VAZ-2105 - 1987 - "Ratalelu" - Rakennetaan ratapäiviä varten

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-2105 - 1987 - "Ratalelu" - Rakennetaan ratapäiviä va

Viesti Kirjoittaja pressa »

Iltapuhteena kävin työmaala vaihtamassa alatukivarsiin puslat. Vanhat puslat pois paineilmataltalla ja uudet vanhaa laakerikoolia hyväksikäyttäen lyömällä paikalleen. Kulmaraudasta sitten iskarien alakiinnikkeet ja hitsillä kiinni tuohon alatukivarteen. Ainesrauta oli hivenen liian kapeaa ettei alapää tullut aivan niin alas mitä olin suunnitellut, mutta parempi tuokin madallus kuin ei madallusta ollenkaan. Pitää vielä joku ilta maalata nuo tukivarret niin ovat siistimmät kun käy asentamassa. Pulttikaupaan en ole vielä ehtinyt...

(pitäisiköhän johonkin kuvapalveluun rekisteröityä että saisi kuvia näytille, toki voisihan pikkukuvien liittäminen olla vaikka rekisteröityneille käyttäjille tähän osioon sallittu, kuten myydään osiossa on).
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-2105 - 1987 - "Ratalelu" - Rakennetaan ratapäiviä va

Viesti Kirjoittaja pressa »

Hitaasti etenee. Viikolla ehdin käydä pulttikaupassa ja ostin 10.9 osakierrepultit alapalloniveliä varten. Tänään ehdin sitten mennä vaihtamaan noita tukivarsia. Auto ensin pölkyn päälle ja sitten alatukivarren alle tunkki. Iskari ja alapallonivel irti. Hivenen meinasi olla ongelmaa kun etujousi ei meinannut mahtua tulemaan pois kun alatukivartta ei tahtonut saada riittävän alas. Aikansa kun räpelsi niin sain jousen pois ja sitten irrottamaan tukivartta. Lujassa oli ruuvit ja huonosti mahtui avain väliin mutta sain irti. Eteen tuli paksummasta langasta olevat lyhemmät jouset ja asennus sujui melko kivuttomasti, nyt jätin madalluspalat pois alapallonivelen ja tukivarren välistä eli sitten ne ostamani pultit olivatkin liian pitkät. Kasasin vanhoilla pulteilla eli taas pitää pulttikaupassa käydä ja joskus vielä vaihtaa nuo pultit. Kallistuksenvakaajan jouduin irrottamaan kokonaan ja pohjapanssarin että kallistuksenvakaaja mahtui pois. Toisen puolen tukivarren irrotus ja asennus menikin siten paljon helpommin kun oli ensimmäisen puolen harjoitellut. Auton ajoin pukeille että saa kallistuksenvakaajan takaisin ja kiristettyä nuo tukivarsien mutterit. Kaikki sujui hyvin mutta eipä kiristynytkään toinen tukivarren mutteri? Vaivoin sain ruuvattua pois todetakseni että mutterista on kierteet antautuneet. Mutteri 10x1,25 eli ei ole kilopultti kamaa, onneksi harrastajalla on alustan pultteja ja muttereita niin hetken etsimisen jälkeen löytyikin. "Uudella" mutterilla kasasin ja hyvin kesti kiristää, joskus pitää ehtiä testiajoa vielä suorittaa ja sitten tarkistaa kireydet kaikista etupään pulteista ja muttereista. Joskus huomannut kun oikein paljon palikoita vaihtaa niin asettumisen jälkeen voi jossain olla löysää tai sitten ei ole vain kunnolla kiristetty ensimmäisellä kerralla.
Vielä pitäisi ehtiä jarrutehostimen alipaineletku vaihtaa, nyt mukana ollut letku oli liian isoa enkä siksi vaihtanut. Sytytystulpat voisi katsoa ja tulpanjohdot vaihtaa kuparijohtoihin, tässähän ei mitään häiriönpoistoa tarvita vaan vahvaa kipinää.
Ratapäivät lähenee eli sitä ennen pitäisi vielä pyöränkulmat säätää, eli tuoda auto Seinäjoelle ja työmaalla käydä 4-pyöräsuuntauslaitteella.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-2105 - 1987 - "Ratalelu" - Rakennetaan ratapäiviä va

Viesti Kirjoittaja pressa »

Tänään kävin työmaalla tekemässä alapalloniveliin tukivarren alle tulevat vahvikkeet, ne pitäisi joskus keritä käydä laittamassa. Viikonloput meinaa ilmeisesti loppua taas kesken eli melkovarmasti keskeneräisellä lelulla ratapäiville saavutaan. (Toki tämähän on aina kesken, joskus luullut valmiiksi mutta sitten on jo muutos/parannus ideoita tullut ja homma jatkuu).
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: VAZ-2105 - 1987 - "Ratalelu" - Rakennetaan ratapäiviä va

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Taitaa olla melko tavallista, että olipa laji tai vehje mikä tahansa, se valmistuu aina viime tingassa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-2105 - 1987 - "Ratalelu" - Rakennetaan ratapäiviä va

Viesti Kirjoittaja pressa »

Juu, monasti jää testiajo radalla suoritettavaksi.
jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: VAZ-2105 - 1987 - "Ratalelu" - Rakennetaan ratapäiviä va

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

pressa kirjoitti:Juu, monasti jää testiajo radalla suoritettavaksi.
ei sais kyllä näi olla. ite päätin 3 vuotta sitte että kisaan ei lähettä jos auton laitto jää viimetinkaan ja sitte kävi näin että oma auto oli viikoo ennen kisaa valmis ni piti alkaa velipojan autoo tekeen, sitä sitte rakennettiin mun akan kans yötä päivää ja perjantain iltana pikasesti ajettii rullilla että moottori toimii ja eikä oo lämpöongelmia.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-2105 - 1987 - "Ratalelu" - Rakennetaan ratapäiviä va

Viesti Kirjoittaja pressa »

Ei saisi olla ei, mutta monasti tämä muu elämä asettaa rajoitteita. Itselläni vielä tuo etäisyys auton säilytyspaikkaan hankaloittaa asiaa, jos menee tunnin hommaa tekemään niin kotoa on poissa melkein kolme tuntia. (matka säilytyspaikalle ja esiin "kaivaminen" ja sitten lopuksi takaisin laitto.)
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-2105 - 1987 - "Ratalelu" - Rakennetaan ratapäiviä va

Viesti Kirjoittaja pressa »

Tänään käytetty taas parituntia auton kanssa, eli kävin kaappikärryllä hakemassa Seinäjoelle. Hivenen sytytysosia etsitty ja jossainvaiheessa ehkä ehtii työmaalle mennä rakentelemaankin. Selvää edistystä siis ratapäiville pääsemiseen...
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-2105 - 1987 - "Ratalelu" - Rakennetaan ratapäiviä va

Viesti Kirjoittaja pressa »

Sytytysjohdot tehty uudet "rautaiset", alapallojen vahvikkeet laitettu, pyöränsuuntaus tehty, kaasutin putsattu, moottoriöljyt vaihdettu ja auto pesty päältä. Vielä olisi perä ja vaihteistoöljyn tarkistukset, sytytystulppien vaihto, venttiilivälysten tarkistus ja jotain mitä huomaa sitten kun tekee... 6k8
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-2105 - 1987 - "Ratalelu" - Rakennetaan ratapäiviä va

Viesti Kirjoittaja pressa »

Sytytystulpat vaihdettu bossin nelikärjet ja öljyt tarkisteltu, vielä sytyn säätöä ja jotain. Traileri saatu Kälviältä ja vetoautoksi varmistunut Volvo voimanpesä. Pahus kun ei vieläkään saa kuvia suoraan liitettyä...
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: VAZ-2105 - 1987 - "Ratalelu" - Rakennetaan ratapäiviä va

Viesti Kirjoittaja AI »

pressa kirjoitti:Pahus kun ei vieläkään saa kuvia suoraan liitettyä...
Miksi ei? http://imgur.com/ Vasemmalla ylhäällä on sininen laatikko jossa lukee: upload images. Sitten vaan kopioi kryptisen url:n jonka palvelu arpoo kuvalle ja liittää tänne.
Kuva
Huono kännykkäkuva.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-2105 - 1987 - "Ratalelu" - Rakennetaan ratapäiviä va

Viesti Kirjoittaja pressa »

Viittaan vieläkin tuohon että olisi etu maksaville jäsenille, kun voisi kuvan liittää samoin kuin myydään osiolla. Aikaa myöden tapaa nuo kuvalinkit kadota ja maksuttomatkin palvelut vaatimaan rekisteröitymistä yms. yms. Siksi olisi "varmaa" kuvien olla samassa palvelimessa samalla kohtaa kuin tekstikin. No toki nyt ylläpidon aika menee kun yrittävät tuota etsi-toimintoa, nyt se ei löydä uusia viestejä eikä sitä voi käyttää kuin pari kertaa: Pahoittelut, mutta et voi käyttää hakutoimintoa tällä hetkellä. Yritä uudelleen muutaman minuutin kuluttua. No näillä mennään...
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-2105 - 1987 - "Ratalelu" - Rakennetaan ratapäiviä va

Viesti Kirjoittaja pressa »

No niin sitä on taas ratapäivät takana ja 185 ratakilometriä ajettu (rata noin 1,8 km eli yli sata kierrosta). Paljon kului aikaa turhaan kun välillä piti varikolla käydä bensaakin ostamassa kun oma varakannu jäi toisen auton kyytiin. Tuntui pelaavan ja omassa mielessä jonkinlaista meriittiäkin tuli. Ajelin "rauhallisesti" jonkun xenum power of technology turboladan perässä useita kierroksia jonka kuskina oli joku Rajavuori, tuo turbohan lähti kiihdytyksissä kuin ohjus mutta onneksi oli todella syheröinen rata niin kurveissa sain aina kiinni, muutaman kierriksen jälkeen näytti että mene ohi kun kerran kulkee... Saman asian huomasin jokaisen muunkin turboladan kohdalla, kiihtyvyyttä ja huippunoputta oli vaikka kuinka paljon mutta kurveissa eivät kulkeneet, eli ei ehkä ajatukseni ajettavuudesta ole mennyt aivan hukkaan. Mielstäni ensin tehdään autosta hyvä (tai edes kohtuullinen) ajettava ja sitten lisätään sitä löylyä. Toki näin vanhalla ei enää pää kestä päästää 140km/h tunnekaan päätykurviin ja taittaa, alkaa tuo jalka hakemaan jarrupoljinta jo paljon liian aikaisin. Ensivuodeksi on taas ajatuksia ja tekemistä, nyt osa on jo sellaisia pieniä sipistelyjä kuten "helistimien" poistoa eli joitain resonoivia palikoita sisältä kiinni/pois, pakopukea muokata ettei kolise ja alustaahan voi aina hieroa, toki yksi tärkeä on eli kytkinpolkimen työsylinterin korjaus, inhottavaa kun poljin palautui vasta pääsuoran puolenvälin jälkeen täysin ylös, onneksi ei jäänyt kantamaan ettei kytkin palanut. Akun kiinitystä voisi peräkontissa parantaa kun on vuosien saatossa pääsyt hivenen liikkumaan, ongelma on tosin se että akun koko vaihtuu usen, kun aina jonkun "romuakun" leluun laittaa.
Kokonaisuudessaan oli taas hieno ratapäivä ja ilmeisesti ensivuonnakin taas radalle päästään ja toivotaan että osallistujia riittää ja kaikki saavat ne autonsa valmiiksi tai ainakin ajettavaan kuntoon.
Kuva
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2105 - 1987 - "Ratalelu" - Rakennetaan ratapäiviä va

Viesti Kirjoittaja jta »

Eikös se vanha viisauskin sano että mutkissa ne kisat voitetaan.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: VAZ-2105 - 1987 - "Ratalelu" - Rakennetaan ratapäiviä va

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

moni osaa ajaa suoraan lujaa mutta ku tulee mutka ni himmataan vauhti minimiin :lol:
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
Vastaa Viestiin