Sivu 1/1

GM Lambda eroista. Yleismalleja?

Lähetetty: 18.11.2009 14:10
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Onko kenelläkään havaintoa, mitä eroa on GM AC AFS 62 ja 79 Lambdoissa?

Millaisia ovat ns. Yleismalliset Lambdat? Niistä kuulee puhuttavan, mutten oikein ole tietoinen miten ne kompensoivat alkuperäislambdoja.

SamaraLambdoja on useita tyyppejä. Ne ovat yleensä Boscheja. Niissä on selkeät numerosarjat, joilla ne tunnistaa. Onko näihinkin jotain yleismalleja.

Erottaako joitakin Lambdoja toisistaan vain Lambdan puoleisen johtoliittimen liitokset? Siellä on sekä Uros- että Naarasliitoksia. Niissä on myös kolmeliitoksisia eli esilämmittämättömiä.

Voisiko joku linkittää johonkin, missä olisi Lambdatietoutta. Olen onneton seikkailemaan NetinRajattomassa Maailmassa. Sotkeudun sinne ja kaikki menee solmuun.

Re: GM Lambda eroista. Yleismalleja?

Lähetetty: 13.12.2009 16:43
Kirjoittaja mush
Vastaanpa tähän, kun tuli juuri puljattua lambdan kanssa.

Lambda on melko yleismallinen, kunhan malli on oikea (zirkon tai titaani). Ja Ladan tapauksessa (no aivan uusimmista ei tietoa) ensinmainittu. Johdintenkaan määrä ei ole välttämättä määräävä tekijä, mutta helpommalla pääsee kun vaihtaa vastaavaan. 1- ja 2-johtoiset lämmittämättömiä ja 3- ja 4-johtoiset esilämmitettyjä.

Juuri omassa eurossa pomppasi katsastuksessa päästöissä lambdan takia, ja AFS79:n tilalle ostin NTK:n (NKG Spark Plug Co.) yleismallisen lambdan. Yleismallisissa kun ei tule minkäänlaista liitintä mukana, on oikeastaan suurin ongelma johtojen selvittäminen ja alkuperäisen johtojen ja liittimen liittäminen anturiin. NTK:n mukana tuli aika hyvät liitostarvikkeet, mutta aikaa sekin otti tehdä homma kunnolla.

Merkittömiä yrittivät kovasti myydä kun kävin hakemassa, mutta niistä ovat niin monet varoitelleet, etteivät ne kestä. Sen takia 15eur lisäsatsaus tuohon NTK:hon. Merkittömän pakettikaan ei oikein vakuuttanut - ainoa teksti koko lootassa "Professional High Quality Auto Parts" :?

Vaihdon jälkeen päästöt erinomaiset - lambda-arvo tyhjäkäynnillä 1.000 ja kierroksilla 0.999

Re: GM Lambda eroista. Yleismalleja?

Lähetetty: 30.1.2010 16:50
Kirjoittaja pvdriver
LAMBDAN SIJOITUKSESTA

Kirjoittelenpa samaan topicciin... Lambdan sijoituksesta kyselen, kuumimmassa paikassahan sen kuuluu olla, elikkä käytännössä kollektorissa, juuri siinä jossa kaksi pakosarjalta tulevaa putkea yhtyvät yhdeksi. Mutta ladassahan tämä paikka on auton alla vaihdelaatikon rinnalla, moottoritilasta ~puoli metriä taaksepäin. Luulisi ettei tämä paikka ole yhtä kuuma kuin jossain tuoreemmissa, mm. japanilaisissa etuvetoisissa, jossa lambda sijaitsee heti kannen jälkeen pakosarjassa, josta putkisto jo lähtee yhtenä röörinä taaksepäin. Siis paljon lähempänä kantta kuin ladan pakoputkistossa, mutta kuitenkin sellaisessa paikassa, että kaikkien sylinterien pakokaasut sen ohitse ohjautuvat. Kuitenkin kattiladan putkistossa taitaa lambda sijaita juuri samassa paikassa, auton alla, eikä tietääkseni ole sekään lämpiävä anturi ja silti ajaa asiansa... Eli kannattaako tuolla paikalla käyttää lämpiävää, vai riittääkö kattiladassakin toimiva perusmalli?

Re: GM Lambda eroista. Yleismalleja?

Lähetetty: 30.1.2010 17:39
Kirjoittaja pvdriver
Vastaan itselleni. Eipäs ollutkaan samanlainen kattimallin kollektori, toisioputket todella lyhyet, elikkä yhtyy yhdeksi jo konetilassa ja lambda sijaitsee näin parikymmentä senttiä pakosarjan jälkeen...

Mahtaako lambda toimia pidemmässä kollektorissa, jossa anturi tulisi sinne vaihdelaatikon tietämille? Pitääkö silloin käyttää lämmitettävää lambdaa? Vai voisiko toimia tavallisella...?

Toinen vaihtoehto vaihtaa koko kollektori AXTEC:ista. Liekkö sen kehnompi muuten kuin tuokaan alkuperäinen, ainakin saa lambdan toimimaan...? AXTECin lambda muuten olikin kolmejohtoinen, elikä lämpiävä bosch, tuosta ei vielä mitään tietoa jotta toimiiko vai ei, pitää kokeilla jos kollektori menee kohtuudella paikalleen... Liekkö pituudessa eroa?

Re: GM Lambda eroista. Yleismalleja?

Lähetetty: 15.2.2010 20:37
Kirjoittaja Team perseauki racing
itsellä oli joskus lämmitettävä siellä laatikon vieressä. ei tarvinnut pitkään ajella kun seos mittari heräili. arvot eivät muuttuneet mihinkään vaikka vaihdoinkin tuon kattimallin putken. ja meneekö hirveän väärin jos muistelen että ruuttaladassa on lamda jo pakosarjassa? ainkin on muistikuvat että tälläinen nurkissa pyörisi.

ja mitä tulee halppis lamdoihin niin ei ikinä. viimeisin buick joka nyt talviteloilla, oli kuitti että viikko enen ostoa oli vaihdettu biltema lamda. kesti 2 kuukautta ja alkoin herjamaan ses(service engine soon) valoa, viaksi paljastui lamda anturi.
ensiavuksi otin purkuautosta ja löin sellaisenaan kiinni, pelasi ainakin vuoden moitteetta

Re: GM Lambda eroista. Yleismalleja?

Lähetetty: 15.2.2010 22:33
Kirjoittaja pvdriver
joopasenjoo

bochin lambda laitettiin kattiladasta, lämpiävä, ja paikka siellä laatikon pielessä... Todella pian alkaa näyttää lukemaa, tyhjäkäynnilläkin... Kyllä sillä näkee miten huonosti kone käy... :(

Re: GM Lambda eroista. Yleismalleja?

Lähetetty: 15.2.2010 22:38
Kirjoittaja pikku-maukka
Team perseauki racing kirjoitti:i ja meneekö hirveän väärin jos muistelen että ruuttaladassa on lamda jo pakosarjassa? ainkin on muistikuvat että tälläinen nurkissa pyörisi.
kyllä paikkasan pitää, laitettu siihen 4/2 liitoskohtaan niin että haistelee kummaltakin puolelta.