Virtalukko hajalla?
Virtalukko hajalla?
Päätti juurikin auto laittaa yhteistyön poikki eikä lähtenyt käyntiin. Avainta kääntäessä lukosta alkaa kuulua epämääräistä rätinää, niinkuin joku kontaktihäiriö olisi. Minkäänlaisia oireita virtalukossa ei ole aikaisemmin ollut.
Olisiko teillä mitään vastaavia kokemuksia tai ajatuksia tästä. Ilmeisesti virtalukon purkaminen ei kauhean iso operaatio ole (??) mutta olen tuon asian suhteen ihan vihreä niin kaikenlaiset neuvot ja ajatukset otan kiitollisena vastaan.
Olisiko teillä mitään vastaavia kokemuksia tai ajatuksia tästä. Ilmeisesti virtalukon purkaminen ei kauhean iso operaatio ole (??) mutta olen tuon asian suhteen ihan vihreä niin kaikenlaiset neuvot ja ajatukset otan kiitollisena vastaan.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Virtalukko hajalla?
Ota rattiakselin suojamuovit irti ja ala tarkastella johtojen kuntoa. Myös virtalukon pohjaliittimien kosketukset katselet samalla. Ettei siellä vaan olisi jääneet johdot sopimattomaan väliin, kuten esim. Rattiakselin nivelen väliin.
Eli muovit irti. Yhteensä 4ristipäätä ja yksi lyhyt ristipää ruuvi. Lähtevät todella helposti. Vai oletkohan jo moiset ottanutkin pois ja tarkastanut?
Eli muovit irti. Yhteensä 4ristipäätä ja yksi lyhyt ristipää ruuvi. Lähtevät todella helposti. Vai oletkohan jo moiset ottanutkin pois ja tarkastanut?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- pikku-maukka
- Viestit: 655
- Liittynyt: 18.1.2007 20:38
- Paikkakunta: Starttila
Re: Virtalukko hajalla?
tai sit voi olla liitin vaan huonosti kiinni
lada 2104 1700i combi "tatjana"
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
Re: Virtalukko hajalla?
Täytyy huomenna yrittää tsekkailla tuota tarkemmin. Saapa nähdä mitä siitäkin tulee, veikkaan että menee sähköt vielä suurempaa solmuun Akusta on varmaan hyvä ottaa piuhat irti ettei sormille tule ikäviä yllätyksiä kun rupee lukon johtoja tarkemmin syynäämään.
Ei ole pitkä kun ajattelin että miten hyvin on nyt auto pitkän aikaa toiminut, pakkohan sitä jonkun takaiskun oli siis taas tulla.
Ei ole pitkä kun ajattelin että miten hyvin on nyt auto pitkän aikaa toiminut, pakkohan sitä jonkun takaiskun oli siis taas tulla.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Virtalukko hajalla?
Ota vaan akun miinuskenkä irti. Mutta kyllä niitä johtoja on helppo päällisin puolin tarkastella ilman mitään vaaraa. Kyllä sitä huomaa helposti, jos johdot ovat pahasti rattipylvään ristikonvälissä. Ja muutenkin, jos johtonipuista on kuoriutunut eristysteippiä.
Ja ne muovit siitä ympäriltä lähtevät todella helposti pois. Joskus niitä on ikävä laittaa takaisin. Ne laitetaan sitten siten, että ensin laitetaan se lyhyt kohdistusruuvi vasemmalle puolelle kiinni. Sitten on helppoa laittaa ne pidemmät ruuvit ja kohdistaa ohjauspylvään suojamuovit.
Nämä suojamuovithan ovat pitämässä virtalukolle ja viiksipakkaan tulevia johtonippuja järjestyksessä ja suojassa. Siellä on selvät kanavat, joissa johtopakkojen kuuluu kulkea. Jos johtoniput menevät muualla, ne voivat todella helposti hankautua rikki tai jopa murskautua ohjauspylvään ristikon väleihin.
No, kunhan irrottelet nuo niin näet mitä näillä tarkoitan.
Ja ne muovit siitä ympäriltä lähtevät todella helposti pois. Joskus niitä on ikävä laittaa takaisin. Ne laitetaan sitten siten, että ensin laitetaan se lyhyt kohdistusruuvi vasemmalle puolelle kiinni. Sitten on helppoa laittaa ne pidemmät ruuvit ja kohdistaa ohjauspylvään suojamuovit.
Nämä suojamuovithan ovat pitämässä virtalukolle ja viiksipakkaan tulevia johtonippuja järjestyksessä ja suojassa. Siellä on selvät kanavat, joissa johtopakkojen kuuluu kulkea. Jos johtoniput menevät muualla, ne voivat todella helposti hankautua rikki tai jopa murskautua ohjauspylvään ristikon väleihin.
No, kunhan irrottelet nuo niin näet mitä näillä tarkoitan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Virtalukko hajalla?
No niin, asiaa on tutkittu tänään tarkemmin ja auto lähti taas käyntiin. Mielestäni en kyllä mitään ihmeellisempää edes tehnyt. Mutta kuvio oli seuraavanlainen...
1. Kokeilin ensin taas käynnistää auton, mitään ei siis oltu tehty eilisen käynnistysyrityksen jälkeen. Tälläkertaa ei kuulunut mitään rutinoita tai kontaktihäiriöön liittyvää vaan auto oli täysin kuollut.
2. Akusta maa pois ja rattiakselin muovit pois. Ainakin omaan amatöörin silmään siellä kaikki näytti olevan ok. Kokeilin onko liittimet virtalukon pohjassa löysällä, mutta tämä vaikutti olevan ihan ok.
3. Laitoin maan takaisin akkuun ja kokeilin vielä kerran. Nyt auto lähti käyntiin samalla tavalla kuin aina ennenkin.
4. Kokelin muutaman kerran käynnistää ja sammuttaa autoa ja kaikki toimi ok kunnes jonkin ajan päästä käynnistettäessä kuului vaan naps eikä startti pyörinyt. Virrat tuli autoon ihan ok. Ei siis mitään kontaktihäiriöön liittyvää tälläkertaa. Olen yhden kerran törmännyt vastaavaan aikaisemmin. Viime kesänä autoa käynnistettäessä öljynpainevalo jäi palamaan ja tässä tilanteessa autoa käynnisteltiin ja sammuteltiin useamman kerran lyhyen ajan sisällä. Kun pidin taukoa jonkin aikaa käynnistyksestä niin sen jälkeen starttasi uudelleen eikä vika ole uusinut kertaakaan ennen tätä päivää.
5. Otin taas akun maajohdon pois, otin virtalukonpohjan liittimet pois ja laitoin takaisin. Akku takaisin kiinni ja uusi käynnistysyritys ja hienosti lähti käyntiin. Taas tein useamman käynnistyksen ja sammutuksen, mutta tälläkertaa tuota "naps" ilmiötä ei kuulunut.
6. Suojamuovit takaisin, vielä kerran käyntiin.
Eli tuollainen operaatio oli kyseessä. En tiedä olisiko sitten siinä virtalukonpohjassa jotain ongelmia ollut vai mistä tuo johtui. Ja mikä tuo "naps" ääni oli käynnistettäessä??
1. Kokeilin ensin taas käynnistää auton, mitään ei siis oltu tehty eilisen käynnistysyrityksen jälkeen. Tälläkertaa ei kuulunut mitään rutinoita tai kontaktihäiriöön liittyvää vaan auto oli täysin kuollut.
2. Akusta maa pois ja rattiakselin muovit pois. Ainakin omaan amatöörin silmään siellä kaikki näytti olevan ok. Kokeilin onko liittimet virtalukon pohjassa löysällä, mutta tämä vaikutti olevan ihan ok.
3. Laitoin maan takaisin akkuun ja kokeilin vielä kerran. Nyt auto lähti käyntiin samalla tavalla kuin aina ennenkin.
4. Kokelin muutaman kerran käynnistää ja sammuttaa autoa ja kaikki toimi ok kunnes jonkin ajan päästä käynnistettäessä kuului vaan naps eikä startti pyörinyt. Virrat tuli autoon ihan ok. Ei siis mitään kontaktihäiriöön liittyvää tälläkertaa. Olen yhden kerran törmännyt vastaavaan aikaisemmin. Viime kesänä autoa käynnistettäessä öljynpainevalo jäi palamaan ja tässä tilanteessa autoa käynnisteltiin ja sammuteltiin useamman kerran lyhyen ajan sisällä. Kun pidin taukoa jonkin aikaa käynnistyksestä niin sen jälkeen starttasi uudelleen eikä vika ole uusinut kertaakaan ennen tätä päivää.
5. Otin taas akun maajohdon pois, otin virtalukonpohjan liittimet pois ja laitoin takaisin. Akku takaisin kiinni ja uusi käynnistysyritys ja hienosti lähti käyntiin. Taas tein useamman käynnistyksen ja sammutuksen, mutta tälläkertaa tuota "naps" ilmiötä ei kuulunut.
6. Suojamuovit takaisin, vielä kerran käyntiin.
Eli tuollainen operaatio oli kyseessä. En tiedä olisiko sitten siinä virtalukonpohjassa jotain ongelmia ollut vai mistä tuo johtui. Ja mikä tuo "naps" ääni oli käynnistettäessä??
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Virtalukko hajalla?
Joku kiva relehän siellä napsahtaa. Mikäs se nyt voisikaan olla? No, kyllä sen tähän joku keksii.
Mutta jos startti napsuu niin sitten kokeilemaan ovatko startille menevät johdot kunnolla kiinni. Väittäisin, että startin solenoidi ei ainakaan Ladoissa ihan ensimmäisenä naksahtele rikkoutumistaan osoittaen, vaan mieluummin ne mukavat apikoliittimet ovat siellä startin perssiissä vähästä huonoilla kaontakteilla.
Mutta tuon releen kyllä joku keksii äkkiä. Minunkin pitäisi, mutten saa saa sanaa mieleeni.
Mutta jos startti napsuu niin sitten kokeilemaan ovatko startille menevät johdot kunnolla kiinni. Väittäisin, että startin solenoidi ei ainakaan Ladoissa ihan ensimmäisenä naksahtele rikkoutumistaan osoittaen, vaan mieluummin ne mukavat apikoliittimet ovat siellä startin perssiissä vähästä huonoilla kaontakteilla.
Mutta tuon releen kyllä joku keksii äkkiä. Minunkin pitäisi, mutten saa saa sanaa mieleeni.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Virtalukko hajalla?
Virtalukon pohja on vaihdettu ja toimii sen tuntuis toimivan ok. Tuo auton totaalinen "kuolema" mitä tapahtui ennen virtalukonpohjan vaihto, uusiutui heti vaihdoin jälkeen yhden kerran mutta muuten on startannut hyvin ja virrat tulleet päälle niinkuin pitää.
Tuo auton täydellinen kuolema kyllä jäi vähän hämäämään ja kai sen pitäisi jotenkin selvittää. Mekaanikkoystäväni pohdiskeli että jotain hämminkiä voisi olla sulakerasiassa tai akun maajohdossa, mutta hieman vaikeaa vaan tahtoo olla vian paikallistaminen kun pääsääntöisesti toimii kuitenkin normaalisti.
Tuo auton täydellinen kuolema kyllä jäi vähän hämäämään ja kai sen pitäisi jotenkin selvittää. Mekaanikkoystäväni pohdiskeli että jotain hämminkiä voisi olla sulakerasiassa tai akun maajohdossa, mutta hieman vaikeaa vaan tahtoo olla vian paikallistaminen kun pääsääntöisesti toimii kuitenkin normaalisti.
Re: Virtalukko hajalla?
Niin, olisiko jollakulla kokemuksia virtalukon purkamisesta osiin? Tarkoitus olisi koittaa puhdistaa tuo läpikotaisin.
Ei siinä mitään menetä, vaikka homma menisikin pipariksi. Tuo jumittaa jo todella pahasti.
Ostaa sitten uuden jos tuosta ei kalua saa.
Ei siinä mitään menetä, vaikka homma menisikin pipariksi. Tuo jumittaa jo todella pahasti.
Ostaa sitten uuden jos tuosta ei kalua saa.
21013 ’87, facelift | 21013 ’82 [menetetty] | 21053 ’92 | 21013 ’88 | 21074 ’88