VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 500
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Nyt on pyöränlaakerit toimineet ihan hyvin, hieman tämä auto näkyy kyllä syövän eturenkaita sisäreunoilta, vuosi sitten vaihdoin kaikki alustan osat ja silloin käytin pyörien suuntauksessakin, sen jälkeen mitään alustan osia ei ole tullut vaihdettua, erikoinen homma... Kilometrejä tulee nyt vähemmän Viron Ladalle kuin ennen, johtuen siitä että koska kevät tekee tuloaan jo kovaa vauhtia niin tulee ajettua muillakin harrasteautoilla, mutta vieläkin tämä auto palvelee minulla käyttöautona mahdollisimman paljon.

Yhtenä päivänä sammui ihan kuin seinään, ei varoitellut yhtään ennen kuin niin kävi, kauaa ei tarvinnut vikaa etsiä kun kurkistin virranjakajan sisälle, virranjakajan akseliin koskeva huopapalanen oli jotenkin hypännyt paikoiltaan pois ja mennyt katkojan kärkien väliin, se huopa oli jo useammassa osassa ja nirhautunut hajalle joten nypin kaikki palaset pois ja heitin ne menemään, sen jälkeen toimi taas ihan niin kuin pitääkin ja matka jatkui. Vähän aikaa sitten alkoi oikein karmea räminä ja oikein erikoisen kuuloinen resonoiva ääni, taas piti pysähtyä ja tarkastella että mikä ihme sitä meteliä oikein pitää ja akun kiinnitysrauta oli lähtenyt hiekkatiellä nimismiehen kiharassa irti ja kiilautunut konehuoneessa pakoputken ja korin väliin, hetken aikaa piti riuhtoa sitä sieltä pois mutta tulihan se lopulta :D

Eilen kävi sellainen homma että kuskin ovesta putosi lasi oven sisään kun koitin ikkunaa avata, illalla purin oven ja nostaja oli pettänyt liimauksestaan ja lähtenyt irti. Askartelin kumista samanlaisen suikaleen mikä siihen nostajan ja lasin väliin kuuluu, se lasin nostaja oli jo pettänyt hitsauksestaankin ja oli melkein katkeamis pisteessä, vahvistin sitä nostajaa hitsaamalla ja loctiten lasiliimalla kasasin, jätin yöksi kuivumaan ja tänään olisi tarkoitus kasata ovi. Muuten on toiminut ihan hyvin, mitä nyt tämmöisiä pieniä vikoja tullut, kilometrejä on tällä hetkellä matkamittariin kertynyt jo 147 150, olen hieman ostellut jotain osia valmiiksi ja 150 000km kohdalla ajattelin huoltaa tätä autoa enemmänkin.
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 500
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Kylmä käynnistyvyys on hieman alkanut kärsimään, saa sahata aika paljon mutta sitten kun saa käyntiin ja kone lämpiää niin lämpöisenä lähtee aina hyvin käyntiin, välillä tosin startti ei lähde pyörimään, alkaa solenoidi vetelemään viimeisiään startissa.. Veikkaisin että kylmäkäynnistyksen takkuilun syy on kuluneet katkojan kärjet, onhan noilla jo aika paljon tullut ajettua.

Viime viikolla kävin Lappeenrannan lähellä Lemillä autokauppoja tekemässä, kotiinpäin ajellessa alkoi Lada täristämään ja hyppimään koko ajan vaan enemmän, takarenkaaseen iski kudosvaurio ja se pullistui kulutuspinnastaan aivan mahdottomaksi, vararengas sekä renkaanvaihto välineet olivat mukana mutta ajelin silti varovasti kotiin asti, olipa hyvä syy vaihtaa jo kesärenkaatkin alle, nyt on jo yli 149 000km mittarissa
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 500
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Torstaina matkamittariin pyörähti 150 000km ja eilen oli huoltopäivä, tuli vaihdettua moottoriin mobilin super 5W-40 öljyt ja uusi öljynsuodatin, laatikkoon laitoin motoxin 80W-90 GL4 öljyt ja perään motoxin 80W-90 GL5 öljyt, siinä auton alla pyöriessä kiristin käsijarrunvaijeria ja huomasin että peruutusvalokytkimestä oli toinen johto lähtenyt irti, sen tökkäsin paikoilleen ja nyt toimii peruutusvalokin, huomasin myös että kytkimen työsylinteristä oli mennyt palautusjousi poikki, heitin vanhan roskiin ja laitoin uuden käytetyn tilalle. Tulpat vaihdoin uusiin ja virranjakajaa aloin tutkimaan, sen purin aivan kappaleiksi ja puhdistelin perusteellisesti, yksi johto oli nirhautunut poikki joka tulee jakajan rungosta siihen osaan missä katkojankärjet on kiinni, jonkin asteinen maadoitusjohto ilmeisesti ja sen askartelin uuden, nyt laitoin viimein uudet katkojankärjet, kondensaattorin sekä pyörijän, säädin kärkivälin ja voitelin virranjakajan akselin. Vanhoilla katkojankärjillä tuli ajettua jopa melkein 50 000km, aika pitkään ovat kestäneet, virranjakajan alipaineletkunkin vaihdoin ihan uuteen.

Moottorikin on kuulostanut hieman karhealta joten käytin venttiilikopankin pois ja säädin venttiilit sekä kiristin ketjun, venttiilikopan tiiviste oli aivan uuden veroisessa kunnossa eikä se ole vuotanut yhtään joten vanha sai jäädä paikoilleen, ilmanputsarikin oli vielä ihan hyvä joten sitäkään ei tarvinnut vaihtaa. Bensansuodatin oli hieman tummunut joten vaihdoin sen uuteen ja aivan kaikki bensaletkutkin konehuoneeseen, nyt on bensansuodatin sijoitettu järkevämmin kun laitoin sen ennen bensapumppua. Sähköflekti ei ole pyörinyt pitkään aikaan, sitä koitin ihmetellä, hyppyjohdoilla kokeilin itse flektin toimivaksi, vaihdoin syyläriin lämpöanturin mutta ei se suostu toimimaan vieläkään, joku sulake on myös palanut, varmaankin juurikin tuon flektin sulake, mistäköhän mahtaisi nähdä että mikä näissä 2106 Ladoissa on mikäkin sulake, onko kenelläkään mitään listaa?

Vaihdoin kerralla kaikki etuvalojen polttimot uusiin, nyt näkee tosi hyvin ja on kirkkaat valot. Ohjaussimpukkaan kurkistelin sisälle ja siellä oli öljyä riittävästi, joku on silti aiheuttanut takertelua ja välillä kuuluu kuivan oloista nirinää ja narinaa montuissa... Suihkutin sprayvaseliinia oikein reippaasti ihan jokaiseen pulttiin ja mutteriin mitä etupäästä alustasta löytyy, ohjaus ainakin parani ja tuntuu taas niin kevyeltä kuin sen kuuluukin olla. Sivupeilikin tuli otettua irti ja sen ruuveja kiristettyä, nyt on sekin jämäkämpi ja vaikuttaisi pysyvän paikoillaan, tööttikään ei ole hetkeen toiminut, otin ratin irti ja jälleen on mennyt kieli poikki viiksistä, palanen oli kuitenkin jäänyt viiksien ja ratin väliin joten otin sen talteen, täytyy joku päivä yrittää kolvata se takaisin paikoilleen. Kytkinnesteet olivat vähentyneet, sitä piti lisätä kun säiliö oli melkein tyhjä, ei ollut kuin noin teelusikallinen säiliön pohjalla, lopuksi täytin pissapojan, katsoin vielä rengaspaineet ja imuroin sisustan sekä pesin koko auton, nyt on pientä huoltoa tehty taas kovasti ja Lada on valmiina kevätpörähdystä varten :)

Tässä kuukauden sisällä pitäisi käyttää katsastuksessakin ja nyt joutuu helmoihin hitsaamaan, myös se töötti täytyy korjata, ehkä joku pallonivel saattaa olla väljänä edessä, muuta ei ainakaan tule mieleen mitä saattaisi olla vikana, paitsi tietysti se etupalkki jota jo joskus ajattelin että vaihdan sen 150 000km kohdalla jos sinne asti päästään mutta ei sitä oikein vieläkään ehtisi vaihtamaan... Todella pitkästä aikaa viron Lada toimii kuin unelma, ei minkäänlaista pätkimistä ja sen saa jopa ilman ryyppyä käyntiin, sekä se jää heti käymään tyhjäkäyntiä kun avaimesta naksauttaa, jospa sillä nyt ei olisi kuin huolettomia kilometrejä edessä, saas nähdä missä vaiheessa kytkin sanoo sopimuksen irti, se alkaa tuntumaan jo aika kuluneelta... Tai perä, sekin vollottaa jo aika kovasti
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 500
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Taas meni joku aika sitten pyöränlaakeri hajalle, kuskin puoleinenhan ei kestänyt kuin noin 10 000km kun piti vaihtaa jo uudestaan, nyt sitten meni apukuskin puolelta, se kesti 20 000km, rasvaa oli navassa vähintäänkin riittävästi mutta silti alkoi kuulumaan pientä kirskahtelua ja kun otin navan irti ja tutkin tilannetta niin ulommasta eli pienemmästä laakerista oli sisäkoolista lohennut pieni pala irti. No nyt on apukuskin puolellekkin laitettu uudet laakerit ja taas mennään, kuskin ikkunakin putosi taas oven sisään, eipä liimaus jostain syystä pitänytkään :? Tilasin Mansemotorsilta jotakin lasiliimaa, jospa sillä saisi ikkunan viimein toimimaan, lähiaikoina pitäisi ehtiä katsastukseenkin viemään, matkamittarissa on jo 150 800km
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 500
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Katsastus lähenee, jospa tulevalla viikolla ehtisin käyttämään Ladaani katsastuksessa. Nyt viikonloppuna tuli kuskinoven ikkuna liimattua, nyt on Mansen lasiliima kokeilussa, aika jämäkkä haju oli joten pakkohan sen on toimia, koska mikään liima joka ei haise pahalle, ei voi olla kovin hyvää :lol: Helmatkin kukki jo aika pahasti, samoin ihan kaikkien ovien alareunat, revin muovilistat helmoista pois ja jouduin hitsaamaan kuskin puolelle kaksi paikkaa, apukuskin puolelle yhden, peräkontin pohjassakin oli kaksi pientä reikää ja nekin hitsailin umpeen, hioin ovista sekä pyöränkaarista ruostekukkia pois ja lopuksi maalasin kaiken vaalealla kaks komponentti epoksilla, hieman laikukkaaksihan tuo auto nyt jäi mutta ei se haittaa, paremman näköinen se on tuollaisena kuin että ruostekukkia on joka paikka täynnä, täytyy varmaan jossakin vaiheessa maalata koko auto. Töötti ei myöskään toiminut ja viiksiin kolvasin sen kielen takasin paikoilleen joka koskee rattiin, nyt toimii tööttikin. Takaa oli myös toinen rekisterikilven valo mennyt, vaihdoin polttimon ja nyt Lada on mielestäni aika hyvässä kunnossa, kaiken pitäisi toimia, saas nähdä mitä katsastussetä on sitten mieltä.
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 500
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Johan meinasi katsastamisesta tulla yllätävän vaikea prosessi... Eilen minulla oli töistä vapaapäivä ja ajattelin että nytpä olisi hyvä hetki viedä Ladaa leimalle, onneksi en ehtinyt katsastusaikaa varaamaan kun alempi laahain otti ja meni paskaksi, kauhea räminä alkoi jakopäästä eikä auttanut muu kuin ajella kotiin laittamaan Lada kuntoon, vaihdoin sitten kerralla molemmat laahaimet, alemman sekä ylemmän ja ehdin vielä käymään kaverin pajalla hakemassa päästölapun.

No tänään sitten ajattelin että käyn katsastamassa Ladani ja varasin ajankin soittamalla, meinasi taas jäädä katsastus haaveeksi, jo jonkun aikaa temppuillut startti päätti sitten olla toimimatta ollenkaan, ei millään meinannut lähteä pyörimään vaikka kuinka koputtelin mutta onneksi sain Ladan työnnettyä käyntiin ja ehdin juuri ajoissa katsastuskonttorille, katsastusmiehestä Lada näytti pitävän enemmän, se sai Ladan heti narautettua avaimesta käyntiin :lol: Ja hylkyhän sieltä tuli, vikoja ei tosin ollut paljon, apukuskin puolelle täytyy hitsata yksi pieni silmän kokoinen paikka sekä apukuskin puoleisista ovista tuli valittamista että molempien ovien alareunat ovat jo liian murentuneet että niihin olisi hitsattava paikat, myös etujarrut puoltavat liikaa (kumma juttu, satulat ovat ihan uudet ja vaihdettu alle puoli vuotta sitten :? ) sekä toisen etuiskarin alapultti oli löystynyt. Kun Lada oli nosturilla niin itse huomasin että apukuskin puoleinen yläpallonivelen suojakumi on hajalla, mikään pallonivelistä ei ollut väljä eikä siitäkään nyt niin mahdottoman kauan ole mennyt kun olen ne kaikki vaihtanut joten täytyy varmaankin vaihtaa se pelkkä suojakumi ennen kuin menee hiekkaa sinne ja särkee ehjän pallonivelen.

Katsastuksesta kun pääsin kotiin niin otin etuiskarin irti ja kiristin alapultin, vaihdoin myös startin mutta se remontti meni myös ihan perseelleen, minulla on edesmenneistä puretuista Ladoista jäänyt startteja iso lihalaatikollinen jossa on useampi kymmentä starttia, otin niistä muutaman autotalliin ja kokeilin apuvirtakaapeleilla, pari osoittautui aivan mykäksi ja ne heitin romukoppaan, yksi startti vaikutti hyvältä ja pyöritti aika kivasti, laitoin sen paikoilleen niin eipä se kovin terhakkaasti jaksa moottoria pyörittää... :? Edellinen startti pyöritti nopeasti, sitten kun se vain suostui tekemään jotakin, tosi kauan sai nimittäin avaimella ränkätä ja koputella että se alkoi toimimaan, nyt tuo nykyinen pyörittää konetta todella hitaasti eikä meinaa oikein lähteä käyntiin, eipä siinä muu auta kuin huomenna ihan rassaamisen ilosta ottaa uudestaan Lada työn alle ja jälleen repiä startti irti ja tunkea toinen käytetty tilalle, ei tuolla nyt paikoillaan olevalla startillakaan kovin pitkään viihti ajella... Tänään siinä auton alla pyöriessä huomasin että etupalkki on revennyt jo aika paljon, Ladani on myös alkanut syömään eturenkaita aika vauhdilla mitä ei ole tapahtunut ennen, eturenkaat kuluvat sisäreunoilta nopeasti ja ihan noin silmämääräisesti kun tarkastelin niin huomasin tänään että eturenkaisiin on tullut haritusta, ilmeisesti se etupalkki on alkanut notkahtamaan jo sen verran pahasti että renkaat alkaa kääntymään harituksen puolelle, jotain pitäisi sillekkin asialle ehtiä tekemään kun vain olisi aikaa. Eipä onnistunut jakopää remonttikaan kovin hyvin, ennen tämä Lada ei ole vuotanut yhtään öljyä, ei pisaraakaan moottorista, nyt on koko konehuone märkänä kun jäi näköjään vuotamaan jostakin jakopään kopan sekä lohkon välistä, täytyy tilata uusi tiiviste mahdollisimman pian ja liimata se silikoonilla kiinni sekä toivoa parasta. Kuskin ikkuna on sentään pysynyt ylhäällä ja olen käyttänyt sitä ahkerasti kun kelitkin on lämpimät, sentään jotain pysyy kasassa tässä autossa...
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 500
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Kuukauden sisään tullut tehtyä kaikenlaista pientä näpräystä, jakopäänkoppa tuli otettua uudestaan irti, paperitiiviste vaihdettua sekä etu stefa myös, nyt onnistui eikä ole enää vuotanut pisaraakaan öljyä, pysyy konehuone kuivana ja siistinä. Eteen tuli tehtyä molemmin puolin etujarruputket sekä vaihdettua etujarruletkut, jarrut puoltavat vieläkin mutta toimi ne sentään paremmin kun meni kuitenkin katsastuksesta läpi. Ne muutama reiät hitsasin kuntoon ja hioin ruostekukkia pois ympäri autoa, maalailin vaalealla kaks komponentti epoksilla ja nyt tuo Lada on aika laikukkaan näköinen mutta olkoon, maalataan jossakin vaiheessa koko auto uusiksi, tällä hetkellä ulkonäkö ei haittaa yhtään kun kyseessä on käyttöauto.

Tosiaan joo Lada meni leimalta läpi 20.7 ja tuli jälleen vuosi lisää ajoaikaa, sillä hetkellä matkamittarissa oli 151 240km, nyt se on toiminut taas hienosti, yhtenä päivänä pelkäsin että taasko hajoaa pyöränlaakeri kun alkoi vaimea vihellys kuulumaan, aika rajusti ääni alkoi kovenemaan ja sitten haistoin ja palaneen kumin, oli pakko pysähtyä tutkimaan että mitä seuraavaksi on hajoamassa, tilanne ei ollut kuitenkaan kovin vakava, edestä sisälokasuoja oli päässyt parista ruuvista irti ja makasi eturenkaan päällä, rengas oli ehtinyt syömään siihen jo nyrkin kokoisen reiän, sain sitä patentoitua takaisin kiinni ja matka jatkui. Niin no, ihan ongelmitta ei ole vieläkään saanut ajella, virranjakajasta meni laakeri paskaksi, se missä katkojan kärjet on kiinni, siitä tuli aivan sohlo ja Lada alkoi aaltoilemaan ja käymään ihan ihmeellisesti, minusta siinä on aivan turhaan laakeri joten hitsasin sen jumiin, säädin katkojan kärjet uudestaan ja hyvin on pelittänyt useamman tuhannen kilometrin verran vaikka alipainekello ei olekkaan enää kuin koristeena jakajassa, kulutuksessakaan ei ole ollut minkäänlaista muutosta, laitoin noin 10 astetta kiinteää sytytysennakkoa lampulla. Taas on aika paljon tullut reissattua, tänä päivänä pyörähti jo 154 000km matkamittariin
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
Samza
Viestit: 264
Liittynyt: 17.9.2007 1:00
Paikkakunta: Sodankylä & Jyväskylä

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Samza »

Ladaritari kirjoitti:Nyt on pyöränlaakerit toimineet ihan hyvin, hieman tämä auto näkyy kyllä syövän eturenkaita sisäreunoilta, vuosi sitten vaihdoin kaikki alustan osat ja silloin käytin pyörien suuntauksessakin, sen jälkeen mitään alustan osia ei ole tullut vaihdettua, erikoinen homma...
Jotenkin tuntuu kun oon pitäny tuota lainassa että ne eturenkaiden suuntaukset on pielessä kun ei tarvi olla ees kovakaan vauhti kun kääntää niin ujeltaa varsinkin kuskin eturengas niinku elokuvissa. Jos noi ei oo sit jotku elokuvarenkaat. :lol:
EXLada 21072 1300s vm.88
Lada 21073 1700i vm.96


"Jos lada ei lähde -30 asteessa käyntiin, on starttaajassa vika."
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 500
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Samza kirjoitti:
Ladaritari kirjoitti:Nyt on pyöränlaakerit toimineet ihan hyvin, hieman tämä auto näkyy kyllä syövän eturenkaita sisäreunoilta, vuosi sitten vaihdoin kaikki alustan osat ja silloin käytin pyörien suuntauksessakin, sen jälkeen mitään alustan osia ei ole tullut vaihdettua, erikoinen homma...
Jotenkin tuntuu kun oon pitäny tuota lainassa että ne eturenkaiden suuntaukset on pielessä kun ei tarvi olla ees kovakaan vauhti kun kääntää niin ujeltaa varsinkin kuskin eturengas niinku elokuvissa. Jos noi ei oo sit jotku elokuvarenkaat. :lol:
Ihan täysin paskoilla renkailla on tullu ajettua nyt jo jonkun aikaa, ei viihti laittaa mitään kovin hyviä alle kun kuluvat tosi nopeasti pilalle :?
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 500
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Tämä virolainen Lada se on ihme peli, sillä on jotekin taipumuksena että aina jotakin lähtee irti tai menee ihan kunnolla paskaksi... Emännän kanssa lähdettiin Helsinkiin Etelän Lämpöön, perä on vonkunut jo jonkun aikaa, kotona tarkistin että öljyä on tarpeeksi, perille kun päästiin niin ihan siinä keskusta-alueen korttelien välissä kun ajettiin niin pelkoinen pärinä ja rohina alkoi jo kuulumaan perästä, kun pääsimme rautatientorille niin oikein kitkerä sekä palanut peräöljyn haju tuli autostani... Malmin lentokentällekkin päästiin, ääni vain paheni, sieltä kun lähdimme kotia kohti niin perä alkoi kuolemaan ihan yht äkkiä nopeaa tahtia, se alkoi jo ihan ahistamaan matkan tekoa ja ruvettiin pudottamaan vauhtia, ensin ajettiin 100km/h mutta sitten 80km/h ja lopulta 70km/h... Perän mekkala yltyi niin kovaksi että ei emännän kanssa kuultu enää puhua, edes huutaminen ei auttanut, perän meteli vei voiton, tavoitteenamme oli että jos oltaisiin päästy Lahden motonettiin niin ois tankattu lisää öljyä taka-akseliin ja yritetty päästä kotiin asti mutta jäipä sekin yritys sitten haaveeksi, 70km/h vauhdista Mäntsälän kohdalla kuului vaan suuri poksaus, hetken oli hytti täynnä käsiä ja siihen sitä sitten jäätiin ihan täysin poikittain nelostietä 120km/h alueelle, aivan jumalaton savu tuli taka-akselista kun se kävi niin kuumana. Mahoton kiirehän siinä tuli ettei kukaan vaan aja kylkeen, onneksi liikenne ei ollut kovin vilkasta, Lada oli ihan täysin jumissa, ei mennyt eteen eikä taakse päin, 1 vaihde kun oli silmässä niin vaikka oli 5000 kierrosta ja kytkimen nosti ylös asti niin ei muuta tehnyt kuin luistanut... Pakko oli tehdä hätäisiä ratkaisuja joten ei muuta kuin sit oikein reippaasti vaan kierrosta ja kun antoi happea oikein reippaasti (noin 6500-7000rpm) ja kunnon kytkinpommia niin sain Ladan hyppäämään noin 10cm kerrallaan eteenpäin, sain sen hyppyytettyä juuri pois ajoradalta ja tien suuntaisesti tien sivuun kun alkoi tulemaan autoja reippaasti...

Kello oli 17:30, laitoin hätävilkut päälle ja vein varoituskolmion kauas, suuret kiitokset Flaimanille kun pääsimme hänen kyydillään kohti Jyväskylää, isäni oli onneksi kotona ja pääsi lähtemään sieltä kuorma-autolla vastaan meitä, Leivonmäen teboilin pihassa hyppäsimme isäni kyytiin ja lähdettiin etsimään Ladaparkaa pimeydestä, löytyihän se viimein ja kello oli siinä vaiheessa jo 22:00, sen verran täytyy kyllä kehua että sitkeä akku on minun virolaisessa Ladassani kun se 4 ½ puol tuntia naksutti hätävilkut päällä ja virtaa oli vielä niinkin paljon jäljellä että auton sai helposti käyntiinkin kun päästiin sen luokse, olin ihan varma että akku olisi mennyt tuossa ajassa tyhjäksi, luulisi tuolla akulla selviävän talven yli. Aika kauan sai nujuta Ladan kanssa ennen kuin saatiin se vaihtolavan kyytiin, käytiin syömässä ja oltiin kotona joskus 2:30 aikoihin yöllä...

Noin viikon virolainen Lada lepäsi hallissa sisätiloissa, oli melkoinen homma saada se myös pois vaihtolavalta... Kun purin sen niin perä oli aika valmista roskis kamaa, kardaanin laipan alta pinionin laakeri oli poksahtanut paskaksi ja kuulat ropisseet taka-akselin sisälle, ei ihme että se täristi niin julmetusti viimeiset metrinsä, oisko siitä mennyt noin 28 000km kun vaihdoin taakse molemmat takapyöränlaakerit, niistäkin tuli entiset, ei niitä meinannut saada sormin pyöritettyä enää mihinkään kun olivat metallinlastua täynnä, myös vetarien stefat olivat ilmeisesti ottaneet aika rajusti lämpöä kun kummallakaan puolella ei ollut kumia enää lainkaan jäljellä, liekkö lämmön takia liuennut nesteeksi tai sitten vetarit täristäneet niin paljon että stefat revenneet, mene ja tiedä... Melkoinen puhdistaminen oli taka-akselissa sekä jarruosissa, laitoin uudet vetarien stefat sekä yhdestä purkuautosta otin käytetyn 4.1 perän sekä käytetyt vetarit ja lykkäsin paikoilleen. Perän hajoamis hetkellä matkamittarissa oli 158 100km, eilen meni 159 000km rikki, vielä kun 1000km tulee ajettua niin valmistaudun vähän suurempaan huoltoon, on taas kaikenlaista pientä parannettavaa/korjattavaa mielessä mitä pitäisi tehdä
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
degen
Viestit: 1181
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Hερψαντα

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja degen »

Oliko tuon rikki menneen perän pinionin laakereiden kiristysmutteria joskus avattu ja kiristelty uudelleen?
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 500
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Itse en ole siihen mutteriin koskenut tuossa kyseisessä perässä, käytetyn peränhän mää tuohon lykkäsin kiinni muistaakseni silloin kun oli noin 130 000km mittarissa, eli noin 28 000km tuo käytetty perä kesti ennen kuin mossahti aivan paskaksi, käytetty Ladan osa tahtoo monesti olla hyvinkin arvaamaton, ei aina tiedä toisten jäljiltä mitä kaikkea on menty tekemään :?
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 500
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

11.11 matkamittariin pyörähti 160 000km mutta oli niin kauheasti kiireitä että ei ollut aikaa alkaa heti huoltamaan virolaista Ladaa vaan oli parempi antaa sen välillä huilata ja ulkoiluttaa muita autoja, ihan jo senkin takia ettei tule laiminlyötyä huoltoja kun minulle tulee kilometrejä niin paljon. Jyväskylän Ladamiitissä tuli pyörähdettyä sekä ihan pari pientä lenkkiä tullut ajettua viimeisen kuukauden aikana...

Viime viikonloppuna viimein oli reippaasti aikaa ja tuli näprättyä vähän sieltä ja täältä kaksi päivää, käytin lämmityslaitteen kennon irti ja siellähän oli lehtiä yms kaikkea mujua liiankin kanssa, sen putsailin ja käytin sen luukunkin irti joka on kennon yläpuolella, oli itseasiassa ihan hyvä juttu koska sekin oli aivan jumissa. Olen kyllä ollut siinä mielikuvassa että se luukku liikkuu ja toimii autossani mutta ei, sen takia se vipu on tuntunut kevyeltä kun vaijeri on ollut irti koko läpän säätämisestä. Kun enemmän asiaan perehdyin niin itse asiassa koko lämmönsäätö systeemi oli kojelaudasta irti sekä halki, purin sen koko vivuston sitten pois ja sain sen korjattua pellin sekä pulttien avulla, voitelin myös sen luukun saranan sekä kaikki vaijerit ja vipuset, nyt liikkuu kaikki kevyesti ja jopa toimiikin, konehuoneen lämmityslaitteen putkien läpivientikumi mureni käsiin irroituksessa ja vaihdoin sen ihan uuteen. Ohjaussimpukka tuli käytettyä irti, purettua, puhdistettua ja laitoin uudet stefat sekä atf öljyt sisään, samalla tuli vaihdettua kuskin puolen sisempään raidetankoon suojakumi kun se oli murtunut ja lisättyä rasvaa siihen. Molemmat jarrulevyt oli aivan loppu, niissä taisi olla jotakin alle 7mm pintaa jäljellä, laitoin lähes uuden veroiset, hyvin vähän ajetut joissa oli 9.8mm pintaa jäljellä. Apukuskin puolelta oli yläpallonivelen suojakumi murtunut, siihenkin reippaasti rasvaa lisää ja laitoin uuden suojakumin. Ilmanputsarille laitoin mansemotorsilta ostetun ihan uuden pahvitötterön, puhaltelin paineilmalla ilmanputsaria joka oli ihan hyvän näköinen ja ilmanputsarin kannen käänsin talviasentoon. Sytytystulpat vaihdoin uusiin, samoin moottoriöljyt + suodatin, laatikkoöljyt sekä peräöljytkin, pakoputki on rämistänyt ja hakannut pohjaa vasten, sitäkin käänsin parempaan asentoon, jarrunestettä lisäsin pikkuisen ja vielä eteen vaihdoin molemmat parkkipolttimot uusiin. WD40 ruosteenirroittajaa sekä pultti ja mutteritervaa suihkutin joka ikiseen alustan osan pulttiin ja mutteriin, kuskin puoleinen etu sisälokasuoja oli hieman heikosti kiinni, sekin tuli laitettua paremmin paikoilleen.

Silloin kun perä hajosi helsingin reissulla niin onnistuin varoituskolmionkin särkemään kun taittelin sitä kasaan, sain korjattua varoituskolmionkin pultin ja mutterin avulla sekä vaihdoin vielä renkaatkin, minulla oli syksyn ajan tosi huonot nastat alla semmoisena ns välimallin renkaina, nyt laitoin hyvät talvirenkaat alle.

Sunnuntaina kun ajoin virolaisen Ladan ulos autotallista niin matkamittarissa oli 160 200km, nyt viimeisen kolmen päivän aikana on tullut ajettua yli 300km ja hienosti pelittää, enää ei tarvitse palella (kuten viime talvena), eikä ole enää pakoputken räminääkään. Nyt on virolaista Ladaa huollettua sen verran paljon että jospa sillä nyt pärjäisi talven yli, tai kestäisi nyt edes johonkin maalis/huhtikuulle asti kun sitten voi taas ottaa muita autoja alle jos tilanne vaatii.

Vieläkin on muutamia vikoja, kytkin on edelleen ihan loppu, ihmeen hyvin levy vaan tuntuu kestävän eikä hajoa millään vaikka kilometrejä tulee reippaasti, vaihdelaatikossa 2 takertelee kylmänä eikä anna oikein moottorijarruttaa, meinaa heti rutista paljon ja joutuu aika pienessä vauhdissa tuuppaamaan sen silmään, peräkin tuntuu olevan aika huono, ihan samanlainen susi kuin edellinen, vasta jossakin 100km/h vauhdissa alkaa viheltämään hieman, no jospa silläkin taas muutaman kymmentä tuhatta kilometriä pärjäisi...
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 500
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Niin vaan virolainen härvelini kesti läpi koko talven ilman ongelmia, vain kerran talven aikana tuli oikea vika kun Lada lakkasi lataamasta, pitkien työpäivien ohella kun oli rajallisesti 1-2 tuntia päivässä aikaa tutkailla ongelmaa niin latausongelmahan muodostui 4 päivää kestäväksi remontiksi. Ajattelin että vika on varmasti joskus pari vuotta sitten laittamassani käytetyssä laturissa, otin sen irti ja hiiliäkin oli vaikka kuinka jäljellä, paria käytettyä laturia sovittelin paikoilleen ja ei alkanut millään niistä lataamaan, eri akkujakin kokeilin, ei vaikutusta... Sitten vaihtelin konehuoneeseen latauksen relettä, eipä auttanut, myös latauksen säädintä vaihtelin, niin uuteen digimalliin kuin käytettyyn alkuperäis versioon, ei mitään toivoa, eikä minkäänlaista latausta... Neljäs päivä kun koitti, oli jo melkein täydellisen hermoromahduksen paikka että mitä ihmettä vielä oikein olisi tehtävissä kun kaikkia osia on jo vaihdettu mutta silti ei toimi. No, sulakkeita tutkiessani huomasin että yksi on palanut, laitoin tilalle uuden ja ongelma katosi, jo alkoi lataamaan taas normaalisti, kylläpä tunsin itseni todella tyhmäksi... :lol: Laitoin sitten kaikki samat vanhat osat paikoilleen mitkä tässä autossa ovat olleetkin, kun eipä vika ollutkaan niistä kiinni.

Olipa siinä latausongelmassa jotain hyvääkin toisaalta, olen jo todella pitkään ihmetellyt että miksi jäähdytysnestettä katoaa noin 1L/10 000km, kun suurin piirtein noin 5000km välein on saanut kipata puoli litraa lisää. Edes talvella en huomannut että lumeen jäisi vihreitä tippoja, olen ajatellut että ehkäpä jotakin alkavaa kansipahvi vikaa että se vain polttaa jo sen verran jäähdytysnestettä mutta syylärihän se on joka vuotaa. Siinä latureita sovittaessani huomasin että syylärin alareunaan tulee tippoja, kun paperilla pyyhkii kuivaksi niin menee noin 15-30min ennen kuin uusi pisara ilmaantuu, kun Ladan pistää käyntiin niin pisara ilmestyy hieman nopeammin. Vielä ei ole ainakaan syytä vaihtaa syyläriä kun vuoto on niin pientä mutta hyvä oli huomata tuo asia niin osaa seurata sitä, vaihdetaan sitten kun vuoto on suurempaa.

Öljyäkin jouduin lisäämään puolisen litraa, minun mielestäni tähän autoon ei ole aikaisemmin tarvinnut 10 000km aikana lisätä öljyä, mutta nyt on näköjään alkanut 3 pytyn tulpan ja kannen välistä hikoilemaan öljyä pihalle, liekö tulpan prikka huono ettei se tiivisty kunnolla tai sitten alkaa kannesta kierre menemään?

Eilen matkamittariin pyörähti 168 500km ja vaihdoin kesäksi nypityt nastat alle, kohta voisi katsastuksessakin käyttää, viron Lada kun tuntuu olevan aika hyvässä iskussa ja on toiminut pitkään ihmeen hyvin, viimeiset puoli vuotta on ollut aika huoletonta ajoa, eipä ole muuta tarvinnut tehdä kuin tankata.

Toki pieniä vikoja on vieläkin, murtunutta etupalkkia en ole vieläkään joutanut vaihtamaan, kytkin on loppu, kakkos vaihde toimi talvella huonosti mutta nyt hieman paremmin kun kelit ovat lämmenneet, kärsii jo hieman moottorijarrutellakkin, perä huutaa kuin sirkkeli (se pitäisi ehtiä vaihtamaan seuraavaan käytettyyn) ja jäähdytysnestettä häviää maltillisen vähän, eipä oikeastaan muita vikoja tule tähän hätään mieleen.
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 500
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Hieman hiljaiseloa ollut foorumilla jonkun aikaa, mutta johtunee kait siitä että Viron Lada on toiminut, joten ei ole ollut juurikaan kerrottavaa siitä. Olen sillä nyt aikalaille vuoden ja noin 20 000km verran päästellyt juuri mitään remontteja tekemättä, toki huollettu on, öljyjä ja tulppia vaihdeltu sekä voideltu virranjakajaa.

Alkuperäinen 4v laatikko kesti 187 000km asti, onhan se aika sohlo ja huono laatikko ollut aina, hyvin luultavasti 3-4 vaihteen siirtäjän haarukan tanko hajosi, koska kun 3 tai 4 oli silmässä niin vaihdekeppi heilui todella paljon, lopulta 4 alkoi pikku hiljaa hyppimään pois silmästä, kohta 4 ei pysynyt päällä enää edes pitämällä, kolmonen alkoi rusahtelemaan, 2 ei meinannut mennä silmään ja pakkikaan ei pysynyt kuin pitämällä... Vanha loota alkoi kahisemaan ja kihnuttamaan rajusti niin lykkäsin sitten toisen 4v lootan paikoilleen.

Nyt vaan ajellaan läpi kesän hymyssä suin, tankataan ja huolletaan, heinäkuun lopulla pitäisi käyttää katsastuksessakin.
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Vastaa Viestiin