VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
jta
Viestit: 4363
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja jta »

Nyt on kyllä ollu tuuria matkassa ettei mitään sattunu. :shock:

Suosittelen momenttiavaimen hommaamista niin ei tarvi pelätä pulttien löystymistä eikä sitä että korkkais kierteet. Aina tuolle sitten muutakin käyttöä löytyy.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Olen kyllä tosi kiitollinen että mitään pahempaa ei sattunut, ois voinu käydä ja vaikka kenelle pahasti mutta säikähdyksellä selvittiin, minä sekä ympärillä olijat. Kyllä minulta iso ja hyvä momenttiavain löytyy, eihän noita moottoreita muuten pystyisi remppaamaan, koska sehän ei ilman momenttiavainta onnistu 8) Mut empä ole koskaan vetänyt mistään autosta pyöränpultteja koskaan momenttiavaimella kiinni, aina perus ristikkoavaimella vaan sen verran et napakka on, peltivannetta kun ei ainakaan tarvitse ihan pää punaisena kääntää kiinni.

On käynyt joskus aikaisemminkin joistakin varaosa-autoista/muista romu peltoautoista yms kun lääni on täynnä vehkeitä ja pihassa siirrellyt että jostakin autosta joskus purkanut jotain ja renkaat on jääny vain sormimomenttiin (eli pultit pyöritelty vain sormin kiinni) ja sitten auto seissyt vaikka vuoden tai pari, kyllä sen on aina tuntenu et alkaa lonksahtelemaan ja et pyörä vipottaa ja meinaa irrota. Tämän mun virolaisen Ladani kohdalla olikin aika jännä juttu kun se ei paljoa varoitellut, johtuu ihan varmasti siitä kun takaa molemmat pyöränpultit ovat lyhyemmät kun viron poika on mennyt lyhentämään niitä aika reippaasti, liekö ottanut joskus jarruosiin kiinni niinkuin näissä takaveto Ladoissa tahtoo olla tapana...
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
jta
Viestit: 4363
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja jta »

Ja se jarruosiin kiinni ottaminen johtuu suurimmaksi osaksi että ylikiristetään pultit. Menee todella helposti ylikireyteen ristikkoavaimellakin.

Kokeilepa joskus että kun rengas on ilmassa ja pyöräytät kevyesti rengasta vastapäivään ja nykäiset avaimella pultin kiinni ja sen jälkiin kokeilet momenttiavaimella niin on jo ylikireällä. Itekkin aikoinani yllätyin kuinka pienellä voimalla pultit saa kiinni.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Tästä autosta otti ja halkesi virranjakajan kansi joku noin viikko sitten, yht äkkiä alkoi käymään tosi huonosti ja kun asiaa tutkailin niin jakajan kansi oli puolan johdon alta aivan murusina, puolan johto oli myös aivan kalkkeutunut ja valkoinen, pääsin kuitenkin kotiin ajamaan vaivoin ja otin yhdestä varaosa-autosta käytetyn kannen jonka laitoin virolaiseen Ladaani, puolan johto oli niin pahasti hapettunut että sekin katkesi kun ei sitä meinannut saada millään ihmeellä vanhasta virranjakajan kannesta irti. Löysin kuitenkin alkuperäisen punaisen puolanjohdon kätköistäni ja laitoin sen autooni paikoilleen, nyt se on toiminut hienosti :)

Vähän etupyöränlaakerit jollottaa ja takaa on kuulunut napsumista, myös jarrut ovat alkaneet puoltamaan. Eilen pidin huoltopäivää ja kiristin etupyöränlaakereita vähänsen, takaa kaikkia tukivarsia ja muutamasta olikin pultit löystyneet, apukuskin puoleista jarrusatulaakin ilmasin ja herkistelin, nyt tuntuu toimivan hyvin. Kilometrejä on jo 126 800km ja kohta tulee lisää kun kaverini saapuu tällä Idän Ihmeisiin :)
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Idän Ihmeet meni hyvin, Lada kesti koko matkan ja kilometrejä tuli koko reissusta yli 400, kaverini ajoi tällä autolla kotiinsa, kävin illalla hakemassa Ladan sieltä pois ja kun olin kotiin matkalla niin termostaatilta kanteen menevä letku, se joka menee ylävesiletkun kanssa samaan kappaleeseen, se letku otti ja repesi, siihen tuli sellainen nuppineulan pään kokoinen reikä josta alkoi lentämään vettä paineella joka suuntaan. Ihmettelin kun ajossa alkoi kierroslukumittari vähän heittelemään, sitten syttyi latauksen merkkivalo et mitähän nyt tapahtuu, mutta sitten kun tuli jo makea haju hyttiin niin päätin pysähtyä tutkimaan tilannetta. Onneksi oli ilmastointiteippirulla mukana, sitä kiedoin vesiletkun ympärille paljon ja sain ajettua Ladan kotiini, uutta letkua minulla ei ollut varastossa joten otin yhdestä varaosa-autosta käytetyn letkun hajonneen tilalle. Muistaakseni tässä autossa on kaikki vesiletkut vielä olleet alkuperäisiä, en ole niitä mielestäni tainnut vaihtaa uusiin.

Konehuonekkin oli jo päässyt likaantumaan, pesin sen motoxin liuotinpesuaineen kanssa hyväksi ja lisäsin jäähdytysnestettä, kävin ajamassa muutaman kymmenen kilometrin mittaisen lenkin ja hienosti toimi, enää ei vuoda nestettä eikä ole latausongelmiakaan :) saas nähdä kuinka kauan menee ennen kuin laturi hajoaa, yleensä ne eivät oikein tuosta jäähdytysnesteestä tykkää ja tahtovat mennä sen takia hajalle jos esimerkiksi vesipumppu kusee laturin päälle, kai se glykoli ja lämpö sitten reagoi laturissa jotenkin että sit menee paskaks, minulle on nimittäin aika monesti käynyt niin...
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Empä ehtinyt kovin paljoa Idän Ihmeiden jälkeen ajelemaan kun ohjaussimpukka otti ja antautui, tuli siihen tulokseen että siitä ilmeisesti katkesi hammas... Ihan parin päivän sisään simpukka alkoi jäykistymään toden teolla, autoonihan on vaihdettu noin puoli vuotta sitten ihan kaikki muu paitsi ohjaussimpukka, tarkastin monta kertaa että öljyä on riittävästi, sitten jäin yhtenä päivänä jumiin liikenneympyrään, tapahtui jotakin ja ohjauksesta tuli niin käsittämättömän raskas että se oli aivan kuin lukossa, piti pysähtyä liikenneympyrään kun Lada ei meinannut yksinkertaisesti kääntyä, kaksin käsin kun väkisin kampesin ratin puolasta, kuului konehuoneen puolelta aika moinen naksahdus ja sitten ratti rupesi pyörimään taas, sen jälkeen se vasta hirveäksi muuttuikin, klappia tuli reippaasti yli 90 astetta, ratti muljahtaa tyhjää ihan yhdellä sormella kääntäessä, sen jälkeen se on taas jäykkä kuin p*rkele...

Aika pitkäänhän tämä auto seisoi, lähes kaksi kuukautta ajamatta, ohjaussimpukka päätti kusta kaikki öljynsä sinä aikana pihaan... Tuli ajettua muilla Ladoilla ja hankittua osia tätä autoa varten, tilasin uudet rekisterikilvetkin ilman eu tunnusta, nyt näyttää Lada paljon paremmalta 8) Kaveriltani sain käytetyn simpukan tätä autoa varten, aika jännä että näinkin uudessa Ladassa on vielä jäykkä rattiakseli :shock:

Eilen vaihdoin ohjaussimpukan käytettyyn ja löin atf-öljyt sisään, nyt tuntuisi olevan hyvä ohjaus, rattilukkokin toimii edelleen, eli se ei ainakaan ole se joka jumitti, kyllä se vanha ohjaussimpukka vaan ilmeisesti päätti tulla tiensä päähän... :? Viikset olivat aika heikossa kunnossa, murtuneet vähän joka puolelta ja tööttikin on korjattu ihme patentilla, seuraavaksi pitäisi hankkia jostakin toiset 3-asentoiset viikset ja vaihtaa ne, meinasin myös vaihtaa joka nurkkaan uudet pyöränlaakerit ja takatukivarsiin uudet pultit, jospa sitten se napsuminen loppuisi. Kävin eilen ajelemassa ja vieläkin kierroslukumittari seilaa, välillä toimii kuten pitääkin, toisinaan lähtee heittelemään aika rajusti, puolastahan se singnaalinsa ottaa, mutta en tiedä sitten kumpi ois hajoamassa, puola vai laturi, kun se laturi otti ja hörppäsi jäähdytysnestettä vesiletkun hajotessa... Nyt tällä autolla on ajettu jo 127 700km
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Mitäs vuosimallia sulla ne muut huutokauppaladat on, onko niissäkin kaikissa jäykkä rattiakseli?
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Flaiman kirjoitti:Mitäs vuosimallia sulla ne muut huutokauppaladat on, onko niissäkin kaikissa jäykkä rattiakseli?
Ostin sieltä 3kpl 2106 Ladoja joiden vuosimallit ovat -87, -89 sekä -94, kaikissa niissä on jäykkä rattiakseli, ainakin niin olin katsovinani
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Paljoa ei olla ajettu, vikoja löydetty kyllä senkin edestä, itse asiassa aivan liikaakin vikoja yhteen autoon, remonttia on tehty mutta tämä se vain leviää käsiin vaikka kuinka on korjattu ja ajettu nätisti, minulla on kyllä toinen romu Lada mikä ei varmaankaan esittelyjä pahemmin kaipaa, se on kyllä saanut kierrosta ihan tarpeeksi, sellainen sininen jossa on pirusti tarroja 8)

Mutta tulipa tässä vähän aikaa sitten pidettyä korjauspäivää, vaihdoin takatukivarsiin kaikki uudet pultit, yksi ei meinannut lähteä ei sitten millään irti, vanha pultti oli pinttynyt todella tiukkaan tukivarren puslaan kiinni ja pyöri vaan tyhjää puslan kanssa, lämmitin kosaanilla ja pika jäähdyttävää sprayta perään, nuijin vasaralla, väänsin ja tein vaikka mitä, noin tunnin ähräämisen jälkeen alkoi kyllästyttämään joten rälläkkä soimaan, varovasti koitin närkkiä pultin kantaa poikki ja tietysti sohaisin takajarruputkeen, no sehän meni poikki ja nestettä alkoi heti valumaan, todella hieno juttu... :? Uudet pultit vaihdoin muttereineen prikkoineen paikoilleen, osasta olikin jo kierre syöpynyt siten että mutterit eivät vain voineet yksinkertaisesti kiristyä enempää kun pultit olivat niin siloiset, mutta todellinen kolinan syy löytyikin, olin unohtanut edellisessä isommassa alustan osa remontissa takaiskareista alapäästä holkit pois, noin puoli vuotta sittenhän vaihdoin eteen aivan kaikki alustan osat uusiksi, samalla hioin ja maalasin taka-akselin ja tein uudet jarruputket yms, silloin tuli varmaan otettua vanhat takaiskarit irti ja heitettyä suoraan roskiin, eipä ole tullut muistettua holkkeja irroiteltua niistä eikä uusissa iskareissa ole ilmeisesti niitä ollut, kävin sitten yhdestä varaosa-autosta repimässä iskarit irti ja niistä sain holkit. Kuskin puolelle tilasin motonetistä uuden jarruputken joka menee taka-akselissa, sen näpräilin paikoilleen ja ilmasin jarrut, jaksoin viimein työstää koriakin lisää, iski hitsaus innostus ja katkoin rälläkällä edestä vanhat tunkin nostokohdat (tai sen vähän mitä niistä oli jäljellä), olivat aika pahasti syöpyneet mutta lattia oli ihan kova niiden alta. Hitsasin uudet putket paikoilleen, vedin sinkkispraylla ja seuraavana päivänä pari kerrosta alustamassaa. Kaasuvivustoakin tuli säädettyä samaan remonttiin, kaasupoljin kun on ollut ihmeen alhaalla tässä autossa aina, paljon alempana kuin jarru ja kytkin poljin, nyt sain sitä vähän nousemaan ylöspäin ja Lada tuntuu ottavan kierrostakin hieman nopeammin ja paremmin. Pakoputki on myös jostakin syystä tullut jätettyä huonosti, keskiputki oli käsijarruvaijerin alapuolella, sen revin irti ja laitoin niin kuin kuuluukin, eli että se menee käsijarruvaijerin yläpuolelta.

Sen jälkeen vastoin käymisiä on ollutkin, hyvä puoli on se että kolinat katosivat, mutta siinä takatukivarsien pultteja vaihtaessa huomasin että perä vuotaakin aika kovasti öljyä, sitä tihkuu perän ja kardaanin välistä, ilmeisesti stefa on tullut tiensä päähän... Latauksen valo jatkoi vilkkumistaan, välillä katosi, kohta tuli takaisin, yksi akku meni oikosulkuun ja jäin omalle pihatielleni, meni kerrasta ihan mykäksi, toisella akulla matka jatkui eikä se vanha akku ottanut enää edes virtaa vastaan, rasitustesti osoitti sen olevan rikki, kierroslukumittarikin jatkoi heittelyään... No aloimpa sitten tutkimaan laturia tarkemmin, johtoja kun heiluttelin niin tuntui että ne heiluvat jotenkin liiankin paljon vaikka apico liittimet tuntuivat jämäkältä, kömmin auton alle, revin pohjapanssarin sekä konehuonetta suojaavan pellin irti, sen jälkeen näky oli tämä:

Kuva

Etupalkki on aivan mätä, se on ruostunut puhki asti ja siihen on syöpynyt jo iso reikä, se on ikään kuin revennyt koko alareunan mitalta sekä kun sitä kahtelin tarkasti niin on se jo nitkahtanut, koko palkki on aivan ruosteessa sekä hyvin ohuen ja hauraan oloinen kun tökin sitä puukolla, ei varmaan mene kauan että se ratkeaa poikki :? Olipa toisaalta hyvä että tuli alettua laturi hommaa korjaamaan, aikaisemmin en ole tuollaista vielä huomannutkaan, hyvä että nyt tässä vaiheessa eikä sitten kun moottori putoaa laatikon kanssa tielle, tästä autosta kun on tapana jokaisen osan lähteä irti... No sitten itse laturi irti, ihme että tämä on yleensäkkään voinut toimia, olen melkein 30 000km ajanut tällä ja laturi oli halki :shock: Kun sain laturin syliini niin hiilet olivat käytännössä irti sen kohdan kanssa mihin laitetaan ruuvi:

Kuva

Vanha laturi on siis aivan loppu, vanhat hiiletkin oli aivan kuluneet joten heitin koko paskan romukoppaan ja hain piharakennuksesta seuraavan käytetyn laturin, laitoin siihen ihan tuliterä uudet hiilet jotka minulla oli varalta ja nyt toimii, autotalliin ajaessa mittailin ja sain tyhjäkäynnillä vain vähän yli 10 volttia, kierroksilla tais olla suurimmillaan 11.8, laturi remontin jälkeen tyhjäkäynnillä ilman valoja ja muita sähkölaitteita taisi olla 13.6 ja kierroksilla 14.5, toimii ainakin toistaiseksi :lol: Kun kävin koeajolla niin kierroslukumittarin hyppiminen loppui viimein ja sitä ei ole ilmennyt. Käynnistymis ongelmia sen sijaan on taas, välillä kipinä hukkuu johonkin, vaikka kuinka sahaa niin ei lähde käyntiin, olen katsellut sellaisella lampulla joka lyödään tulpan ja tulpan johdon väliin ja kipinää ei tule, noin 10 yrityksen jälkeen lähteekin yht äkkiä käymään, mystistä... Sekä jotakin käyntihäiriötä on myös jälleen, 1000-3000rpm menee puhtaasti 3000-4000rpm takertelee, nykii ja pätkii kuin kipinä hukkuisi, 4000-5000rpm menee taas puhtaasti, jo nyt on p*rkele...

Minulla on tällä hetkellä 4 katsastettua Ladaa joista 2 aion myydä ihan lähiaikoina, jäljelle jää vain tämä virolainen sekä yksi valkoinen nappisilmä jolla ei ole koskaan ajettu talvella, EIKÄ myöskään tulla ajamaan. Eli kohta viron Lada on minun ainut käyttöautoni, tilanne on aika heikko, korjattavaa on niin pirusti, näin tiivistettynä tässä on tämän autoni tiedossa olevia vikoja:

- Etupalkki katkeamispisteessä, mädäntynyt todella pahasti
- Viikset ei oikein toimi (töötti lähinnä) mutta ovat murtuneet vähän joka kohdasta
- Perä vuotaa öljyä
- Toinen etupyörän laakeri on kohta aivan loppu, kiristys ei auta, vonkuu silti, joka nurkkaan on uudet laakerit kun vain ehtisi vaihtaa
- Vesipumppu ääntää kylmänä, pitää julmetun moisen onton ulinan kun auton käynnistää, lämmetessään ääni menee ohi
- Kytkin alkaa olemaan aivan loppu, liikkeelle lähdettäessä täristää, poljin ottaa aivan ylhäältä kiinni, säätövaraa ei enää oikein ole, vielä ei toistaiseksi luista
- Vuotaa jäähdytysnestettä, syylärin kaulasta mihin korkki tulee kiinni, sekä sähköflektin anturin juuresta
- Lämpöä ei tule sisälle, sitten jos Lada seisoo paikoillaan todella kauan niin hyvin vähäistä lämpöä on havaittavissa, aika viileä peli on muuten ajella, haaleaa puhaltaa
- Todella mystinen kipinän hukkuminen, välillä käynnistyy, välillä ei
- Startti toimii vähän vaihtelevasti, eli sähkövikaa jossain muuallakin, toisinaan kun alkaa starttaamaan, saattaa starttaaminen loppuakkin ihan yht äkkiä, vikaa siis startissa tai kosketushäiriötä virtalukon pohjassa, välillä ei tapahdu minkäänlaista startin pyörimistä kun avaimesta kääntää
- Käyntihäiriöt, 3000-4000 kierrosten välillä alkaa ikään kuin kipinä heikkenemään, esiintyy pätkimistä ja kaikenlaista nykimistä
- Joku jumalan voima työntää ryypyn vaijeria ajossa ulospäin pikku hiljaa, sitä saa aina olla työntämässä takaisin päin (tämä on ollut jo kohta puoli vuotta), mutta nyt uutena ominaisuutena, joku ihme vetää ryypyn vaijeria myös sisäänpäin?! Kun auton käynnistää kylmänä ryyppy täysillä ja siis kun sen viimein saa käyntiin, se käy kylmänä noin 10sek kunnes sammuu ja ryypyn vaijeri on mennyt huomattavasti sisäänpäin, noin 2-3cm, Lada pysyy kyllä käynnissä jos ryypystä pitää koko ajan kiinni, mutta joku ihme vetää sitä sisäänpäin joka aiheuttaa sammumisen, minkäänlaista vastusta siinä ei tunnu ja herkästi se kyllä liikkuu

Minusta tuo on aivan liikaa vikoja yhteen autoon, ainakin tuntuu siltä, alkaa järki menemään pahasti... :?
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
TsarBomba
Viestit: 1056
Liittynyt: 6.8.2013 14:10
Paikkakunta: Hypmec

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja TsarBomba »

Ompa harmillista kun on noin paljon ongelmia tämän kanssa. Voimia sinne, elä vaivu "murheen laaksoon". Tämä on vain elämää. :)
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Takapuskuri tuli viimein oikaistua kuntoon, tai no itse puskurissa ei liiemmin ollut vikaa vaan kiinnike vääntyi sen seurauksena kun piti repiä väkisin tämä raato kuorma-auton kyytiin kun se alapallonivel hyppäsi aikanaan pois paikoiltaan. Nyt on takapuskuri taas hyvän näköinen ja keskellä autoa, tuli oikaistua takakylkeäkin kun irronnut takarengas väänti pyöränkaarta, siitäkin sain aika hyvän. Käyntihäiriöt sain jo kuriin, katkojan kärkiin oli tullut pieni piikki, sen kun viilasin pois niin jo alkoi toimimaan, viikset olen jo saanut kaveriltani mutta vielä ne ovat vaihtamatta, muitakin vikoja on vielä hyvin paljon jäljellä ja korjaamatta, mutta näillä mennään... Kilometrejä on mittarissa jo yli 128 500
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Nyt on ajettu vain, toimii toistaiseksi ja todellakin toistaiseksi... :lol: Ei pitäisi mennä kehumaan ettei vain koko härveli räjähdä ja purkaudu johonkin maantien varteen, mutta Itsenäisyyspäivän ajoihin olisi tarkoitus lähteä tällä autolla sekä sunnuntainakin reissata Lahden suunnalla, toivottavasti Lada kestää viikonlopun, oikein mitään en ole vieläkään ehtinyt korjailemaan ja tuli toinen käyttöauto myytyä pois, tämä on nyt sitten ainut härveli jolla ajan joka ikinen päivä, nyt on matkamittarissa jo 129 010km, viikonlopun aikana tulee ajettua varmaankin noin 1000km mikäli kaikki menee hyvin, joten ensi viikolla olisi öljyjen vaihto edessä
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Olihan pyöränlaakerit vaihdettu, olihan?
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Flaiman kirjoitti:Olihan pyöränlaakerit vaihdettu, olihan?
En ole ehtinyt niitäkään vaihtamaan, ensi viikolla olisi tarkoitus tehdä kerralla enemmän huoltotoimenpiteitä tälle autolle. Ensin pitäisi vaihtaa GMC:n puhaltimen moottori ja ottaa se liikennekäyttöön, sitten saa Viron Lada levätä pari päivää jotta voin kitkeä edes osan vioista pois.

Viime vuonna 7.12 hyppäsi tästä autosta alapallonivel pois paikoiltaan hidastetöyssyssä ja eturengas taittui auton alle, eipä maalata nyt piruja seinille mutta toivottavasti Virolainen Lada nyt taistelisi ja pysyisi kasassa vielä tämän viikonlopun ajan, ettei pyöränlaakeri vain päätä viimein purkautua lopullisesti...
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Eilen pidin remontti päivää ja koitin kitkeä mahdollisimman paljon vikoja pois tästä autosta, aamulla aloitin viemällä vetarit uusien pyöränlaakerien ja rymppirenkaiden kanssa yhdelle pajalle sillä välin kun hoitelin muita asioita, kävin hakemassa päivällä vetarit pois ja kotiin kasaamaan. Otin taka-akselista sen huohotin napin irti ja puhaltelin paineilmalla, hyvin tuntuisi virtaavan eli se ei ainakaan ole tukossa, perän stefahan tässä on vuotanut joten kun vetaritkin nyt kerran olivat irti niin nappasin koko murikan pois, tutkailin ja huomasin välityksen olevan 4.3, minun mielestäni näissä pitäisi olla 4.1 välitys tehtaan jäljiltä, ainakin niin Lada-Infossa lukee. Minulla loppui työttömyys ja työmatkasta tulee aikas pitkä, tulen ajamaan Jyväskylä - Tampere väliä noin 3 kertaa viikossa, eli viikossa tulee työmatkoista jo helposti yli 900km + vielä omat ajot päälle niin olisi ihan kiva saada kulutusta hieman pienemmäksi.. Etsin piharakennuksesta ja löysin yhden 4.1 perän ja laitoin sen uuden paperitiivisteen kanssa paikoilleen.

Vaihdoin peräöljyt, Motox 80W-90 GL5 ja vaihdelaatikkoon Motox 75W-90 GL4, myös koneeseen vaihdoin öljyt sekä suodattimen, sinne kippasin Valvolinen MaxLifet 10W-40, uudet NGK:n sytytystulpat laitoin, virranjakajan otin irti ja tarkistin katkojien kärkivälin, ihan pari tippaa pudotin öljyä virranjakajan akseliin ja laitoin takaisin. Manselta olen ostanut joskus ihan uudet alkuperäistä vastaavat tulpanjohdot ja nekin tuli asennettua paikoilleen. Ilmanputsarin tarkastin, oli vielä ihan hyvä, käänsin ilmanputsarin kannen talviasentoon ja laitoin folioputken paikoilleen, se onkin ollut irti koko kesän ajan. Innostuin vaihtamaan uudet viiksetkin paikoilleen, nyt toimii tööttikin jälleen. Siinä auton alla kun pyörin niin huomasin että muutamasta kohtaa oli massa alkanut rapisemaan tankinaluslevystä, joten otin purkin esiin ja massasin helmat pohjan alta kokonaan uudestaan, samoin lisäsin massaa eteen hitsaamiini tunkin korvakkeisiin sekä vielä varapyöräkotelon ja tankinaluslevyn pohjan kokonaan. Kun tuli taakse laitettua ne uudet pyöränlaakerit niin ajattelin vaihtaa ne eteenkin, edessähän vikaa jo olikin, kuskin puoleinen etupyörä on ääntänyt jo aika rajusti ja siitä aloitin, olihan se laakeri mennyt jo aivan paskaksi, kuskin puoleisen etu navan tein loppuun asti uusilla laakereilla ja stefalla, mutta kun oli aika siirtyä apukuskin puolelle niin huomasinkin että ei minulla ole kuin laakerit ja stefa puuttuu...

Kaikenlaista pientä tuli kählättyä autotallissa, kohta Viron Lada onkin kovalla koetuksella kun sitä olisi tarkoitus pitää työmatka-autona ja alkaa kulkemaan Tampereella. Ajoin sen tallista ulos ja suoritin pienen koeajon, kovin montaa kilometriä en uskaltanut ajaa kun perä huutaa aivan julmetusti jo 60km/h vauhdissa, tuli ilmeisesti laitettua hajonnut perä paikoilleen... Tänään täytyy illalla purkaa varaosa-autoja niin kauan että löytyy 4.1 välitys ja laittaa seuraava paikoilleen, myös se apukuskin puoleinen etunapa pitää tehdä loppuun jossakin vaiheessa, täytyy hankkia ensin stefa valmiiksi. Nyt kilometrejä on matkamittarissa jo hieman yli 130 700km
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Vastaa Viestiin