VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti
Tänä kesänä aloittelen vuosimallin 1980 nappisilmä ladan mallia 1200L entisöintiä.
Raato on aika murheellisessa kunnossa päällisin puolin, mutta sisustus on yllättävän siisti, ja kone pyörii.
Auto on ostettu peltoautoksi muistaakseni 89 tai 90, maksoi silloin 1400 markkaa.
Velipojan kanssa opeteltiin tällä autolla ajamaan, samoin serkut. Autoa pyöritettiin mummolan pelloilla pari kesää,
sitten teknisen osaamisen puuttuessa luistava kytkin lopetti ajot. Noin vuonna 91-92 siis auto jäi seisomaan.
Vuodet kiisivät, ja aina tuli Ladaa käytyä moikkaamassa. Termiitit eivät päässet sen kimppuun, ainoastaan ruostepeikko.
Auto oli lähdössä jo romunkeräykseen, siksi tuo teksti "romu" ovessa. Tuli onneksi maailmanlaajuinen talouskriisi,
ja romumiehiä ei enää kiinnostanut auto kaukana korvessa. Silloin tuli tutkittua auton pohjan kunto, massan alla oli terve pelti.
Samoin kone pyöri, jarrut pelasivat jne. Käyntiin yritettiin hinaamalla, mutta kun kytkin luistaa niin eihän se voi edes yrittää.
Siitä sitten heräsi ajatus entisöinnistä, ja nyt se on alkamassa. Kuskin oven sain jo ostettua tuon ruosteisen ja kieron tilalle (alareunakin puuttuu pellistä), samoin on muuta osaa tilattu. Maalipintaa yritän ensin myllyttää, mutta kyllähän tuo on ylimaalattava ja kaikki ruostevauriot korjattava. Eniten pelottaa nuo A-pilarin juuret. Onneksi kokemusta on todella ruosteisen auton entisöinnistä.
Hurja tavoite on saada auto tälle kesälle käyntiin ja kesälle 2012 liikenteeseen. Ja toivoa että tällä omat pojat (nyt 8kk) joskus ajavat ja herättävät ihmetystä.
Ja tässä itse auto nykytilassaan:
Raato on aika murheellisessa kunnossa päällisin puolin, mutta sisustus on yllättävän siisti, ja kone pyörii.
Auto on ostettu peltoautoksi muistaakseni 89 tai 90, maksoi silloin 1400 markkaa.
Velipojan kanssa opeteltiin tällä autolla ajamaan, samoin serkut. Autoa pyöritettiin mummolan pelloilla pari kesää,
sitten teknisen osaamisen puuttuessa luistava kytkin lopetti ajot. Noin vuonna 91-92 siis auto jäi seisomaan.
Vuodet kiisivät, ja aina tuli Ladaa käytyä moikkaamassa. Termiitit eivät päässet sen kimppuun, ainoastaan ruostepeikko.
Auto oli lähdössä jo romunkeräykseen, siksi tuo teksti "romu" ovessa. Tuli onneksi maailmanlaajuinen talouskriisi,
ja romumiehiä ei enää kiinnostanut auto kaukana korvessa. Silloin tuli tutkittua auton pohjan kunto, massan alla oli terve pelti.
Samoin kone pyöri, jarrut pelasivat jne. Käyntiin yritettiin hinaamalla, mutta kun kytkin luistaa niin eihän se voi edes yrittää.
Siitä sitten heräsi ajatus entisöinnistä, ja nyt se on alkamassa. Kuskin oven sain jo ostettua tuon ruosteisen ja kieron tilalle (alareunakin puuttuu pellistä), samoin on muuta osaa tilattu. Maalipintaa yritän ensin myllyttää, mutta kyllähän tuo on ylimaalattava ja kaikki ruostevauriot korjattava. Eniten pelottaa nuo A-pilarin juuret. Onneksi kokemusta on todella ruosteisen auton entisöinnistä.
Hurja tavoite on saada auto tälle kesälle käyntiin ja kesälle 2012 liikenteeseen. Ja toivoa että tällä omat pojat (nyt 8kk) joskus ajavat ja herättävät ihmetystä.
Ja tässä itse auto nykytilassaan:
Viimeksi muokannut JPM, 30.10.2014 23:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: 1200L 1980 entisöinti
Onnea projektiin! Äkkiseltään ei näytä ihan toivottomalta. Kytkin on ihan korjattavissa varmasti, ja jos kone pyörii ja koppa on ruosteeton, niin onhan tuossa ihan hyvä aihio. Päällemaalaus näyttää kyllä melkoisen välttämättömältä
Onnea ja menetystä.
Onnea ja menetystä.
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
Re: 1200L 1980 entisöinti
Kiitoksia rohkaisevista sanoista!
Tänään tuli hankittua eräänlainen elvytyspaketti: Uudet tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kansi, pyörijä, akku, kaikki suodattimet sekä uudet nesteet. Jospa sitä näillä pääsisi testaamaan että yrittääkö edes.
Miltä tuo värisävy näyttää, onko se kirkkaanpunainen ns. tulenpunainen, 165 ja mikä esim RAL-sävyistä on vastaava?
Samoin, mikä on vanteisiin oikea väri?
Tänään tuli hankittua eräänlainen elvytyspaketti: Uudet tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kansi, pyörijä, akku, kaikki suodattimet sekä uudet nesteet. Jospa sitä näillä pääsisi testaamaan että yrittääkö edes.
Miltä tuo värisävy näyttää, onko se kirkkaanpunainen ns. tulenpunainen, 165 ja mikä esim RAL-sävyistä on vastaava?
Samoin, mikä on vanteisiin oikea väri?
Re: 1200L 1980 entisöinti
Vanteiden väri on alkujaan saattanut olla vaalean harmaa, valkoinen tai hopea. Mitä väriä Sergeillä on juuri sinä päivänä sattunut ruiskussa olemaan. Kaikkea näitä nähnyt 2103-vanteissa, joita ei ole uudelleen maalattu. Renkaat pois vanteita, siten selviää mikä se alkuperäinen väri on.
Re: 1200L 1980 entisöinti
Ei muuta kuin onnea entisöintiprojektiin!
Lada 1200L 1986
Lada 1300S 1979
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 250D 1992
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1300S 1979
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 250D 1992
Mercedes-Benz 300D 1990
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: 1200L 1980 entisöinti
En tahdo masentaa, mutta karulta näyttää todellisuus tuossa kuvassa. Tietysti sitä rakennetaan autoja vaikka pelkän valmistenumeron ympärille, mutta työtä piisaa. Tsemppiä ja voimia toki toivotellaan, mutta kunhan saat auton sen verran ylös puskista, että pääset katsomaan pohjaa niin silloin voi tehdä tarkempia arvioita.
Mutta saadaanhan sitä Venäjältä tuotua koko pohjakin isompina tai pienempinä palasina, joten ei pohjaton auto mahdottomuus ole kasaan harsittavaksi.
Mutta saadaanhan sitä Venäjältä tuotua koko pohjakin isompina tai pienempinä palasina, joten ei pohjaton auto mahdottomuus ole kasaan harsittavaksi.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: 1200L 1980 entisöinti
Joo en minä noin helposta masennu. Työmaata tulee olemaan, se on varmaa. Tässä tapauksessa tuo pohja on yllättäen erittäin hyvässä kunnossa. Autoa käytettiin kyljellään pari vuotta sitten, ja paksun ehjän alustamassan alla oli terve maalipinta vastassa. Suolattuja teitä tällä ei ole jyrrätty, ja mittarissa vain 74t. Lisäksi tuo säilytyspaikka on ollut kuiva kangasmaasto, eli horsmat ei ole alta kasvaneet. Aluskasvillisuus on auton alla kuollutta. Vaan sitä mätää on silti hurjasti tiedossa.
Ensi viikon maanantai-keskiviikkona on tarkoitus toteuttaa "henkiin herätys" eli saada moottori käymään ja auto liikkumaan omin voimin.
Ensi viikon maanantai-keskiviikkona on tarkoitus toteuttaa "henkiin herätys" eli saada moottori käymään ja auto liikkumaan omin voimin.
Re: 1200L 1980 entisöinti
Tässä vielä kuva auton sisältä. Tuosta näkyy hyvin tuo alkuperäinen kirkkaanpunainen värisävy.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: 1200L 1980 entisöinti
Näissä on mielenkiintoisia variaatioita noissa sisustan osissa. Eli vaikkapa ikkunanavauskammet ovat muovia, mutta niiden lukitusrinkulat kromi/niklausmetallia. Tai ihan miten sattuu. Kombinaatioita todellakin löytyy. Myös ovanavauskahvoissa näkee melkoisia yhdistelmiä. Eräässä -88 2104 oli kaikki muu muovia paitsi ovenavauskahvojen lukitusrinkula. Nämä ovat todellakin mielenkiintoisia ja monesti varsin yksilöllisiä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: 1200L 1980 entisöinti
Mulla on muuten ihan samalla tavalla nuo veivit ja rinkulat vm 1986 L:ssä.
Yllätävän siisti on sisältä ainakin tuosta kulmasta.
Yllätävän siisti on sisältä ainakin tuosta kulmasta.
Re: 1200L 1980 entisöinti
Tänään hinattiin lata pois metsästä mummolan pihaan. Siivoilua eli sisältä töryt pois ja pesua. Lika ja hapettuma saa kyytiä, ensin 1200, sitten 2000 hionta ja päälle myllytys + vaha. Ruosteet ei tietenkään häviä mutta ehjistä pinnoista tulee kuin uusia. Säilöntä öljyt laskin ulos, samoin kaasutin likoamaan yön yli. Huomenna on tavoite saada käyntiin lähes 20v jälkeen! Ihmeellistä, autossa on alla 30v vanhat Hakkapeliitat, kaikissa oli edelleen ilmaa. Kun pumpattiin täyteen, niin auto sai kummaa ryhtiä, ikään kuin jo heräsi! Tämä tunteilu johtunee muutamasta saunakaljasta. Kuvia jahka pääsen "maalikyliin"ia jahka pääsen "maalikyliin"
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3582
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: 1200L 1980 entisöinti
Tämähän näyttää siistimmältä kuin tämänhetkinen käyttöautoni:
http://lada1970.1g.fi/kalusto_kzl-9/kzl-9_012.jpg
http://lada1970.1g.fi/kalusto_kzl-9/kzl-9_012.jpg
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Re: 1200L 1980 entisöinti
Tämän hetken saldoa: öljyt vaihdettu, tankki ja bensaputket putsattu, tulpat vaihdettu, vanhat jäähdytysnesteet ulos. Ukkoskuuro pakotti kahvitauolle ennen starttikokeilua.
Re: 1200L 1980 entisöinti
peltoauton entisöinti onkin muutaman harmaan hiuksen verran hankalampi kuin joskus pihaan unohtuneen entisöinti. pellit kuitenki melko suoran näköset, että onnea vaan
Re: 1200L 1980 entisöinti
Ei pahus startannut. Hyvin pyörittää mutta ei anna kipinää. Uusittuna akku, tulpat, johdot, pyörijä+kansi, kärjet, kondensaattori ja jopa puola kun halvalla sai. Yhden kerran antoi puolan johdolta heikon keltaisen kipinän. Onko hyviä ajatuksia missä vika? Voiko itse virranjakajan runko olla syyllinen?