Hyvä pointti! Täytyykin pistää korvan taakse. Missähän hinnoissa nuo mahtaa kulkea? Ei nimittäin ihan koko tiliä kannata laittaa kerralla sileäksimikko853 kirjoitti:Kuulalaakeroitu apusimpukka, keventää ohjausta mukavasti?
VAZ-21013 - 1986 - "Tshernobiili" - Kesäauto
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Jotain parin-kolmen kympin paikkeilla nuo on ollut hinnoiltaan. Suosittelen kyllä lämpimästi tuon hommaamista. Ei tarvii niin paljoa kaurapuuroa syödä aamulla ennen rattiin tarttumista. Keventää ohjausta todella paljon.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88
Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Ohhoh, nyt meni sormi suuhun molemmilta ladamekaanikoilta.
Auto ei enää starttaa starttimoottorin avulla. Konepellin alta kuuluu se kuuluisa naks, mutta starttimoottori ei pyöri. Oireet alkoivat noin 5 päivää sitten, kun auto teki saman tempun. Sysäsin itseäni autossa hieman edes-takaisin ja johan lähti. Sitten taas seuraavana päivänä ongelma jatkui pahempana. Aina olen saanut jotenkin renklaamalla käyntiin, mutta tänään hävisi viimeinenkin toivo. Ongelma on siis ikäänkuin pahentunut koko ajan. Mikä mahtaa olla? Solenoidi? Startin hiilet?
Huomasimme konehuoneen puolella jotain outoa, joka pisti heti jopa paikalla piipahtaneen ammattimiehen silmään:
Mikä hiivatin rele tämä oikein on? Sijaitsi konehuoneessa, oikean puolimmaisessa lokarissa. Sähkökaaviossa ei tästä ole mitään mainintaa. Täälläkin joku puhuu, ettei koko relettä ole edes olemassa. Tuntuu ihan humpuukiasennukselta muutenkin, kun johdot tulevat ja menevät miten tahtoo. Kuvassa vasemmanpuolimmaisin, paksu punainen johto menee virtalukolle. Etummainen keltainen meni joko startille, tai sitten roikkui vapaana, kun emme millään helkutilla löytääneet sille enää paikkaa takaisin. Emme siis _millään_. Takimmainen keltainen meni akulle. Musta oikeassa reunassa oli ruuvattu runkoon.
Auto ei enää starttaa starttimoottorin avulla. Konepellin alta kuuluu se kuuluisa naks, mutta starttimoottori ei pyöri. Oireet alkoivat noin 5 päivää sitten, kun auto teki saman tempun. Sysäsin itseäni autossa hieman edes-takaisin ja johan lähti. Sitten taas seuraavana päivänä ongelma jatkui pahempana. Aina olen saanut jotenkin renklaamalla käyntiin, mutta tänään hävisi viimeinenkin toivo. Ongelma on siis ikäänkuin pahentunut koko ajan. Mikä mahtaa olla? Solenoidi? Startin hiilet?
Huomasimme konehuoneen puolella jotain outoa, joka pisti heti jopa paikalla piipahtaneen ammattimiehen silmään:
Mikä hiivatin rele tämä oikein on? Sijaitsi konehuoneessa, oikean puolimmaisessa lokarissa. Sähkökaaviossa ei tästä ole mitään mainintaa. Täälläkin joku puhuu, ettei koko relettä ole edes olemassa. Tuntuu ihan humpuukiasennukselta muutenkin, kun johdot tulevat ja menevät miten tahtoo. Kuvassa vasemmanpuolimmaisin, paksu punainen johto menee virtalukolle. Etummainen keltainen meni joko startille, tai sitten roikkui vapaana, kun emme millään helkutilla löytääneet sille enää paikkaa takaisin. Emme siis _millään_. Takimmainen keltainen meni akulle. Musta oikeassa reunassa oli ruuvattu runkoon.
Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Minullakin on kanttis peltoautossa rele startilla, nappiksista en oo varma. Ei lähde stattaamaan jos yksikin johto on irti (ihan oletettavaa).
Ota startin herätejohto startin päästä ja laita suoraan akun + napaan, jos ei startti pyöritä niin sitten se on särki joltakin suuntaa.
Ota startin herätejohto startin päästä ja laita suoraan akun + napaan, jos ei startti pyöritä niin sitten se on särki joltakin suuntaa.
21013 1500 16v Turbo rojekti
Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Pohdittiin tallitoverin kanssa, että oiskohan autossa joskus ollut kanttiladan startti, ja kun ollaan huomattu ettei relettä sille ole, niin on päätetty tehdä sellainen!?
Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Startti on sama kaikissa takavetoisissa ja Nivoissa, tuolla releellä säästetään virtalukonpohjaa ettei sen kautta kulje startin vaatima virta. Konela tehnyt tuon muutoksen startin sähköihin jo lähes maahantuonnin alusta alkaen ja siksi sitä ei näy tehtaan virallisissa sähkökaavioissa!
Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Mutta jos kerran startissa ei ole paikkaa tuolle ylimääräiselle kaapelille, niin mihin se sitten kuuluu kytkeä? Vai onko siellä kuitenkin paikka sille? Entä näyttääkö kuvan rele Konelan asentamalta?
Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
öhöm, ylimääräiselle? kyllähän herätevirta ei ole mikään ylimääräinen vaan startin toiminnan kannalta hyvinkin oleellinen kaapeli...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Iltaa taas itse kullekkin.
Eipä ole vähään aikaan ehtinyt kirjoitella rakenteluista, kun on ollut niin kiire niiden kanssa! Tässä kuitenkin tapahtunutta:
Maanantaina pantiin hihat heilumaan. Tallitoveri ryhtyi taitavana hitsaamaan helman reikiä umpeen, ja minä purin auton kojelaudan korjatakseni lämmönsäätimen vaijerin. Vaijeri oli hypännyt pois kiristyspisteistään, eikä sitä saanut paikalleen ilman perusteellista kojelaudan purkua. Helmoissa taas ei ollut kummoisia reikiä, muutama vain. Tässä pahin niistä:
Peltiä ja pakkelia vaan päälle. Lopuksi vedin punertavaa ruosteenestopohjamaalia ja päälle helkkarin tarkkaan osunutta kilikolimaalia. Maali oli Motip 41700. Ja kun kerran helmoja hiottiin, niin päätettiin hioa koko suruhuntu veks, ja panna samat maalit päälle! Omasta mielestäni niistä tuli pirun hyvät, vielä kun saisi kromilistat niin aijai! Tässä vaiheessa alkoivat auton käynnistysongelmat. Päivä alkoi loppumaan, joten auto tulille työntämällä ja seuraavana päivänä uusin voimin töihin!
Tiistaina me ajoimme toiselle tallille ja ryhdyimme selvittämään käynnistysongelmia. Ensin startti ja solenoidi irti ja läpikäynti. Hiilet kunnossa ja sille eksyneelle, haloon nostaneelle kaapelillekkin löytyi paikka. Anteeksi häslinki! Startti takaisin ja...ei, ei edes lupaa. Seuraavaksi mielessä kävi laturi, kun olimme jo päiviä ihmetelleet akun outoa käyttäytymistä. Laturi irti ja ohhoh, mitäs se siellä. Niin pahaa hapettumaa, että taas paikalla ollut ammattimies kertoi ettei muista koska olisi nähnyt noin happamia liittimiä! Akun latautuessa laturi putsattiin ja laitettiin paikalleen. Avaimesta vääntäen ja kappas, hörähti heti käyntiin. Hip-hurraa!
Samalla minä rakentelin sivussa jotain ladalle elintärkeää...
Varastosta löytyneestä raudoitusteräksestä sai sahaamalla, hitsaamalla ja hiomalla upean veivin! Veivi on kyllä vielä kesken, kuten näkyy, mutta on siitä ollut jo apua mm. seuraavassa operaatiossa:
Tuossa taannoin kyselin kärjetöntä sytytystä. No, tänään sellainen saapui postiin. Sama juttu uudella kiihdytyspumpun kalvolla. Kävin heti hakemassa sen ja ajoin tallille asennusta varten. Ensin uusi kalvo, sitten vanhat sytytysromppeet pois ja uusi tilalle. Koneen pyörityksessä veivi avusti kummasti! Tuokion asentelun jälkeen kokeilimme käynnistää. Laakista päälle, voitteko uskoa! Edes puolan johdot eivät menneet väärin päin, eikä ajoituskaan ollut niin pielessä etteikö olisi käynnistynyt. Pienen testiajon jälkeen piti vain kerran säätää jotta sai optimaaliseksi. Ei me sentään ihan kädettömiä olla! Sijoitin boksin pissapojan taakse:
Näihin kuviin, näihin tunnelmiin. Nyt uskaltaudun viikonloppuna edessä olevalle pitkän matkan reissulle.
Eipä ole vähään aikaan ehtinyt kirjoitella rakenteluista, kun on ollut niin kiire niiden kanssa! Tässä kuitenkin tapahtunutta:
Maanantaina pantiin hihat heilumaan. Tallitoveri ryhtyi taitavana hitsaamaan helman reikiä umpeen, ja minä purin auton kojelaudan korjatakseni lämmönsäätimen vaijerin. Vaijeri oli hypännyt pois kiristyspisteistään, eikä sitä saanut paikalleen ilman perusteellista kojelaudan purkua. Helmoissa taas ei ollut kummoisia reikiä, muutama vain. Tässä pahin niistä:
Peltiä ja pakkelia vaan päälle. Lopuksi vedin punertavaa ruosteenestopohjamaalia ja päälle helkkarin tarkkaan osunutta kilikolimaalia. Maali oli Motip 41700. Ja kun kerran helmoja hiottiin, niin päätettiin hioa koko suruhuntu veks, ja panna samat maalit päälle! Omasta mielestäni niistä tuli pirun hyvät, vielä kun saisi kromilistat niin aijai! Tässä vaiheessa alkoivat auton käynnistysongelmat. Päivä alkoi loppumaan, joten auto tulille työntämällä ja seuraavana päivänä uusin voimin töihin!
Tiistaina me ajoimme toiselle tallille ja ryhdyimme selvittämään käynnistysongelmia. Ensin startti ja solenoidi irti ja läpikäynti. Hiilet kunnossa ja sille eksyneelle, haloon nostaneelle kaapelillekkin löytyi paikka. Anteeksi häslinki! Startti takaisin ja...ei, ei edes lupaa. Seuraavaksi mielessä kävi laturi, kun olimme jo päiviä ihmetelleet akun outoa käyttäytymistä. Laturi irti ja ohhoh, mitäs se siellä. Niin pahaa hapettumaa, että taas paikalla ollut ammattimies kertoi ettei muista koska olisi nähnyt noin happamia liittimiä! Akun latautuessa laturi putsattiin ja laitettiin paikalleen. Avaimesta vääntäen ja kappas, hörähti heti käyntiin. Hip-hurraa!
Samalla minä rakentelin sivussa jotain ladalle elintärkeää...
Varastosta löytyneestä raudoitusteräksestä sai sahaamalla, hitsaamalla ja hiomalla upean veivin! Veivi on kyllä vielä kesken, kuten näkyy, mutta on siitä ollut jo apua mm. seuraavassa operaatiossa:
Tuossa taannoin kyselin kärjetöntä sytytystä. No, tänään sellainen saapui postiin. Sama juttu uudella kiihdytyspumpun kalvolla. Kävin heti hakemassa sen ja ajoin tallille asennusta varten. Ensin uusi kalvo, sitten vanhat sytytysromppeet pois ja uusi tilalle. Koneen pyörityksessä veivi avusti kummasti! Tuokion asentelun jälkeen kokeilimme käynnistää. Laakista päälle, voitteko uskoa! Edes puolan johdot eivät menneet väärin päin, eikä ajoituskaan ollut niin pielessä etteikö olisi käynnistynyt. Pienen testiajon jälkeen piti vain kerran säätää jotta sai optimaaliseksi. Ei me sentään ihan kädettömiä olla! Sijoitin boksin pissapojan taakse:
Näihin kuviin, näihin tunnelmiin. Nyt uskaltaudun viikonloppuna edessä olevalle pitkän matkan reissulle.
Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Iltaa.
Reissu tuli tehtyä ja hyvin se kesti. 130 km suuntaansa, 2h ajoa. Plus kaikki siellä kruisailu. Kolme Ladaa tuli matkalla vastaan joista jotkut morjestivat, toiset eivät, sekä liuta muita klassikkoautoja. Edes kulutus ei päätä huimannut, mennessä viisari palasi paksuutensa verran taaksepäin, ja palatessa sama juttu.
Reissu tuli tehtyä ja hyvin se kesti. 130 km suuntaansa, 2h ajoa. Plus kaikki siellä kruisailu. Kolme Ladaa tuli matkalla vastaan joista jotkut morjestivat, toiset eivät, sekä liuta muita klassikkoautoja. Edes kulutus ei päätä huimannut, mennessä viisari palasi paksuutensa verran taaksepäin, ja palatessa sama juttu.
Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Lada on nyt vietellyt hiljaiseloa lähinnä käyttöautona palvellen. Mutta ainahan on pientä kerrottavaa:
Liityin tuossa jokin aika sitten Ladakerhoon. Nyt minullakin siis "viiraa" virallisesti päässä (:
Tämän lisäksi olen mallaillut ja sovitellut ajatustani keskikonsolista. Iltapuhdetöiden tulos tähänmennessä:
Kuvassa ylimpänä näkyy jostain 80-luvun autosta irroitettu tikitaalikello. Kiitokset Незнакомка:lle Alemmalle hyllylle tulee jo auton mukana tullut vanha Blaupunkt Amsterdam 18, ja siitä alaspäin on vielä mietinnän alla. Pakkelia ja hiekkapaperia ja hyvää tulloo. Konsolin suunnittelussa otin inspiraatiota Ladan korimuotoilusta. Liika pyöreys ei nimittäin olisi ollut auton imagolle sopivaa
Jatkoa ajatellen auto kaipaisi vielä kromilistat helmoihin, samoin kiinnitystulpat niille. Yhdet kapseleiden kanssa samaa kieltä puhuvat vanteet minulla onkin jo, mutta ne ovat talvirenkaissa. Täytyy keksiä keino niiden päittäin vaihtamiseen. Itse kromikapselit ostin jo ennen kuin omistin autoakaan...
Kovasti olen tapaamisiin jo haikaillut. Surku vain, ettei Turun seudulla riitä harrastajakunta. No, ehkä kevät herättää...
Liityin tuossa jokin aika sitten Ladakerhoon. Nyt minullakin siis "viiraa" virallisesti päässä (:
Tämän lisäksi olen mallaillut ja sovitellut ajatustani keskikonsolista. Iltapuhdetöiden tulos tähänmennessä:
Kuvassa ylimpänä näkyy jostain 80-luvun autosta irroitettu tikitaalikello. Kiitokset Незнакомка:lle Alemmalle hyllylle tulee jo auton mukana tullut vanha Blaupunkt Amsterdam 18, ja siitä alaspäin on vielä mietinnän alla. Pakkelia ja hiekkapaperia ja hyvää tulloo. Konsolin suunnittelussa otin inspiraatiota Ladan korimuotoilusta. Liika pyöreys ei nimittäin olisi ollut auton imagolle sopivaa
Jatkoa ajatellen auto kaipaisi vielä kromilistat helmoihin, samoin kiinnitystulpat niille. Yhdet kapseleiden kanssa samaa kieltä puhuvat vanteet minulla onkin jo, mutta ne ovat talvirenkaissa. Täytyy keksiä keino niiden päittäin vaihtamiseen. Itse kromikapselit ostin jo ennen kuin omistin autoakaan...
Kovasti olen tapaamisiin jo haikaillut. Surku vain, ettei Turun seudulla riitä harrastajakunta. No, ehkä kevät herättää...
Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Mites meinasit saada tuon mahtumaan, kun omaan silmään näyttää vähän turhan isolle?
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3582
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Viikon päästä Mansoon?Zapsky kirjoitti:Kovasti olen tapaamisiin jo haikaillut. Surku vain, ettei Turun seudulla riitä harrastajakunta. No, ehkä kevät herättää...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Käytän vain kaiken annetun tilan huolellaTomtom kirjoitti:Mites meinasit saada tuon mahtumaan, kun omaan silmään näyttää vähän turhan isolle?
Olen hieman silmäillyt kyseistä tapahtumaa, mutta tähän mennessä olen kokenut sen liian kaukaiseksi paikaksi lähteä autovanhuksella. Toisaalta, nyt kun yllytät...AI kirjoitti:Viikon päästä Mansoon?
Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Iltoja kaikille.
Tänään sain aikaiseksi maalata keskikonsolin Bauhausista haetulla mustalla maalilla. Aikaisemmin olin jo kitannut ja hionut konsolin, sekä ruuvannut yhden hyllyn lisää pientä kirpputorilöydöstä varten. Laite on Blaupunkt BEB 40 taajuuskorjain. Aika hauska pari radion kanssa! Rumia koloja peittämään olen suunnitellut jotain levyä...
Muuten päivät ovat kuluneet lähinnä ajellen. (Käytetty) Lada on kyllä siitä ihmeellinen, että se jaksaa yllättää aina uudelleen. Silmäilin hieman pelkääjänpaikan lukkoa, ja totesin että sinne on joskus katkennut avain. Pitääpä tonkia se sieltä joskus pois... Vinkkejä?
Haluaisin heittää ilmaan ajatuksen seuraavasta: Jos kerran autossani on kaksikurkkuinen kaasutin, niin olisiko mahdollista rakentaa ilmaisin jälkimmäisen kurkun aukeamiselle? Kenties joku pieni lamppu? Ymmärtääkseni kulutus pomppaa taivaisiin juuri tämän nimenomaisen kurkun auettua. Vai onko se aina edes vähän auki, jolloin ilmaisinvalo palaisi koko ajan..?
Semmonen kysymys vielä loppuun, että mitäköhän pyyhkijänviiksen kuuluisi tehdä kun se on yläasennossa? Minulla kun se ei tee mitään :S
Tänään sain aikaiseksi maalata keskikonsolin Bauhausista haetulla mustalla maalilla. Aikaisemmin olin jo kitannut ja hionut konsolin, sekä ruuvannut yhden hyllyn lisää pientä kirpputorilöydöstä varten. Laite on Blaupunkt BEB 40 taajuuskorjain. Aika hauska pari radion kanssa! Rumia koloja peittämään olen suunnitellut jotain levyä...
Muuten päivät ovat kuluneet lähinnä ajellen. (Käytetty) Lada on kyllä siitä ihmeellinen, että se jaksaa yllättää aina uudelleen. Silmäilin hieman pelkääjänpaikan lukkoa, ja totesin että sinne on joskus katkennut avain. Pitääpä tonkia se sieltä joskus pois... Vinkkejä?
Haluaisin heittää ilmaan ajatuksen seuraavasta: Jos kerran autossani on kaksikurkkuinen kaasutin, niin olisiko mahdollista rakentaa ilmaisin jälkimmäisen kurkun aukeamiselle? Kenties joku pieni lamppu? Ymmärtääkseni kulutus pomppaa taivaisiin juuri tämän nimenomaisen kurkun auettua. Vai onko se aina edes vähän auki, jolloin ilmaisinvalo palaisi koko ajan..?
Semmonen kysymys vielä loppuun, että mitäköhän pyyhkijänviiksen kuuluisi tehdä kun se on yläasennossa? Minulla kun se ei tee mitään :S