VAZ-21051 - 1989 - "Perintökalleus" - Kesäauto
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
VAZ-21051 - 1989 - "Perintökalleus" - Kesäauto
Elikkä aloitellaan projektikertomusta Kesäauton kunnostuksesta...
Elikkä auto tuli mulle perintönä keväällä 2009. Lada on mallia 2105 1200S -89 ja täysin alkuperäinen, ja sellaisena se saa pysyäkkin...
Olen ollut aikoinaan hakemassa vaarin kanssa uutena tätä yksilöä, eli olen vierestä seurannut koko auton historian.
Ajan hammas vain on päässyt puraisemaan jo tähänkin yksilöön joten fiksailua ja korjauksia on tiedossa ennenkö keväällä sais leimalle...
Kuvia tulee kunhan niitä joku ehtis ottamaan...
Työlistaa ainakin:
- Jarrut täysin uusiksi.
- Alustalle varmaankin joutuu jotain tekemään.
- Parin ruostepaikan korjailua.
- Fiuksailua sisältä ja päältä.
Kuvia tulee: http://s23.photobucket.com/albums/b352/ ... 00S%20-89/
Viimeksi muokannut kappa12, 24.9.2014 9:40. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta
Onnea kivaan rojektiin
Hyvä et pysyy orkkislookkina.
Hyvä et pysyy orkkislookkina.
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
WEBER CARBURETTORS!!!
Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta
Onneksi on sen verran pussihousun vikaa... Vaari on onneksi pitänyt tarkasti autoaan joten alkuperäisestä työkalusarjasta lähtien on osat tallessa...'aatee' kirjoitti:Onnea kivaan rojektiin
Hyvä et pysyy orkkislookkina.
Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta
Lupaava ässä rojekti hyvä että näitä joku jaksaa ropottaa.. Ja löytyy koppiakin mitkä on säästyneet mattamustaksi maalaamiselta ja sirpin kuvalta
Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta
Tänään sain (nyt jo...?) Ladaan talvirenkaat alle että pääsee vähän liikuttelemaan...
Paljastui iloisia ylläreitä kun otti renkaat irti... Jarrurummut märkänä, selvivi syykin mikä jarruissa syksyllä hajosi ja mihin nesteet on talven mittaan kadonnut... Siispä vähän enemmänkin jarruremonttia tiedossa, mutta samalla ne nyt sitten laittaa kaikki kuntoon kevään mittaan...
Ja vaikka tuolla ei päässyt paljoa ajamaan(vanhalla maatilalla n.200m pihatietä edestakaisin) niin on Ladassa vähän enemmän fiilistä ajella kun uudemmissa autoissa...
Paljastui iloisia ylläreitä kun otti renkaat irti... Jarrurummut märkänä, selvivi syykin mikä jarruissa syksyllä hajosi ja mihin nesteet on talven mittaan kadonnut... Siispä vähän enemmänkin jarruremonttia tiedossa, mutta samalla ne nyt sitten laittaa kaikki kuntoon kevään mittaan...
Ja vaikka tuolla ei päässyt paljoa ajamaan(vanhalla maatilalla n.200m pihatietä edestakaisin) niin on Ladassa vähän enemmän fiilistä ajella kun uudemmissa autoissa...
Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta
Kevätaurinko on Ladankin taas paljastanut lumikasasta... Osia olis iso kasa, kun loputkin tulee niin pikku remonttia ja leimalle... Eiköhän vappuna ole jo ajossa...
Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta
Joo... Pääsiäinen meni ladan jarrujen kimpus, ja ainavaan on jarrut vähä kesken...
Ei voi uskoa kuinka lujas voi pultti olla jos igor on sen 22v. Sitten togliatis vetäny momenttiin...
Vähä löytyi myös edellisten seppien jäljiltä ruostepaikkoja... Apukuskin pyöränkotelon ulkoreunasta nyppäsin pari paikkaa käsin irti ja alta paljastui päänkokoinen reikä... Samoin takalonkka oli tankin alta melkoisen oksidoituneessa tilassa, siispä korjauspeltejä metsästämään... Ei ihan vielä vapuksi leimalle, mutta eiköhän se tästä iloksi muutu, joskus vielä...
Ei voi uskoa kuinka lujas voi pultti olla jos igor on sen 22v. Sitten togliatis vetäny momenttiin...
Vähä löytyi myös edellisten seppien jäljiltä ruostepaikkoja... Apukuskin pyöränkotelon ulkoreunasta nyppäsin pari paikkaa käsin irti ja alta paljastui päänkokoinen reikä... Samoin takalonkka oli tankin alta melkoisen oksidoituneessa tilassa, siispä korjauspeltejä metsästämään... Ei ihan vielä vapuksi leimalle, mutta eiköhän se tästä iloksi muutu, joskus vielä...
Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta
Kesä menee, mutta näyttää pahasti siltä että tämä kesä jää ladistina väliin... Korjauspellit hommattuna ja hitsarin kans sovittuna että korjailee kunhan ehtii... Osat olis kaikki, kun vain joskus ehtis laittelemaan...
- Takapyörän kotelon paikkaus
- Olka-akselin pulttien vaihto, jarrukilpien vaihto
- Takapyörän stefan vaihto(vaihtuu laakerikin samaan vaivaan)
Sitten koittamaan josko sais leimalle...
- Takapyörän kotelon paikkaus
- Olka-akselin pulttien vaihto, jarrukilpien vaihto
- Takapyörän stefan vaihto(vaihtuu laakerikin samaan vaivaan)
Sitten koittamaan josko sais leimalle...
Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta
Niinhän siinä sitten kävi, kukaan ei oo ehtiny tekemään mitään Igorille koko kesänä, on tuo Historic Fiat 127 vieny kaiken ajan ja maallisen mammonan...
Talveksi olis jo paikka sovittuna missä pääsisin Ladan hitsaamaan ja jarrut tekemään loppuun... Sen verran on projekti edennyt että oon saanu hommattua kirjallisuutta auttamaan harrastusta...
Tänään kävin palanmatkaa ajelemas poijan kans Ladalla ja hivenen alkoi ketuttamaan että ei oo tuolla päässy liikenteeseen koko kesänä...!
Eniten harmittaa että joutuu edelleen kavereiden nurkis rakentelemaan ja fiksailemaan... Oma talli kun on vähä vielä vaihees ja talotyömaa takaa sen että tallia jatketaan vasta ens kesänä...
Viimeksi muokannut kappa12, 7.5.2012 8:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta
Ei aivan keriinny jouluksi, mutta tuli nyt ennen uuttavuotta... Ladakerhon huppari ja oikeaoppisesti punainen ja keltaiset tekstit...
Lada lepäilee edelleen paikoillaan tutulla parkkipaikalla missä se on ollutkin uudesta asti, talliin ja työnalle heti kun edellinen katiska saadaan pois jaloista...
Osia on taas hankittuna iso kasa ja sinisestä savusta johtuen meinaan vaihdella venttiilien ohjurien kumitkin samaan vaivaan... Suunnittelin tekeväni tuon operaation kansi paikoillaan periaatteella paineilma pyttyyn ja jousi pois... Saa nähdä kuinka käy...
Yritys olis että sais vapuksi leimattua ja jos kaikki menee hyvin niin Ladalla Lahteen classic motor showhun, emäntä kyllä meinas ettei Ladalla tohtisi lähteä, mutta miksikäs ei...? On sillä Levilläkin käyty aikanaan...
Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta
Ei se valmistu odottelemalla että jospa joskus joku sen ehtis tekemään... Siispä otettu härkää sarvista ja aloitettu Ladan kunnostus leimalle...
Tänään vaihtelin kesärenkaat, takapyörän laakerin ja tein jarrut loppuun... Jarrut on koottu läpeensä uusilla osilla, toki viime keväänä joten vaatii hieman herkistelyä... Nyt Iigoris olis jarrut eikä enää pitäisi vuotaa peräöljyäkään jarrurumpuun, niinkun tähän asti...
Vielä olis etupääs melkoisesti hommaa(tukivarsien puslat, pallonivelet ja jarrukilvet), sitten pitäis vähä hitsailla... Onneksi yks firman hitsareista lupas Ladan paikkailla, ittellä kun ei oo vieläkään talli siinä mallis että sinne sais mennä remonttia tekemään...
Kone puskee sen verran iloisesti sinistä savua että vähintäänkin venttiilin ohjurien kumit pitää vaihtaa, jos sekään ei auta niin sitten kone paloiksi ja kunnostetaan sekin sitten samaan vaivaan... Kaasarikin olis varmaankin kunnostuksen tarpees...
Kytkin oli ilmeisesti ottanut päihinsä seisotuksesta ja on melkein pohjassa, mutta kuitenkin pelaa vielä jotenkin... Epäilisin että sylinterit on antautumassa, pitää siis nekin vaihdella jossain välissä...
Jospa tuon sais kesälomaksi leimalle...
Remontti kuvia en ehtinyt ottamaan, mutta koitetaan ens viikon mittaan jatkaa niin jospa sitten...
Tänään vaihtelin kesärenkaat, takapyörän laakerin ja tein jarrut loppuun... Jarrut on koottu läpeensä uusilla osilla, toki viime keväänä joten vaatii hieman herkistelyä... Nyt Iigoris olis jarrut eikä enää pitäisi vuotaa peräöljyäkään jarrurumpuun, niinkun tähän asti...
Vielä olis etupääs melkoisesti hommaa(tukivarsien puslat, pallonivelet ja jarrukilvet), sitten pitäis vähä hitsailla... Onneksi yks firman hitsareista lupas Ladan paikkailla, ittellä kun ei oo vieläkään talli siinä mallis että sinne sais mennä remonttia tekemään...
Kone puskee sen verran iloisesti sinistä savua että vähintäänkin venttiilin ohjurien kumit pitää vaihtaa, jos sekään ei auta niin sitten kone paloiksi ja kunnostetaan sekin sitten samaan vaivaan... Kaasarikin olis varmaankin kunnostuksen tarpees...
Kytkin oli ilmeisesti ottanut päihinsä seisotuksesta ja on melkein pohjassa, mutta kuitenkin pelaa vielä jotenkin... Epäilisin että sylinterit on antautumassa, pitää siis nekin vaihdella jossain välissä...
Jospa tuon sais kesälomaksi leimalle...
Remontti kuvia en ehtinyt ottamaan, mutta koitetaan ens viikon mittaan jatkaa niin jospa sitten...
Viimeksi muokannut kappa12, 6.5.2012 17:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta
Tuli mieleeni että tuo Ladan etupää makaa mielestäni jonkin verran joten varmaankin jousille ja iskareillekin pitäis jossain välissä tehdä jotain, taakse joskus ostinkin uudet jouset, mutta ne on muistaakseni jokku kuormajouset(elikkä vissiinkin farkkuun tarkoitetut)... Kuinka sellaiset soveltuu sedanin takapäähän...? Auto olis tarkoitus saada suht suoraan ja vaikka tuossa vetokoukku onkin niin tuskimpa sillä sen suuremmin kärryä vedetään...
Viimeksi muokannut kappa12, 3.9.2012 9:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta
Farkun jousilla alkuun perä on suht korkealla, vaikka tasoittuukin aikaa myöten niin etukenoon jää. Siksi vaihdoin Lempeen uudet sedanin jouset. Oli kyllä pirun hyvät nuo farkun jouset Toljatin reissulla, kun 3 hlö kyydissä kamoineen. Roiskeläpät taisi kerran ottaa maahan koko reissulla. Auto oli lastattuna suorassa, mutta etukenossa kun paksi tyhjä.
Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta
Ok... Elikkä siis pitää hylätä ajatus noitten jousien asentamisesta... Pitää kattella sedanin jouset jossain vaihees...Jaakkima kirjoitti:Farkun jousilla alkuun perä on suht korkealla, vaikka tasoittuukin aikaa myöten niin etukenoon jää. Siksi vaihdoin Lempeen uudet sedanin jouset. Oli kyllä pirun hyvät nuo farkun jouset Toljatin reissulla, kun 3 hlö kyydissä kamoineen. Roiskeläpät taisi kerran ottaa maahan koko reissulla. Auto oli lastattuna suorassa, mutta etukenossa kun paksi tyhjä.
EDIT:
En oo ehtiny remonttia jatkaa, mutta vähä kuvia kuitenkin...
Re: 2105 1200S -89 Kesäauton kunnostusta
Kauas oli tämäkin aihe pudonnu...
Talonrakennus projekti alkaa olla hyvällä mallilla(valmiitahan nuo ei oo koskaan), olis pikkuhiljaa aikaa keskittyä perintökalleuden kunnostukseen...
Ladalla meinasin ajella viikonloppuna, mutta seisotuksesta suuttunu kytkinsylinteri oli päättäny antautua lopullisesti eikä irrottanu enää ollenkaan, tätä jo ennemmin vähän aavistelinkin, kun kytkin irrotti vaivoin ja poljin oli kohtuullisen syvällä... Takapenkillä on paffilaatikos odottelemas uudet kytkimen työ- ja pääsylinterit, samoin kun enemmän ja vähemmän kaiken näköistä varaosaa...
Ensi talveksi onnistuin kaverilta vuokraamaan tallista Ladan mentävän tilan(ainut huono puoli on että se joutuu viettämään aikaansa Daihatsujen ja Toyotien seassa) ja kevääksi olis tarkoitus saada iigori leimalle...
Nyt on pari kesää kulunut Ladattomana Ladistina ja vieroitusoireet alkaa olla todella pahat...
Talonrakennus projekti alkaa olla hyvällä mallilla(valmiitahan nuo ei oo koskaan), olis pikkuhiljaa aikaa keskittyä perintökalleuden kunnostukseen...
Ladalla meinasin ajella viikonloppuna, mutta seisotuksesta suuttunu kytkinsylinteri oli päättäny antautua lopullisesti eikä irrottanu enää ollenkaan, tätä jo ennemmin vähän aavistelinkin, kun kytkin irrotti vaivoin ja poljin oli kohtuullisen syvällä... Takapenkillä on paffilaatikos odottelemas uudet kytkimen työ- ja pääsylinterit, samoin kun enemmän ja vähemmän kaiken näköistä varaosaa...
Ensi talveksi onnistuin kaverilta vuokraamaan tallista Ladan mentävän tilan(ainut huono puoli on että se joutuu viettämään aikaansa Daihatsujen ja Toyotien seassa) ja kevääksi olis tarkoitus saada iigori leimalle...
Nyt on pari kesää kulunut Ladattomana Ladistina ja vieroitusoireet alkaa olla todella pahat...