VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Viime yönä tuli ährättyä yhdestä varaosa-autosta 4.1 perä irti ja laitettua paikoilleen, uudet öljytkin tietysti ja samaa Motox 80W-90 GL5 mikä siellä on ollutkin. Tällä kertaa oli hyvä ja ehjä perä, vasta yli 100km/h vauhdissa alkaa ihan pieni vihellys, mutta se ei haittaa menoa, sitten jos alkaa ääntämään enemmän niin vaihdetaan taas. Nyt olisi Viron Lada viimein valmiina kovaan työmatka-ajoon, apukuskin puoleinen etupyörän napa on vielä remontoimatta, stefa minulla viimein jo onkin, täytyy tässä lähipäivinä yrittää vaihtaa ne pyöränlaakerit niin sit on joka nurkassa uudet.
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Eilen illalla tein taas hieman remonttia, vaihdoin apukuskin puolelle eteen uudet pyöränlaakerit ja stefan, nyt on sitten viimein ihan joka kulmaan päivitetty pyöränlaakerit. Siinä samalla tuli vilkaistua jarrupalojakin, ilmeisesti apukuskin puolen satula on hieman jumissa koska toinen pala on kulunut melkein raudalle asti, kulutuspintaa ei ole juuri mitään jäljellä ja toinen oli aivan uuden veroinen, tarkistin kuskin puoleisen satulan ja siellä palat näytti kuluneen tasaisesti, molemmat olivat aika uuden veroisessa kunnossa. Täytyy varmaan päivittää etujarrujakin, jos joku päivä vaihtaisin tiivistesarjat noihin satuloihin ja laittaisin uudet palat...

Nyt kun työmatka on pitkä niin alkoi ahistamaan kun kello ei toimi, sitä olisi kiva katsella kojelaudasta eikä kaivaa kännykkää taskusta, eilen kävin yhdestä varaosa-autosta repimässä kellon irti, löysinkin yhden aika hyvä kuntoisen näköisen, se mikä minulla oli Ladassani paikoillaan oli jo tosi naarmuinen ja harmaa eikä linssistä nähnyt kovin hyvin läpi, varaosa-auton kello oli aika uuden veroisessa kunnossa. Uusi kello osoittautui toimivaksi, saas nähdä kuinka kauan se pitää aikaa, pyörii se ainakin toistaiseksi :D
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja jta »

Nuo kellot on kyllä ihmeellisiä vekottimia. Enempivähempi sellaisia että toimivat millon ite lystäävät. :lol: Tuossa kanttiksessa oleva kellokin kesällä pysyi hyvin ajassa mutta nyt talven tullen näyttää mitä sattuu.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

No niin oireilee näköjään tuo minunkin kelloni, pakkaspäivinä se ei pyöri mihinkään mutta kun keli on plussan puolella niin se suostuu toimimaan :lol:

Jarrupala ongelmaan perehdyin viikonloppuna, purin apukuskin puolen satulan ja vaihdoin molempiin sylintereihin uudet tiivisteet, laitoin uudet jarrupalat paikoilleen ja uudet tapit, molemmat sylinterit ovat kyllä aika huonot, tapit pysyvät juuri ja juuri paikoillaan kun ovat niin pahasti haljenneet eikä ole kuin ihan pienet lenkit jäljellä joista osa on kaiken lisäksi murtunut... Kuskin puolta kun tarkastelin niin sama homma siellä, siltäkin puolen molemmat sylinterit ovat aika pahasti halki ja jarrupalojen tapit juuri ja juuri paikoillaan. Yhdet aivan uudet jarrusatulat minulta löytyy, täytyypi tässä joku viikonloppu heittää ne paikoilleen. Samalla kun jarruja ihmettelin niin huomasin että kuskin puolelle on yläpallonivelen suojakumiin tullut pieni viilto josta valuu rasvaa ulos, ei ole mennyt kuin noin vuosi kun kaikki pallonivelet on vaihdettu joten sen pitäisi olla vielä ihan hyvä kuntoinen, varmaankin riittää pelkkä suojakumin vaihto.

Tosi hyvin on tuntunut toimivan noilla uusilla tulpanjohdoilla, käynnistyy paljon paremmin ja muutenkin toimii ajossa huomattavasti paremmin entiseen verrattuna, ehkäpä maantieajokin on ollut hyväksi kun Viron Lada tuntuu paljon pirteämmältä ajettavalta, minulla ei ole koskaan ollut kovin kevyt kaasujalka että ei tämän Ladan pitäisi mitenkään karstainen olla, mutta ehkäpä kone tykkää vaan enemmän kun se lämpiää ihan kunnolla. Nyt on jo melkein 134 000km mittarissa ja lisää tulee yli 1000km viikossa
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
ff8728
Viestit: 1890
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Kyllähän nuo kunnolliset tulpanjohdot on tärkeät vanhemmissa autoissa, warressa tuon olen huomannut. Pari päivää sitten viron tuonti näkyi olevan tien päällä Korpilahella, tyylikäs auto.
warre 353w sedan,
Avatar
Samza
Viestit: 264
Liittynyt: 17.9.2007 1:00
Paikkakunta: Sodankylä & Jyväskylä

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Samza »

Alakopa suorastaa oma seiska hävettämään kun oli niin tasasta kyytiä "Viron ladalla", taijampa yön ynnäillä alustan osien hintaa yhteen itselleni :lol:
EXLada 21072 1300s vm.88
Lada 21073 1700i vm.96


"Jos lada ei lähde -30 asteessa käyntiin, on starttaajassa vika."
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Kyllähän tuommoinen tuplalamppuinen Lada on aina tyylikäs ilmestys jos sellainen sattuu jossakin vastaan tulemaan, aika harvassa vaan alkavat olemaan. Alkaa ruostekukkia olemaan jo aika reippaasti ovien alareunoissa mutta täytyy joskus fiksata niitä kuntoon, ei niillä kuitenkaan vielä mikään kiire ole, käyttöauto kun on niin pää asia että toimii ja vie paikasta toiseen.

Olihan tämän auton alusta aika huonossa kunnossa, mutta onhan siitä jo noin vuosi mennyt kun oli aika päivittää kaikki osat uusiin, Samza on aivan oikeassa, Viron Ladassa on kyllä tosi hyvä kyyti ja on minusta erittäin miellyttävä auto ajaa, ei vetele mihinkään suuntaan, on jämäkkä eikä jää vellomaan liikaa montuissa. Pisempää matkaakin on kiva ajella vaikka onkin 4 vaihteisella laatikolla, olen tykännyt kovasti ajaa tällä autolla työmatka väliä ja kilometrejä tulee koko ajan lisää aika huimalla vauhdilla. Alle 1000km päästä olisi aika vaihtaa öljyt sekä suodatin, täytyy tehdä vähän muutakin pientä huoltoa samalla, ainakin jarrusatulat ajattelin vaihtaa ihan tuliterä uusiin, kummallakin puolella on nimittäin sama vika että jarrupaloja pitävät tapit ovat lähinnä muurautuneen hiekan ja saven avulla paikoillaan, etujarrusatuloiden sylintereistä on nimittäin lähes kaikki ne lenkit katkenneet mihin jarrupalojen läpi menevät tapit asetetaan paikoilleen.

Nyt on tapahtumassa jotakin todella ihmeellistä ja harvinaista, mikäli öljynvaihtoon asti pääsen niin sitten olen ajanut Viron Ladalla 10 000km korjaamatta sitä yhtään :lol: Koko ajanhan tässä autossa on ollut enemmän ja vähemmän vikoja, isompia sekä pienempiä... Mutta nyt alkaa ilmeisesti olemaan viat aika hyvin kitketty pois kun ei ole hetkeen ollut mitään ihmeellisempää. Jokin alkava jarrunestevuoto ilmeisesti on kun muutaman kerran vilkutteli jarrunesteen varoitusvaloa, tarkistin asiaa ja oli se tosiaan vähentynyt, piti noin 2 ruokalusikallisen verran kipata lisää nestettä säiliöön, mitään muuta toimenpiteitä ei ole tarvinnut tehdä, ei mitään muuta kuin ajaa ja nauttia Ladan kyydistä :)
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Tänään meni 140 000km rikki ja oli pienen huoltohetken paikka, pääsin kuin pääsinkin 10 000km tällä autolla korjaamatta sitä lainkaan, olen aika ihmeissäni mutta myös hyvin ylpeä Viron Ladasta :lol: Sitkeä auto, se näköjään tykkää pisemmästä maantieajosta kun on toiminut yllättävän hyvin, muutamia pikku vikoja lukuun ottamatta.

Jarrut ovat hetken aikaa puoltaneet, toinen satula oli alkanut menemään aivan jumiin, olisin muuten herkistellyt niitä ja vaihtanut uudet tiivisteet mutta molemmin puolin olivat aika huonossa kunnossa, jarrupalat pysyivät juuri ja juuri autossa mukana kun tappien kohdalta oli satulat murtuneet, periaatteessa enää vain hiekka, savi ja kaikki muu paska pitivät jarrusatuloiden tapit paikoillaan kun oli jarrusylinterin niin huonot, laitoin siis molemmille puolille ihan ihka uudet satulat. Moottoriöljyt vaihdoin sekä suodattimen, öljyksi jälleen 10w-40 Valvoline MaxLife, sytytystulpat vaihdoin uusiin, NGK tietysti, ilmansuodatin näytti aika huonolta joten päätin senkin vaihtaa, molempia etupyörän laakereita kiristin, kuskin puolelta olikin löystynyt aika paljon ja rengas kulunut hieman sisäreunalta, kuskin puoleisen ajovalon polttimon vaihdoin sekä myös yhden parkkipolttimon eteen. Jäähdytysnestettä Lada vuotaa vieläkin sähköflektin lämpöanturin sekä syylärin juuresta, ei aiheuta vielä suuria toimenpiteitä, näin 10 000km ajon jälkeen piti paisuntasäiliöön kipata alle puoli litraa lisää nestettä, täytyy joskus keväämmällä koittaa saada se anturin liitos tiiviiksi. Jarrunestettäkin oli hieman hävinnyt, sitäkin piti pikkuisen lisätä, epäilyksenä on että etummaiset jarruputket alkavat olemaan tiensä päässä... Pääsylinteriltä taakse olen nimittäin uusinut ihan kaiken jarruihin liittyvän joten vian on pakko olla edessä, jarrusatuloita vaihtaessani hypistelin varovasti molempien puolien jarruputkia ja ne näyttivät aika heikolta, ovat nimittäin hyvin paljon ruostuneet ja aika hauraan oloiset, saas nähdä milloin jompi kumpi menee poikki, täytyy seurata tilannetta ja ajella varovaisemmin... Peräkin jatkaa jollottamistaan, ääni on hieman pahentunut, toivottavasti se kestäisi vielä seuraavat 10 000km, olen alkanut harkitsemaan että jospa hankkisinkin venäjältä aivan tuliterä uuden 4.1 välityksellä olevan murikan, ei tarvitsisi enää noiden käytettyjen perien kanssa räpeltää ja sitten olisi huolettomia kilometrejä edessä vaikka kuinka monta :) Kytkinkin alkaa olemaan yhä huonommassa kunnossa, voi olla että 10 000km päästä on enemmänkin remonttia edessä.....
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Noo Tekee sitten kerralla enemmän. niin sitten voi olla pitkän aikaa aika huolettomia kilometrejä.. paino sanalla VOI.
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

3kk ajan kesti huolettomia kilometrejä, joulukuun ensimmäisestä päivästä helmikuun loppuun mennessä ehdin ajamaan yli 15 000km tällä autolla ja ihan perus huoltotoimenpiteitä vain tarvitsi tehdä, eli öljynvaihdot yms ajallaan, viikko sitten torstaina pyöränlaakeri alkoi yht äkkiä jurnuttamaan, alkoi kuulumaan melkoista rahinaa ja lopulta oli pakko alkaa tutkimaan tilannetta, pyöränlaakeri vaikutti tosi väljältä vaikka olin noita uusia laakereita jälkikirinyt pariinkin otteeseen. Pysähdyin tien varteen ja nostin tunkilla kuskin puolen etukulman ylös, kun tutkailin tilannetta niin pyöränlaakeri oli todella löysässä, tiukkasin sitä niin paljon kuin sain mutta rengas jäi heilumaan todella paljon, oli ainakin syytä olettaa että laakeri on aivan loppu. Auto alas ja jatkoin matkaani, olin yli 80km päässä kotoa, lähdin varovaisesti ajelemaan kotiinpäin ja tuntui että Lada alkoi oikein puoltamaan rajusti, jotakin poksahtelua ja rutinaa kuului toisinaan mutta sain ajettua Ladan kotiin asti.

Eilen iski inspiraatio ja ajoin virolaisen Ladan talliin ja purin sen tutkiakseni tilannetta, ilmeisesti pienempi pyöränlaakeri oli leikannut kiinni, yhtäkään kokonaista laakeria en löytänyt, ovat aika hyvin jauhaantuneet murusiksi, laakerin runko-osa vai onko se jonkin asteinen sisäkooli sekin, mikä siis tulee sitä akselia vasten, se tuntuu aika hyvin olevan junttautunut kiinni akseliinsa... Täytyy varmaan hankkia uusi pyöränlaakerisarja mutta saas nähdä paraneeko enää sillä vai onko napa rikki/akseli jo mennyt kieroksi :? Ilmeisesti joku valmistusvirheellinen laakeri kun ei kestänyt kuin vähän yli 15 000km, alkuperäisellä pääsi kuitenkin noin 130 000km... Ei pitäisi koskaan mennä kehumaan autoa, silloin ne hajoaa aina :lol:
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja degen »

Miten pyöränlaakeri oli kiristetty uutena asennettaessa? Se kiristetään kerran ja oikein eikä siihen eikä siihen tarvitse kajota enää. Näin omassa ladassakin on.
Minulla aikanaan oli mennyt ex-ladasta ulkokooli jotenkin poikki ja se vuoksi pyörässä oli sentti klappia. Napa sorvaantui samassa sirkuksessa sohloksi. Jatkuvasti kiristelemällä välys katosi hetkeksi, mutta tuli taas takaisin.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Kun olen uudet pyöränlaakerit laittanu niin sillein olen ne tiukannu että lähes lukkoon asti, että ei meinaa pyöriä kovin hyvin ja sit ihan käsi tuntumalla pikkuisen takaisin päin, noin 1/4 osa kierrosta jos niinkään paljon ja jättänyt siihen. Minulla meni myös viron Ladasta napa ihan paskaksi kun sitä tutkailin eilen autotallissa, otin yhdestä varaosa-autosta toisen navan ja laitoin siihen uudet laakerit, saas nähdä kuinka pitkään nyt toimii..
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Mara »

Jos niitä tosiaan joutuu säätelemään moneen kertaan, on siellä silloin jotain vikaa. Kerralla välys sopivaksi ja sillä menee todella pitkään, kunhan rasva on kunnollista ja sitä on riittävästi.
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja degen »

Itse kiristin sen siten, että ensin kiristelyä ja availua samalla pyöritellen, jotta laakerit asettuvat oikein. Lopullinen kiristys siten siten, että kolahduksena näpeissä tuntuva välys juuri ja juuri häviää. Mutteri lukkoon ja se on siinä. Tuolla sinun tavalla laakerit taitaa jäädä liian kireälle.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja pressa »

Onhan näihn oikein ohjeetkin:
1. Kiristä momenttiin 19,6 Nm (2 kgf · m) pyörittäen pyörää molempiin suuntiin kaksi tai kolme kierrosta.
2. Löysää säätömutteri ja kiristä se momenttiin 6,8 Nm (0,7 kgf · m).
3. Löysää sitten mutteria 20-25 °.
4. Lukitse mutteri tuurnalla.
5. Lisää 25g korkealaatuista vaseliinia kuppiin ja sulje kuppi.
Vastaa Viestiin