VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: Lada 21061 1500SL 1991

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

pressa kirjoitti:
Ladaritari kirjoitti:Jyväskylän A-katsastus
Onko Jyväskyläkin niin pieni kylä ettei siellä ole muita kuin A-ketjun konttoreita? Heillä on yleensä töihin on jääneet ne wanhat virkamies asenteet, siksi on yleensä rekisteröinnit työläitä ja kalliita. Itse rekisteröinneissä suosin yksityisiä edullisempia konttoreita, niissä on palvelukin (yleensä) parempaa ja esimerkiksi tuon todistuksen pystyvät tilaamaan. Ja A-katsastushan on aikoja sitten myyty ulkomaille, ettei ole edes isänmaallinen teko maksaa niille enemmän...
Eipä ole tullut laskettua mutta kai täällä melkein 10 katsastusasemaa on vähän joka puolella, Q-katsastusta olen suosinut ja siellä olen käyttänyt aina omat henkilöautoni ja olen saanut hyvää palvelua. K1-katsastajilta olen keljossa saanut huonoa palvelua kun ovat takertuneet aivan liian pieniin asioihin autoissani ja on valitettu aivan turhista asioista, erittäin hyvänä esimerkkinä se että entinen käyttöautoni, mattamusta Lada jossa oli tuplaputket, se ihan hylättiin kun takaovi oli muka liian jäykkä käyttää? Katsastusmies kokeili oven kahvaa vain yhdellä sormella eikä saanut ovea avatuksi yhtä sormea käyttäen, toki ovi oli jäykkä saranoistaan kun oli voitelun puutetta, mutta tosiaan pieni lapsikin sai sen oven aivan vaivatta auki kun otti ihan reippaasti 4 sormella otteen ovenkahvasta ja muuta kuin avasi oven, ei se niin jäykkä ollut toiminnaltaan... Tästä asiasta kiistelimme pitkään katsastusmiehen kanssa että Ladani ovessa ei ole mitään vikaa mutta hänellä oli selvä asennevamma minua kohtaan, kun katsastusmies alkoi perustelemaan minulle että jos esimerkiksi ajan autoni kyljelleen ojaan niin pelastusmiehet eivät muka saa minua ulos jos ovi on noin jäykkä käyttää? Siihen tokaisin terävästi takaisin että eiköhän palomiehillä ole sellaiset leikkurit ja välineet että kyllä ne minut ulos saavat, että eiköhän se ovi irtoa sitten vaikka ihan saranoineen päivineen :lol: Tästä suivaantuneena katsastusmies laittoi papereihin seuraavaa: sivuoven toiminta, vasemmalla takana, liian jäykkä, ei voi avata ja hylkäys tämän takia... Samaisella konttorilla kun vein yhtä 900 Saabbiani katsastukseen niin ukko aloitti heti "en ole ikinä katsastanut yhtäkään Saabbia, josta en olisi ruostetta tai minkäänlaista vikaa löytänyt..." ja se onkin sitten jo ihan eri tarina...

Olen kyllä itsekkin huomannut että A-katsastuksessa ollaan tarkkoja, mutta sinne minä tuota Virosta hakemaani Ladaa vein kun Q-katsastuksesta sanoivat että he eivät tee rekisteröintikatsastuksia ollenkaan. A-katsastuksen mies joka Ladaani tutki oli kaikista vanhin ja pitkäaikaisin työntekijä siinä talossa ja mielestäni löyti yllättävän vähän vikoja Ladastani ottaen huomioon et kuinka kauan tuota autoani oikein tutkittiin...
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: Lada 21061 1500SL 1991

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Kuskin puoleinen takavalo on muka haalistunut liikaa vilkun kohdalta:

Kuva

Tässä vielä molemmat takavalot läheltä kuvattuna:

Kuva Kuva

Vilkku ei saa kuulemma olla keltainen, sen täytyy olla ihan oranssi ja tuo vika olisi korjatava joko oranssilla polttimolla tai sitten koko valo on vaihdettava? Minä olen taas vähän sitä mieltä että jaahas...

Ja turvavöistä sitten, tässäpä onkin jännät vyöt, en ole koskaan aikaisemmin tavannut Ladassa vastaavia

turvavyö on yläpäästään pultilla b-pilarissa kiinni ihan normaalisti:

Kuva

sekä myös lattiassa pultilla kiinni, minkäänlaista rullaa ei ole:

Kuva

autossani on 3-pistevyöt joissa on samanlainen kiristysmekanismi kuin normaalissa lannevyössä, kuva on kuljettajan penkiltä:

Kuva

Tässä Ladassani on myös hyvin jännä ratti jota en ole koskaan aikaisemmin Ladassa nähnyt, töötissä kuvionti on sama kuin 2106 Ladassa sekä joissakin Nivoissa, mutta ratti itsessään ei ole pakeliittia ja sileä kuten kaikki tuollaiset ratit joita olen nähnyt, tuo ratti on karkeaa muovia kuten vaikkapa jonkun -90 luvun 2105 1500S Ladan ratti, aivan samaa ainetta

Kuva

Eilen vaihdoin bensapumpun ja näköjään käsikäyttövivusta oli mennyt jousi poikki? Jälleen yksi osa jota en ole ikinä aikaisemmin onnistunut särkemään takavetoisesta Ladasta :D Tulpat ja ilmanputsarin vaihdoin myös, vanha ilmanputsari oli aivan musta ja niin olivat kyllä tulpatkin... Kaasaria säädeltiin Flaimanin kanssa korvakuulolta, kai tuota täytyy vielä käyttää päästömittauksessa varmuuden vuoksi ja viedä päästölapun kanssa takaisin leimalle sitten kun saan sen todistuksen postissa. Tänään olisi ohjelmassa purkaa 124 000km ajetusta varaosa axtec raadosta ehjät ja siistit turvavyöt ja asentaa ne paikoilleen, sittempä ei olisi enää kuin hitsaamista jäljellä...
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
pressa
Viestit: 10189
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lada 21061 1500SL 1991

Viesti Kirjoittaja pressa »

Ladaritari kirjoitti:Kuskin puoleinen takavalo on muka haalistunut liikaa vilkun kohdalta:
Kuva
trafi kirjoitti:6.4 Suuntavalaisimet
Suuntavalaisin on valaisin, jolla ilmaistaan muille tienkäyttäjille, että kuljettaja aikoo muuttaa ajoneuvon suuntaa oikealle tai vasemmalle. Suuntavalaisimen lähettämän valon on oltava vilkkuvaa ja väriltään ruskeankeltaista. Valon on vilkuttava 90 ± 30 kertaa minuutissa. Samaan toimintaan tarkoitettujen suuntavalojen tulee vilkkua samanaikaisesti. Suuntavalaisimet ovat autossa pakolliset, ja niitä on oltava kaksi etusuuntavalaisinta, kaksi takasuuntavalaisinta. ja 1.1.1985 jälkeen käyttöönotetussa autossa myös kaksi sivu suuntavalaisinta
trafi kirjoitti:Valaisimien, jotka muodostavat parin, on oltava toisiinsa nähden symmetrisiä sekä symmetrisesti asennettuja, mikäli ajoneuvon muoto sen sallii. Niiden on täytettävä samat väritekniset ominaisuudet ja niiden on oltava valoteknisesti likimain samanlaisia.
Eli kuten itsekin kuvasta huomaat eivät valot ole keskenään väriteknisesti samanlaisia, eli kun tuohon "uuteen" vertaa niin onhan tuo liian vaalea. Uskon että jos molemmat olisvat olleet saman väriset ei asia olisi katsuriakaan huomautukseen asti vaivannut. Kyllä yleensä nuo päätökset perustuu lakiin ja asetuksiin...
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: Lada 21061 1500SL 1991

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Paperihommien kanssa on ollut aika paljon ongelmia, tämä Tuvnord ilmoitti minulle että he eivät saa järjestettyä sitä todistusta ja jäin ihmettelemään..... Löysin kuitenkin onneksi toisen sivun, pakettiautopojat.fi, sinne olen laittanut sähköpostia ja heilläkään ei muka ollut minkäänlaista tietoa autostani, sain kuitenkin eilen ilmoituksen sähköpostiini että pakettiautopojat ovat ottaneet yhteyttä saksaan ja sieltä olivat luvanneet toimittaa minulle oikean paperin, nyt sitten vain odotellaan...

Meinasin jo käydä epätoivoiseksi mutta onneksi tuli pelastus :D
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: Lada 21061 1500SL 1991

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Menihän siinä muutama kuukausi että paperi lähti jostakin Venäjältä liikkeelle, kierti Saksan Tuvnordin kautta ja tuli viimein minulle postissa kotiin, pari sataa euroa se paperi tuli minulle kustantamaan ja jonkinlainen vaatimustenmukaisuus todistus se ilmeisesti on. Kävin syksyllä asioimassa heti paperin saatuani katsastuskonttorilla mutta minulle sanottiin että jälkitarkastukseen en päässyt koska aika oli mennyt umpeen. Niin, ompa hieno juttu kun sain kuukauden aikaa järjestää päästövaatimustodistuksen itselleni ja siihen menikin muutama kuukausi että se tuli postissa kotiin... Joudun nyt sitten maksamaan uudestaan kalliin maksun rekisteröinti katsastuksesta kun vien Ladaani uudestaan A-katsastukseen.

Koko viime viikon asioin A-katsastuksella ja tutkittiin Ladani papereita, jätin kaikki paperit sinne vielä tutkittavaksi kun pyysin että katsoisivat ne läpi että paperiasiat olisivat varmasti kunnossa ennen kuin yritän katsastamista uudestaan. Perjantaina minulle ilmoitetttiin että paperithommat ois nyt kunnossa, kaikki pienet reiät on talven aikana hitsattu, vaihdoin koko varapyöräkotelon pohjan ja apukuskin puoleista helmaa hitsailin pienen paikan. Viime Mobilian tapaamisesta ostin uudet 2106 Ladan takavalojen kuoret ja ne pitäisi vielä vaihtaa. Jahka kelit sallii ja lumet sulaa sen verran että uskallan ottaa tämän Ladan tallista ulos ja ajaa kesärenkailla läheiselle pajalle säätämään kaasaria vielä varmuuden vuoksi ja ottaa päästölappu, sitten pitäisi olla kaikki kunnossa. Ehkäpä viimein tänä kesänä saan suomenkilvet... :)
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
paavon
Ylläpito
Viestit: 1398
Liittynyt: 24.7.2007 21:45
Paikkakunta: Lahti

Re: VAZ-21061 -1991 - 1500SL

Viesti Kirjoittaja paavon »

Siirsin tämän tänne takavetoiset alueelle ja muutin otsikon vastaaman alueen sääntöjä, voit halutessasi sitä editoida vielä mieleiseksi. Ainakin onnistuu kun sieltä ensimmäisestä postauksesta laitat muokkaa ja muutat otsikkoa.
Paavo & Lada 1200L
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 -1991 - 1500SL

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Kelit alkavat olemaan aikas hyvät, vielä en kuitenkaan uskalla kesärenkailla ajella kun oma pihatie on kapea hiekkatie ja aivan peilijään peitossa sekä tietysti pelkkää ylämäkeä pari sataa metriä julkiselle isommalle hiekkatielle, ei varmaankaan mene enää kovin kauan kunnes uskallan kokeilla Viron Ladaani leimalle, eiköhän nuo lumet jo ensi viikon aikana sula. Mitenkähän katsastusaikavälin käy ja kuinkahan pitkän leiman tämmöiseen tuontiautoon saa? Aion pitää tätä Ladaa vain kesäkäytössä niin sitä vain tuumin että jos katsastan sen maaliskuun loppupuolella, otetaan esimerkiksi vaikka että aikoisin katsastaa sen 31.3 niin tuleeko minulle katsastusaikaväliksi 1.12.2015- 31.3.2016? vai onko se sitten 31.3.2016-31.7.2016 vai jotakin ihan muuta, voinko tietää sitä etukäteen mistään? Koska talvella en ainakaan tahtoisi lähteä tätä Ladaani viemään katsastukseen kun en aio sillä koskaan talvella muutenkaan ajaa...
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
pressa
Viestit: 10189
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21061 -1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja pressa »

Mikä on alkuperäinen käyttöön otto päivämäärä?? Se on se minkä mukaan mennään ja alle puolivuotta ennemin tehty maahantuontirekisteröinti katsastus kattaa sen seuraavan määräaikaiskatsastuksen.
Mikäli taas ei ole alkuperäistä päivämäärää niin sitten kilven viimeinen merkki määrää määräaikasikatsastuksen ajankohdan (nykyään harvinaista).
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 -1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Jos en ihan väärin muista niin virolaisessa rekisteriotteessa luki et ensimmäinen käyttöönotto päivämäärä olisi 25.7.1991, eli mitenkäs se katsastusaika silloin menee, lasketaanko se tuosta päivästä tavallaan 4kk eteenpäin vai taaksepäin?
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: VAZ-21061 -1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja AI »

Taaksepäin lasketaan eli rekisteröintipäivä on se viimeinen katsastuspäivä.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21061 -1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja samarai »

Ja sama se on numerollakin. Eikös noissa ole kuitenkin niin, että jos sattuu talvella tuo katsastusaika ja on seisonnassa, niin saa viedä leimalle ennen kesäkäyttöön ottamista?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21061 -1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja mush »

Jos on kilvet, niin saa ajaa varatulle katsastusajalle, vaikka olisi liikennekäytöstä poistettu. Eli voi myös käydä katsastamassa kesken poiston ottamatta käyttöön tai käyttöönoton jälkeen ennen ajoon ottamista.

Liikennekäytöstä poistonhan voi myös tehdä palauttamalla kilvet, jolloin myös vakuutus katkeaa. Tällöin tarvitaan tarrakilvet myös katsastukseen mentäessä.

EDIT:
Lisätään vielä, että itsellä on ainakin riittänyt "varatuksi ajaksi" soitto katsastusasemalle, ja ilmoitus että olisin lähdössä tällaisella autolla tulemaan ja jos drive-in jonossa on tilaa, niin ovat ottaneet rekkarin ylös.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 -1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Eli jos se lasketaan taaksepäin siitä ensirekisteröinti päivämäärästä niin Ladani kasastusajaksi tulee ilmeisesti 1.4-25.7? Voi harmi kun koko ajan tulee Jyväskylässä lunta tai on pikkuisen pakkasta, eipä ole vieläkään peräkylien hiekkatiet oikein sulaneet että uskaltaisi lähteä ajelemaan katsastuskonttorille, ei auta muu kuin odotella...
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
pressa
Viestit: 10189
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21061 -1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja pressa »

Ladaritari kirjoitti:tulee ilmeisesti 1.4-25.7?
25.4. - 25.7. eli käyttöönottopäivää neljä kuukautta ennemmin alkaa katsastusaika.
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: VAZ-21061 -1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

mush kirjoitti: Liikennekäytöstä poistonhan voi myös tehdä palauttamalla kilvet, jolloin myös vakuutus katkeaa.
Kyllä vakuutus katkeaa myös ilman kilpien palautusta, tosin sanovat ettei aina mene automaattisesti tieto liikennekäytöstä poistosta vakuutusyhtiöön? Mutta soitto sinne riittää.
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Vastaa Viestiin