Vaihteet ronksuu

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
latina

Vaihteet ronksuu

Viesti Kirjoittaja latina »

Vaihteet menee huonosti päälle, kylmänä vielä huonommin. Kuuluu pelottavia ääniä. Tuntuu, että kytkin ei oikein toimi oikein. Kytkin uusittiin hiljattain, olisiko säädöt jotenkin päin kuttua?

Öljyistä en tiedä, onko niitä vaihdettu niinku ikinä/onko siellä öljyä ensinkään.
Avatar
aropupu
Viestit: 574
Liittynyt: 2.12.2004 12:45
Paikkakunta: Nastola

Re: Vaihteet ronksuu

Viesti Kirjoittaja aropupu »

no kannattaisikohan lähteä siitä että tarkastaa öljyt ensin :roll:
ja kytkimen säätöhän selviää tarkastamalla se.
työsylinterin ja irrotushaarukan välissä kuuluisi muistaakseni olla joku 5mm välys..
ja kytkimen ilmaus,jos on päässyt mäntä pihalle jossain vaiheessa..
torppa

Re: Vaihteet ronksuu

Viesti Kirjoittaja torppa »

Mistäs tämä johtuu, että 1-vaihteella kun lähtee liikkeelle paikaltaan "sulavasti", siis hieman kytkinta luistattaen, alkaa auto/moottori/laatikko täristää aivan julmetusti. Tälläistä ei tapahdu jos auto on jo liikkeessä tai pienessä alamäessä.. Olisiko vaikka jotkut tukikumit lössähtäneet?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Vaihteet ronksuu

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kytkimestä se johtuu. Ja kytkimen käyttäjästä. Varsinkin, jos olet uusinut kytkimen et kenties ole tottunut uuteen kytkimeen.

Siis, jos et tiedä säädöistä mitään niin tässä arkikielellä jotakin kytkimestä:

Tunnustele ensin missä kohdin polkimen liikettä kytkin kytkee ja irrottaa. Jos tämä tapahtuu kovinkin polkimen yläasennossa voisi säätö olla paikallaan. Jos tämä irrotus/kytkentä tapahtuu polkimen puolivälissä homma on aika kohdillaan. Jos tuo toiminta taphtuu lähellä lattiaa, ei sittenkään ole mitään hätiä.

On siis varsin makuasia, millaisella kytkimellä kukin haluaa ajella. Ei ole mitään oikeaa kytkimentoimintamallia kunhan se irrottaa/kytkee selkeästi. Jos kytkin ajaessa luistelee niin sehän ei ole hyvä ollenkaan. Myöskin huono irrotus on vahingollista.

Tuossa sinun tapauksessasi voisi olla kyse siitä, että kytkin on sinulle uusi ja erilainen. Kerro jos olen väärässä. Voisit muutenkin kertoa vähän taustoja Ladastasi ja ladailusi tällä vehkeellä. Helpottaisi analysoida tuota tilannetta näkemättä.

Turha alkaa mitään säätelemään, ennen kuin tilanne on selkeä. Kaikkihan tiedämme, että erilaiset kytkimet tuottavat meille jokaiselle alussa kaikenlaista Hauskaa.

Kertoilehan lisää niin viisaan jos osaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Vaihteet ronksuu

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Pöyhöseltä ihan asiatekstiä, mut ei liity asiaan mitenkään.

Toi ravistus liikkeelle lähdettäessä on niin perus takavetoa. Haulla löytyy mun ja muiden kirjottamia juttuja siitä miksi se ravistaa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Vaihteet ronksuu

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Liittynee silti asiaan. Meillä tuolla Venätän maassa oli 3kuljettajaa. Kytkin siinä vähän kuluskeli. Säädin sitä sitten yöllä erään hotellin pihalla.

Ja miten kävi. Kytkimen toimintahan muuttui. Minulle, jolle 21044 NEITI on niin rakas ja tuttu, tuo kytkin oli kiltti. Mutta mites muille. Järjetöntä ravistamista, töksähtelyä ja 3poispomppimista tai paremminkin kiroilua oli homma. Vielä kun liikenne oli vieras, vähän hätäilyä ja palloilua, niin pääsipä suustani melkoisia pommeja ilmoille.

Eivät meinanneet välittää noista ominaisuuksista. Olivat kuulemma vain ominaisuuksia ja ääniä. Pärkkkkäle! -kiroilin. Jos ei kytkintä osata käyttää mennään ajamaan jäälle, pellolle, sorakuopalle tai uudelleen autokouluun. Ja se että 3kirosi on ominaisuus, mutta sitäkin voi välttää.

NEITI ei siis minulle aivan hirveästi kiukunnut säädön jälkeen, mutta muille. Olivat kuulemma tottuneet ylätoimiseen kytkimeen. Säädin sen siihen puolivälin keskipaikkeille. Lopulta se kului taas melko ylhäällä toimivaksi, joten toisilla helpotti.

Eli väitän edelleen, että vaikka on kyseessä Ruisku (1700i), jonka ominaisuutena on kynnyskaasu eli peli reagoi kaasupolkimeen nykäisemällä. Ensin ei tapahdu mitään ja sitten hyökkää. Tämän RuuttaOminaisuuden ainoa korjaustapa on muokata kytkimestä sellainen että se sopii siten itselle, ettei tuo KynnysKaasu aiheuta kummajaisia lähdettäessä liikkeelle. Muuallahan tuo ominaisuus ei juurikaan tunnu ajossa ellei olla hyvin hiljaisissa vauhdeissa ja pienillä vaihteilla liikkeellä. Kyllä se vielä 2 hyökkää tarvittaessa.

Mutta se ravistus: Kokemukseni perusteella se on kytkimen ja kytkimen käyttäjän yhteispelistä johtuva ominaisuus. Joko käyttäjä opettelee kytkimen ominaisuuksineen tai muuttaa kytkimen toimintaa itselleen sopivaksi. Näiden välillä voidaan tietysti tehdä erilaisia kompromisseja ja kompensaatioita.

Etenkin Ruiskussa tuo jouheva yhteispeli kytkimen kanssa on tärkeä tuon KynnysKaasu -ominaisuuden takia.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Vaihteet ronksuu

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Vielä: Jos vaihteet eivät mene kunnolla päälle, on olemassa mahdollisuus, ettei kytkin irrota kunnolla. Sekin on mahdollista vaikka aina puhutaan vaan siitä toisesta ilmiöstä eli kytkimen luistamisesta.

Kyllä uusittu kytkin viittaisi johonkin säätöonkelmaan. Kunhan nyt kuullaan lisää jutun aloittajalta.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Ei sitä rakkinetta ravistamattomaksi saa kytkintä säätämällä.

Ja miksi helevetissä sitä kytkintä pitäisi nyt edes mennä väärin säätelemään? Juuri sillähän se huono vaihteiden kytkeytyminen saadaan aikaan, kun sitä toimintaa turhan päiten sinne lattian suuntaan veivataan.
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Vaihteet ronksuu

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Vaihteiden ronksuminen tai jäykkä päällemeno voi johtu useista eri asioista. Kytkinakselin silmälaakerista, kytkinlevystä, paineasetelmasta, pääakseli silmälaakerista, synkrorenkaista ja rattaiden kartioista.
Ravistaminen johtuu enimmältään vauhtipyörä/kytkinlevy/paineasetelma keskinäisestä toiminnasta ja kunnosta. Mutta saattaa siihen olla syitä voimansiirrossa olevissa löysyyksissä, sekä akseleiden tuennan löystymissä.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
pressa
Viestit: 10189
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Vaihteet ronksuu

Viesti Kirjoittaja pressa »

kysymyksestä ei selviä mikä auto kyseessä, vastaajat ovat arvelleet sen olevan takaveto ja ohjeita siihen saatu. Rvistamisestakaan ei kysyjä kysy. Ilmeiseti kyseessä on kuitenkin kytkin joka ei irrota kunnolla, eli akseli vielä pyörii kun vaihdetta hapuillaan. Vaihteiston öljyt taas kannattaa heti tarkistaa/vaihtaa. Vanhan öljyn joukossa jos on metallia niin alkaa laatikko olemaan tiensä päässä (eli kestää vielä tuhansia kilometrejä normaali ajossa). Tarkista/säädä kytkin irrottamaan kunnolla ja voitele kytkin akseli eli siihen kohtaan vaseliinia missä se levy liukuu pooreilla akselilla. On tiedossa tapauksia että kytkinlevy ahdistaa pooreilta akseliin, eikä siksi irrota.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Vaihteet ronksuu

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tuota irrottamattomuutta minäkin tuohon rohinaan ehdotin. Kyllä se vaan nyt on niin, että ainakin TakaPotkujen kytkimissä on hieman niitä säätövaroja. En minä kehottanut väärin säätämään, vaan tunnustelemaan sitä toimintaa.

Jos siellä on uusi kytkin, ei voida mennä takuuseen siitä, ettei sinne olisi jätetty kuluneen kytkimen säätöä työsylinterin työntötangon osalta. Näitä on vastaan kävellyt. Siis ensin tarkastetaan kytkimen säädön oikeellisuus eikä mennä heti paineasetelmia, -laakereita, silmälaakereita ja kaikkia muita ihmettelemään. Nuo toimet eivät tavalliselta Latailijalta aina ihan hetkessä onnistu. Hän voi mennä hämilleen ja tehdä vähän kaikkea eikä mitään oikein. Itse kuulun juuri tuohon kastiin ja siksi vihasin esim. autoelektroonisia yleiskuvauksia malliin: Kaikissa ruiskuissa on periaatteessa samanlaiset Ne ja Ne.

Eli ensin voisit hyvä kirjoittaja kertoa mistä lelusta on kyse. Sitten tutustut siihen kytkimen irrotukseen/kiinnitykseen kytkinpolkimesta katsottuna. Sitten saatetaan mennä auton alle työsylinterin työntötankoa katsomaan. Sitä ennen tarkastetaan vielä konehuoneesta kytkinnestepinta. Sitten katsellaan konehuoneesta mahdollisia kytkinnestevuotoja. Ja tästä voidaan edetä tarpeen mukaan.

Mutta jos kirjoittaja ei enempiä ilmoittele niin hän on kenties saanut jo apunsa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Hold your horses, hyvät herrat ja lukekaapa nyt ensin noiden viestien lähetysajankohdat... :idea:

Vaihteiden huonosta kytkeytymisestä jätetty alkuperäinen kysymys on jätetty maaliskuussa eikä kysyjä ole ainakaan käyttäjätietojen mukaan sen jälkeen edes vieraillut foorumilla.

Ravistamisesta taas on sen sijaan kysytty eilen ja siihen ei nyt nämä viimeisimmät jollotukset tepsi.
Itse en kyllä heti osaa yhdistää tuota ravistuskysymystä vaihteiden ronksumiseen, joten siitä olisi väärinkäsitysten välttämiseksi kannattanut tehdä uusi aihe, eikä lisätä kysymystä puoli vuotta hiljaa olleeseen ketjuun...
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Vaihteet ronksuu

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Mikähän siellä meillä Togliatin reissussa sitten ravistelun aiheutti? Tai siis näiden apukuskien ajaessa, mistähän se ravistelu saattoi johtua? Mielenkiintoinen kysymys. :?: :roll: :?:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Jeltsin
Viestit: 231
Liittynyt: 18.1.2005 20:29
Paikkakunta: Valkeala

Re: Vaihteet ronksuu

Viesti Kirjoittaja Jeltsin »

torppa kirjoitti:Mistäs tämä johtuu, että 1-vaihteella kun lähtee liikkeelle paikaltaan "sulavasti", siis hieman kytkinta luistattaen, alkaa auto/moottori/laatikko täristää aivan julmetusti. Tälläistä ei tapahdu jos auto on jo liikkeessä tai pienessä alamäessä.. Olisiko vaikka jotkut tukikumit lössähtäneet?
Vauhtipyörä,kytkinlevy tai molemmat lopussa.Ota auki ja tarkista.Vauhtipyörän voi sorvauttaa jos on huonona.Pelkän kytkinlevyn vaihdosta ei ole pitkää iloa,jos vauhtipyörä on mennyt rokolle.
Joen musikka
Viestit: 1933
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: Vaihteet ronksuu

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Mikähän siellä meillä Togliatin reissussa sitten ravistelun aiheutti? Tai siis näiden apukuskien ajaessa, mistähän se ravistelu saattoi johtua? Mielenkiintoinen kysymys. :?: :roll: :?:
No,Ladoissakin pätee:kun kaikki on just timmissään,voi kuka tahansa ajella kelvollisesti.
Kun kuluminen ym. syyt muuttavat tilannetta,muuttaa Isäntä vaistomaisesti käyttötapaansa.
Veljeni sanoi jo aikoinaan synkronoiduista laatikoista että niitä tarvitsevat amatöörit(ja auton ostajat) ja että kytkin on tarpeen vain liikkeelle lähdettäessä.Tässä tuoreessa Samarassa on kytkin ja vaihdepuoli siinä jamassa että Musikkaa vaivaa ramppikuume esim. liikennevaloissa.Muija kun on siihen niin ihastunut niin ei ole päässyt harjoittelemaan! :D Kyllä se on paljon miehekkäämpää polkaista Combin hevoset laitumelle,pälyillä peileistä kummastuneita katseita ja harmitella etteivät tummennetuista takalaseista näe kuskin stetsonia!!! :lol:
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
2x 1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Vastaa Viestiin