VAZ-2102 - 1973 - Virosta tuotu kesäauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

VAZ-2102 - 1973 - Virosta tuotu kesäauto

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Tehdään nyt tälle projekti autollekkin nyt oma aihe. Tämän auton kohdalla hehkuu suuri tee-se-itse meininki. Mitään siistiä museoautoa tästä ei ole tarkoitus tehdä vaan tarkoitus on muutenkin pitää tämä mahdollisimman rujon näköisenä.

Seuraava teksti on kopioitu suoraan tuolta "Kokemuksia" alueelta
Enpä oo tästäkään ladasta vielä yhtään mitään kirjotellat, mutta aloitetaas kun on aika iso projekti. Eli faijalta tuli hommattuu tommonen "vähä" ruosteinen -73 combi. Etulattioita ei ole ja repsikan puolen kylkeen on ruoste iskenyt. Repsikan puolen etulokarissa oli enemmän reikää kuin peltiä. Lokarinhan olisi voinut vaihtaa kokonaan, mutta itse en semmoiseen hommaan viitsinyt ryhtyä niin aloin hitsaamaan peltiä kiinni. Silloin samalla päätin että en rupea tästä mitään hienoa tekemään vaan antaa olla tälleen että pala hitsataan kiinni ja siihen heitetään sitten maalit päälle.

Jarrut ei toimi, ilmeisesti pääsylinteri sökö. Bensaa ei tule omalta tankilta, sieltä tulee vain jotain ruskeeta mönjää jota ei juuri bensaksi voi sanoa. Hitsaus hommia on tehty sen verran että enää pitää hitsata repsikan puolen takapyöränkaari ja sitten on vielä ne vaikeimmat etulattiat.

Tänään yritin saada auton liikkumaan tuosta kuopasta pois johon auto on vuosien aikana painunut. Startilla yritin pyörittää, mutta ei jaksanut nousta. Virittelin sitten konehuoneeseen bensa "tankin", josta auto saa bensaa. Mehukatti pullo toimi hyvin tässä tilanteessa. Akku kiinni ja auto lähti käyntiin niin kuin kuuluukin. Ensiksi kytkin tuntui tosi oudolta ja se toimi vähän miten sattuu joten ilmasin sen. Sen jälkeen yritin ajaa sitä pois kuopasta ja lankkujen avulla sitten lopuksi sain sen pois. Vähän ajelin pihalla eestakas ja ainakin käsijarru toimii paremmin kuin tän hetkisessä käyttöautossa. Bensapummpukin näyttää vuotavan oikeen kunnolla kun se pissii paineella ulos

Sitten ajelin auton lankkujen päälle että on helpompi hitsailla ja laittaa jarrut kuntoon. Ehkä sitten vasta ensivuonna rupeaa ihmettelemään niitä tulli, rekisteri ja sun muita paperihommia...
Tällä hetkellä kaikki hitsaushommat on tehty. Keväällä pistän jarrut kuntoon ja muut pikkuasiat ja sitten liikenteeseen. Loppuun hieman kuvia mitä on tullut napattua

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut Jarkko_I, 1.6.2015 16:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Tänään kävin massailemassa pohjan kunnollisella sivellettävällä alustamassalla. En koko pohjaa alkanut massailemaan, vaan nuo etulattiat jotka hitsailin silloin viikko vaiko kaksi sitten kiinni.

Pissapojan säiliönä tässä oli semmoinen pussi, mutta se meni parempaan käyttöön niin virittelin sitten semmoisen säiliön jota katsastusmieskin ihmettelee :lol:

Eteen heitin venäläiset sisälokarit kiinni. En saanut niitä siististi kiinni, vähäsen jäi repsottamaan edestä mutta ihan sama ku tässä autossa repsottaa kaikki muutenkin :lol:

Kuva
Kuva
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Repsikan puolelle tuli rakenneltua kahva oveen. Parista kulmaraudasta ja käsijarrun kahvasta tuli hyvä :lol:

Vanha bensaputki ja jarruputki tuli myös revittyä irti ja uudet pujotettu tilalle. Kuten vähä arvelinkin niin bensaputi oli tukossa kun puhaltamalla ei saanut ilmaa läpi. Ruostunut umpeen todennäköisesti. Suurinosa niistä orkkis putken kiinnikkeistä jäi käteen niin pistin tilalle tuommoiset putken kiinnikkeet. Bensans suodattimet pistin molempiin päihin kun tiedä mitä mönjää vielä tankilta voi tulla.

Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
TsarBomba
Viestit: 1056
Liittynyt: 6.8.2013 14:10
Paikkakunta: Hypmec

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Viesti Kirjoittaja TsarBomba »

Tulee kunnon tosimies auto, kärsii käsitellä kovemmallakin kädellä. Viinapullo tulee takuulla herättämään hilpeyttä.
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Tuli huutonetistä huudettua huonokuntoinen puuratti 15 eurolla. Vähäsen ratista löytyy käytönjälkiä ja tähän autoon on ehkä vähän liiankin hieno ratti, mutta kun halvalla sai hyvän ratin nii mikä jottei

Näköjään kun syksy tuli niin autokin alkaa vihertämään

Kuva
Kuva
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Hieman edistyi tämäkin projekti. Mobiliasta ostettu syylärin korkin kävin vaihtamassa rikkoutuneen tilalle
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

On tää kyl sinänsä aika härskin näköistä kun vanhan/likaisten osien joukossa on jotain kiiltävää niin kuin nyt tuo syylärin korkki :lol:

Ehkä heitän tähän autoon sitten kesällä nuo valkoiset melberit alle kun nyt tässä alla on vanteet joissa pitää olla sisärengas ja sisärenkaista ei ole muilla ku huonoja kokemuksia. Kaksi on jo tyhjentynyt, toinen ihan itsekseen ja toinen kun hakkapeliitan runko sanoi sopimuksen irti

Kuva
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Viesti Kirjoittaja samarai »

Pissapojan säiliö ja kiinnitys on todella 8) Hienoa luovuutta!
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Kevät tuli niin voi tätäkin projektia taas jatkaa. Pari tuntii kävin puuhastelemassa ja tein muutaman helpon homman. Bensapumpun vaihdoin uuteen kun vanha vuotaa rankasti. Rekardo merkkinen venäläinen pumppu käsipumpulla heitin paikoilleen. Samalla jarrupääsylinterin vaihdoin. Jarruputket eteen pitää vielä vaihtaa ja taakse, mutta ne teen sitten kun maasta on lumet sulaneet ja on kuivaa. Tulee kyllä olemaan aikamoinen savotta vaihtaa kaikki putket ja säätimet ja sylinterit. Onneksi se pääsylinteriltä taakse tuleva putki on jo vaihdettu.

Umpioitakin olin vaihtamassa. Motonetistä ostin Autopal merkkiset umpiot. Maksoi muistaakseni jotain 12 euron pintaan. Made in India lukee :lol:
Toisen sain vaihdettua, mutta ei sekään mikään helppo homma ollut kun ruuvit olivat siinä kunnossa että ei niitä auki ruuvimeisselillä nätisti pois saanut. Toista en edes jaksanut yrittää vaihtaa ja tämän toisenkin sain nyt väliaikaisesti vain yhdellä ruuvilla kiinni kun muista kanta meni pyöreeks. Pitää töistä napata mukaan muutama ruuvi tässä joku päivä

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Projekti etenee pikkuhiljaa. Takapäähän laitettu kaikki uudet jarruputket paikalleen, mutta puolet on vielä irti. Seuraavaksi pitää jarrupaineensäädin saada jolloin tavalla irti tuolta. Pulteista ensimmäinen mitä kokeilin niin lähti helposti irti, mutta loput eivät sitten millään. Pitää huomenna ottaa pulttipyssy ja hitsauskone mukaan, jos vaikka sillä irtoaisi. Sitten pitää takajarruihin vaihtaa sylinterit ja sitten ois takapää valmis. Eteen pitää myös putket vaihtaa ja toivotaan parasta että jarrusatula on vielä elävien kirjoissa

Kuva
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Tuli noin seitsemän tuntia touhuttua tämän kanssa tänään. Aamulla aloitin takakpään jarrujen tekoa, putket olin vedellyt jo valmiiksi joten piti se paineensäädin vaihtaa. Kannat meinasi mennä muttereista, mutta onneksi 12 mm hylsyllä sai edes jotenkuten irti että pääsi käsiksi edes koko säätimeen. Kolmella mutterilla se "suoja" on kiinni siinä ja se alimmaisin oli hankalin. Panhard tanko piti ottaa irti että pääsi mutteria edes kunnollisella räikällä vääntämään. Sitten koko paineensäädin vivusto irti jotta pääsi tarkemmin ihmettelemään minkälainen vekotin tuo säädin edes on. Kovasti oli kyllä ruostunut jumiin kaikki osat siinä. Ei muutaku uus kiinni vivustoon ja vivusto takaisin autoon kiinni. Jarruputket olikin sitten mukavat pujottaa paikalleen. On niin ahdas paikka ettei mitään rajaa. Tässä myös kävi klassinen vika eli unohdin kumpi putki oli kummassa reijässä. Tutkin sitten vieressä olevasta nappiksesta kummin päin ne kuuluu olla.

Tämän jälkeen kokeilin kähteekö tää vekotin ees käyntiin. Bensat tankkiin ja kaasuttimeen vähäsen bensaa ja starttaus. Hyvin se kävi sen aikaa kunnes kaasuttimesta bensa loppui. Yritin vielä muutamaan kertaan, mutta ei tule bensaa tankilta. Vedin sitten sen anturihässäkän irti sieltä ja siinä oleva sihti jäi käteen. No ei se sinänsä haittaa kun tässä on muutenkin jo tuplasuodattimet. Putki oli vissiin hieman tukossa kun puhaltamalla sieltä jotain mönjää tuli ulos. Ei muuta kuin takas paikoilleen ja kaasuttimeen taas hieman bensaa ja auto käyntiin. Sitten tää lähtikin jo imemään bensaa tankilta asti ja toimii nyt ilman vippakonsteja.

Ajoin vähän keskemmällä pihaa ja nostin perän ilmaan että pääsee rumpuja ihmettelemään. Vähän pelkäsin että rummut on aivan jumissa, mutta yllätyin kun melkein molemman puolen rummut putosivat syliin. Ei paljoa tarvinnut moukaroida, muutaman kerran löi keskelle ja veti käsillä pois. Sisältä paljastui hyvin likainen ja hämähäkin seitissä oleva jarru. Ei kun osat vaan pois ja vähän teräsharjalla putsailua. Vanha jarrusylinteri pois joka lähti myös aika helposti ja uusi tilalle. Sitten vähän kuparitahnaa jarrukilpeen missä jarrukengän reuna kulkee. Luulisi että kenkä nyt liikkuu vapaammin kun jotain ruosteenestoa/jumiutumisen estoa siellä on. Sitten alkoi kiva operaatio, eli jousien takaisin laitto. Nyt sentään osasin oikean tekniikan kun Flaiman joskus linkkasi youtube videon missä joku ryssä laittaa joudet paikoilleen ruuvimeisselin avulla. Tein sitten samoin, eli aivan normaali meisselillä sai pujotettua jouset paikoilleen. Isomman jousen kanssa sai taas tapella muutaman minuutin, mutta alempi meni melkein ekalla yrityksellä paikoilleen. Toisen puolen jarrulle tein samat jutut ja samallalailla edistyi. Sitten tein loput jarruputket taakse, eli siitä jakajalta molemmille sylintereillä putki taka-akselia pitkin.

Sitten siirryin eteen tekemään hommia. Kuskin puolelle vaihdoin uuden jarruputken ja letkun. Sitten motivaatio laski kun yritin vanhaa ilmausnippaa ottaa irti satulasta ja se meni poikki. Pitää yrittää porata joku päivä pois se tuolta tai sitten vaihtaa tähän kokonaan satulat joka on kyllä mielessä käynyt. Nämä vanhat satulat kummiskin näyttävät aivan toimivilta vielä, mutta täytyy vielä miettiä ostaako ihan uudet vai mitä tekee.

Sitten kun nämä jarruhommat on saanut tehtyä, niin piti tutkia hieman sähköjä. Kuskin puolen lamppu ei pala. Hapettumaa ehkä jossain päin, pitää tutkia. Pyyhkijät ei toimi, rele kyllä naksuu. Ehkä myös äänieristystä voisi laittaa kun nyt tässä ei ole yhtään mitään eristystä ja moottorin ääni kuuluu sisään enemmän kuin ulos :lol:

Pikkuhiljaa edistyy, katotaan jos sais ennen kevätpörähdystä valmiiksi tämän

Kuva
Kuva
Kuva

Ja näin onnistuu jousien pujottaminen https://www.youtube.com/watch?v=UeORhP3 ... e=youtu.be
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Onnittelut onnistuneesta jousien pujottamisesta! Samaran kanssa ihan samanlaista tuskaa itsellä tänään, tosin on sellaiset tarkoitukseen tehdyt pihdit, joilla periaatteessa onnistuu vähän varmemmin kuin ruuvimeisselillä. Mutta inhottavin homma rumpujarruremonteissa aina joka tapauksessa.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Viesti Kirjoittaja pressa »

Itse käytän jousein pujottamiseen piikiä/purasinta, sillä vääntämällä jousi menee lähes itsestään paikalleen (purasimen kärki kun on kapea niin jousen pää mahtuu hienosti menemään paikalleen).
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Kyllähän mullakin on noita jousien pujottamiseen tarkoitettuja pihtejä ja koukkuja, mutta paljon varmemmin ja helpommin saa ruuvimeisselillä. Purasimella varmaan paljon helpommin kun kapenee kärkeä kohti. Pitää laittaa ostoslistalle tuommoinen
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-2102 - 1973 - Projekti

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Tätä on mukava seurata, kun tekninen puoli jaksetaan tehdä kunnolla, vaikka ulkokuori onkin mitä on.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Vastaa Viestiin