VAZ-21072 - 1988 - Harrasteauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Onneksi en vielä alkanut silpomaan puolan matalajännitejohtoa. Taas epäilin, että muuten hyväkuntoisen näköinen johto voisi olla rikki. Aloin siis tutkia, mitä kautta johto on viety ohjaamoon. Eihän se suoraan virtalukkoon mennytkään, eikä ohjaamon puolelle ollenkaan, vaan sulakerasiaan. Virta siis tulee kuitenkin virtalukosta puolaan joko sulakkeen tai releen kautta, tai rasia toimii ainakin välikytkentänä. Samalla selvisi vikakin. :) Johto oli irti rasiasta. :oops: Eli jos olisin huomannut tämän tien päällä, olisin työntänyt johdon kiinni ja ajanut kotiin.

Arvio tapahtumien kulusta. Sulakerasia oli irti useampia vuosia sitten puhdistuksen takia. Liittimiä rasiaan kiinnilaittaessani on tämän kyseisen johdon liitin löystynyt ja työntynyt hieman ulos päin. Lopulta se on katsastuksen täristyksissä irronnut kokonaan, mutta ei ole pudonnut ulos. Jäykkä johto on työntänyt liitintä ylöspäin niin, että navan ja liittimen väliin on kuitenkin jäänyt kosketuspintaa. Lopulta moottorin tärinä ja lämpö sekä mahdollinen kipinöinti ovat irroittaneet kosketuksen lopullisesti.

Nyt sitten pääsin tarkastamaan kärkien avautumispisteen sähkömeisselin avulla. Kärkien vaihto ei näytä juurikaan muuttaneen ajoitusta. Lopullisen tarkastuksen ja säädön teen strotoskoopilla, kunhan ensin saan uuden venttiilikannen.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Aluksi julkinen kiitos miehelle, joka uhraa omaa vapaa-aikaansa ja jonka omat rahat ovat sidottu meidän muiden hankintoihin. Kysymys on tietenkin nimimerkistä Pöhö Andrei. Hieno juttu. :D

Nyt on sitten Lada kasassa, mutta ei vain käynnisty. Vielä vajaa kuukausi sitten kulkeneesta autosta tulikin yllättäen brojekti. Jos seuraavina vapaapäivinä ei tapahdu edistystä, menee näyttöaika umpeen. Onneksi senkin jälkeen on vielä kuukausi aikaa suorittaa vuosikatsastus. Toki, onnistuuhan se kyllä sitten myöhemminkin, mutta muuten ei enää lokakuussa ole tielle asiaa.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Sainhan minä lopulta Ladani katsastettua näyttöajan puitteissa. Kiitos kaikille brojektiin osallistuneille, eli tekniikkaongelmat palstalla vastanneille sekä tavarantoimittajille. Etujarrut parantuivat pelkällä puhdistuksella, voitelulla ja tappien vaihdolla arvosta 16/10 arvoon 20/18. Ylimääräinen happi pakokaasussa poistui keskiputken vaihdolla. Kumpikaan parannus ei ollut yllätys. Mutta vielä riittää askaretta. Hiilivety on aivan raja-arvossa. Sekään ei ollut yllätys, koska aikapulan takia lähdin kokeilemaan onneani, mitenkä käy. Täytyy vielä kerran tsekata kampi- ja nokka-akselin ajoitus.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Syksyllä etelän lämmössä käydessä huomasi sitten konkreettisesti, että kaikki ei ole vielä kunnossa. Kiihtyvyys on aika huono ja loppuu nykimiseen jo 80 nopeudessa.

Irroitin syksyllä vielä kerran kopan ja totesin, että ainakin ajoitusmerkit ovat kohdallaan. Muuta en sen eteen ole tehnytkään. Auto on talvilevolla, enkä pääsisi tielle kuitenkaan kokeilemaan. Ja muutenkaa en seuraavasta ilmi tulleesta aisiasta johtuen halua ajaa sillä lumipöllyssä ja loskassa.

Nostin auton sitten rampeille ja irroitin kuskin puolen koristelistan helmasta. Ruoste on syönyt helman ja lokasuojan sauman puhki. Samalla, kun tutkailin helmaa tarkemmin, pisti silmään pohjassa lähellä takapään tunkinkorvia hieman repsottava massan pala. No ruostettahan sieltä massan alta löytyi. Ruuvari meni helposti läpi sisäverhoiluun asti. Ja toisella puolella sama homma. Ja kuukautta aiemmin katsastusmies ei huomannut mitään.

Täytyy keväällä hitsauttaa se jossain.

Kyllä nää on huonoja autoja. Vaivaiset 18 vuotta ikää ja heti alkaa hajota käsiin. Ei vaineskaan. Ne ovat vain aikuistumisen kasvukipuja. Katsastusmieskään ei varmaan tullut siistin yliesilmeen takia katsoneeksi kovin tarkasti pohjaa. Ja voihan olla, ettei se massa vielä silloin repsottanut.

Oliskohan pari vuotta sitten sisälle vuotanutta jäähdyttäjännestettä päässyt sisäkautta peltisaumaan muhimaan.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Hyvin lähti käyntiin talvisäilytyksen jälkeen. Ensin akkukaapelit kiinni, sitten nostin käsivivulla polttonesteen kaasariin ja starttaus. Ei tarvinnut yhtään houkutella. Akku oli luonnollisesti täydessä latauksessa. Hitsaushommat ovat tämän vuoden esnimmäinen työ. En myöskään ole varma tuosta sytytyspuolen täsmällisyydestä, kun en syksyllä ehtinyt sitä enää tien päällä kokeilemaan. Hihnan ajoitus pitäisi kuitenkin olla kohdallaan.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Alkukesä meni anopin hautajaisten, perunkirjotusten, asunnon tyhjentämisen ja tavaroiden roudaamisen merkeissä. Noita tavaroita roudatessa teloin toisen jalan ja sitten ei pariin viikkoon tehtykään mitään.

Nyt, kun kasvimaakaan ei vaadi paljoa huomiota, ajattelin Ladallekin jäävän aikaa. Hyvin oli virta pysynyt akussa edellisen käynnistyksen jälkeen. Toki maakapeli on ollut irti. Mutta käyntiin lähti ja hyvin vastaa kaasupolkimen painallukseen paikallaan. Todellisuus selviää sitten vasta tien päällä. Purkasin takaa verhoilut hitsausta varten. Hyvin näkyy ruostekohdat sisältä päin. Nyt täytyy vain antaa toimeksianto jollekin hitsaajalle.

Yhdessä iittiläisessä korjaamossa kävinkin. Ilmoitteli nettiautossa nimittäin varaosa Mosse 407:stä, niin kävin vilkaisemassa sitä samalla. On se kyllä niin raato, ettei siitä ole minulle paljoakaan iloa. Ratti siinä oli yllättävän hyvässä kunnossa. Lupasi myydä pelkän ratinkin.

Mitä ajan käyttöön tulee, niin tänään tuli taas uusi vastus. Meidän wc-vedet menevät lasikuituiseen maassa olevaan upisäiliöön. Jouduin paikkaamaan sitä pari vuotta sitten. Keväällä ilmeni, että se vuotaa jälleen. Paikka ei ilmeisesti ole kestänyt. Aloin kaivamaan sitä esille. Joo, minä tollo olen vierittänyt edellisellä kerralla muutaman ison kiven piloon siihen kaivantoon. Pepppu sentään, nyt joudun kaivamaan maata laajemmalta alueelta ja vierittämään ne pahuksen järkäleet sivuun. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Nyt on Lada sitten verstaalla. Alunperin ajattelin teettää pelkät hitsaukset, mutta tulin sitten toisiin ajatuksiin. Annankin laittaa helmat kuntoon maalausta myöden. Samoin annan laittaa käyntipuoloen kuntoon.

Eihän tässä rahallisesti ajatellen mitään järkeä ole. Mutta toisaalta auto on saman ikäinen kuin talomme. Ja se on asunut meillä lähes koko elämänsä kahta ensimmäistä vuotta lukuun ottamatta. No, saahan yksi Lada elinaikaa lisää tunteilun vuoksi.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

hyvä et laittaa hyvin!!!
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Nyt on peltityöt tehty, helmat maalattu ja auto kotona. Sisustakin on melkein kasassa. Vain takapenkit ovat vielä irti. Repsikan turvavyön asentoa sai hakea jonkun aikaa, että alkoi kulkemaan. Oli niin itsepäinen, että yläkiinnike piti irroittaa kaksikin kertaa, jotta sai kelautumaan vähän sisäänpäin. Nämä ovat sitä mallia, jotka toimivat vain auton ollessa vaakatasossa.

Sitten sisustan jälkeen vielä listat kiinni. Oma irroittamani on suora, mutta pajalla irroitettu on kyllä jokasuuntaan mutkalla. Saakohan sitä enää suoraksi mitenkään?

Käynti näyttää olleen kiinni ihan katkojan kärjistä. Oli kiva ajaa toimivaa konetta. Eikä putkikaan kolistellut. Yksi äänimerkin painikkeen kiinnitysruuveista oli pudonnut lattialle. Täytyy joskus kiinnittää sekin. Joutuu ilmeisesti ensin löysäämään muut kolme ruuvia. On 2107:ssa aika ikävä kiinnitettävä koko rääkän painikesysteemi.

Niin ja täytyy vielä vähän mainostaa. Otsalamppu on melkoisen pätevä apulainen näissä hommissa. Minulla on sellainen kolmen ledin hajavaloa antava. Se on ehkä parempikin kuin täysin kirkas. Vaikka valokuvio ei ole kirkas, se ei haittaa, kun ei tule häiritseviä varjoja.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Eilen kävin laitattamassa ruosteenestoaineen helmakoteloihin. Se kävi nopeasti, kun koristelistat olivat irti. Sieltä kotiin ajaessa kävin katsastusksesta ja läpi meni. Seuraava ajelu Ladalla lienee Susikoski maanantaina. :D
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Pitää ilmoittautua pitkähkön tauon jälkeen. Molemmat olemme hengissä, Lada ja minä. Tein Ladalle keväthuollon, eli perusteellisempi pesu, vahaus ja sisätilojen putsaus. Paikkailin myös pistemäisiä maalivaurioita, kun minulla on Piltti-purkissa ihan oikeaa automaalia. Nuo taiteilijoille ja askarteluun tarkoitetut hienokärkiset siveltimet tuntuvat ihan päteviltä välineiltä pieneen paikkamaalaukseen. Ovien taitteista sisäpuolelta sekä takapaksin urasta on maali alkanut lohkeilla isoina paloina. Nuo täytyy käsitellä näemmä kokonaisuutena joko isommalla sisveltimellä tai sitten sprayllä.

Nuo helman muovilistat ovat vieläkin irti. Taidan jättää homman ammattilaiselle. Minulla on kyllä korkkaamaton purkki Würthin liimamassaa, mutta kun tuo homma pitäisi onnistua hyvin. Listan alle ei saisi jäädä kohtaa, jossa alkaa kosteus asustamaan. Toisaalta massaa ei saisi pursuilla pahemmin ylikään. Ja liimaus pitäisi tukea jollain kovettumisen ajaksi. Kaksipuoleinen tarranauha olisi tionen vaihtoehto. Sen kanssa vaan täytyy osua tarkasti oikeaan kohtaan ensimmäisellä yrittämällä. Sitten noita listoja joutuu vähän suoristamaan. Kokeilin jo kuuman veden avulla, mutta en ainakaan vielä onnistunut.

Olin jo luopumassa Ladastani. Ihan totta. Tarjosin sitä nimittäin vanhemmalle tyttärelleni. Hän oli jo jonkin aikaa etsinyt käyttöautoa. Ihenne autona hänellä oli nappis. Hänellä oli jo yksi sellainen kiikarissakin, mutta sain luopumaan ajatuksesta. Hintapyyntö oli kuntoon nähden mielestäni suolainen. Kysymyksessä on sentään käyttöauto ihmiselle, joka ei itse tee juuri muuta ajamisen lisäksi. Sitten hän keksi oranssin jo museoautoikäisen 2103:n. Tässä vaiheessa tarjosin tuota omaa. Onhan se sentään kymmenisen vuotta nuorempi. Tytär päätyi kuitenkin tuohon oranssiin 2103:een ja on ylpeä siitä. Minäkin olen vähän salaa ylpeä, vaikka virallisesti vastustinkin. Jos omani olisi lähtenyt Turkuun, niin olisin ollut kiinnostunut tuosta samasta tähtäimenä museokatsastus. Huomenna näen sen ensimmäisen kerran.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Näyttää tyttären autossa olevan Made In Italy kaasari. Lienee siis Fiatin. Hänellä oli ollut vaikeuksia löytää siihen sopivaa ilmansuodatinta. Eikä löytynytkään, vaan siinä on nyt sellainen, josta on vuoltu muovia pois päältä. Epäilen kyllä vähän, että voipi päästää ilmaa ohi.

Eivät olleet tunnistaneet Fiatinkaan liikkeessä kaasarin mallia, eikä siis sieltäkään löytynyt sopivaa ilmansuodatinta. Voisikohan ilmansuodattimen kotelo olla jostain muusta peräisin?
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Heh, enpäs tullut aikaisemmin ajatelleeksikaan. Nythän meitä on suoraan alenevassa polvessa kolme Ladasukupolvea. Vanhimmalla on uusin Lada ja nuorimmalla on vanhin Lada. :D
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

No niin, listathan on sitten olleet kiinni jo jonkin aikaa. Ajokausikin alkoi toukokuun Susikosken kokoontumisella. Tuli vähän ajeltua muutenkin huviajelua. Kävimme emännän kanssa Kotkassa kävelemässä ennen kokoontumista. Kivalle tuntui ajella Ladalla.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1674
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Vihdoinkin kuvia

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Nyt on pitkäaikainen puute korjattu, ja Ladan kuvia on galleriassa. Käykääpä vilkaisemassa.

http://ladakerho.fi/ladagalleria/thumbn ... ?album=636
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Vastaa Viestiin