VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 -1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Joo sehän unohtui tuonne ylemmäs listata että vaihteisto ja peräöljytkin vaihdoin silloin kun tein kerralla enemmän alustaremonttia 8)

Pressan arvaus voisi olla varmaankin kaikista lähimpänä oikeaa, alkuunsa kennossa oli varmaankin vähän ilmaa, termostaatin vaihdon jälkeen piti ajaa muutamakymmentä kilometriä ennenkuin alkoi tulemaan lämmintä, nyt lämpöä tulee kaupunkiajossa mutta tuntuu että maantiellä lämpöä ei ihan vielä tule niin kuin Ladasta normaalisti kuuluisi tulla... Taskulampulla kun kurkistelin niin lämmityslaitteen hana kyllä kääntyy ja vaijeri on paikoillaan, täysillä se on, mutta olisiko mennyt tukkoon tai paskaksi? Flaimankin on varmasti oikeassa, empä usko että kukaan olisi koskaan tuosta ottanut kennoa pois, siellä on varmasti monta kiloa heinää ja puun lehtiä kennon päällä... Sitä mää vähän epäilen ettäkö puhallin pyörisi väärään suuntaan, tuskimpa kun se kuitenkin puhaltaa hyttiin päin reippaasti.

Sitkeä laite tuo auto on, pakko kyllä myöntää, eilen emännän bemari hyytyi eikä sitä saa käyntiin vaikka se olisi kuinka kauan lohkolämmössä, Jyväskylässä on tänään ollut pakkasta noin -30 ja minun Viron Ladani lähti tänä aamuna kuin palmun alta ilman mitään lohkolämmittimiä :lol: Ei lähtenyt äitinikään uusi nissan micra käyntiin ja sitäkin piti kuskata töihin, yhdelle tutulle piti antaa apuvirtaa aamulla ja varmasti näinä kovina pakkas päivinä pitää antaa Ladalla vielä monille apuvirtaa. Eilen kiilasin kuskin puoleisen tuuletusikkunan kiinni työntämällä prikan sekä ostoskärrypoletin ikkunan ja tiivisteen väliin, sekin auttoi vähäsen ja enää ei käy sentään läpiveto, löysin kaupasta jotakin loctiten lasiliimaakin, pitäisi vaan saada hetkeksi joku toinen auto alle niin voisin jättää tämän Ladani autotalliin lämpiämään pariksii päiväksi niin olisi parempi liimata ne lukot takas paikoilleen. Mikään muu auto ei tunnu toimivan kuin Viron Ladani, kaikki muut on jäässä, pihalla on niin kylmä että tuntuu että jäätyy ajatuskin, yhtä toista katsastettua Ladaani yritin käynnistellä mutta virtalukko on ilmeisesti jäätynyt eikä avain käänny mihinkään, sytkärillä koitin lämmitellä avainta ja käännellä mutta en saanut mitään aikaiseksi, ei uskalla vääntää liikaa ettei mene avain poikki... :? Laskis nyt tuo pakkanen niin sais jonkun toisen auton hetkeksi alle ja pystyis korjaamaan ne ikkunat, en tiedä pitäiskö se lämmityslaitteen hanakin vaihtaa, minulla olisi niitä kyllä pari kappaletta ihan uusia varastossa...
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
kappa12
Viestit: 346
Liittynyt: 27.6.2008 13:33
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: VAZ-21061 -1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Ladaritari kirjoitti:en tiedä pitäiskö se lämmityslaitteen hanakin vaihtaa, minulla olisi niitä kyllä pari kappaletta ihan uusia varastossa...
Ehdottomasti vaihdat sen hanan jos uusia on kerran hyllys, tuo on kuitenkin kuluva osa...
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 -1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Oiskohan ollu ehkä ilmakupla sitten pisemmän aikaa kennossa, pari päivää sitten alkoi lämpöä tulemaan enemmänkin ja kyllä se nyt on ihan lämmin auto, tuntuu toimivan ihan normaalisti. Ostoskärry polettikin otti ja hukkui, kyllähän se hetken aikaa siinä pysyi mutta otti ja lenti johonkin mehtään kun löin oven kiinni, kotona etsin autotallista isot prikat jotka kiilasin ikkunan ja tiivisteen väliin, tungin ne molempiin laseihin ja nyt on patentti toiminut jo pari päivää. Torstaina alkoi jarrunesteen varoitusvalo vilkkumaan keskikonsolissa, nokkapeltiä kun avasin niin pääsylinteri on märkä ja en oikein päässyt vielä selvyyteen että kuseeko se kankainen jarruletku joka menee takajarrupiirille, vai vuotaako se sitten pääsylinterin juuresta, pitkän aikaa kun vuoti taka-akselista se jarruputki jota en viihtinyt korjata, nyt kun on muutaman viikon jarrut olleet kunnossa niin tottakai pitää uudestaan tulla jotakin vikaa... Matkamittari on pyörinyt ahkerasti, on tullut käytyä vähän siellä ja täällä, koko ajan pitäisi olla menossa jossain, pari päivää kun olen saanut nauttia Ladan ihasta lämmöstä niin eikö tänä aamuna puhaltimen moottori alkanut rääkymään kuin tuomio päivän pilli, vielä se sentään puhaltaa ilmaa mutta ääni on aivan karmea... Kylläpäs tuo auto nyt koittelee, p*rkele kun tuntuu että on koko ajan jotakin pientä vikaa... :?
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Vieläkin vuotaa vähän jarrunestettä, aina välillä pitää pikkuisen lisätä enkä ole sen enempää ehtinyt vikaa tutkimaan tai korjaamaan... Pirusti on tullut ajettua, jo yli 3000km tammikuun aikana, kyllä on nopeusmittarin vaijeri venynyt kovasti :lol: Nyt tällä autolla on ajettu jo yli 117 000km, vieläkään en ole ehtinyt pikkulasien lukkoja liimailemaan, mutta kohta on toinen Lada alla joten sitten tämä virolainen vahvistus saa jäädä hetkeksi talliin lämpöiseen jolloin kokeilen liimata ne lukot paikoilleen ja vaihdan viimein ne kallistuksen vakaajan kumit, sen jälkeen pyörien suuntaukseen.

Ihan hyvin on toiminut joka päivä, tämä Lada ei tunnu pakkasta pelkäävän yhtään, viime viikonloppuna tapahtui jotakin mystistä, kierroslukumittari alkoi heittelemään laidasta laitaan, sitä jatkui hetken aikaa ja sitten yht äkkiä otti ja sammui kesken ajon? :shock: Vaikka oli lämmin kone niin sai sahata vaikka kuinka, eikä yrittänytkään lähteä käyntiin, ei minkäänlaista lupaamista, lopulta akku alkoi menemään tyhjäksi eikä jaksanut enää oikein startatakkaan, onneksi taaksepäin oli alamäkeä, vielä lähti mäkistartilla käyntiin pakilla ja sen jälkeen tätä ongelmaa ei ole ollut, mikäköhän ihme sen oikein aiheutti, joku roska katkojan kärkien välissä? Tai sitten akku on menossa paskaksi, mene ja tiedä... Sivupeilikin on mennyt ihan löysäksi, sekään ei tahdo pysyä enää ajon aikana ryhdissään vaan muuttaa ajoviiman takia asentoaan, saakos tuommoista jotenkin kiristettyä jotta se muuttuisi jäykemmäksi?
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Lada otti ja teki aika jännän tempun, yhtenä päivänä laitoin sen käyntiin, raappasin ikkunat, putsasin lumet pois, istuin autoon ja kaverini soitti, tuli höpötettyä puhelimeen varmaan jotakin yli 15min ja Lada ehti lämpiämään kunnolla, laitoin ryypynkin pois ja ainut sähkölaite mikä oli käytössä oli puhallin, minkäänlaista käyntihäiriötä ei ollut, kierrokset eivät seilanneet vaan kävi ihan nätisti noin 1000rpm tyhjäkäyntiä, siinä kun pälätin puhelimeen niin Lada otti ja sammui kun olisi kääntänyt virta-avaimesta? Ja sitten ei taas millään käyntiin, virranjakajan sisäpuolella kaikki näytti olevan ok, bensapumppu tuntuu toimivan, bensa ei myöskään haise eikä vuoda mistään, liekö mennyt joku roska tyhjäkäyntisuuttimeen joka aiheutti sen sammumisen kesken kaiken? Siinä starttaillessa ja kaikenlaisia konsteja kokeillen akkukin meni lopulta tyhjäksi, oli tosi häpeällistä kun jouduin pyytämään apuvirtaa ranskalaisen auton omistajalta, naapurin citikka mies antoi minulle apuvirtaa ja Ladaa sai sahata tosi kauan kunnes se viimein lähti käyntiin, yleensähän se menee talvella toisin päin että Ladalla saa käynnistellä noita ranskalaisia romuja, noh kerrankin kävi näin päin :lol: Pitkän hankaamisen jälkeen kun Lada taisteltiin apuvirran kanssa käyntiin niin sit se kävi kyllä ihan nätisti, ajamaan kun lähdin niin jonkun parin kilometrin jälken kerran nyhtäisi, paukautti putkessa aika selvästi ja alkoi vetämään ihan normaalisti, sen jälkeen ei ole mitään ongelmia ollut ja taas olen ajanut monta sataa kilometriä, kohta on jo 117600km Ladalla mittarissa, eli aika pirusti on tullut ajettua, yli 3500km tässä tammikuun aikana.

Yhtenä päivänä alkoi jumalaton kilinä ja meteli, se karmea ääni oli verrattavissa siihen kun laittaisi jotakin pieniä metallin kappaleita tehosekoittimen täyteen ja olin ihan varma että kohta hajoaa jotakin tosi pahasti, äkkiä auto tien sivuun ja sammuksiin, hetken ihmettelyn jälkeen huomasin että akun kiinnikerauta oli lähtenyt irti ja oli koukkuineen laturin hihnapyörän siipien ja alavesiletkun välissä, ne akun kiinnikeraudan osat ottivat siihen laturiin kiinni ja se aiheutti metelin, ei onneksi mennyt paskaksi se akun kiinnike ja laitoin sen takas paikoilleen, nyt oikein kunnolla tiukkaan ettei sama pääse toistumaan, muuten ei ole ollut mitään ongelmia.
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
jta
Viestit: 4364
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja jta »

Tuohon sivupeili onkelmaan niin sitä voi jäykistää. Kun otat peilin irti niin on kahdella ruuvilla peltiliuska kiinni siellä pohjassa. Useasti auttaa jo niiden ruuvien kiristäminen mutta siellä sen alla on pallomainen kuppi joka painaa peilin varressa olevaa palloa niin niiden väliin kun laittaa ohkasen kumiläpyskän ja kiristää sitten sillä peltilipareella paletin takas kiinni niin pysyy taas peili ryhdissään. Kannattaa ensin jättää löysälle se lipare ja laittaa peilipaikoilleen ja säätää kohdilleen ja taas peili irti ja sitten kiristys sille lipareelle niin ei tarvi yrittää väkisellä väännellä peiliä asentoon.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Kiitokset jta:lle neuvoista, vielä en ole ehtinyt peiliä ihmettelemään mutta täytyypi tutkia sitä heti kun ehdin. Nyt on tullut tällä autolla vain ajettua ja hyvin on palvellut, keskiviikkona vaihdoin paremmat talvirenkaat eteen ja samalla tiukkasin kuskin puolen pyöränlaakeria hieman kun se tuntui löysältä, eilen käytin Ladaani aurauskulmien säädössä ja tuli hyvä, nyt on ratti ihan suorassa eikä ohjaus enää vaella yhtään, olen tyytyväinen 8) Pikkuisen joku kolisee kuskinpuolella edessä, en ole oikein keksinyt mitään muuta kuin että se on se rikkinäinen kallistuksenvakaajan kumi joka on aika riekaleina, vieläkään en ole niitä ehtinyt vaihtamaan...

Nyt on matkamittarissa jo 118500km ja tämä auto on valmiina Mobilian miittiä, hyvin varmasti en itse aja tällä autolla paikalle vaan tulen toisella autollani. Kaverini joka ei alkuunsa meinannut kehdata lähteä kun ei omista Ladaa tällä hetkellä, sehän ei saa ketään estää tulemasta paikalle joten houkuttelin hänet ajamaan tätä minun virolaista Ladaani :)
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Mobilian reissu meni ihan hyvin, päädyinkin itse ajamaan tämän auton sinne paikan päälle ja pois, nyt on kilometrejä tullut taas reippaasti, kun Mobiliasta kotiuduin niin melkein Jyväskylässä matkamittariin pyörähti 119 000km, nyt viime viikonloppuna meni jo 120 000km rikki. Lauantaina suoritin venttiiliensäädön, sekä jakoketjun kiristyksen, kone oli aivan musta sisäpuolelta, en ole kyllä ikinä nähnyt noin likaista moottoria :shock: Aivan kaikki oli sellaisen ikimustan ja pinttyneen ikään kuin tervan peitossa, liekö viron poika juuri koskaan vaihtanut öljyjä, varmaan ajettu juuri sillä periaatteella että mitäpä noita öljyjä vaihtamaan jos maksimissa on, lisätään jos vähenee... Minä olen kyllä pitänyt joka auton kohdalla kiinni siitä että öljyt pitää vaihtaa ajallaan ja Ladaan aina 10 000km välein, nyt kun pyörähti taas tasaluku mittariin niin vaihdoin öljyt ja suodattimen siinä 120 000km kohdalla, moottorissa on nyt Valvolinen MaxLife 10-W40 öljyt ja tänä päivänä mittarissa taitaa olla jo hieman yli 120 350km.

Tässä autossa öljytpaineet eivät ole ikinä minkäänlaisella ajolla menneet yli 4, en tiedä onko sitten anturi hajalla vai onko kone jo niin huono, ainahan tuosta on tuntunut vähän olevan vedot kateissa, kyllä se siis liikkuu ja toimii ihan ok, mutta olen kyllä ajanut moniakin paljon pirteämpiä 1500cc Ladoja joissa on original kaasutin paikoillaan. Silloin vasta kun kierrosta on reippaasti ja jotain 4000rpm niin öljynpaineet ovat aikalaille tasan 4 mutta ei se sen yli mene vaikka kierrättäisi enemmänkin, 0-100km/h taittuu kohtuu hyvin, voisi tosin nopeamminkin ja minun mielestä pitäisikin, mutta vasta sitten kun on se 100km/h mittarissa niin siitä ylöspäin kiihtyminen on todella hidasta, muutaman kerran olen isommalla tiellä ajanut kovempaa niin 130km/h tuolla saa mittariin ja ei se vaan sen kovempaa mene, 4 vaihde silmässä, kierroksia 5000rpm ja öljynpaineet tasan 4, minusta ei ihan normaalia, pitäisi olla korkeammalla?... :? Vähän pelottaa kun moottori on sisäpuolelta sellaisen liejun peitossa, pitäisi varmaankin yrittää huuhdella ja puhdistaa sitä jollakin, varmaan alkuunsa olisi hyvä aloittaa jollain laihemmilla öljyillä ja pikkuisen polttoöljyä sekaan, käyttää hetki ja laskea ulos. Hyvin ja nätisti tuo kyllä käy, ennen kuulosti hieman karkealta mutta nyt venttiiliensäädön ja ketjun kiristämisen jälkeen kehrää oikein nätisti. Kannessa oli selviä vaurioita siitä että ylempi jakoketjun ohjain on joskus mennyt paskaksi ja ketju on päässyt jyrsimään kantta vasten, nyt se ylempi laahain näytti kuitenkin uudelta ja hyvä kuntoiselta. Mietityttää vaan kun tulee reissattua tällä autolla vähän ympäri Suomea että milloin tuo paska lähtee liikkeelle koneessa ja menee öljypumppu tukkoon ja leikkaa vielä kiinni koko paska :(

Keskikonsolissakin on ollut sellainen vipukytkin josta on saanut soittimeen virrat päälle ja sen jälkeen kun on kääntänyt volyymiä niin on saanut ääntä vanhasta nännimankasta, sekin alkoi p*rkele oikuttelemaan ja viime viikolla katkaisija otti ja hajosi, keskikonsolin sisästä on kuulunut jo pitkän aikaa pientä kilinää ja ikään kuin joku metallinen osa olisi siirtynyt laidasta laitaan aina kopsahtaen keskikonsolin reunoihin, no se äänen syy löytyi viimein kun se katkaisija oli purkautunut ja sen ruuvi oli pudonnut keskikonsolin sisään. Ostin eilen Motonetistä uuden katkaisijan ja virittelin sen paikoilleen, samalla tutkiskelin radion johtoja ja viron poika oli tehnyt kyllä aika hirveitä patentteja, soittimen virta sekä maajohto, kuin myös kaiuttimien johdot olivat kaikki vain kuorittu ja sormin pyöritelty toisiinsa ja sitten sähköteippiä päälle, minä en oikein tuollaisia patentteja arvosta... Kuskin puoleisessa kaiuttimessa onkin aina ollut vähän kontaktihäiriötä ja se on aina välillä toiminut, välillä ei. Kaiuttimien piuhat olivat myös aivan todella ohkaista narua ja johdon paksuus oli varmaankin 1mm jos sitäkään, yhdestä projektista minulle jäi ylimääräiseksi kela paksumpaa kaiutin piuhaa niin vedin johdot uusiksi kaiuttimille sekä uusilla johdoilla myös radiolle ja ihan apico liittimiä käyttäen, nyt toimii sentään radio hienosti, kaiuttimista tuntuu kuuluvankin musiikki paljon kovempaa kuin ennen, enää ei pitäisi olla virtahäviötä niin paljoa kun on paksummat johdot, kyllä nyt Radio Rock pauhaa Ladassa 8)

Löysin myös tässä yks päivä autostani erittäin mysteerisen kytkimen polkimien ja lattiamaton juuresta, pudotin kännykkäni taskusta lattialle ja sen ottaessa huomasin sen ihme kytkimen, vielä en tiedä että mihin ihmeeseen se on oikein kytketty, mutta siitä saa ainakin auton sammumaan ilman että kääntää virta-avaimesta, en tiedä onko se sitten kytketty puolan johtoisin vai virtalukkoon, täytyy joku päivä ihmetellä enemmän kun ehtii, liekö talvella kovien pakkasten aikaan tapahtuneet sammumiset johtuneet tuosta kytkimestä kun se on lattialla, jos siihen on mennyt kengistä kosteutta ja se on ottanut jotakin häiriötä, pitääpäs ihan ottaa kuva siitä kytkimestä. Mikä on muuten katkojan kärjille suositeltava vaihtoväli, eikös kärkivälin säätö ole hyvä suorittaa 10 000km välein? Tänään meinasin vaihtaa eteen kallistuksen vakaajan puslat kun joku kolisee edessä vähän montuissa, vielä en ole siihenkään syytä löytänyt...
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
arsenikki
Viestit: 477
Liittynyt: 6.11.2012 6:06
Paikkakunta: Lahti

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja arsenikki »

Ladaritari kirjoitti: kyllä nyt Radio Rock pauhaa Ladassa 8) ...
Ainut oikea kanava 8)
MINI Cooper S Caprio -06
Lada 2101 -86 (Projekti)
Audi A4 -08
Micra 1.3 -00
FAT Rambler -15

Taito määrää sen, mitä kykenee tekemään. Motivaatio ratkaisee, mitä tekee.
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

arsenikki kirjoitti: Ainut oikea kanava 8)
Radio Sputnik 107,2MHz
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Taas on pyörähtänyt äkkiä tuhat kilometriä lisää, on tullut käytyä vähän siellä ja täällä, nyt on tällä autolla ajettu jo 121 300km. Viime viikon torstaina kävin pyörähtämässä Tampereella ja takaisin tullessa tuntui että Lada lakkasi tyystin vetämästä, kotiin ei ollut enää matkaa kuin muutama kymmentä kilometriä ja yhdessä ylämäessä veto tuntui loppuvan kokonaan, pakoputkesta alkoi tulemaan tosi paksua valkoista savua, välillä loppui ja sitten alkoi taas, yht äkkiä tapahtui kauhea räjähdys pakoputkessa ja sen jälkeen Lada lähti taas vetämään paremmin, myös kauhea pörinä alkoi... :shock: Vähän ennen kotiin tuloa Lada alkoi nostelemaan lämpöjäkin aika reippaasti, valkoista savua tuli aina välillä enemmän, välillä vähemmän.

Pelkäsin kovasti että kansipahvi hajosi ihan varmasti, autotallissa kun tutkailin vaurioita niin vesipumppuhan se päätti mennä paskaksi ja takapönttöön oli tullut nyrkin kokoinen reikä :lol: Vesipumppu kyllä äänti talvella aina kylmäkäynnistyksen aikaan, se aina vähän korahti ja vinkaisi ja kylmänä piti sellaista pientä vihellystä, lämpöisenä ääni katosi. Kyllä siinä jo jonkun aikaa tuntui olevan klappia enemmänkin mutta nyt sille sitten päätti tulla tunnit täyteen. Löysin varastostani käytetyn vesipumpun jonka purin ja kasasin uudella tiivisteellä ja tyrkkäsin paikoilleen, vanhaa vesipumppua kun hypistelin niin se oli jo niin jumissa että ei sitä saanut käsin pyöriteltyä yhtään... Takapöntönkin vaihdoin, oli se jo sen verran paljon hitsattu paska että ei sillä enää mitään tehnyt, löysin varastosta yhden käytetyn mutta aika uudenveroisen takapöntön jonka laitoin paikoilleen ja vanhasta vaimentajasta otin pakoputken pään irti ja hitsasin sen uuteen pönttöön kiinni koristeeksi.

Vähän muutakin rassailin, minusta tämä yksilö ei ole oikein koskaan ollut niin pirteä kuin mitä 1500cc Ladan pitäisi olla, öljytikkua kun nostin niin ei öljyt olleet alkaneet lisääntymään, joten öljypohjaan ei ainakaan ole päässyt jäähdytysnestettä. Koko konehuone oli aivan jäähdytysnesteen peitossa ja niin sitä oli ilmanputsarikin täynnä, se oikeastaan ui jäähdytysnesteessä, sitä kautta kone on päässyt hörppäämään sitä jäähdytysnestettä ja savutti valkoista. Puhdistelin ilmanputsarin ja katsoin tulppiakin, kaikki olivat ihan valkoisia, aivan kuin olisi käynyt liian laihalla, otin kaasarinkin pöydälle, purin ja putsasin sekä vaihdoin kaikki tiivisteet, suuttimet olivat kokoa: lisäilmat 150 ja 150, sekä pääsuuttimet 112 sekä 130? 1500cc kaasarin tiivistesarjassa oli muuten samat suuttimet mutta kakkoskurkulle 150 kokoa oleva suutin, laitoin sen kokeiluksi ja kyllä se nyt tuntuu vetävän vähän pirteämmin kuin sillä 130 suuttimella :)

Enää ei ole tullut valkoista savua pakoputkesta ja Lada tuntuu olevan paljon hiljaisempi kuin ennen (vanhassa vaimentajassa ei kyllä tuntunut olevan enää kauheasti villojakaan jäljellä), huomasin että 25.3 on ollut ensimmäinen päivä kun saisin viedä tätä autoa katsastukseen joten täytyy varmaan lähiaikoina käyttää. Tällä hetkellä ehkä ainoat viat mistä tulee sanomista katsastuksessa on huonosti toimiva käsijarru ja töötti on lakannut toimimasta, viime viikon alussa meinasin ajaa kolarin kun joku vanhus päätti lyödä risteysalueella liinat kiinni vaikka vihreä valo paloi, onneksi oli hyvät refleksit ja turvaväliä riittävästi, kunnon lukkojarrutuksella selvisin mutta peräänajo ei ollut kaukana kun ei tuollaista osaa koskaan odottaa... Silloin hakkasin torvea kovasti mutta se ei suostunutkaan toimimaan, tyydyin sen sijaan sitten näyttämään suomalaisia käsimerkkejä, räpsyttämään pitkiä valoja ja kiroamaan suureen ääneen autossani :lol:
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Nyt ei ole tällä autolla tullutkaan hetkeena ajettua, tuli käynnistymisvaikeuksia ja revin sen mysteerikytkimen viimein pois, puolaanhan se oli kytketty, mikä lienee vironpojan asentama tappokatkaisija, virtalukonpohjaa rassasin ja puhdistelin, muutama johto oli löysässä ja puristin apicoliittimiä hiukan tiukemmaksi, nyt on toiminut hienosti :) Mansemotorsilta sain sellaiset erikoiset klipsit joilla pysyy etuovien pikku ikkunat kiinni, on paljon parempi ajaa isoja teitä kun ei vihellä ja suhise niin kauheasti.

Mystisiä kolinoita meinaa vähän välistä tulla, joskus viime viikolla alkoi kauhea räminä, aivan kuin olisi iskari irtoamassa, meni todella monta päivää ihmetellessä ja vähän sieltä ja täältä pultteja kiristellessä että mikä ihme voi olla, mutta viimein löysin vian, kuskin puolelta edestä oli pyörännavasta osa pulteista löystynyt, jarrukilven ja muiden hilppeiden läpi menee 4 pulttia joista kaksi on lyhyempiä ja kaksi pisempiä, niistä oli pari löystynyt ihan hieman ja siinä kohtaa oli klappia, niitä kun tiukkasin niin räminätkin katosivat, nyt on ollut huolettomia kilometrejä jo useampi sata eikä enää kolise.
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Tänään aamusta katselin että ompa hieno keli ja tuumin että nyt on Viron Ladani toiminut pitkän aikaa hyvin, ei ole ollut mitään valittamista, et nytpä voisi olla hyvä päivä viedä Ladaa leimalle, soitin ja varasin ajan iltapäivälle, kun lähdin ajamaan kohti katsastuskonttoria niin yht äkkiä jarrupoljin otti ja meni lattiaan kesken matkan, tietysti minun tuurillani meni takaa jarruputki poikki, se joka menee pääsylinteriltä paineensäätimelle, otti ja katkes juuri paineensäätimen juuresta... :cry: No olihan sitä sitten vietävä katsastukseen kuitenkin kun aika oli jo varattuna, oishan se putki sit katkennu viimeistään katsastuskonttorin rullilla. Jarruja ei voitu sit testata ollenkaan, käsijarrua kokeiltiin mut sekään ei pitänyt tarpeeksi hyvin, ajovalojen säätö oli hieman pielessä mutta katsastusmies antoi minulle ruuvimeisselin ja sain itse säätää valot kuntoon, muuten ei ollut valittamista :)

Takaisin kotiin sitten hylky lappu kädessä, täytyy käydä hakemassa jarruputkea motonetistä ja vaihtaa käsijarrunvaijeri, työsylinterit ja jarrukengät kun ovat takana uudet, sekä rummun sisässä kaikki jousetkin, ei jää oikein muuta vaihtoehtoa kuin et käsijarrun vaijeri on vain niin ruosteessa että se ei tahdo liikkua kuoressaan kunnolla, eiköhän tuo tässä lähipäivinä kuntoon tule ja loppu viikosta sit jälkitarkastukseen.
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Eipä mennyt katsastuksen kanssakaan kaikki ihan niin kuin olisi pitänyt, jarruputken tein uusiksi taakse asti, laitoin uuden paineensäätimenkin ja tein vielä sen putken uusiksi mikä menee paineensäätimestä taka-akselille, ajattelin että en jätä Ladaa vaiheeseen kun paljoa ei ole jäljellä, että vielä käsijarrun vaijerin vaihto ja sit on leimakunnossa. Mutta tulin sitten kipeäksi, päätin sitten illalla vaihtaa yli 38 kuumeessa käsijarrun vaijerin ja viedä seuraavana päivänä katsastukseen, sain remontin tehtyä ja illalla ajelin emännän luokse yöksi yli parin kymmenen kilometrin matkan. Aamulla sitten soittelin jälkitarkastusaikaa ja sain sen 27.5 ja kello 12:15, lähdin noin tuntia aikaisemmin liikkeelle kun tarkoituksena oli käydä ensin vakuutusyhtiössä asioimassa ja sitten katsastukseen.

Pääsin emännän luota pari kilometriä kun alkoi ihan pieni kahina kuulumaan jota jäin ihmettelemään, siinä vaiheessa rupesin kyseenalaistamaan että muistinkohan jälkikiristää takarenkaat, en ollut ihan varma ja ajattelin että tarkastan seuraavalla linja-auto pysäkillä joka oli näkyvissä muutaman sadan metrin päässä. Sitten tapahtui muljaus, tuntui että perä heitti ihan vähäsen sivusuunnassa, tajusin että nyt on pyörä liian löysällä että on pakko pysähtyä keskelle tietä ja kiristää pultteja, ne sekunnin sadasosat kun sen tajusin ja painoin jo jarrua pysähtyäkseni, niin kuskin puoleinen takarengas otti ja irtosi, vauhtia minulla oli sillä hetkellä noin 60km/h ja kauhea jysäys kuului kun pyörä muljahti jostakin peräkontin alta ja sinkosi taivaaseen. Jäin vain kauhulla katsomaan että mihinkä se rengas oikein lentää kun tämä tapahtui keskellä Jyväskylän Kuokkalan siltaa, pyörä sinkosi taivaaseen aja alas tullessaan melkein vastaan tulevan auton tuulilasiin, ihan senttien päästä se meni ohi, ehkä saattoi jopa hipaistakkin sen vastaan tulevan auton kylkeä ja tottakai se osui maahan pystyssä kumi edellä ja otti uuden hypyn jalkakäytävälle päin jalankulkijoita, muutaman ihmisen porukka jalankulkijoita joilla oli todella nopeat refleksit ehtivät juuri kumartua kun rengas sinkosi päin, muuten se olisi osunut niihin, siitä lentäen sillan kaiteen aivan yläreunaan ja kimmoten vielä takaisin ajoradalle ja sitten siltaa pitkin pyörien hyvin monen sadan metrin päähän...

Sydän hakkasi tosi paljon, en edes muista milloin olisi viimeksi hakannut niin paljon, ainekset oli aika isoon tuhoon... Onneksi ei kuitenkaan kenenkään sattunut, ei myöskään ollut kovin kaukana että se rengas olisi lentänyt Jyväsjärveen, se osui onneksi juuri kaiteen yläreunaan. Siihenhän se minun Lada sitten jäi vinoon ajoradalle, jätin hätävilkut päälle ja lähdin metsästämään karannutta rengasta, kun pääsin renkaan kanssa takaisin autolle niin koko Kuokkalan silta oli jo ihan tukossa kun toinen kaista ei vetänyt yhtään minun Ladani takia. Orkkis tunkki oli onneksi mukana peräkontissa, sitten tarkastamaan pulttien tilannetta, yksikään ei ollut katkennut vetariin joten niiden oli pakko olla pitkin tietä, aika kauan sekkailin autojen välissä kadulla, mutta löysin kaikki neljä joista ei ollut onneksi kierteet hajonneet, orkkis tunkin avulla sain laitettua pyörän takaisin paikoilleen ja kiristin toisenkin puolen renkaan ihan varmuuden vuoksi, sekin oli jonkun verran löystynyt. Ilmeisesti oli jäänyt edellisenä iltana kiristämättä takarenkaat loppuun sitten kun laskin auton pukeilta alas maahan, ei pitäisi koskaan tehdä kipeänä ja väsyneenä remonttia, siitä ei seuraa koskaan mitään hyvää... :?

Nyt joudun sitten vähän oikomishommiin, takakylki painui hieman kasaan renkaan takia, sisälokasuoja hieman repesi reunasta ja jotakin kolinaa alkoi kuulumaan. Empä sitten ehtinyt vakuutusyhtiöllä käymään siihen väliin, ehdin juuri ja juuri jälkitarkastukseen ja olin noin 5min myöhässä siitäkin, läpi kuitenkin meni ja virolainen Ladani sai ajoaikaa 25.7.2017 asti. Tuttu katsastusmies oli ja pyysin että olisiko liikaa vaivaa nostaa Lada ylös nosturille ja katsoa että mikä kolisee kun takaa alkoi kuulumaan jotakin kolahtelua sen rytäkän jälkeen. Niin tehtiin ja ainoat viat mitä löydettiin oli et kuskin puolelta takaa jarrurumpu oli haljennut ja korin päästä panhard tangon pultti oli löystynyt. Kotiin kun pääsin niin kiristin heti sen panhardin pultin sekä vaihdoin jarrurummun ehjään. Siihen irti lähteneeseen renkaaseen tuli kudosvaurio ja pullistumia kylkeen, noin viikon se piti ilmaa mutta sitten se oli tyhjä joka aamu, lopulta se ei pitänyt ilmaa enää lainkaan, kaivoin varastoistani kaksi hyvää kesärengasta eteen ja siirsin edestä renkaat taakse, autoni alla on 2105/2107 peltivanteet, pitäisi kyllä laittaa sellaiset vanteet että saisi kapselin kiinni.

Kolinat oli poissa parisen viikkoa, nyt joku naputtaa taas vähäsen takana, aina kaarteissa napsahtaa hieman ja takaa se kuuluu, täytyy kokeilla taas että onko se panhardin pultti löysällä, eilen illalla yht äkkiä valot välähtivät kirkkaana kun ajoin hiekkatiellä nimismiehenkiharaan ja sitten katosivat, hetken päästä tulivat takaisin, tätä valojen räpsymistä tapahtui enemmänkin ja kotiin päästyäni kokeilin valojen johtoja konehuoneesta, pari valojen releisiin menevää apicoa oli aika löysiä ja niitä heiluttelemalla valot räpsyivät miten sattuu, pikkuisen puristin pihdeillä löysiä apicoja tiukempaan ja ainakin tänään on valot tuntuneet toimivan, muuten ei ole ollut vikoja, nyt tällä autolla on ajettu jo yli 123 900km :)
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: VAZ-21061 - 1991 - 1500SL - Viron Lada

Viesti Kirjoittaja AI »

Mulla kävi vähän samalla tavalla tiistaina kun 1971:n ajoin pojan pihaan. Joku 15 km kerkesin ajamaan kun kuskin etupyörästä rupesi kuulumaan joku kolina/lotina. Luulin ensin että rengasko puhkesi mutta sitten hoksasin että tässähän on säilytysrenkaat alla joiden pultteja ei oltu kiristetty! Pysäytin tien laitaan levennykselle ja näin kun hiljensin että pultti lähti lentoon. Kun pysäytin oli tallella vielä kaksi pulttia, kolmannen kävin hakemassa ja laitoin sen paikoilleen ja kiristin kaikkien pyörien pultit. Neljäs pultti jäi kadoksiin mutta kolmellakin perille pääsin.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Vastaa Viestiin