VAZ-21013 - 1986 - "Tshernobiili" - Kesäauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Pienikään välys missä tahansa ohjausnivelessä ei ole millään tavoin hyväksyttävää.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Jokari kirjoitti:Pienikään välys missä tahansa ohjausnivelessä ei ole millään tavoin hyväksyttävää.
Kulutustavaraahan tuo on, eli periaatteessa heti ensimmäisen kääntelyn jälkeen alkaa kulumaan väljäksi...


Nyt, arvon kanssatietäjät, alkaa olemaan erimielisyyksiä auton alkuperäisyydestä. Toivoisin ajatuksia ja aivopieruja teiltä ääneen tänne ketjuun. Epätietoisuus repii hermojani :)

Ladainfon mukaan ällän varustelu muuttui vuonna 1986, eli samana vuonna jolloin autoni on valmistettu. Ratti, helmalistat, kaasutin ja mitä vielä vaihtui tuossa rytäkässä, mutta omassa autossani on vielä esimerkiksi vanha ruori. Tuntuu olleen siinä aina. Helmalistoja autossa ei ole, peilit taitavat olla tarvikekamaa, kun jokin tarra on vieläkin kiinni ja valmistajan tiedot puuttuvat. Ikkunaveivien kaulukset ovat "kromisia", ja veivit itsessään muovia. Lasinpesimiä ei ole, vaikka jotkin reiät lamppujen viereltä löytyykin. Kontissa ei ole aluperäistä nahkalaukkua, ainoastaan muovilaatikko löytyy. Samoin tunkki ja varapyörä.

Auttakaahan entisöijää mäessä, vaikken minä mitään museovekotinta tästä aiokkaan toistaiseksi tehdä. Googlea, myynti-ilmoituksia ja ties mitä lehtisiä olen koittanut tutkia, tuloksetta.
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Mikä on rekisteröintipäivämäärä? Mallivuosi on vaihtunut kesällä joten ennen kesää valmistetut ovat vanhalla ratilla jolloin siinä pitäisi olla myös vanhemmanmalliset helmalistat. Peilit pitäisi olla joko kromiset tai mustat metalliset. En tiedä milloin kromattu on vaihtunut mustaksi maalattuun mutta isän edellisessä -82:ssa nappiksessa oli kromiset ja nykyisessä -89:ssä on mustat. Veivit ja kaulukset kuuluukin olla tuollaisia. Lasinpesimet vaatii jo lakikin :wink: ja lampunpesimet ovat varmaan Suomen silloisten lakien vuoksi todennäköisesti maahantuojan asentamat vesipaineella käyttövoimansa saavat. Nahkalaukku työkaluineen on kuulunut varustukseen. Isän Ladasta puuttuu puolestaan tunkki ja tuo boxi.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Suurkiitos Uitukki avustasi! Valaisi taas kovasti asioita, etenkin tuo vaihtumisajankohta. Uskoisin omani olevan siis sellainen rajatapaus. Ja tosiaan, lampunpesimiähän minä tarkoitin. Traumat silmänpesevä saab -mainoksista... Ihmettelempä vain, kun sellaisista ei ole mitään merkkiä. Ei letkuja, johtoja saati moottoria. Oliko tuo laki tosiaan voimassa vuonna 1986?

Mutta, näillä tiedoilla etiäppäin. Eiköhän se Lada vielä joskus pääse entiseen loistoonsa! Tänään tuli näytettyä autoa katsastusmiehellä. Tarkisti raidetangon parkkipaikalla ja totesi että "tuuhan hakemaan paperit tuolta." Nyt on taas vuosi huoletonta menoa!
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Laki on ollut voimassa tuolloin ja monta vuotta sen jälkeenkin. Monesta nuo pesurit on purettu pois lain muuttumisen jälkeen yleensä rikkoutumisen vuoksi. Pyyhkimen akseli on tullut siitä pikku reiästä joka on lampun vieressä. Moottoriin ei ole tullutkaan johtoja vaan letku. Nuohan saivat käyttövoimansa pissapojan pumpun vesipaineesta. Isäkin on ottanut lampunpesurit pois kivisuojien asentamisen vuoksi. Näkyykö rekisteriotteen lisätiedoissa rekisteröintipäivämäärää?
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Ahkera omistaja on ollut, kun jotain on purkanut poijes :D

Rekisteröintipäivämäärää en löytänyt papereista. Käyttöönottopäivän kohdalla lukee vain 00.00.1986
Eikös vanhoista kilvistä näe paljonkin tietoa, kuten katsastuspaikkakunnan ja päivämäärän? Vai höpisenkö omiani...
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Trafin tietopalvelusta saa historiatietoja ajoneuvosta muutamalla eurolla jos vain on verkkopankkitunnukset.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Herranpieksut, kokeilin juuri Autorekisteri.fi sivuston hakupalvelua. Täältähän löytyy vaikka mitä! Tiedän kyllä valtion vakoilevan meitä, mutta että näinkin tarkkaan...

Auton käyttöönottopäiväkin selvisi: 30.11.1985 :o
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Juu eli ratti on oikeaa mallia. Ennen oli käyttöönottopäivämäärä yleensä merkitty rekisteriotteeseen muihin tietoihin vaikka käyttöönottovuoden kohdalla olikin 00.00.XX mutta nykyisissä otteissa ei ole muissa tiedoissa mitään mainintaa.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Taas nähtiin että ennen oli kaikki paremmin...
Totuus siis paljastui, auto on valmistettu jo vuonna -85. Mitähän tuo lause tuokaan mieleen...
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Hetkeen en ole kirjoitellut, kun ei ole ollut mitään kirjoitettavaakaan.

Nyt tosin pukkaa taas probleemaa. Kahden viikon seisonnan jälkeen löin auton tulille, mutta kappas vain, eipä lähtenytkään. Sama probleema virransaannin kanssa kuin ennenkin. Seisonnan jälkeen akku oli tyhjentynyt totaalisti. Ajattelin tämän olevan normaalia, joten työnsin auton käyntiin ja latailin sitä pitkän tovin. Seuraavana aamuna kun piti lähteä niin ei, ei taaskaan inahda. Sähkölaitteet toimivat jo normaalisti (eli akussa oli jo jonkinverran virtaa) mutta starttia ei jaksanut vielä pyörittää. Työnsin taas käyntiin ajatellen, että ehkei akku ehtinyt latautumaan täysin. Koko päivä kovaa ajoa ja lopuksi taas sama juttu, ei tarpeeksi virtaa.

Tässä vaiheessa rupesi homma todella pännimään, kun ei tuota salamarautaakaan ole vielä. Silloinhan ei olisi mitään ongelmaa! Auton akun pitäisi olla ok kuntoinen, mutta akunkengät ovat kerrassaan surkeassa kunnossa. Jos akku ei lataudukkaan siksi kunnolla? Pitäisi varmaankin vaihtaa akunkengät, mutta mistä sellaiset? Ovatko nämä jotain autokohtaisia osia, vai haenko autotarvikeliikkeestä vain uudet? Mitenkäs niiden vaihto sitten? Plusnapa tässä eniten mietityttää.

Pitää vielä mitata että onko latausjännite normaali, jotta mahdollinen laturivika selviäisi. Tallitoveri vihjasi että vikaa voisi olla myös lataus-säätimessä? Kaikenlaiset kokemukset ja vinkit ovat aina tervetulleita. Mielipiteitä ei tulisi säästellä, sillä minuutin näpyttelyn vaiva ei taatusti mene hukkaan. Aina voi oppia uutta!
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Varaoaliikkeistä saa. Jos vähänkään epäilyttää akun kaapeleiden kunto kannattaa irrottaa ne ja viedä jollekin pajalle malliksi niin tekevät uudet kaapelit kenkineen.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Tallitoverin kanssa asiaa pohdittuamme päätimme laittaa uuden akun. Vanha ei ottanut virtaa itseensä, ja purkautui hullua vauhtia tyhjäksi! Luvut mittarin taulussa suorastaan vilisi silmissä! Nyt ongelma on toistaiseksi poistunut. Tarkkaillaan tilannetta pari päivää. Uusi akku, sekä miinuskaapeli tarttuivat mukaan Biltemasta. Ei paha, akku saanut TM testissä täydet viisi tähteä ;)
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Kovaa puhetta ja vääntöä on käyty tässä topicissa koskien Ladan takaikkunan mainostarraa. Kävin äsken näpsimässä kuvia omasta tarrastani, tai no siitä mitä siitä on enää jäljellä.
Kertokaapa mielipiteenne, minkä värinen on minun tarrani ollut alunperin. Eikös tuosta lähikuvasta selviäisi sen olleen kenties sinireunainen ja kultasisuksinen? Suuta auki.


Kuva
Tarra koko "komeudessaan"

Kuva
Hieman lähempää kuvaa

Kuva
Kertoisikohan tämä meille jotain?
Vastaa Viestiin