Konela todistus?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Konela todistus?

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

eikös selvitys moottorin alkuperästä ja katti vaadita kesän 1987 jälkeen käyttöönotetuissa autoissa, vanhempiin saa vaihtaa ilman noita, ladan moottorin ollessa kyseessä riittää jarruselvityspaperi

minulla vois olla kans 1700i:n paperit, mitäs sellaisista maksetaan?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
jaasu
Viestit: 1054
Liittynyt: 11.9.2007 12:09
Paikkakunta: haapavesi

Re: Konela todistus?

Viesti Kirjoittaja jaasu »

ladaani_ kirjoitti:Tänään kävin konttorilta kyselemässä ja inssi kehui että se konela todistus, päästölappu, katti putkeen ja teholappu vaaditaan. Ja rekisteriote autosta mistä kone on otettu. Muuten ei ole kuulemma mitään estettä.
ai tarvii rekisteriotteenki siitä autosta mistä kone?? mistähän minä sen vetäsen ku pittää tuo auto käyttää katastukses :shock:
autoton.. vielä
Avatar
ladaani_
Lada kerhon jäsen
Viestit: 192
Liittynyt: 13.11.2007 17:40
Paikkakunta: Lempäälä City

Re: Konela todistus?

Viesti Kirjoittaja ladaani_ »

Se riittää kun on ote sellaisesta autosta missä on ollut joskus semmonen kone minkä meinaat laittaa. Ei mullakaan ole juuri tuon auton otetta mistä kone on. Mun ote on vaan 1300 remmikoneisen, eihän siinä lue koneen numeroa siinä otteessa.

Jouduin muuten minäkin hakemaan Deltasta leiman ja nimikirjotuksen. Oli treellä ymmärtäväisiä, kyselivät vaan että vieläkö näitä joku turbottaa :lol:
Käyttisprojekti: Samara -96 1500i 3d
Ikuisuusprojekti: Lada 1200L -89

antti.eeva@elisanet.fi
http://www.youtube.com/watch?v=HcddVKbg ... re=related
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Konela todistus?

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

jaasu kirjoitti:
ladaani_ kirjoitti:Tänään kävin konttorilta kyselemässä ja inssi kehui että se konela todistus, päästölappu, katti putkeen ja teholappu vaaditaan. Ja rekisteriote autosta mistä kone on otettu. Muuten ei ole kuulemma mitään estettä.
ai tarvii rekisteriotteenki siitä autosta mistä kone?? mistähän minä sen vetäsen ku pittää tuo auto käyttää katastukses :shock:
et tarvii rekisteri otetta välttämättä vaan kyllä sinne pitää rittää sen auton runkonumero /edellinen/nykyinen rekisteri tunnus
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Konela todistus?

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

Lada-Jussi kirjoitti:eikös selvitys moottorin alkuperästä ja katti vaadita kesän 1987 jälkeen käyttöönotetuissa autoissa, vanhempiin saa vaihtaa ilman noita, ladan moottorin ollessa kyseessä riittää jarruselvityspaperi

minulla vois olla kans 1700i:n paperit, mitäs sellaisista maksetaan?
selvitys moottorin alkuperästä vaaditaan alle 87:kin koska 77 tuli päästömittaus pakolliseksi eli alle 77 saat laittaa minkä ikäisen koneen tahansa. eihän se käy suomen maassa että laitat esimerkiski 84:seen 75 vuuonna valmistetun moottorin vaikka se sama käytännössä onkin niin lain silmissä se ei täytä päästö normeja
katti putkeen jos kone on päästö normeiltaan vanhempi kuin kori, eli alle 77 tehtyyn koppaan saat laittaa minkä ikäisen haluat.
alle 87 pitää moottorin olla väliltä 77-97 (vai milloinkan nyt viimeiset takapotkut myytiinkään)
yli 87 moottorin pitää olla väliltä 87-97 jotta saa ilman kattia leimailla
tosin siinä on ollut konttori kohtaisia eroja että jos moottori otetaan kattiladasta tarvitseeko olla katti vai ei
mutta joka tapuksessa riittää että kone täytyttää kyseisen ikäryhmänsä päästö kriteerit
ja alle 87 vuotisissa on useimmilla konttreilla riittänyt käytön aikainen mittaus, yli 87 pitää todistaa että moottori tosiaan on yli 87 vuotinen

näitä on ihmetelty muidenkin auto merkkien kanssa ja tämä on ollut monen konttorin ja parin tutun inssinkin kanta... akelta nyt tulee ainostaan ympäri pyöreitä vastauksia näihin
paras on kun kaveri tekee chevyn pick upista nelivetoa ja kysyi akelta että mites tuon katsastelun että pitäis onnistua kun samaa mallisarjaa on myös nelikkona vai mitenkä ?
vastaus oli "no tee nyt ensin ja käy konttorilla näyttääs mitä mieltä olevat, eikat noita oo vaikee purkaa poiskaan jos ei kelpaa"
loppu keskustelusta onkin sitten painokelvotonta tekstiä
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Re: Konela todistus?

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Team perseauki racing kirjoitti:selvitys moottorin alkuperästä vaaditaan alle 87:kin koska 77 tuli päästömittaus pakolliseksi eli alle 77 saat laittaa minkä ikäisen koneen tahansa. eihän se käy suomen maassa että laitat esimerkiski 84:seen 75 vuuonna valmistetun moottorin vaikka se sama käytännössä onkin niin lain silmissä se ei täytä päästö normeja

Ei tartte olla selvitystä moottorin alkuperästä päästöjen takia ne voi todistaa ihan päästömittauksella, joka vielä 86 valmistetuissa onnistuu vaikka sielä katsastuskonttorilla (sama mittaus joka vuosikatsastuksessa muutenkin). Uudemmissa sitten määräykset tiukentui joten päästöjen todistaminen onnistuu vain vtt tai vastaavassa laitoksessa (tai sitten se kattiputkeen), poikkeuksena dieselit joissa katsastuskonttorin mittaus. Vähäpäästöisiin sitten aina vtt tüv tai joku vastaava tutkimuslaitos jos ei valmistajan dokumenejä löydy. Ja koneen iällä ei siis ole mitään väliä jos vain tarvittavat päästö todistukset saa.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Konela todistus?

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mun tieto perustuu Konelan uutisissa Lasse Sevonilta kysytystä moottorin vaihtojutusta, siellä oli selvitetty noi päästörajat, jotka olen Lada-infoonkin kirjannut, siinä vastattiin että e4/15 tjsp päästönormi tuli kaikkiin autoihin 1.7.1987 ja kaikkiin uusiin automalleihin 1.7.1986 alkaen (tyyppihyväksyntäajankohdan mukaan, Ladoista tuolla välillä ei ole kai tyypitetty kuin 1,5 3-ov Samara, joten alkuvuonna 1987 mahdollisesti rekisteröityyn 21083.een pitää soveltaa tuota e4/15:sta normia)

niin ja toi e4/15 normi sitten edellyttää, että moottorin pitää olla uudemmasta autosta ja että se pitäisi todistaa ja että katalysaattori pitää olla, mutta päästömittaukseen riittää e4/15 mukaiset arvot (eli tuolloin laski co 4,5%:sta 3,5 yms).

tää loppu on mutua:
1.1.91 jälkeen tyyppihyväksytyissä ja 1.1.92 kaikissa käyttöön otetuissa henkilöautoissa ja 1.1.93 maastohenkilöautoissa tuli US83 normi, eli käytännössä vähäpäästöisyys ja siihen tarvii tieteelliset tutkimukset todisteeksi tekniikan vaihtotilanteessa.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Konela todistus?

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

Turbiini kirjoitti:
Team perseauki racing kirjoitti:selvitys moottorin alkuperästä vaaditaan alle 87:kin koska 77 tuli päästömittaus pakolliseksi eli alle 77 saat laittaa minkä ikäisen koneen tahansa. eihän se käy suomen maassa että laitat esimerkiski 84:seen 75 vuuonna valmistetun moottorin vaikka se sama käytännössä onkin niin lain silmissä se ei täytä päästö normeja

Ei tartte olla selvitystä moottorin alkuperästä päästöjen takia ne voi todistaa ihan päästömittauksella, joka vielä 86 valmistetuissa onnistuu vaikka sielä katsastuskonttorilla (sama mittaus joka vuosikatsastuksessa muutenkin). Uudemmissa sitten määräykset tiukentui joten päästöjen todistaminen onnistuu vain vtt tai vastaavassa laitoksessa (tai sitten se kattiputkeen), poikkeuksena dieselit joissa katsastuskonttorin mittaus. Vähäpäästöisiin sitten aina vtt tüv tai joku vastaava tutkimuslaitos jos ei valmistajan dokumenejä löydy. Ja koneen iällä ei siis ole mitään väliä jos vain tarvittavat päästö todistukset saa.
tässä tuntuisi olevan konttori kohtaisia tulkinta eroja.. eipä ole ensimäinen asia
tähän asti on kyllä kovin konttoreilla intetty niin forssassa kuin jyväskylässäkin että alle 77 ei saisi laittaa ilman kattia yli 77
no itsellä tässä esimerkki autona chevy joka vm 85 ja moottori pikkulohko chevy vuodelta 76
ja samaa jankuttivat ladankin kanssa
no chevy on ajossa ilman muutoskatsasteluita ja ladaan en nuin vanhaa konetta ole edes löytänyt....
tosin samaa käden vääntöä on tehty saako pakoputket loppua ennen taka akselia vai ei.
nyt sitten loppuvat letukassa ennen taka akselia ja päät lovettu alaviistoon ja leimattu näillä kuukausi sitten
tai no katsurin mielestä tupla putket menivät liian liki bensa tankkia, vaikkakin olivat alkuperäisillä paikoillaan ja pitkän tappelun jälkeen esitin lyhennystä ja tämä kävi
akeltakin sain asiaan montaa eri vastausta
vastaus 1. pitää olla vähintään putket puskurin tasalle
vastaus 2. ei saa olla kylkiputkeakaan kuin vasemmalle josta pää 45 astetta alas ja 45 taakse
vastaus 3. alkuperäistä putkea ei saa muutella
vastaus 4. juu siittä vaan kyllä katsurin palkalla voi sen verta auton alle kontata että päästöt

eli minä olen ainakin ihan ulalla että mitenkä nyt sitten pykälien mukaan... mutta mitä sitten noin saavat kelvata ensi vuonnakin
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Vastaa Viestiin