskimään ja uuaamaan