Öljyä valuu vähän enemmän

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Öljyä valuu vähän enemmän

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Vaikeustaso suoraan verrannollinen tekijän autotekniikan tuntemukseen, autojen rassauksen määrään ja Ladojen kanssa pelaamiseen.

Minulla on vähän reilun vuoden kokemus ja monet hommat ovat todella vaikeita vaikka ovat toisille vasemman käden vemputuksia. Onneksi ovat nämä sivut josta saa tukea. Mutta kiireellä ei moisten temppujen kimppuun parane kylmiltään hyökätä.

Katsoppas vielä kytkimen työsylinterin kunto. Jos se vuotaa, niin se tiputtelee nestettä. Kuluuko kytkinnestettä? Vaihteiden huono kytkeytyminen ja rusahtelu vaihdettaessa voisi johtua työsylinteriongelmista. Minä tuolla kirjoittelin otsikolla Kytkimen säätö (Vithuiksko?).

Hae niitä säätöjuttuja tuolla Etsi toiminnolla. Työsylinterivuoto on halppo paikallistaa. Joko Pesit moottorin ja moottoritilan kunnolla? Mihinkään hommaan ei kannata alkaa ennenkuin on edes kalpea aavistus mitä pitää tehdä, miksi tehdä ja vieläpä se, että vika mahdollisesti piilee juuri siinä ropeloitavassa paikassa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Öljyä valuu vähän enemmän

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

No eihän kytkimen työsylinteri vuoda öljyä. Kyllä tuo kuulostaa siltä, että stefat uusiksi, ei ole mikään vakava juttu, ei siis syytä huoleen, mutta eipä toi nyt kivakaan remontti ole missään parkkipaikalla.

Ja, hmmm.. En tiedä miten tämän sanoisi, ettei PöyhöinKuusaalt suutu. No otetaan se riski. Ymmärrän kyllä, että autotekniset asiat on uutta ja innostus kova. Kaikesta tuntuu olevan teoria ja vahva mielipide. Ja mielellään jokaiseen topikkiin pitää vastata ja monisanaisesti. Mutta jos asiasta ei ole todellista tietoa, vaan jotain ihan omaa lennokasta teoriaa, niin kannattaisiko jättää vastaamatta semmoisiin kysymyksiin? Joku voi ottaa ne ihan todesta. Ei ole pakko esittää mestaria joka asiassa, jos ei sitä oikeasti ole.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Öljyä valuu vähän enemmän

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Mut miähä olen mestari! Ja viäl monel alal. Meikä tiätää kaike. Ja jos e tiiä ni väitän tiätäväni. Ja mitä vähemmä tiiän sit kovemmi väitän tiätäväni :lol:

Mudda, mudda. Itsellä on sellainen kokemus, kuten tuolla kirjoitin, että konkarit eivät usein enää viitsi vastailla ihan pieniin typeriin kysymyksiin eivätkä varsinkaan epämääräisiin sellaisiin. Asioita kannattaa täällä pähkätä yhdessä, vaikkei aina osuttaisikaan aivan oikeaan. Pahinta on, jos kukaan ei kommentoi ja jää tumpulat suorana itsekseen. Siinä sitä sitten tumppu kuluu ja silmä kostuu.

Vastailemalla voi heitellä ideoita ilmaan. Siinä sitte tietävämmät voivat korjailla aloittelijoiden virheitä ja oppia jaetaan. Se minun puskurinirroitussähläykseni on hyvä esimerkki siitä, miten vaikeuksia voi olla niin yksinkertaisissa asioissa, ettei kukaan edes osaa auttaa tai ei ymmärrä tehdä niin. Tai vaikkapa minun ensimmäinen propleemani ruiskun käyntihäiriöiden kanssa. Yhtään kommentaaria ei tullut siitä, että suorasykänohjausyksikkö olisi himmeänä. Ei kukaan oikein osannut auttaa paikallistamaan vikaa eikä kyllä ruiskusuuttimen tukkeutumisongelma ihmisten hoksottimia herättänyt.

Minäpä aion edelleen vastailla ja kirjoitella kun siltä tuntuu. Ja jos ei tunnu niin en kirjoittela. Enkä minä moisista kommenteista suutahtele. Ainoastaan joskus ihmettelen sitä, miksi monisanaisuuteni tuntuu häiritsevän joitakin. Minulla ei ole digivehkeitä, joilla kuvia ottelisin ja linkittäisin. Sanoilla on yritettävä kuvata.

Ja vielä varsinaiseen topikkiin: Kyllähän kytkinnestelammikko voi ilmestyä auton alle ja sitä saattaa erehtyä luulemaan moottoriöljylammikoksi. Työsylinteristä tämä voi olla peräisin kuten tietysti pääsylinteristä. Paremmin tuollaiset arviot kertovat paikannettavasta vuotokohdasta kuin se, että mainitaan "jonkun stefan" vuotavan. Jos kyselijä ammattilaisarvioita autovioista kaipaa, kannattaa viedä auto ihan oikealle korjaamolle tai jopa merkkihuoltoon.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Öljyä valuu vähän enemmän

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

No olkoon, mutta kyllä kytkinnesteen erottaa öljystä ja vuotokohta oli ymmärtääkseni jo paikallistettu moottorin takaosaan.

Hyvähän vikoja on arvuutella, mutta toisaalta jos kovinkin tietäväisenä antaa vahingollista neuvoa sellaiselle, joka ei ymmärrä sitäkään vähää, niin onko se sitten kivaa? Kone leikkaa kiinni kun ei uskalla laittaa riittävästi öljyä ettei kansipahvi vaan pala ;) (tämä oli kärjistys)
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Öljyä valuu vähän enemmän

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tottaba tuokin. Yritän vastedes vielä enemmän korostaa aloittelijamaisuuttani arvuutellessani vikoja. Olen sitä joskus muistanut tehdä, mutta välillä unohtuu. Itse vaan olen joskus jopa glykolivesilammikkoa laatotuksella erehtynyt öljyksi luulemaan. Ja minulle on kyllä kytkinnesteen ja moottoriöljyn erottaminen melko vaikeaa, jos ei auton alle könyä. No, näillä mennään.

PS: Ovatko ne stefat siis erilaisia liikkuvien osien tiivisteitä?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Öljyä valuu vähän enemmän

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Moottorin takapäässä on monta kohtaa jossa voi se öljyvuoto olla. Lähdetään ylhäältä alaspäin. Venttiilikopantiiviste, syl.kannentiiviste, (harvemmin) pääöljykanavan päässä oleva kierretulppa, kampiakselin stefa, runkokappaleen tiiviste tai sen kiinnityspultit löysällä, jossa stefa on kiinni ja öljypohjantiiviste rikki tai pultit löysällä. En muista muita kohteita tai sitten peräti lohko rikki.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
aksu

Re: Öljyä valuu vähän enemmän

Viesti Kirjoittaja aksu »

Paperilla voisi etsiä tarkempaa vuotokohtaa: Auton alle voi levittää sanomalehden osina yöksi jos kerran tiputtaa parkkipaikalla säännöllisesti, ja muistaa laittaa hiekkaa tai kiviä niiden päälle ettei lähistön naapurit hermostu kun aamulla öljyisiä papereita on heidän pihassaan..samaten koneen, vaihteiston ja mitä keksiikin, ympärille voi levitellä sanomalehti- tai talouspaperia. Tosin muutama paikka voi tulla niin kuumaksi ettei kannata laittaa just siihen kohtaan paperia ettei syty, en ihan varmasti tiedä joten fiksummat arvaa.. Periaatteessa siis niin että autolla voisi hieman ajaa paperit konetilassa että näkisi mistä kohdasta tarkalleen vuotaa.


Hieman tuosta liiasta öljystä ja liiasta öljypaineesta. Ainakin itselläni vuosi Samarassa venttiilikopan tiiviste, todennäköisesti öljynvaihdossa laitetun liiallisen öljyn takia. Ja tuota vuotokohtaa oli vähän hankalaa jäljittää kun huomasin että kyseessä on tosiaan vuoto eikä vain hieman läikkynyttä öljyä, kun se näytti vähän olevan pienenä tihkuna ympäriinsä konehuonetta ja sen verran laajalti levinneenä ettei voinut heti päätellä mistä se oli tihkunut. Vesipesukaan ei auttanut tarkan vuotokohdan näkemiseen koska kaikki olisi pitänyt pestä jollain liuottimella täysin puhtaaksi, ja kun vedellä ei saanut edes kaikkia kohtia huuhdeltua kunnolla, kuten vaihteiston ympäristön joka on ilmansuodattimen alla hyvin piilossa ja toisaalta juuri silloin hyvin öljytty.

Tyhjäkäynnillä kuten kierroksilla ei näkynyt mistään öljyä tulevan, eihän se kone ilman varsinaista kuormaa juuri tee mitään, joten ei ole öljynpainettakaan. Kiilasin sitten lopulta takarenkaat ja vedin käsijarrun päälle, sitten 'peruutin' vähän kytkintä luistaen, niin silloin hyvin tarkasti näki mikä kohta venttiilikopan tiivisteestä vuoti, koska olin vuorannut oleelliset paikat talouspaperilla.

En minäkään juuri mitään osaa mutta neuvon pitäisi silti olla ihan hyvä.
rollipeikko

Re: Öljyä valuu vähän enemmän

Viesti Kirjoittaja rollipeikko »

Kiitos kaikille avusta.

Öljyt tuli kokonaan pihalla ja lisäsin sitten sen verran, että mittari oli puolissavälin. Tämän jälkeen ei ole vuotoa tullut. Eli viikkoon ei ole öljyä valunut. Tässä vaiheessa ei muuta kuin odotuskannalle kattomaan jatkuuko valuminen.

Toinen ongelma tosin löytyy uudesta threadistä.
Vastaa Viestiin