VAZ-2101 - 1989 - "kilpuria" radalle & kadulle
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
VAZ-2101 - 1989 - "kilpuria" radalle & kadulle
Terve!
Laitetaan nyt tänne jonkinlaista juttua omasta alkavasta projektista. Toistaiseksi pääosin pelkkää spekulointia ja pohdiskelua, mutta eiköhän se "kesän" myötä ala edistymään.
Autohan on siis -89 vuosimallin 2101, 1200S.
Tällä hetkellä autosta löytyy 1500 moottori, johon väkerrelty 1,7i Ladan ruisku. Eikä kyllä kyseinen kombinaatio toimi ollenkaan ajatuksen tavoin, päinvastoin.. Voimapesän persiissä kököttää Fiatin 4-lovinen aski, sekä Ladan perässä pyörii aivan uunituore 4.1 välitys Quaife-tyyppisellä lukolla. (kiitokset toktornivako:lle!) Muuten auto onkin kutakuinkin vakio.. ja erittäin huono ajaa.
Tarkotushan Ladasta olis väkerrellä suhkot ajettava & näppärä ratapeli, huomioiden kuitenkin tärkeimmän, eli katulaillisuuden. Budjetti saa olla melko laiha, sillä se itse projekti, eli Kadetti syö kuitenkin suurimman osan rahoista. Lada on vaan "käyttöautona".
Suunniteltuja muutoksia:
Etupäähän etutukivarret uusiksi, jotta korjataan "kaikki ladan viat" ja saadaan sitä kääntyvyyttäkin vähän. Samalla väkerrellään tuplavakaaja ja vaihdellaan kaikki ohjauksen varret ja nivelet uusiin, puhumattakaan apusimpukan vaihdosta!
Takapäähän näillä näkymin ei tarvitse isoja muutoksia tehdä, kun välitys ja lukkokin juuri vaihdettu. Säädettävä panhard ja takavakaaja on suunnitteilla. Kaikki puslathan nyt tietysti vaihtuu uretaanisiin, eteen ja taakse.
Jotain säädettävää tolppaa se tarttee ja madaltavia & jäykentäviä jousia, sillä alle on tulossa 13" vanteet.
Ennen.
... ja jälkeen ( Revolutionin 3-osaset nelipuolat, 7" ja 7,5" leveet. Näillä leveysasteilla ei kovinkaan yleiset kiekot )
Jarrut ei nyt järisyttäviä muutoksia tuu kokemaan. Takana pysyy vakiona, mitä nyt tietysti kaikki osat ja putket vaihdetaan & huolletaan. Mielessä käyny myös taakse tehdä levyt, kukaan tehny? Eteen löytyikin jo uudet uritetut & rei'itetyt levyt. Etusatulat täytyy purkaa ja huoltaa. Kaikki letkut vaihdetaan teräspunoksisiin. Mites, kuinka helposti saa vaihdettua tehokkaampaa tehostajaa? Samalla vaihtuu uus pääsylinteri, kun nykynen vuotaakin vähän.
Sisälle ajomukavuutta parantamaan kuppipenkit & E-hyväksytyt 4-pistevyöt, kaasupolkimen "ehostaminen", sekä ratin asennon parantaminen.
Tekniikka onkin sitten omasta mielestä kaikista mielenkiintoisin, koska ahdettuhan siitä ei tule. Laitetaan ne ahtimet autoihin, missä niitä alunperin on ollut.. vapari, vaakaimut ja bensan katku, muuta ei sitten tarttetakkaan! Ja jonkunlaisena 'perverssinä' arvostan tietynlaista alkuperäisyyttä, joten kone tulee olemaan Ladan oma, omalta aikakaudeltaan. Ihan väkeviä koneita täällä Pirkanmaalla on liikkunutkin aikoinaan Lada-Cup:n kilpureissa. Niitä sen ajan koneitakin on varmaan jäänyt joillekkin "nurkkiin pyörimään", joten metsästys on ollut päällä jo jokusen aikaa. Semmosen löytäessään huoltais ja päivittelis nykyaikasilla osilla. Millanen mahtaa Ladan oma 5-lovinen vaihteisto toimiessaan olla? Luulis siihenkin löytyvän korjaussarjaa Venäjän puolelta?
Tämmösillä suunnitelmilla omaan mieleen on tullu kuva "ajettavasta" autosta. Tiedä sitten mitä todellisuudessa on? Kaikki tarvittavat osat on käytännössä jo hoidossa ja tiedossa ManseMotorsilta. Ainoona tietysti toi tekniikkapuoli, mikä nyt on ollu jo pidempään hakusessa.
Kaikki mielipiteet, vinkit ja apu on tarpeen! Ladaa kun ei oo kerenny harrastaa vielä montaa kuukautta. Pelkkä v*ttuilukin kelpaa, jos on aiheesta!
Jatketaan.
Laitetaan nyt tänne jonkinlaista juttua omasta alkavasta projektista. Toistaiseksi pääosin pelkkää spekulointia ja pohdiskelua, mutta eiköhän se "kesän" myötä ala edistymään.
Autohan on siis -89 vuosimallin 2101, 1200S.
Tällä hetkellä autosta löytyy 1500 moottori, johon väkerrelty 1,7i Ladan ruisku. Eikä kyllä kyseinen kombinaatio toimi ollenkaan ajatuksen tavoin, päinvastoin.. Voimapesän persiissä kököttää Fiatin 4-lovinen aski, sekä Ladan perässä pyörii aivan uunituore 4.1 välitys Quaife-tyyppisellä lukolla. (kiitokset toktornivako:lle!) Muuten auto onkin kutakuinkin vakio.. ja erittäin huono ajaa.
Tarkotushan Ladasta olis väkerrellä suhkot ajettava & näppärä ratapeli, huomioiden kuitenkin tärkeimmän, eli katulaillisuuden. Budjetti saa olla melko laiha, sillä se itse projekti, eli Kadetti syö kuitenkin suurimman osan rahoista. Lada on vaan "käyttöautona".
Suunniteltuja muutoksia:
Etupäähän etutukivarret uusiksi, jotta korjataan "kaikki ladan viat" ja saadaan sitä kääntyvyyttäkin vähän. Samalla väkerrellään tuplavakaaja ja vaihdellaan kaikki ohjauksen varret ja nivelet uusiin, puhumattakaan apusimpukan vaihdosta!
Takapäähän näillä näkymin ei tarvitse isoja muutoksia tehdä, kun välitys ja lukkokin juuri vaihdettu. Säädettävä panhard ja takavakaaja on suunnitteilla. Kaikki puslathan nyt tietysti vaihtuu uretaanisiin, eteen ja taakse.
Jotain säädettävää tolppaa se tarttee ja madaltavia & jäykentäviä jousia, sillä alle on tulossa 13" vanteet.
Ennen.
... ja jälkeen ( Revolutionin 3-osaset nelipuolat, 7" ja 7,5" leveet. Näillä leveysasteilla ei kovinkaan yleiset kiekot )
Jarrut ei nyt järisyttäviä muutoksia tuu kokemaan. Takana pysyy vakiona, mitä nyt tietysti kaikki osat ja putket vaihdetaan & huolletaan. Mielessä käyny myös taakse tehdä levyt, kukaan tehny? Eteen löytyikin jo uudet uritetut & rei'itetyt levyt. Etusatulat täytyy purkaa ja huoltaa. Kaikki letkut vaihdetaan teräspunoksisiin. Mites, kuinka helposti saa vaihdettua tehokkaampaa tehostajaa? Samalla vaihtuu uus pääsylinteri, kun nykynen vuotaakin vähän.
Sisälle ajomukavuutta parantamaan kuppipenkit & E-hyväksytyt 4-pistevyöt, kaasupolkimen "ehostaminen", sekä ratin asennon parantaminen.
Tekniikka onkin sitten omasta mielestä kaikista mielenkiintoisin, koska ahdettuhan siitä ei tule. Laitetaan ne ahtimet autoihin, missä niitä alunperin on ollut.. vapari, vaakaimut ja bensan katku, muuta ei sitten tarttetakkaan! Ja jonkunlaisena 'perverssinä' arvostan tietynlaista alkuperäisyyttä, joten kone tulee olemaan Ladan oma, omalta aikakaudeltaan. Ihan väkeviä koneita täällä Pirkanmaalla on liikkunutkin aikoinaan Lada-Cup:n kilpureissa. Niitä sen ajan koneitakin on varmaan jäänyt joillekkin "nurkkiin pyörimään", joten metsästys on ollut päällä jo jokusen aikaa. Semmosen löytäessään huoltais ja päivittelis nykyaikasilla osilla. Millanen mahtaa Ladan oma 5-lovinen vaihteisto toimiessaan olla? Luulis siihenkin löytyvän korjaussarjaa Venäjän puolelta?
Tämmösillä suunnitelmilla omaan mieleen on tullu kuva "ajettavasta" autosta. Tiedä sitten mitä todellisuudessa on? Kaikki tarvittavat osat on käytännössä jo hoidossa ja tiedossa ManseMotorsilta. Ainoona tietysti toi tekniikkapuoli, mikä nyt on ollu jo pidempään hakusessa.
Kaikki mielipiteet, vinkit ja apu on tarpeen! Ladaa kun ei oo kerenny harrastaa vielä montaa kuukautta. Pelkkä v*ttuilukin kelpaa, jos on aiheesta!
Jatketaan.
Viimeksi muokannut Tikki-, 1.11.2014 17:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 2101 "kilpuria" radalle & kadulle
Nonniih, yksi projekti lisää mimmoista mä tänne oon halunnut! Nuo vanteet on muuten tosi maukkaat... kelpaisi itellekki..
Re: 2101 "kilpuria" radalle & kadulle
Vanteet on kyllä hienot, ja muutenkin mielenkiintoinen projekti. Hommaat vaan 1600 motin ja alat työstämään...
Lada kardan...??? Njet... Volga
Re: 2101 "kilpuria" radalle & kadulle
Hieno rojekti, jaksamusta loppuun asti! Ei muutaku 1700 moottori jostain hankkia ja siitä sitten veistelemään haluamalla tavalla. Rahaa tietysti palaa aina kun aletaan hyvin virittämään! Hienoa et "oldschool" tekniikkaa tulee ja tuo fiatin nelivaihteinen kannattanee pitää käytössä on varmasti kestävämpi ku ladan 5vaihteinen
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
WEBER CARBURETTORS!!!
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: 2101 "kilpuria" radalle & kadulle
riippuu vähän, onko se sileäposkinen vaiko samanlainen ruutukylkinen ku ladassa.. ruudukko malli kun on ihan yhtä heikko kun omansa'aatee' kirjoitti: tuo fiatin nelivaihteinen kannattanee pitää käytössä on varmasti kestävämpi ku ladan 5vaihteinen
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: 2101 "kilpuria" radalle & kadulle
Katos, ei oo ainakaan heti hakattu lyttyyn projektia!
Vanteethan on 4x100 jaolla, mutta kun sorvataan metallista jämptit soviteholkit ja hommataan oikean mittaset pyöränpultit, niin luulisi keskittyvän & pysyvän kiinni.
Koneesta vielä sen verta, että tarkotushan olisi siis tosiaan mettästää vanha Pohjanperän tekemä Lada-Cup kone, niitä täällä Pälkäneen nurkilla on pyörinyt paljon. Eikä Teuvon tekemät koneet mitään huonoja ollut.. Siihen sitten 1700 alakerta. Kuinkas paljon tommosta 1700 on porattu?
Elikä siis kytkinkopan jälkeen vaihteiston kylki on joko sileä tai ruudukollinen? Täytyykin tarkastaa. Tuntumasta ja ääntelystä päätellen väittäisin vaihteiston olevan yhtä heikko kuin Ladan oma.
Tuodaan nyt samalla vielä tuolta rivien välistä noi parit kysymykset selvemmin esiin:
Eli jos haluaa levyt taakse, niin ilmeisesti jotain valmista "kiinnikesarjaa" on saatavilla jostain. Mutta minkä takasatuloita ja levyjä sillon käytetään? Ja sopiiko käsijarrupiuha suoriltaan?
Tehostajaa & jarrupääsylinteriä jostain toisesta autosta?
Vanteethan on 4x100 jaolla, mutta kun sorvataan metallista jämptit soviteholkit ja hommataan oikean mittaset pyöränpultit, niin luulisi keskittyvän & pysyvän kiinni.
Koneesta vielä sen verta, että tarkotushan olisi siis tosiaan mettästää vanha Pohjanperän tekemä Lada-Cup kone, niitä täällä Pälkäneen nurkilla on pyörinyt paljon. Eikä Teuvon tekemät koneet mitään huonoja ollut.. Siihen sitten 1700 alakerta. Kuinkas paljon tommosta 1700 on porattu?
Elikä siis kytkinkopan jälkeen vaihteiston kylki on joko sileä tai ruudukollinen? Täytyykin tarkastaa. Tuntumasta ja ääntelystä päätellen väittäisin vaihteiston olevan yhtä heikko kuin Ladan oma.
Tuodaan nyt samalla vielä tuolta rivien välistä noi parit kysymykset selvemmin esiin:
Eli jos haluaa levyt taakse, niin ilmeisesti jotain valmista "kiinnikesarjaa" on saatavilla jostain. Mutta minkä takasatuloita ja levyjä sillon käytetään? Ja sopiiko käsijarrupiuha suoriltaan?
Tehostajaa & jarrupääsylinteriä jostain toisesta autosta?
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: 7.6.2013 13:35
Re: 2101 "kilpuria" radalle & kadulle
Komia peli tulee...
Minkäs Fiatin aski menee heittämällä paikalleen ilman pellinleikkuuta?
Minkäs Fiatin aski menee heittämällä paikalleen ilman pellinleikkuuta?
Re: 2101 "kilpuria" radalle & kadulle
Hieno projekti tämäkin!
Nyt asiantuntijoilta vinkkejä tulemaan, saattaa itseänikin kiinnostaa levyjarrujen laittaminen.
Nyt asiantuntijoilta vinkkejä tulemaan, saattaa itseänikin kiinnostaa levyjarrujen laittaminen.
-
- Viestit: 585
- Liittynyt: 28.9.2010 0:14
- Paikkakunta: Ii
Re: 2101 "kilpuria" radalle & kadulle
tikkukoneisen mirafiorin ja 124 fiiatin. kuoret on just samalaiset ku ladassa mutta kytkinkoppa vaijerikytkimellä ja laatikon kuorissa lukee fiat.Ladanautti kirjoitti:Komia peli tulee...
Minkäs Fiatin aski menee heittämällä paikalleen ilman pellinleikkuuta?
3 tomoosta meni alumiiniromuihin pari kesää sitte.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: 2101 "kilpuria" radalle & kadulle
http://i6.photobucket.com/albums/y203/i ... 008567.jpg
siitä vasemmalta oikealle: sileäkylkinen "Abarth" jatko palalla, sileäkylkinen normi kepillä (löytyy 4 ja 5 vaihteisia) ja sit se ruutu poskinen
kyllä se lyhyt keppinen sileäkylkinen melkoa pienellä menee kun tönärikoneen koppa eli startti samalla puolella kun ladassa, vähän ku antaa mosaa kytkin kopalle ja leikkaa lootan takapäälle tilaa...
mulla taitaa olla juurikin kyseisen sepän tekemä kansi, tai ainakin se on ollut ladacup autossa aikanaan. aika nätisti tehty. 1700 alakerran päällä se oli jäärata autossa viimeks.
siitä vasemmalta oikealle: sileäkylkinen "Abarth" jatko palalla, sileäkylkinen normi kepillä (löytyy 4 ja 5 vaihteisia) ja sit se ruutu poskinen
kyllä se lyhyt keppinen sileäkylkinen melkoa pienellä menee kun tönärikoneen koppa eli startti samalla puolella kun ladassa, vähän ku antaa mosaa kytkin kopalle ja leikkaa lootan takapäälle tilaa...
mulla taitaa olla juurikin kyseisen sepän tekemä kansi, tai ainakin se on ollut ladacup autossa aikanaan. aika nätisti tehty. 1700 alakerran päällä se oli jäärata autossa viimeks.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: 2101 "kilpuria" radalle & kadulle
Jeps, tommonen ruutuposkinen siellä näytti olevan..
Eli käytännössä sama, pitääkö tuon, vai laittaako ladan oman 5v huollettuna? Mikä niistä ladan laatikoista yleensä sitten hajoaa ekana?
Eli käytännössä sama, pitääkö tuon, vai laittaako ladan oman 5v huollettuna? Mikä niistä ladan laatikoista yleensä sitten hajoaa ekana?
Re: 2101 "kilpuria" radalle & kadulle
http://www.astech-eng.ru/img/IMG_0880.JPGTikki- kirjoitti: Jarrut ei nyt järisyttäviä muutoksia tuu kokemaan. Takana pysyy vakiona, mitä nyt tietysti kaikki osat ja putket vaihdetaan & huolletaan. Mielessä käyny myös taakse tehdä levyt, kukaan tehny? Eteen löytyikin jo uudet uritetut & rei'itetyt levyt. Etusatulat täytyy purkaa ja huoltaa. Kaikki letkut vaihdetaan teräspunoksisiin. Mites, kuinka helposti saa vaihdettua tehokkaampaa tehostajaa? Samalla vaihtuu uus pääsylinteri, kun nykynen vuotaakin vähän.
Tällainen paketti, niin taakse saat lailliset levyjarrut taakse. Ei halpa paketti, mutta sisältää kaikki tarvittavat osat: levyt, satulat, teräspunosletkut, käsijarrukaapelin, pultit yms.
Re: 2101 "kilpuria" radalle & kadulle
Minkäs hintanen paketti on kokonaisuudessaan? Ja mistä saa? Kyllähän levyjarrut pitäisi autossa olla jos mennään sadan hevosen yli...
Re: 2101 "kilpuria" radalle & kadulle
Hommaa vanteet jotka on 98 jaolla tai sitten epäkeskopultit joilla vääräjakoiset kiinnität.Tikki- kirjoitti:Vanteethan on 4x100 jaolla, mutta kun sorvataan metallista jämptit soviteholkit ja hommataan oikean mittaset pyöränpultit, niin luulisi keskittyvän & pysyvän kiinni.
Re: 2101 "kilpuria" radalle & kadulle
Useita satasia tuosta saa maksaa ja itänaapurista löytyy.