Ohjeita teknisen kysymyksen esittämiseen

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Ohjeita teknisen kysymyksen esittämiseen

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Arvoisa Lada-väki!

Kun esitätte teknisen kysymyksen tms. on seuraavista tiedoista useimmiten apua:

- auton malli, moottorityyppi, käyttöönottovuosi
- auton varustelutiedot (esimerkiksi 00 130)
- ajokilometrimäärä
- valmistenumero (esimerkiksi XTA210990Wxxxxxxx)

Varustelutiedot löytyvät meistettynä valmistajan kilven aivan alimmalta riviltä. Valmistajan kilpi on se moottoritilassa oleva alumiinilevy, jossa ylimpänä lukee VAZ tai BA3.

Vastoin yleistä käsitystä eivät esimerkiksi kaikki Samarat tai kaikki satakympit ole suinkaan samanlaisia, vaan teknisen kehityksen, lainsäädännon yms. mukaan on esimerkiksi moottorinohjausjärjestelmissä melkoisiakin eroja.

Ajomäärän tietäminen auttaa poissulkemaan vikoja, jotka ovat epätodennäköisiä vähän ajetuissa autoissa. Esimerkkinä nykivä käynti, joka yli 100.000 km ajetussa autossa voi hyvinkin johtua kuluneista generaattorin hiilistä, mutta 50.000 km ajetussa ei niinkään.

Usein on myös suuri hyöty tietää, missä oloissa vika ilmenee. Näitä ovat esimerkiksi moottorin ja ulkoilman lämpötila, ajonopeus, moottorin kuormitus jne.

Kysymys tms. on järkevää otsikoida kuvaavasti, jolloin otsikosta selviää jo pääpiirteittäin, mikä auto kyseessä ja mikä vikana. Esimerksiksi näin: "2103 1500S ei käynnisty lämpöisenä", eikä näin: "mikä siihen tuli???"

parhain terveisin

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!

Avatar
pressa
Viestit: 9261
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ohjeita teknisen kysymyksen esittämiseen

Viesti Kirjoittaja pressa »

Ja vielä yksi asia.
Teknisetkin kysymykset on jaettu kolmeen lohkoon vetotavan mukaan
Etuvetoiset, takavetoiset ja nelivetoiset.
Mikäli et tiedä autosi vetotapaa voit kokeilla sen seuraavasti. Aja auto jollekin hiekka kentälle ja pysähdy. Sitten paina kytkin pohjaan ja laita vaihde ykköselle, nosta kierrokset kolmeentonniin ja päästä kytkin nopeasti. Mikäli auton etupyöristä toinen tai molemmat kuopii on se etuvetoinen. Mikäli takapyörät tai vain toinen kuopii on autosi takavetoinen. Saattaa olla mahdollista että toinen etu ja toinen takapyörä kuopii jolloin kyseessä on nelivetoinen. Testin voit suorittaa myös talvella jäällä tai polkeentuneella lumella.
Toivotaan että näillä ohjeilla osaisitte laittaa kysymykset oikeisiin osioihin....

Lukittu