Öljyä valuu vähän enemmän
Öljyä valuu vähän enemmän
Tossa vapun aikana huomasin ladan alla sellasen öljylätäkön. Suurella todennäköisyydellä tullut minun Latasta. Öljyä oli puikon mukaan kuitenkin jonkinverran jäljellä. Pitäiskö toi öljypohja vaihtaa vai tuleeko tavara ulos jostain muualta? Mitäs jos öljyn pinta ei laske alle minimin ja öljyä ei enää valu, niin täytyykö tehdä mitään?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Öljyä valuu vähän enemmän
Onko auto seisonut pitkään? Pese moottori. Ajele autolla. Käytä sitä. Kokeile vajaalla öljymäärällä tiputtelua. Lisää öljyä ja seuraa tiputtelua. Seisovat autot usein tiputtelevat nesteitä.
Pesemällä moottoritilan paikallistat mahdollisen öljyvuodon helpommin. Jos sinulla on öljypohja puhki niin tietenkin se on vaihdettava. Voi valua myös suodattimen kierteistä ja monesta muusta paikasta. Mutta vikakohta on paikallistettava.
Ei TakaVetoLada ainakaan ole niin tarkka siitä, että öljyä pitäisi olla yli minimin. Voi olla allekin ja ei käy kuinkaan. Mutta liikaa älä tunge. Tulee paineita kanteen ja sen tiivisteeseen. Mutta siis: Pese moottori ja seuraa vuotoja käytössä.
Pesemällä moottoritilan paikallistat mahdollisen öljyvuodon helpommin. Jos sinulla on öljypohja puhki niin tietenkin se on vaihdettava. Voi valua myös suodattimen kierteistä ja monesta muusta paikasta. Mutta vikakohta on paikallistettava.
Ei TakaVetoLada ainakaan ole niin tarkka siitä, että öljyä pitäisi olla yli minimin. Voi olla allekin ja ei käy kuinkaan. Mutta liikaa älä tunge. Tulee paineita kanteen ja sen tiivisteeseen. Mutta siis: Pese moottori ja seuraa vuotoja käytössä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Öljyä valuu vähän enemmän
Laitoin tossa yks kerta vähän reilummin öljyä koneeseen. Voisko olla siitä tullu joku vuoto? Kyllä toi auto on ollut käytössä aktiivisesti. Viimeksi vappuna ajettiin hesasta jyväskylään.
Edit: kyseessä siis takapotku 1200
Edit: kyseessä siis takapotku 1200
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Öljyä valuu vähän enemmän
No, kunhan seuraat sitä öljyn kulutusta. Jos tulee kansipahvien välistä niin vähän pahempi juttu. Suuremmilla öljymäärillä tietenkin öljypaineet kasvavat ja mahdollisista vuotokohdista tihkuu helpommin öljyä. Ei niitä pieniä tiputteluja kannata pelätä. En tietysti tiedä millaisista lammikoista sinun tapauksessasi on kyse. Ajele sellaisilla määrillä ettei tiputtele jos kerran määrän ja tiputtelun välillä on yhteys.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Öljyä valuu vähän enemmän
Voisiko öljynpaine olla suurempi moottorissa jos öljymäärä on suuri? Jos öljyä on todella vähän eikö paine myös silloin ole pienempi. Moottorin ja öljypumpun pyöriminen luo öljykierron. Jos rajoitetussa tilassa on enemmän nestettä, jota pyörivät osat liikuttavat paineen luulisi olevan suurempi kuin vähällä nestemäärällä.
Mikä sitten on syynä kansipahvien palamiseen tai vaurioitumiseen, sitä nyt en varmasti tiedä, mutta voisiko olla mahdollista, että moottoriöljyn ylitäytöllä voisi olla osuutta asiaan?
Mikä sitten on syynä kansipahvien palamiseen tai vaurioitumiseen, sitä nyt en varmasti tiedä, mutta voisiko olla mahdollista, että moottoriöljyn ylitäytöllä voisi olla osuutta asiaan?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Öljyä valuu vähän enemmän
Terve!
Kampikammiossa olevan öljyn määrällä ei ole mitään käytännön vaikutusta öljynpaineeseen, paitsi jos öljyä on tolkuttoman vähän.
Ainoastaan hyvin kovalla pakkasella ja jäykkää öljyä käytettäessä saattaa vähällä öljyllä syntyä ns. imukraateri öljypohjaan. Tällöin pumpun imusiivilään pääsee kraaterin kautta ilmaa ja öljynpaine romahtaa.
Vaikea on myös nähdä yhteyttä liian suuren öljymäärän ja kannentiivisteen ylikuumenemisen välillä.
parhain terveisin
SvS
Kampikammiossa olevan öljyn määrällä ei ole mitään käytännön vaikutusta öljynpaineeseen, paitsi jos öljyä on tolkuttoman vähän.
Ainoastaan hyvin kovalla pakkasella ja jäykkää öljyä käytettäessä saattaa vähällä öljyllä syntyä ns. imukraateri öljypohjaan. Tällöin pumpun imusiivilään pääsee kraaterin kautta ilmaa ja öljynpaine romahtaa.
Vaikea on myös nähdä yhteyttä liian suuren öljymäärän ja kannentiivisteen ylikuumenemisen välillä.
parhain terveisin
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Öljyä valuu vähän enemmän
Hyyyyvä tietää. Mikä sen tiivisteen räjäyttää? Kai siihen on monia vaihtoehtoja mutta mitäs ne voisivat olla muuta kuin ylikuumeneminen, tiivisteen vanhuus...
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Öljyä valuu vähän enemmän
Tuo liikaöljy tekee pikemminkin kampikammioon liian suuren paineen. Mutta desi tai pari liikaa niin ei mitään käytännön merkitystä. Puolen litran ylitäytön kyllä alkasin jo ite vähenteleen varmuuden vuoksi. Mutta jos siellä aivan liikaa on öljyä niin kyllä ne tulee jonkun stefan tai tiivisteen kautta pihalle.
Mutta tuo vuotopaikka tosiaan kannattaa paikallistaa ennen ennenku alkaa mitään tekeen. Kunnollinen moottorinpesu mikäli tarvis ja seuraa mistä vuotaa. Todennäkösiä vuotopaikkoja venttiilikopan tiiviste tai kampiakselin hihnapyörän stefa. Ja tietenkin tuo öljynsuodattimen vuoto. Kireys kannattaa tarkistaa. Öljypohja tuskin vuotaa ellet mihinkään kiveen tai vastaavaan oo sitä ajanu. Itellä joskus myös vuoti virranjakajan juuresta öljyä.
Ja oliko tuo moottoriöljyä vaiko vaihteisto öljyä mitä tiputteli?
Mutta tuo vuotopaikka tosiaan kannattaa paikallistaa ennen ennenku alkaa mitään tekeen. Kunnollinen moottorinpesu mikäli tarvis ja seuraa mistä vuotaa. Todennäkösiä vuotopaikkoja venttiilikopan tiiviste tai kampiakselin hihnapyörän stefa. Ja tietenkin tuo öljynsuodattimen vuoto. Kireys kannattaa tarkistaa. Öljypohja tuskin vuotaa ellet mihinkään kiveen tai vastaavaan oo sitä ajanu. Itellä joskus myös vuoti virranjakajan juuresta öljyä.
Ja oliko tuo moottoriöljyä vaiko vaihteisto öljyä mitä tiputteli?
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88
Re: Öljyä valuu vähän enemmän
Hei,
Seurasin eilisen öljyn valumista ja se jatkui. Laitoin pienen purkin "oikeaan" kohtaan siinä moottorin etuosan kohdalla. Aamulla oli purkki tyhjä ja maa musta. Öljy taitaa valua hieman taaempaa, siis tuskin on öljypohja. Mustana on öljypohjan takaosa ja moottorin ja vaihteiston saumakohta. Olisiko sillä mitään merkitystä, että tyttöystävä ja yksi ei niin kokenut ladakuski ajoi reilu 300 km vapun aikana, ja jokaisella vaihteenvaihdolla laatikko rutisi?
Seurasin eilisen öljyn valumista ja se jatkui. Laitoin pienen purkin "oikeaan" kohtaan siinä moottorin etuosan kohdalla. Aamulla oli purkki tyhjä ja maa musta. Öljy taitaa valua hieman taaempaa, siis tuskin on öljypohja. Mustana on öljypohjan takaosa ja moottorin ja vaihteiston saumakohta. Olisiko sillä mitään merkitystä, että tyttöystävä ja yksi ei niin kokenut ladakuski ajoi reilu 300 km vapun aikana, ja jokaisella vaihteenvaihdolla laatikko rutisi?
Re: Öljyä valuu vähän enemmän
Tervehdykset toivottelen.
Öljymäärän vähäisyys on huomattavasti vaarallisempaa moottorille kuin, että sitä olisi liian paljon. Mittatikun merkinnät ovat vain varmistamassa sen, että on olemassa moottorin tarvitsema öljymäärä. Öljyllä on myös jäähdyttävä vaikutus voitelevan lisäksi. Liika öljy, jos sitä on huomattavan paljon, tulee ulos huohotusjärjestelmän kautta joko suoraan pihalle, tai sitten imusarjankautta palotilaan jossa se palaa. Jos se menee palotilaan niin sen kyllä huomaa. Savua on ilmassa enempi kuin Savustuspöntössä.
Öljymäärän vähäisyys on huomattavasti vaarallisempaa moottorille kuin, että sitä olisi liian paljon. Mittatikun merkinnät ovat vain varmistamassa sen, että on olemassa moottorin tarvitsema öljymäärä. Öljyllä on myös jäähdyttävä vaikutus voitelevan lisäksi. Liika öljy, jos sitä on huomattavan paljon, tulee ulos huohotusjärjestelmän kautta joko suoraan pihalle, tai sitten imusarjankautta palotilaan jossa se palaa. Jos se menee palotilaan niin sen kyllä huomaa. Savua on ilmassa enempi kuin Savustuspöntössä.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet
Re: Öljyä valuu vähän enemmän
Kampiakselin stefa(t) kypsiä. Ilmeisesti takapään stefa vuotaa enemmän, jos maahan asti jo valuu, etupään kosteus kertoo myös sen stefan vaihtotarpeesta.
Vaihteiden käytöllä ei ole merkitystä moottorin öljyvuotoihin, mutta kannattaa kyllä kakkoskuskitkin opettaa ajamaan oikein, se ei ole vaikeaa Ladallakaan, ainakaan vaihteiden osalta.
Vaihteiden käytöllä ei ole merkitystä moottorin öljyvuotoihin, mutta kannattaa kyllä kakkoskuskitkin opettaa ajamaan oikein, se ei ole vaikeaa Ladallakaan, ainakaan vaihteiden osalta.
2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
- pikku-maukka
- Viestit: 655
- Liittynyt: 18.1.2007 20:38
- Paikkakunta: Starttila
Re: Öljyä valuu vähän enemmän
onko kansi öljyssä takapäästä?? sillon voi olla myös venakopantiiviste kovettunut ja se takpääkin menee helposti rikkisiitä tiivisteestä.
lada 2104 1700i combi "tatjana"
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
Re: Öljyä valuu vähän enemmän
Onkos noi pahat korjata? Orjatyövoimaa löytyy (siis minä), ja varmaan jonkun tallin tapaisenkin onnistun löytämään.
Auto vaan ylös ja katsotaan mistä öljy tulee, ja sitten uutta osaa? Vai onko tosi vakavasta vammasta kyse?
Auto vaan ylös ja katsotaan mistä öljy tulee, ja sitten uutta osaa? Vai onko tosi vakavasta vammasta kyse?