VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21061 -1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja jta »

Ottavatko ne enää nykyän edes kilpiä vastaan konttorilla noissa tilanteissa? Jostain vain jääny tuollanen mielikuva että kilpiä ei enää voi palauttaa ilman ettei ole romutustodistusta. Voin toki tapani mukaan olla väärässä.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21061 -1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja samarai »

"Vakuutusyhtiöllä on mahdollisuus periä autojen pakollisesta liikennevakuutuksesta yhtiökohtaista minimimaksua, jos auton kilpiä ei palauteta poiston yhteydessä"

http://www.trafi.fi/tieliikenne/rekiste ... ostapoisto
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21061 -1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja mush »

toktornivako kirjoitti:
mush kirjoitti: Liikennekäytöstä poistonhan voi myös tehdä palauttamalla kilvet, jolloin myös vakuutus katkeaa.
Kyllä vakuutus katkeaa myös ilman kilpien palautusta, tosin sanovat ettei aina mene automaattisesti tieto liikennekäytöstä poistosta vakuutusyhtiöön? Mutta soitto sinne riittää.
Jos autossa on kilvet, niin vakuutus on myös olemassa, koska on pakollinen. Riippuu sitten yhtiöstä, kuten sanottu, perivätkö jotain maksua siitä.

Jos liikennekäytöstä poistat palauttamalla kilvet, koko vakuutus lakkaa olemasta ja joudut ottamaan uuden ennen kuin saat kilvet takaisin.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21061 -1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja samarai »

Huomasin Trafin jutusta, että tämän vuoden marraskuussa tuo liikenteestä poisto on mahdollista tehdä kaikille ajoneuvoille. Mitähän hyötyä siitä on esim. moottoripyörille? Taitaa ainakin tällä hetkellä useammassa yhtiössä olla halvempi ottaa koko vuoden vakuutus kuin puolen vuoden. Onko tästä siis mitään hyötyä kuitenkaan, jos tuo hinnoittelutapa ei muutu?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 -1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Minulla on jo yli 50 autoa kotona ja aika monessa on kilvet paikoillaan ja autot minun nimissäni, suurin osa autoista on liikennekäytöstä poistettu eikä minulle tule minkäänlaisia vakuutusmaksuja vuoden aikana, trafilta tulee veroja 10,00€ vuodessa. Melkein jokaisen autoni vakuutusyhtiö on Turva ja aina vuoden välein ne lähettävät minulle joka auton vakuutuskirjan missä näkyy vuoden vakuutuksen hinta mutta ei Turva ole minulle mitään laskuja lähetellyt. Sitä 10€ veroakaan ei tarvitsisi maksaa jos veisi kilvet pois mutta empä ole viihtinyt lähteä joka härvelistä repimään...
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: VAZ-21061 -1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja AI »

Ei minulle mitään 10 € veroja tule autoista jotka ovat liikennekäytöstäpoistettuja vaikka kilvet ovat paikoillaan. Eikä mitään vakuutusmaksuakaan Lähi-Tapiola peri.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 -1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Jatkossa aion välttää käytettyä bensapumppua aina jos vain mahdollista, mansemotorsilta maksaa korjaussarja huimat 8€ niin empä taida enää laittaa käytettyä bensapumppua mihinkään autooni...

Eilen koko päivän Ladafarmilla puuhastellessa, lähinnä koko päivän W123 farmari mersun koritöitä tehdessä mietin taas tätä Viron Ladaani, tulipa siinä mieleen että hetkonen joo, kohtahan on jo Kevätpörähdys Mansossa, että sinnehän olisi hienoa päästä tällä autolla, siinä illasta joskus 9 jälkeen tuli inspiraatio ja ajattelin että vaihdampa viimein nuo takavalojen kuoret jotka Mobiliasta ostin alkuvuonna, näpräilin uudet takavalojen kuoret paikoilleen ja tulihan siitä taas paljon siistimmän näköinen.

Mieleeni juolahti ajatus että voisimpa käynnistää tuon auton ja tehdä sillä pienen lenkin pitkästä aikaa, milloin lienee viimeksi käynyt ja ajettu, olisiko ollut siinä heinäkuun lopulla eli joskus 10-11kk sitten? No akkuhan oli tietysti mennyt tyhjäksi, ei muuta kuin jostain varaosa-autosta akkua etsimään ja löysimpäs yhden hyvän, akkua vaihtaessa vähän ihmettelin että bensa haisee aika voimakkaasti autoni ympärillä ja eteenkin konehuoneessa, en siihen vielä kiinnittänyt hirveästi huomiota ja vaihdoin akun, sain virrat päälle ja jäin ihmettelemään bensamittaria että hieman yli puolitankkia on jäljellä?... Yleensä olen ollut tosi tarkka siitä että kun jätän paremmat autoni seisomaan niin aina olen katsonut että koneessa on öljyä, löytyy jäähdytysnestettä tarvittava määrä ja oikea seos ettei vahigossakaan pelkkää vettä, on jarrunesteet yms ja aina olen kanisterista kaatanut tankin korkkia myöten täyteen, hetken aikaa raavin päätäni ja mielessäni oli että olisiko joku perheen jäsenistäni tai joku muu imaissut letkulla parikymmentä litraa pois Ladani tankista, ja p*erkele sehän ei käy päinsä!! :D Kyseenalaistin muistini ja koitin kovasti miettiä että olisinko muka itse mennyt imemään bensaa tankista, en varmasti... Ja aivan varmasti olin laittanut sen korkkia myöten täyteen kun jätin sen auton seisomaan halliin sisätiloihin.

Olin lähes valmis ryntäämään sisälle ja herättämään kaikki että kuka on uskaltanut kajota autooni, mutta ajamisen himo vei voiton :lol: Kovasti poltteli päästä ajamaan pieni lenkki pitkästä aikaa ja käsipumpulla kun pumppasin bensaa kaasariin niin hyvin se tuntui paineen tekevän kohokammioon, mutta bensapumppu olikin hieman kostea ja osoittautui hajun aiheuttajaksi, enempää ihmettelemättä pari polkaisua kaasua ja ryyppy päällä käyntiin, hyvinhän se lähti :) Hetken aikaa käytin, minuutin tai pari ja tarkistin että takavalot toimivat vielä asennuksen jälkeen, hyvin toimi, koitin lähteä liikkeelle niin kuskin puoleinen takajarru oli sitten minun kanssani eri mieltä, oli mokoma hirttänyt kiinni... 2000-3000 kierroksilla koitin eteen ja taakse, tuloksena että toinen takarengas vain raapaisi tyhjää betonilattialla, sammutin auton, asettelin paksun lankun pätkän nätisti vannetta vasten jottei jää rumaa jälkeä ja lekalla pari napautusta, jarrut aukesi. Uudestaan Lada käyntiin, hallin ovet auki ja menoksi, ennen kuin pääsin hallista ulos niin silmääni pisti se kun öljynpaine valo hieman välähti, öljynpaineet olivat aivan nollassa... :? Sammutin auton ja koitin nostaa öljytikkua, sepäs oli tiukkaan tarttunut, ei muuten lähtenyt kovin helposti irti, siihen tarvitsi ihan 2 kättä että sain nyhdettyä sen lohkosta irti ja tikku haisi todella voimakkaasti bensalle, se myös näytti että "öljyä" olisi reilusti yli 3 kertainen määrä kuin mitä pitäisi olla... Haistelin öljyntäyttöaukosta venttiilikopasta ja sekin kärysi tosi paljon bensalle, ensimmäisenä tuli mieleen että ei kai vaa männänrenkaat voi olla hajalla näin vähän ajetusta pelistä, mutta miten ihmeessä sitä bensaa siellä alakerrassa niin paljon oli? Öljytikun kumi oli turvonnut todella suureksi, sitä ei saanut painettua takaisin ei sitten millään, hain yhdestä varaosa-autostani öljytikun ja sillä katselin että ei hyvänen aika, tuntui et koko lohko on täynnä bensaa ja sitten sen keksin kun katsoin sitä märkää pumppua...

Se bensapumppu oli paskana, viime kesän lopulla otin vain hyllystä kotoani käytetyn pumpun ja löin kiinni, parit koeajot ja toimi, sen jälkeen Lada jäi seisomaan, mutta nythän se vuoti kuin seula joka suuntaan, ilmeisesti se oli kussut melkein puoli tankkia öljypohjaan... Laskin "öljyt" pois, toki öljyäkin oli mukana mutta aika lirua oli, silmämääräisesti noin 10-15 litraa tuli tavaraa ulos koneesta... Onneksi olen varautunut ja minulla on paljon uusia Ladanosia pahan päivän varalta, hain bensapumpun korjaussarjan ja näpräilin kaikki tiivisteet uusiksi, myös pumpun ja lohkon väliin tulevat, uudet öljyt koneeseen, viime öljynvaihdosta ei tainnut ollakkaan kuin 1000-2000km ja toisesta autosta lainattu öljytikku paikoilleen. Lada uudestaan käyntiin, nyt tuntui öljynpainettakin olevan ja tein sillä noin 10km mittaisen lenkin, remontti menikin sitten vähän myöhempään kuin ajattelin, vasta joskus 12 aikoihin suljin hallin ovet, sitä vaan jäin miettimään että mahtoiko tuo bensa tehdä mitään tuhoa kun öljytikku oli turvonnut aivan mahdottomaksi? Mites stefat, kestäväkö ne tuommoista? Tänään olisi tarkoitus hakea iltapäivällä päästölappu ja varailla katsastusaikaa, jospa viikonloppuna pääsisin Mansoon vai uskaltaakohan tuolla pitkälle reisulle lähteäkkään?... :?
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 -1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Vielä näyttäisi öljyt pysyvän koneessa, eilen hain päästölapun ja tänään pitäisi soitella uutta katsastusaikaa jyväskylän a-katsastukseen
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 -1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Jaahas, empä pääse vieläkään tuomaan tätä autoa näytille mihinkään tapahtumaan, A-katsastuksella pyörii kesälomat ja työntekijöitä on pois, eikä löytynyt mitään semmoista katsastusaikaa mikä täsmäisi minun töideni suhteen, mutta katsastusaika on nyt sitten varattu 1.6 kello 8:45 :) Saas nähdä kuinka sitten käy, nythän tässä ehtii hyvin fiksailemaan vielä kaikenlaista pientä kuntoon...
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: VAZ-21061 -1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja AI »

Eikös siellä Jyväkylässä muuta katsastuskonttoria ole kuin A-Katsastus?
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lada 21061 1500SL 1991

Viesti Kirjoittaja pressa »

pressa kirjoitti:Onko Jyväskyläkin niin pieni kylä ettei siellä ole muita kuin A-ketjun konttoreita?
Ladaritari kirjoitti:Eipä ole tullut laskettua mutta kai täällä melkein 10 katsastusasemaa on vähän joka puolella
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Lada 21061 1500SL 1991

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Ladaritari kirjoitti:Eipä ole tullut laskettua mutta kai täällä melkein 10 katsastusasemaa on vähän joka puolella
Niitähän alkaa oleen sitten jo melkoisesti! Jos jokapuolelta löytyy melkein 10 asemaa?
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: Lada 21061 1500SL 1991

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

toktornivako kirjoitti:
Ladaritari kirjoitti:Eipä ole tullut laskettua mutta kai täällä melkein 10 katsastusasemaa on vähän joka puolella
Niitähän alkaa oleen sitten jo melkoisesti! Jos jokapuolelta löytyy melkein 10 asemaa?
No jos nyt alan luettelemaan niin Plus Katsastus Keljo, Plus Katsastus Seppälä, Nisulan Katsastus Viitaniemi, K1 Katsastajat Palokka, A-Katsastus Seppälänkangas, Veikon Katsastus Seppälänkangas, Meidän Katsastus Seppälä, Q-Katsastus Seppälä, Jyväskylän Autokatsastus Vaajakoski, sekä vielä TJ-katsastus Leppävedellä. Oho joo, aika hyvä heitto oli tuo 10, sillä tasan 10 niitä taitaa olla, ei ainakaan muita katsastusasemia tule mieleen, sitten Jämsässähän on joitakin ja Saarijärvellä ainakin yksi mutta ne ovatkin sitten jo yli 50km päässä Jyväskylästä. Q-Katsastuksessahan olen yleensä jokaisen autoni käyttänyt, mutta kun siellä ne eivät tee lainkaan rekisteröintikatsastuksia niin siksi olen hoitanut tämän Virosta hakemani Ladan asioita A-katsastuksella kun se on kätevästi työmatkani varrella :)
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 -1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Ompas tämä nyt melkoinen peli, viime hetkiä ennen katsastusta... Viime viikonloppuna innostuin ja ajattelin että ajampa pienen lenkin omalla pihatiellä niin eipä meinannut lähteä Lada käyntiin, tai aina hetkeksi lähti, kävi hyvin heikosti ja sammui, hetken kun starttailin niin alkoi bensa haisemaan, heti alkoi ahdistamaan että ei kai se pumppu nyt taas ole hajonnut :? No pellin alle kun kurkkasin niin eipä ollut kummoinen vika, vanha ja varmaankin alkuperäinen bensaletku oli murtunut ja näkyi tiputtelevan aika kovasti, oli vanha kangasletku näköjään suuttunut kun menin bensapumppua silloin korjaamaan. Revin sitten kaikki vanhat kangasletkut irti ja vaihdoin konehuoneen puolelta kaikki bensaletkut uusiin ja laitoin uuden bensansuodattimenkin kun edellinen oli aika tumma, heti lähti Lada käyntiin ja koeajo onnistui. Tänään ajattelin vaihtaa taka-akselin yläpuolelle bensaletkun ja tankille myös, ihan varmuuden vuoksi...

Maanantaina katsastukseen, vähän meinaa jännittää, nuorelle pojalle on aika kova juttu kun tämä on ensimmäinen (muttei varmasti viimeinen) auto jonka hain ulkomailta et oishan se hienoa saada tähän suomalaiset kilvet 8) Pysyis nyt vaan ehjänä maanantaihin asti.....
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 -1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Perjantaina soittivat minulle A-katsastuksesta että ei se kello 8:45 aika käykkään, mutta saatiin sovittua uusi aika joka oli eilen 14:15, ihan viime hetkiä ennen maanantaina koittavaa katsastusta, sunnuntaina tein viimeisen pikku koeajon ja alkoi kuulumaan kauhea kolina, pakoputki hakkasi kardaaniin ja heilui aivan mahdottomasti, takapöntön molemmat koukun malliset kannatinkumit olivat lentäneet pois ja se ihan takimmainen kannatin oli mennyt poikki, minulla oli onneksi vielä yksi manselta ostama pussi tallessa noita äänenvaimentajan kumeja ja asentelin ne paikoilleen, toisen lenkin korvake on pohjasta hieman ruostunut ja sitä täytyy joskus vahvistaa hieman hitsaamalla, täytyy vaikka joku prikka hitsata kiinni siihen niin pysyy pakoputki mukana.

Mutta läpihän se meni!!! :D Nyt on ajoaikaa 14kk, heinäkuun loppuun 2016, minulla on kesäautonani nyt sitten varmaan koko Suomen uusin katsastettu 2106 Lada, ei kai tässä maassa vielä kenellekään ole tuoreempaa yksilöä kuin minulla? Olisin halunnut rekisterikilvet ilman sitä EU-tunnusta, mutta se ei muka jotenkin ollut mahdollista, et tarjolla oli vain sellaisia kilpiä missä oli kaikissa se EU-tunnus... Mutta kilvethän voi sitten joskus tulevaisuudessa vaihtaa parempiin, nyt täytyy nauttia kun sain tämän katsastettua, on mitkä tahansa kilvet kiinni niin viimeinkin pääsen kruisailemaan tällä autolla 8) Enkä saanut heti katsastuaseman pihassa asennettua niitä kilpiä paikoilleen, virolainen kilpihän oli paljon pisempi eikä suomalaiset kilvet käyneet mitenkään virolaisen kilven reikiin puskurissa, en halunnut porata etupuskuria tai takahiekkapeltiä joten tein alumiinistä itse kilven telineet ja otin sen huomioon että kun jossakin vaiheessa hankin sellaiset kilvet missä ei ole EU-tunnusta niin et ne kilvet tulevat sitten ihan keskelle, Ladakerhon viiri oli myös pakollinen varuste joka täytyi heti asentaa taustapeiliin 8)
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Vastaa Viestiin