VAZ-21013 - 1986 - "Tshernobiili" - Kesäauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Mazak-
Viestit: 275
Liittynyt: 2.8.2010 14:09

Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"

Viesti Kirjoittaja Mazak- »

Zapsky kirjoitti:Haluaisin heittää ilmaan ajatuksen seuraavasta: Jos kerran autossani on kaksikurkkuinen kaasutin, niin olisiko mahdollista rakentaa ilmaisin jälkimmäisen kurkun aukeamiselle? Kenties joku pieni lamppu? Ymmärtääkseni kulutus pomppaa taivaisiin juuri tämän nimenomaisen kurkun auettua. Vai onko se aina edes vähän auki, jolloin ilmaisinvalo palaisi koko ajan..?

Semmonen kysymys vielä loppuun, että mitäköhän pyyhkijänviiksen kuuluisi tehdä kun se on yläasennossa? Minulla kun se ei tee mitään :S
Jos on alipaineella aukeava kakkoskurkku niin asentele sinne vivustoon rajakytkin sillain että kun kakkoskurkku aukenee niin vivusto painaa rajakytkintä ja sytyttää lampun.
Tai asenna weber niin tunnet kyllä koska kakkoskurkku aukeaa.. :)

Yläasennossa on lasinpyyhkijöiden nopea tahti tms.
21013 1500 16v Turbo rojekti
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"

Viesti Kirjoittaja AI »

Zapsky kirjoitti:Olen hieman silmäillyt kyseistä tapahtumaa, mutta tähän mennessä olen kokenut sen liian kaukaiseksi paikaksi lähteä autovanhuksella
Itse tulen vähän kauempaa 16 vuotta vanhemmalla vanhuksella.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1978
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

AI kirjoitti:
Zapsky kirjoitti:Olen hieman silmäillyt kyseistä tapahtumaa, mutta tähän mennessä olen kokenut sen liian kaukaiseksi paikaksi lähteä autovanhuksella
Itse tulen vähän kauempaa 16 vuotta vanhemmalla vanhuksella.
Näin on, Ladat on tehty ajettaviksi, onhan tuo AI käynyt Jäämerellä asti tuolla vanhuksellaan. Ittekin oon reissannu Ladalla Helsinki-Oulu väliä.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Enhän minä suinkaan auton puolesta pelkää :lol:
Kukkaro ja matkaseura tässä on tarkkailun alla...
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Hyvää iltaa lukijoille.

Uutisia maailmalta. Minun ja Ladani maailmasta.
Kaksi viimeistä päivää on kulunut lähes kokonaan auton rakenteluun. Tästä päivästä voi sanoa, että puhtaasti tekemisen puutteesta! Olen touhunnut lähinnä auton sisustan kanssa. Maalasin keskikonsolin ja sovittelin sen paikoilleen, asensin radiot, kellot ja muut härpäkkeet. Sanokaa mitä sanotte, mutta olen todella tyytyväinen pelkkien käsityökalujen avulla saatuun lopputulokseen! Mutta esittäkää toki mielipiteenne (:

Kuva


Kuten tarkkaavaiset huomasivat, jouduin suurentamaan vaihdekepin reikää, ja vieläpä kahteen otteeseen! Vasta jälkeenpäin tuli ajatus tehdä H-vaihteiston ristikko, mutta tajuan nyt että se olisi aika absurdi kestävyytensä ja toimivuutensa kannalta (keppi kun ei kulje aivan jämptisti, kuten tiedämme). Radio pelaa ja kello näyttää aikaa, voiko asiat enää paremmin sujua. Mutta entäs te tarkkaavaisimmat? Hehheh, aivan oikein. Se on kuulutusjärjestelmä. 30 wattinen kaijutin mikrofonilla ja kuudella eri hälytysäänellä höystettynä. Lapsellista? Ehkä. Just for the fun.

Näiden lisäksi olen korjaillut yhtä sun toista pientä, kuten liimannut reprottavan listan kiinni, vaihtanut ikkunaveivien paikkoja (kuskin ovesta puuttui nuppi, joka teki veiwaamisesta tuskaa), tampannut penkkejä ja siivonnut sisustaa muutenkin. Mansokampin väliinjääminen ei enää edes harmita, kun jäi aikaa auton laittoon.

Kurkkasin taas samalla mattojen alle. Karmaisevaa, eristelevyt olivat kauttaaltaan märkiä. Tiedän, että nämä autot hikoilevat, mutta pitäisikö vettä olla lammikkokaupalla jopa kumimattojen päällä? Asialle pitää tehdä jotain, mutta mitä?

Ahkerimmille pari palkintokuvaa.
Viimeksi muokannut Zapsky, 17.6.2012 19:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Tuohon kuulutusjärjestelmään vielä kaiutin konepellin alle, jotta voi hätisetllä pyöräilijöitä ja jalankulkijoita varovaisempaan liikennöintiin.
Onko tuo yksi juttu ikoni? Meilläkin oli sellainen Samarassa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Tomtom

Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"

Viesti Kirjoittaja Tomtom »

Pavlovits kirjoitti:Tuohon kuulutusjärjestelmään vielä kaiutin konepellin alle, jotta voi hätisetllä pyöräilijöitä ja jalankulkijoita varovaisempaan liikennöintiin.
Onko tuo yksi juttu ikoni? Meilläkin oli sellainen Samarassa.
+ Tietenkin huudella tytöille/tyttöjä kyytiin, mutta ei hävyttömyyksiä tietenkään ;)
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

No siis onhan mulla siellä kajari. 30 wattinen megafoni vasemmassa reunassa äänitorvien alapuolella, osoittaa säleikköä päin. Sillä on pidetty jo hauskaa, vaikka en minä nyt ilkeäksi aio. No, tytöille nyt ei tarvitse huudella, paitsi omalleni tietenkin ;) Ja Pavlovits kyllä, se on ikoni.

Olen kovasti pohtinut tuota minun autoradiota. Malli on Blaupunkt Amsterdam 18, eli siinä on vain ja ainoastaan radiotoiminto. Tähän asti olen kuunnellut häiriöntäyteisiä (kierrokset voi kuulla kajareista :lol: ) radiokanavia sekä omaa musiikkia surkealaatuisesta FM lähettimestä. Saisikohan tuohon juotettua sisääntulon normi 3,5mm plugille? Onko joku joka tietää/tietää jonkun joka tietää?
Незнакомка

Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"

Viesti Kirjoittaja Незнакомка »

Tosta tulee väkisin mieleen leffa konna ja koukku :D
Pikkujehu

Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"

Viesti Kirjoittaja Pikkujehu »

Mazak- kirjoitti:
Zapsky kirjoitti:Semmonen kysymys vielä loppuun, että mitäköhän pyyhkijänviiksen kuuluisi tehdä kun se on yläasennossa? Minulla kun se ei tee mitään :S
Yläasennossa on lasinpyyhkijöiden nopea tahti tms.
Noissa omissa 1200L:ssä ja 2105:ssä on seur. toiminnot: Yläasento: pyyhkijät eivät toimi, 2. asento: tihkutoiminto ja 3. tauoton toiminta. Veden määrästä lasissa riippuu se, kuinka nopeasti pyyhkijät toimivat; kuivempi tuulilasi - pyyhkii hitaammin, märkä tuulilasi - on hieman rivakampi (pyyhkijöiden moottori ei näissä ole se kaikista tehokkain).

Sama järjestys ja samat vinkeet oli myös isän vm. -76 Lada 1300:ssa.
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Iltaa.

Ohhoh, noinko niiden pitäisi muka toimia! Itselläni yläasennossa ei tee mitään, keskiasennossa ei myöskään mitään ja ala-asennossa pyyhkii suht reipasta tahtia :D

Lada (ja minä) koki tänään varsinaisen omantunnonkohotuksen, kun sain viimeinkin laitettua orkkisvanteet alle ja pölkkärit paikoilleen! Asia oli niin, että talvirenkaissa oli Ladan vanteet ja kesärenkaissa mitkä lie mysteerit. Jos joku osaa kertoa mitkä niin on hyvä vain (: Turhaan ne kapselipaikat talvirenkaissa oli, joten kävin romuttamolla vaihtamassa vanteet keskenään. Jätin mysteerivanteet irralleen kumeista, kun ajattelin että jos vastaan tulisi toiset orkkisvanteet niin voisin ostaa pois ja laittaa talvikumeihin...

Nyt kelpaa ajella, kun on kromia :)
Seuraavaksi pitäisi löytää alkuperäistä helmalistaa kiinnikkeineen, sekä hioa viimeisetkin suruhunnun pätkät pois. Sit kehtaa tapaamisiinkin ilmaantua! Mistäköhän löytäisi tarkkoja kuvia omasta mallistani alkuperäisenä? On yksi sun toinen kysymyksiä herättävä osa autossa kiinni, joista haluan selvyyden että ovatko orkkiksia/orkkiksen kaltaisia vai ei. Esimerkiksi nuo muovipeilit ovat kovin arveluttavia...

Tänään töistä lähdettyäni paikalta lähti kaksi virolaista tavarantoimittaja -pakettiautokuljettajaa samoista valoista. Poikia nauratti kovasti minä Ladassani ja koppalakissani, että päättivät oikein ottaa videokuvaa. Saa nähä mihin juutuuppiin sitä oikein päätyi :lol:
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Tervehdys.

Huomenna torstaina olisi tarkotus lähteä juhannusta viettämään Etelä-Suomea kiertäen! Saa nähdä mitä auto tykkää :)
Yöpymispaikkoina toimivat Somero, Kouvola ja Jämsä. Pysäyttäkää jos bongaatte!

Ei muuta kuin hyvää juhannusta kaikille 8)
Avatar
jta
Viestit: 4363
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"

Viesti Kirjoittaja jta »

Zapsky kirjoitti:Iltaa.
Ohhoh, noinko niiden pitäisi muka toimia! Itselläni yläasennossa ei tee mitään, keskiasennossa ei myöskään mitään ja ala-asennossa pyyhkii suht reipasta tahtia :D
Tuo tihkurele on yleensä korjattavissa sillä että taivuttaa kärjistä sitä bi-metalli jousta niin paljon että kärjet ottaa taas kiinni toisiinsa. Tihkurele on siellä konepellin kahvan yläpuolella..
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Kiitos vinkistä jta!
Pitääpä kokeilla tuota kun kerkeää...
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Kas niin, reissusta selvitty. Auto kesti moitteetta, niinkuin kuuluukin. Alkuperäisen suunnitelman pienestä muutoksesta huolimatta kilometrejä kertyi peräti 717 km alusta loppuun.
Auton kulutuskin selvisi maantiellä: 7,08 l

Kohta menee muuten mittari ekan kerran ympäri ;)
Vastaa Viestiin