VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
degen
Viestit: 1288
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Ostin tämän Ladan Tampereelta eräältä eläkeläisrouvalta, joka sen oli omistanut vuodesta 2002. Maksoin tuosta 800 euroa. Uutena auton on ostanut aikoinaan Turun kaupungin tekninen osasto, jolla se on ollut käytössä ja siitä muistona LA-antenni katolla. Olen siis auton kolmas omistaja. Ostaessani sillä oli ajettu 81000 km ja nyt 108000 km, eli itse olen kurvaillut 27000 kilometriä. Auto on tekniikaltaan hyvässä tikissä, mutta kori ei ole enää paras mahdollinen, koska leiman saamiseksi autoa hitsattiin kaksi päivää ja kuuteen paikkaan pantiin peltiä. Alunperin auto on ollut valkoinen, mutta samainen eläkeläisrouva oli maalauttanut auton verenpunaiseksi vuonna 2006 70-lukulaisella hartsimaalilla, joka ei kestä harjapesua.
Auto on varustettu axtec-järjestelmällä, johon on vaihdettu samaran axtec-kaasutin edellisen tilalle. Se oli jotenkin saatu halki. Nykyisessä kaasarissa on peräti kaikki ilmanputsarikotelon pinnapultitkin ehjät, joten se on hienossa kunnossa ja päästöt on hyvät. Muuten tein autoon ennakoivaa huoltoa ja päivitin sulakerasian lattamalliin, uusin kaikki alipaineletkut kunnollisiin ja jäähdytysnesteletkuiksi valitsin siniset silikonikumiset tosi napakat letkut. Siten kaikki sähköviat ovat olleet tipotiessään ja polttoainejärjestelmä toiminut mainiosti.
Olen ostanut autoon myös viime syksynä aivan uudet Nokian Hakkapeliitta 8 -nastarenkaat ja tänä keväänä uudet Dunlop Streetresponse -kesärenkaat. Samalla maalautin kulahtaneet melberit pulverimaalaamossa. Tuo värisävy on RAL4007 eli "purple violet".
Autoon olen kokonaisuutena ollut äärimmäisen tyytyväinen.
Kuva
Viimeksi muokannut degen, 29.9.2014 12:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttöauto

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Ihan mukavan näköinen vekotin täältä kauenpaa katsottuna.. Pieni harrasteauto tuo minusta on..
Avatar
degen
Viestit: 1288
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Ensimmäistä kertaa tuli kokeiltua tätä autoa kuormattuna suurimpaan sallittuun kokonaismassaan asti. Käytiin kahden kaverin kanssa Tallinnassa viime lauantaina ja otettiin juotavaa niin paljon kuin kokonaismassa antoi myöten. Jaksoi kulkea mukavasti motarillakin ja suuntavakauskin säilyi mainiosti. Lada herätti tullimiesten huomion täydessä viinalastissa Tallinnan satamassa ja jouduttiin tarkastukseen. Pääsin ilmeisesti seurattavien henkilöiden joukkoon, kun tullimies merkkasi jotain vihkoonsa passini nähtyään. 700 km tuli sinä päivänä taas taitettua, nyt mittarissa 15500 eli ajettu 115500, josta itse 34000 km. Mainio ostos on ollut tämä Lada.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Lada oikein. Viina lasti ei niin oikein.. Viikon kulutua ei varmasti tarvitse Tullista samalla lastilla ajella.
Joen musikka
Viestit: 1934
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Viinapuoleen en ota kantaa.Axtecin kunnian palautus on mielessä.20 vuotta sitten varmasti kaikki Ladaspesialistit hätkähtivät ja suurin osa sanoutui irti koko keksinnöstä.
Kun samaa rohkeutta olisi ollut maahantuojilla v.1997 niin turvavyödirektiivi olisi hoidettu ja takavetoisia olisi tuotu vielä v.2012.
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
2x 1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Avatar
degen
Viestit: 1288
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Jo viime talvesta lähtien olen mietiskellyt, että miksi tämä lada ei ole kovinkaan lämmin. Jo kymmenen asteen pakkasella auto oli kolean oloinen ja sormia on palelsi, vaikka hana oli täysin auki ja kennon päällinen on putsattu. Puhallus oli hyvää, mutta ilma ei ollut kovin kuumaa, lähinnä kädenlämpöistä. Viime tiistaina tartuin härkää sarvista ja pistin kahdeksan litraa 5% sitruunahappoliuosta kiertämään jäähdytysjärjestelmään. Ajoin päivällä reilun tunnin ajan ja annoin nesteiden jäähtyä. Lasskin hapot ulos ja huuhtelin systeemin. Seuraavaksi uudet jäähdytysnesteet sisään. Likaa ei tullut ulos yhtään hapon mukana, mutta käsittelyn jälkeen tuulilasin suulakkeista tuleva ilmavirta alkoi polttaa sormia, kun niitä piti siinä hetken aikaa. Ilmeisesti kalkkeutumaa kennossa oli ollut. Nyt auto on mukavan lämmin. Kombilla on ajettu nyt 117000 km.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Hienoa että tarkenee. Kelit ehkä muuttuvat tässä kohtapuoliin talvisimmiksi.
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Kaverin isä joskus -70 luvalla "huuhteli" kanssa jollain hapolla jäähdytys järjestelmää ja sai syylarista niinkuin lämppärinkin kennosta mainiot suihkulähteet :lol: itse muinoin Taunus aikoina syksyisin vain letkulla kierrätin vettä kennolla ja sillä oli jo huomattava vaikutus sisälle tulevan ilman lämpötilaan.
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

ff8728
Viestit: 1890
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Nuorena tuli laitettua tavallista ruokasoodaa jäähdytysveteen, ajeli aikansa, tyhjennys ja huuhtelu, nesteet sisälle sitten. En kyllä tiedä/muista auttoiko oikeasti, jotakin piti yrittää, "pompannappi" kesähelteillä tuppasi nostamaan lämpöä.
warre 353w sedan,
Avatar
degen
Viestit: 1288
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Toi sitruunahappo on sen verran lällärikamaa että se ei vahingoita juurikaan metalleja sillä aikaa kun se pyörii systeemissä. Ruosteen ja kalkkeutumat se irrottaa. Rasvaiseen likaan se ei tehoa, vaan siihen pitää olla sitten emäksinen aine.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Juu näitä missä on öljyt päässyt nesteiden sekaan niin ollaan pesty ihan Sertolla.
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Avatar
degen
Viestit: 1288
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Tänään vaihdoin vaihteistoöljyt. Lootasta ulos Mobilin 80w90 täyssynteettinen ja tilalle Redline MT-90 ja Xenumin grafiittilisäaineistus á 100 ml.
Tolla mobililla synkronien toiminta oli aika hanurista kylmänä ja lämpimänäkin. Redlinella toimii paljon paremmin.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1288
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Ruuvasin nopeaa tyhjäkäyntia vähän isommalle. Aikaisemmalla säädöllä lada ei oikein halunnut käynnistyä kunnolla edes nollakelillä vaan käynnistyi ja sammui, jonka jälkeen sai sahata. Nyt lähtee laakista.
Mitään vikoja ei ole tullut kombiin pitkään aikaan. Ajettu on 118000, josta itse 37000 km.
Yhteensä olen ladoilla kurvaillut semmoset 75000 km. Ihan lystiä hommaa loppujen lopuksi.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Minusta Kanssa on Ladailu Ihan kivaa hommaa.. Vaikka nuo parempi osaiset vähän kieroon katselevat... mutta Toisilla helvetin hauskaa kunLada tulee vastaan.
Avatar
degen
Viestit: 1288
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Pitkästä aikaa tuli pieniä ongelmia axteckin kanssa. Huomasin ajellessa Tampereelle päin, että tyhjäkäynti jäi välillä huutamaan 2000 RPM kierrosluvulla. Ajattelin heti, että bimetallijousi ei jostain syystä kierrä ryyppyläppää ja nopean tyhjäkäynnin kierroslukua säätävää epäkeskoa tarpeeksi, vaan eräs vipu jää epäkeskon viimeisen pykälän ja normaalin tyhjäkäynnin välimaastoon niin, että välillä auto käy normaalisti ja välillä kohotetulla käyntinopeudella. Tänään vilkaisin ryyppyä ja ilmeni, että voiteluaineena käyttämäni bilteman multilube oli muuttunut
jäykäksi mönjäksi, ja vivusto liikkui aika tahmaisesti. Pesin tahman pois bräkleenillä ja voitelin aseöljyllä vivustot uudelleen. Ne alkoivat liikkua paljon kitkattomammin. Koeajolla en käynyt, mutta luulisin ryypyn nyt toimivan.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Vastaa Viestiin