VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Hieno homma.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

KZL-9

Viesti Kirjoittaja AI »

Yläpallonivel on vaihdettu. Oli pajalla yhtä tiukassa mutteri kuin kotipihallakin. Syksyllä alkanut kalahdus kuopissa jäi nyt pois eli syyllinen oli kuin olikin tuo epäilemäni ylänivel joka oli oikeasti alanivel mutta laitettu ylös. Myös takajarrut tuli ilmattua, ei montaa minuuttia mennyt nosturilla. Poljin menikin ilmaamatta niin syvään että joutui penkkiä siirtämään pykälän eteenpäin mutta nyt on hyvä.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Viesti Kirjoittaja jta »

AI kirjoitti:Trafin sivulta pisti silmään että ajoneuvovero on sikamaiset 0,54 € päivässä eli 208,10 € vuodelta. Oman laskukoneen mukaan 0,54 € x 365 päivää olisi 197,10 €. Ilmeisesti Trafilla on vuodessa enemmän päiviä.
Menikö muuten verokausi ens vuoden puolelle? Se tuo verohan nousee ens vuoden alusta taas vaihteeksi.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Viesti Kirjoittaja AI »

No, tuohan sen eron selittää. Tokihan se ensi vuoden puolelle menee kun koko vuodeksi on.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Viesti Kirjoittaja AI »

KZL-9

Vilkun merkkivalo ei eilen toiminut. Ulkopuolelta tarkastin että vilkku kuitenkin toimii. Muuten on toiminut moitteetta. Aurinkoisilla ilmoilla nyt vaan tuppaa vähän savuttamaan varsinkin liikkeellelähdöissä.

OY-903

Otin tämän ulos tallista. Siivosin viiden vuoden aikana kertyneet rojut kyydistä ja takakontista pois. Tarkoitus olisi katsastaa tämä tämän kuun aikana. Kuskin puolelta se viime kesänä kaivettu reikä pitää vaan ensin hitsata ja pari pikkujuttua laittaa kuntoon. Ajoin jo korokkeen päälle ja poistin helmalistan pois tieltä. Melkoisen pahalta sisusta haisee kun on viisi ja puoli vuotta ollut kylmässä tallissa. Kaipa se siitä tuulettuu kun ikkunat raollaan pihalla nyt on. Ovipahveissa jotain vähäistä läikkää on, pitää ne, katto ja penkintaustat pestä puhtaaksi. Wundebaumillahan tuo haju peittyisi mutta sitten haisee vielä pahemmalle.

MU-874 (1970)

Saadakseni edellisen auton ulos tämä piti ajaa ensin pois. Eipä ole syyskuun jälkeen tätäkään käynnistelty, hyvin kuitenkin toimi. Ajoin sitten samantien takaisin talliin.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

OY-903

Viesti Kirjoittaja AI »

OY-903 vaihdettu vilkkuviiksi/valonvaihdin. Vanha oikutteli Norjan reissulla ja nyt on sitten ihan uusi. Yllättävän iso homma tuossakin oli. Ensin mittari ei meinannut irrota, oli todella tiukasti paikoillaan. Mittari oli irrotettava että sai viiksipaketin liittimen irti. Vilkkureleelle tuleva piuha ei meinannut mennä millään paikoileen eikä mennytkään joten irrotin koko releen että on helpompi pujottaa paikoilleen. Uudessa viiksipaketissa liitin olikin kapeampi kuin vanhassa, ei ihmekään etten sitä saanut paikoilleen pujotettua. Piti sitten pätkäistä piuha ja ottaa vanhasta leveämpi liitin. Miksiköhän nuo kaikki piuhat eivät voineet mennä liittimen kautta vaan kaksi irrallista johtoa piti liittää erikseen? Samalla kun mittaristo oli irti korjailin merkkivalot, ainoastaan yksi punainen valo toimi, latauksen ilmeisesti. Irrottelin lamput paikoiltaan ja pitimet putsailin hapettumista ja kaikki kaukovalon merkkivaloa lukuun ottamatta alkoi toimia. Sekin korjaantui uudella lampulla vaikka vanhakin näytti aivan ehjältä.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

OY-903

Viesti Kirjoittaja AI »

OY-Ladan hitsaushommat tehty.

Kuva
Tällaisen reiän sain viime kesänä tökättyä.

Kuva
Kolmisen tuntia tuon ja sisälokarissa olleen reiän paikkaamisessa meni. Lokarin kaari osoittautuikin pehmeäksi hieman ylemmäksi asti joten joutui kahdella pellin palalla paikaamaan. Sisälokarissa olleen reiän paikkaaminen osoittautui myös perin hankalaksi kun pelti paloi puhki koko ajan. Loppujen lopuksi siitä tuli perin ruman näköinen viidestä pellin palasta kyhätty röpellys. Myös varapyörän koteloon sisälokarissa on sentin kapea viisi-senttinen reikä. Se on todella hankalassa paikassa paikata. Hitsauskypärä päässä sinne ei mahdu lainkaan, ehkä sen voisi takakontin puolelta paikata. Meinasin kyllä että jätän reiän paikkaamatta kun tähän on tarkoitus asentaa sisälokarit taakse. Alunperin meinasin vasta ensi kesänä ne värkätä mutta laitankin ne jo nyt ennen katsastusta, jää tuo ruma paikkauskin piiloon.

Kuva
Ei tästä nyt ihan täydellinen tullut mutta saa kelvata.

Kuva
Myös tämä takaoven etukulma kaipaa jonkinlaista toimenpidettä jossain vaiheessa. Etuovessa myös samanlainen mutta pienempi.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

OY-903

Viesti Kirjoittaja AI »

Yksi vika taas vähemmän OY-Ladassa. Rekisterikilven toinen pimeä valo korjattu.
Kuva
Ei mikään ihme ettei toiminut. Nyt paikoillaan aivan uusi pidike.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Viesti Kirjoittaja jta »

Aavistuksen verran päässy korroosio iskeen lampun pitimeen. Fosforihappoon uimaan muutamaksi tunniksi niin tulee taas hyvä.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

OY-903

Viesti Kirjoittaja AI »

"OY-Lada" on nyt laitettu katsastuskuntoon. Takasisälokarit asennettu, helppo homma kun vertaa siihen kun talvikulkineeseen samanlaisia asensin kun olivat liian suuret ja lötkömpää sekä ohuempaa muovia. Nämä olivat juuri oikeankokoiset ja sopivan jäykkää materiaalia.
Kuva
Nyt on se pikkureikä piilossa kuten ruma paikkauskin. Lokarien sisäpuolelta rapsuttelin irtonaiset massat pois, putsailin ja ruiskin kotelonsuojaa reilusti. On muuten kamalan näköiseksi joku hakannut jarrurummun!

Kuskin puolella edessä Melber-aluvanne piti kamalaa rahinaa, se hankasi jarrusatulan sylinterin tappien korvakkeeseen. Viilailin niistä pari milliä pois ja nyt mahtuu vanne pyörimään kunnolla. Alle laitoin säilytysrenkaiden tilalle kunnolliset renkaat, nekin aluvanteilla.

Nyt vain sitten maanantaina aikaa katsastuskonttorille tilaamaan. Torstaina olisi kai aikaa käydä.

Konepeltiä vielä pitää säätää kun ei meinaa aueta. Ikävä kyllä tämä laite on joskus kolaroitu ja korjatessa jäänyt edestä huonommalle korjaukselle. Sarana on säädetty niin eteen kuin mahdollista, joku saranan reikiä on suurentanutkin mutta ei tarpeeksi. Pitää itse vielä puolisen senttiä reikiä suurentaa että konepelti tulee edemmäksi. Konepellin etureunakaan ei ole lokarien kanssa samalla kohtaa vaan vajaan sentin liian takana.

Kesärenkaatkin ostin jo ensi kesää varten valmiiksi, kiinalaiset Goodridet. Kuulema ovat hyviä, tiedä häntä mutta ainakin halvat olivat, 34,95 € kappale. Olikin ensimmäinen kerta kun kiinalaiset renkaat ostin. Ling Longit olisi tehnyt mieli ostaa kokeeksi mutta ikävä kyllä haluamaani 165/80 13 kokoa ei niissä ole, 175/70 13 olisi kyllä ollut.

Tällaista tänään.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: OY-903

Viesti Kirjoittaja pressa »

AI kirjoitti:175/70 13 olisi kyllä ollut...
Ei nuo matalan profiilin renkaat ole oikein soveliaat tälläiseen, uudemmmissa menettelee.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

OY-903

Viesti Kirjoittaja AI »

Tätä OY-Ladaa on alusta asti vaivannut käynnistäessä kuuluva terävä vinkaisu. En tiedä mistä se kuuluu mutta vain käynnistäessä, joskus vinkuu sekunnin-pari vielä käynnistyttyäänkin kun taas joskus vain hetken startatessa. Kytkimen painelaakeri se ei ole koska vinkaisee samalla lailla on kytkin ylhäällä tai alhaalla. Tänään päätin kuvata starttauksen, pelkkiä äänitysvehkeitä kun ei ole mutta eihän se silloin mitään vinkaissut. Mutta tässä video:
https://youtu.be/tsP9fWrJehM
Kytkintä tähän olen joka tapauksessa uusimassa kun on tolkuttoman jäykkä ja painelaakerikin välillä rohisee ja taisi se lämpimänä täristääkin. Mutta jos vinkuna kuuluu jostain moottorin runkolaakerista tms. niin menee hukkaan sekin vaiva. Voiko kytkin vinkua? Yksi vinkunan lähde voi kai olla kampiakselin silmälaakeri, en tiedä. Voineehan tuota testata kun on kytkin irti laittamalla veivillä käyntiin että vieläkö vinkuu niin sitten vaihtaa koko moottorin samalla.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Viesti Kirjoittaja pressa »

Starttimoottorin ankkuri hilppaa kentään?? Pusla kun on soikea ja pyörähtää välillä eri asentoon niin aina ei vinkaise?
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Viesti Kirjoittaja AI »

Vaan kun se vinkuu välillä pari sekuntia starttauksen jälkeenkin kun auto jo käy. Vai jääkö startti sitten päälle välillä hetkeksi?
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jos bendiksi ei palauta heti, voi startti pyöriä mukana.
Vastaa Viestiin