VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
VAZ-21013 - 1988 - 1700 Turboprojekti(leimattu).
No kai sitä vois jo alottaa oman projekti kertomuksen alottaa, kun ollaan jo lähellä aloitus pistettä. Tekstiä ja kuvia luettu jo vuodenpäivät foorumilta, sekä kyselty muutamia kysymyksiä aiheesta. Joten pohjatieto on jo aika vankka. Turboprojekti kuvia löytyy koneelta aika paljon, eli oma suunnitelma on helppo tehdä niiden perusteella. Ja setuppeja kateltu myös.
Autona toimii vuoden -88 oleva nappis, jolla ajettu 138tkm. Ulkonäölle en tee mitään, mikä viittaisi mitenkään konepellin alla olevaan tekniikkaan. Eli pakoputkikin tehdään näyttämään alkuperäiseltä. Tietenkään auto ei ole orkkiskuntoinen, kun sitä on madallettu jo 90/110mm. Sisusta on orkkiskuntoinen, joten sellaiseksi se jää. Lukuunottamatta muutamaa tarpeellista lisämittaria, mutta ne yritän sovittaa sisustaan hienovaraisesti.
Eli suunnitelmissa on tehdä 1200 kaasariturbo helposti. Helposta en tiedä, mutta rahan käyttömäärä on pieni. Eli kaikki osat yritän saada mahdollisimman halvalla, mutta kuitenkin hyvää/sopivaa tavaraa. Osien haaliminen aloitettu jo vuosi sitten ja lisää tulee aina silloin tällöin kun "ylimääräistä" pätäkkää on.
Setuppi on yksinkertainen, mutta luultavasti toimiva.
1200 vakio lohko
1700i vakio kansi, ventiilit muokattu ja kanavat tasoitettu
21213 niva nokka-akseli(jossain vaiheessa hiotuttaa parempi)
Puristussuhde noin 9,2:1
Garret GT17 ahdin bleedvalvella varustettuna
kaasarina DGV, ja muutamat osat siihen että kestää painetta
pakosarja vakio, mutta jatke siihen tehtynä.
Downpipe 2,5" Loppuputkisto samaa kokoa
Cooleriksi 550x140x65mm kiinacooleri
Ahtoputket mustasta pakoputki materiaalista
dumppi
vakio syyläri vakio flektillä(jos ei toimi vaihdetaan flekti sähköiseen)
Sytkä jakajalla pienin muutoksin(jossain vaiheessa ohjaus megalla)
1700i:n bensatankki omalla pumpulla
Bensapaineensäätimeksi malpassin säädin
bensalinjana vakio ja uusi linja 8mm kupariputkea.
kannentiivisteeksi tulee 1700:n pahvi kupariliimaa käyttäen. ja pultit 130nm momenttiin. Tai suoraan metallinen pahvi.
Kytkin jää vakioksi, kunnes se antaa periksi. Hommaan kuitenkin jäykemmän asetelman ja uuden levyn siihen jo valmiiksi
Seossuhteita mittaamaan ihan oikea laajakaista lambda, PLX DM-6
No tuossa nyt tärkeimmät komponentit lueteltuna. Puristukset haluan 9 tienoille, hyvän väännön aikaan saamiseksi. Ahtopaineita maltillisesti 0,5-0,6bar.
Auto on tällä hetkellä ajossa, joten ensin pitää leimata tuo toinen auto ajoon että saa aloittaa tämän projektin. Toivottavasti kestää loppuun asti tämä homma.
EDIT: 1200 turbo kone toimi oikeen mallikkaasti 1bar paineillakin. Nyt tulossa 1700 kone turbon kera...
Setup
1700 lohko, 1200 kannella
1700 kansipahvi
Kärjetön sytkä, kiinteä ennakko
Nivan Nokka, säädettävä nokkapyörä
Moposportin 4-lapanen sintteri jäykällä asetelmalla.
Alustassa toimii edessä vakio jouset kierroksen lyhennettyinä ja saabin kaasuiskarit. Takana vakio jouset kierros lyhennettynä volvon iskareilla. Taakse tulee vielä jämäkämmät jouset saabista
Autona toimii vuoden -88 oleva nappis, jolla ajettu 138tkm. Ulkonäölle en tee mitään, mikä viittaisi mitenkään konepellin alla olevaan tekniikkaan. Eli pakoputkikin tehdään näyttämään alkuperäiseltä. Tietenkään auto ei ole orkkiskuntoinen, kun sitä on madallettu jo 90/110mm. Sisusta on orkkiskuntoinen, joten sellaiseksi se jää. Lukuunottamatta muutamaa tarpeellista lisämittaria, mutta ne yritän sovittaa sisustaan hienovaraisesti.
Eli suunnitelmissa on tehdä 1200 kaasariturbo helposti. Helposta en tiedä, mutta rahan käyttömäärä on pieni. Eli kaikki osat yritän saada mahdollisimman halvalla, mutta kuitenkin hyvää/sopivaa tavaraa. Osien haaliminen aloitettu jo vuosi sitten ja lisää tulee aina silloin tällöin kun "ylimääräistä" pätäkkää on.
Setuppi on yksinkertainen, mutta luultavasti toimiva.
1200 vakio lohko
1700i vakio kansi, ventiilit muokattu ja kanavat tasoitettu
21213 niva nokka-akseli(jossain vaiheessa hiotuttaa parempi)
Puristussuhde noin 9,2:1
Garret GT17 ahdin bleedvalvella varustettuna
kaasarina DGV, ja muutamat osat siihen että kestää painetta
pakosarja vakio, mutta jatke siihen tehtynä.
Downpipe 2,5" Loppuputkisto samaa kokoa
Cooleriksi 550x140x65mm kiinacooleri
Ahtoputket mustasta pakoputki materiaalista
dumppi
vakio syyläri vakio flektillä(jos ei toimi vaihdetaan flekti sähköiseen)
Sytkä jakajalla pienin muutoksin(jossain vaiheessa ohjaus megalla)
1700i:n bensatankki omalla pumpulla
Bensapaineensäätimeksi malpassin säädin
bensalinjana vakio ja uusi linja 8mm kupariputkea.
kannentiivisteeksi tulee 1700:n pahvi kupariliimaa käyttäen. ja pultit 130nm momenttiin. Tai suoraan metallinen pahvi.
Kytkin jää vakioksi, kunnes se antaa periksi. Hommaan kuitenkin jäykemmän asetelman ja uuden levyn siihen jo valmiiksi
Seossuhteita mittaamaan ihan oikea laajakaista lambda, PLX DM-6
No tuossa nyt tärkeimmät komponentit lueteltuna. Puristukset haluan 9 tienoille, hyvän väännön aikaan saamiseksi. Ahtopaineita maltillisesti 0,5-0,6bar.
Auto on tällä hetkellä ajossa, joten ensin pitää leimata tuo toinen auto ajoon että saa aloittaa tämän projektin. Toivottavasti kestää loppuun asti tämä homma.
EDIT: 1200 turbo kone toimi oikeen mallikkaasti 1bar paineillakin. Nyt tulossa 1700 kone turbon kera...
Setup
1700 lohko, 1200 kannella
1700 kansipahvi
Kärjetön sytkä, kiinteä ennakko
Nivan Nokka, säädettävä nokkapyörä
Moposportin 4-lapanen sintteri jäykällä asetelmalla.
Alustassa toimii edessä vakio jouset kierroksen lyhennettyinä ja saabin kaasuiskarit. Takana vakio jouset kierros lyhennettynä volvon iskareilla. Taakse tulee vielä jämäkämmät jouset saabista
Viimeksi muokannut veli samara, 7.7.2015 12:25. Yhteensä muokattu 11 kertaa.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: 1200L Turbo.
Kohta pääsee ladaa purkamaan, ja kaikki isot osat hommattu konehuoneeseen. Paitsi ahtoputket.... Sitä vaan mietin mistä ne väsäisin?
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
Re: 1200L Turbo.
Itse tein rosterista. Tigillä vaan hitsailee ni hyvä tulee. Toinen vaihtoehto ois alumiini.
Lada 1200L -89 -> Lada 1500 InterCoolerTurbo.. =D
Lada 2105 1500 TIC jäärata-auto..
Lada 2105 1500 TIC jäärata-auto..
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: 1200L Turbo.
Juu jos vaan oli tiggi, niin tekisin rosterista. Alumiiniakin osaan hitsata, mutta tiggi puuttuu edelleen. Valmiit aluputket on kalliita, ja mutkien sopivuus saattaa olla ongelma.
Illalla tuli ajatus että vääntäisin ahtoputket ensin mustasta perusputkesta, kun ne on hyvät vois käydä teetättämässä rosterista tai alumiinista samanlaiset. Putket teen 2" tavarasta, vaikka coolerin lähdöt ovatkin 2.25"...
EDIT: Rosteriahan voi hitsata migilläkin, kun on rosterilankaa ja argon kaasua. Eikö näin ole?. Kotonta löytyy voimavirta miggi, joten lankaa ja kaasua vaihtaa niin vois hitsata rosterista ahtoputket. Nyt vaan katselemaan rosteriputkia
Illalla tuli ajatus että vääntäisin ahtoputket ensin mustasta perusputkesta, kun ne on hyvät vois käydä teetättämässä rosterista tai alumiinista samanlaiset. Putket teen 2" tavarasta, vaikka coolerin lähdöt ovatkin 2.25"...
EDIT: Rosteriahan voi hitsata migilläkin, kun on rosterilankaa ja argon kaasua. Eikö näin ole?. Kotonta löytyy voimavirta miggi, joten lankaa ja kaasua vaihtaa niin vois hitsata rosterista ahtoputket. Nyt vaan katselemaan rosteriputkia
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: 1200L Turbo.
turhaa hifistelyä. kyllä pakoputken käyrät on pop, kun vaan maalaa siisteiksi
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: 1200L Turbo.
Mites ruostuminen sisältäpäin -> hilseily?. No eipä noi koneet taida olla moksiskaan pienistä ruostehipuista. Ahtoputkista teen kyllä mustat, oli ne mitä materiaalia tahansa.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: 1200L Turbo.
no kai ne ahtimet sen verran öljyä aina valskaa
sinkitty putki niin eihän siihen jää kun saumakohta ilman käsittelyä. aika pitkään ne pysyy hyvänä muutenkin
sinkitty putki niin eihän siihen jää kun saumakohta ilman käsittelyä. aika pitkään ne pysyy hyvänä muutenkin
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: 1200L Turbo.
Ok. laitetaan sitten sellasesta materiaalista.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: 1200L Turbo.
Nyt olis toinen auto leimattu, joten kohta alkaa rojekti.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
Re: 1200L Turbo.
Itsellä oli samanlainen viritys myös viimekesänä mutta kaasarina oli 32dat ja turbona garretin t3 jostain volvosta. Hauska peli oli kunnes meni kansipahvi ja pääsi vedet öljyn sekaan ja rikkoi turbon.
Mistä olet tuon saabin kellon muuten hommannut? Itselläkin oli tarkoitus omaani sellanen hommata muttei mistään saanu vaikka kuinka kyseli.
Onnea kuitenkin projektiin
Mistä olet tuon saabin kellon muuten hommannut? Itselläkin oli tarkoitus omaani sellanen hommata muttei mistään saanu vaikka kuinka kyseli.
Onnea kuitenkin projektiin
Re: 1200L Turbo.
Weberin datilla saa toimimaan hemmetin hyvi. Jakajana oli käretön rajatulla keskipako ennakolla.
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: 1200L Turbo.
saabclubia kannattaa katsella. vanhoissa 8tappi turboissa noita on, niitä on kyllä melkeen joka nurkalla joku raatoKypehne kirjoitti: Mistä olet tuon saabin kellon muuten hommannut? Itselläkin oli tarkoitus omaani sellanen hommata muttei mistään saanu vaikka kuinka kyseli.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: 1200L Turbo.
Datti olis hyvä, mutta tuli aikoinaan ostettua tuo DGV niin toimii se silläkin. Jakajankelloa saa motonetistäkin uutena, hintaa yli 100€. Minä hommasin saab foorumin kautta omani, maksoin jotain 30€ muistaakseni.
Osiin on nyt mennyt rahaa reilu 500€, eli tuttu touhutonni menee herkästi. Mutta mitäpä sitä liikoja säästämään, sopivasti säästää niin saattaa jopa kestää konekkin yli pyhättömän viikon.
Olis sitten kysymyskin. Nyt löytyy jo 3kpl eri turboja, mikähän olis paras vaihtoehto jos vääntöä mietitään.
Garrett TB02/TB22 (näitä löytyy 2,8D patroleista yms maastureista) Löyty tuo. http://www.ztechz.net/id1.html.
Ihi RHB5 VF6 (Löytyy ilmeisesti subarun 1,8 bensa koneista. Ja varmaan lähellä konelaturbon ahdinta)
Garrett GT1752 (saabin 2,0/2,3 matalapaine turbo koneissa) Varaosana löytyy tälläistä. kompura siipi 38,5/52mm tai 37,6/52mm turbiini siipi oli 37,3/44,2mm
Nämä kaikki on siipien koon kannalta suht samaa luokkaa, Mutta eroja luulis löytyvän. Tietoa tarkoista siipien koosta en ole löytänyt, mutta jos joku osaisi etsiä tai tietää.
Osiin on nyt mennyt rahaa reilu 500€, eli tuttu touhutonni menee herkästi. Mutta mitäpä sitä liikoja säästämään, sopivasti säästää niin saattaa jopa kestää konekkin yli pyhättömän viikon.
Olis sitten kysymyskin. Nyt löytyy jo 3kpl eri turboja, mikähän olis paras vaihtoehto jos vääntöä mietitään.
Garrett TB02/TB22 (näitä löytyy 2,8D patroleista yms maastureista) Löyty tuo. http://www.ztechz.net/id1.html.
Ihi RHB5 VF6 (Löytyy ilmeisesti subarun 1,8 bensa koneista. Ja varmaan lähellä konelaturbon ahdinta)
Garrett GT1752 (saabin 2,0/2,3 matalapaine turbo koneissa) Varaosana löytyy tälläistä. kompura siipi 38,5/52mm tai 37,6/52mm turbiini siipi oli 37,3/44,2mm
Nämä kaikki on siipien koon kannalta suht samaa luokkaa, Mutta eroja luulis löytyvän. Tietoa tarkoista siipien koosta en ole löytänyt, mutta jos joku osaisi etsiä tai tietää.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: 1200L Turbo.
toi saappilainen olis muuten hyvä mutta niissä on saapeissa ainakin ollut vikaa aika paljon
käytökseltään todennäkösesti nykyaikasin
käytökseltään todennäkösesti nykyaikasin
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: 1200L Turbo.
Niinhän se on. Mutta kaikki suht samassa kunnossa, ja toiseks turbo vaihtuu siinä vaiheessa kun on oikeasti rahaa ostaa uus turbo. Nyt mennään noilla vanhoilla... Pitää laittaa tuo gt17, jos ei toimi/savuttaa yms niin vaihtuu toiseen...
EDIT: Taitaa olla paskimmassa kunnossa juuri tuo GT17, kun öljyä on joka paikassa suht reilusti. Ja tuossa sekä garretin turbossa pakopesät väärässä asennossa. Mutta Ihin ahtimessa oikein päin, sekä kuntokin on hyvä kun otin kompurapesän irti ja käänsin. Pakopesiä en uskalla ruveta kääntelemään.
Tietoa tuosta Ihistä ei oikeen löydy, mutta Turbiinisiiven pitäisi olla 54/60mm ja pesän ar.52. Kompura siipi on jotain 39/52mm, Voiko olla.
Tuo varmaan sopivan kokoinen 1200 koneeseen...
EDIT: Taitaa olla paskimmassa kunnossa juuri tuo GT17, kun öljyä on joka paikassa suht reilusti. Ja tuossa sekä garretin turbossa pakopesät väärässä asennossa. Mutta Ihin ahtimessa oikein päin, sekä kuntokin on hyvä kun otin kompurapesän irti ja käänsin. Pakopesiä en uskalla ruveta kääntelemään.
Tietoa tuosta Ihistä ei oikeen löydy, mutta Turbiinisiiven pitäisi olla 54/60mm ja pesän ar.52. Kompura siipi on jotain 39/52mm, Voiko olla.
Tuo varmaan sopivan kokoinen 1200 koneeseen...
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98