VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Halusin mennä nimenomaan Valkaan. Seuraavan kerran käyn Ainazissa. Valkassa ei ollut yhtään suomalaista oman retkikuntani lisäksi, mutta sen sijaan virolaisia melkoisesti. Superalkossa leijaili melko kitkerä ödööri. Hien ja jonkinlaisen sikäläisen ominaishajun sekoitus. Kaupassa oli lisäksi kovin trooppinen ilmasto. Oli mielenkiintoista havaita, että Viro on kaupunkien ulkopuolella lähinnä metsää ja maaseutua. Muutama pieni taajamanpoikanen oli valtateiden varrella. Rakennuskanta oli ylivoimaisesti suurimmin osin neukkuajan perua. Luonnehtisinpa rakennuskantaa jopa ränsistyneeksi.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja samarai »

Juuri niin se on, varsinkin maaseudulla. Kiinteistöjen myynnissä, sellainen rakennus mikä Suomessa myydään täysin purkukuntoisena, niin Virossa vastaava "vaatii peruskorjausta". Monet vanhat (hirsi)rakennukset on myös kauttaaltaan mätiä, koska katteina on ollut iät ja ajat vanhat neukkuajan vuotavat eterniittilevyt. Tulipaloja on talvella myös paljon, koska päälämmitysmuoto on uunilämmitys ja hataria kämppiä ylilämmitetään rapautuneilla tulisijoilla ja hormistoilla.

Virosta löytyy neukkuajan rakennusten lisäksi myös runsaasti vielä vanhoja baltiansaksalaisten kartanoita. Osa niistä on laitettu hienoon kuntoon

http://www.mois.ee/suomi/
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Nyt ovat talvivanteeni valmiit ja renkaat asennettuina niille:
Kuva
Värit on kivoja. Tuo on RAL1023 eli "traffic yellow" eli liikennekeltainen.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Sainpa viimeinkin vaihdettua kombiin myös moottorin tukikumit. Täristys liikkeelle lähdössä väheni merkittävästi. Vanhat kumit olivat tämän näköiset:
Kuva
Ovatko nuo nyt lopussa? Ne ovat lysähtänet puolisen senttiä uusiin kumeihin verraten. Konetta nosteltaessa sai turpaansa myös lämppärin kennolle menevä vesiletku. Motonetistä löytyi erinomainen Gatesin kulmaletku, joita ostin kaksi ja uusin molemmat vesiletkut saman tien. Kyseiset kulmaletkut sopivat tuohon paikkaan mainiosti, kunhan niitä lyhentää sopivaan mittaan.
Muuten mennään edelleen ihan mukavasti, paitsi että takajarrut alkavat vaatia remppaamista. Uudet rummut, sylkät ja kengät kilkkeineen.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Huomasin tuulilasille ruiskaistessani pesunestettä, että kuskin puolelle ei tule nestettä. Sen sijaan pöllähti kajuutan sisään semmoinen käihä, että ikkunat olivat huurussa minuutin ajan enkä nähnyt mitään kyseiseen ajanjaksoon. Olipa mennyt suuttimen letkuliitin poikki ja nesteet roiskittu pitkin ilmanottokaukaloa. Tänään löysin Puuilosta hyvät kaksireikäiset suuttimet ja asensin ne. Kuskin puolen suuttimeen laitoin letkun siten, että letkun löysät on vedetty pois päin pyyhinten vivuista, ettei vivusto huitaise poikki suuttimen letkuliitintä eikä ylipäänsä hankaa letkua. Kiinnitin letkun nippusiteellä löysästi kiinni konepellin avausvaijeriin, joten letku jäi hyviin asemiin eikä se enää pääse osumaan pyyhinten varsistoon. Nuo suuttimet oli hyvä säätää ja ne pitävät säätönsä hyvin. Nyt toimii pesujärjestelmä taas mainiosti.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Sainpa vaihdettua takajarruihin vihdoinkin palikat. Sade haittasi niin pahasti, että remontti venyi kahteen päivään. Nyt pysähtyy hienosti ja käsijarrukin pelaa paremmin. Se säätö oli melkein loppuun asti kiristetty, mutta nyt sitä sai löysätä runsaasti. Ei ollut siis ihme, ettteivät rummut menneet paikalleen ennen kuin säädön löysäsi loppuun asti. Oli myös arvattavaa, että taka-akselin jarruputket eivät irtoa sylinteristä. No eiväthän ne irronneetkaan, joten vaihdoin molemmat putketkin. Nyt ei ole enää yhtään alkuperäistä jarruputkea jäljellä.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Tänään vaihdoin eteenkin kaasuiskarit vanhojen Sachin nestemallien tilalle. Heti tuli jämäkämpi ja urheilullisempi alusta. Samassa rytäkässä meni viides sytytysohjausyksikkö sekaisin. Hüco tällä kertaa. Laitoin tilalle orkkisboksin, joka on sellainen ruman vaaleanruskea, mutta toimiva. Hüco kesti 39 000 km.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Ihmeellistä epäonnea sinulla noiden sytkäboksien kanssa. Harmi kun en itse laittanut omassani kilometrilukemaa ylös, niin en tiedä paljonko olen omallani nyt ajanut ilman ongelmia.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Taitaa olla näissä bokseissakin sama että mitä uudempi sen lyhytikäisempi? Itse ajoin aikoinaan orkkiksella 150tkm jonka jälkeen auton myin, eikä seuraavakaan omistaja sitä vaihtanut ja yli 200 ajettuna lähti jonkun Sergein matkaan eli sen pitempään en historiaa tiedä.
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Laitanpa tähän yhteenvedon sytkäbokseista:

1. K.A.E 10 000 km
2. REMIX 40 000 km
3. Energomash 4000 km
4. Astro 12 000 km
5. Hüco 39 000 km

K.A.E meni laakista kuoliaaksi, eli sammui vauhdista eikä enää käynnistynyt, edes hörähdellyt. Muut ovat alkaneet sekoilla ja kierroslukumittarin viisari pomppii eli kipinöitä tulee epätahdissa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Voi voi. Nyt kävi näin.
Kuva
Taidan laittaa kombiin kiinni uuden kaasarin, tällä kertaa takavedon oman axteckin.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Ja lisää murheita tuli. Kaasarin onnistuneen asennuksen ja säädön jälkeen kävin romanttisilla treffeillä. Tietenkin lada päätti näyttää temppunsa juuri silloin, kun unelmien nainen on kyydissä. Sytkäboksi pimeni taas ja jäätiin kolmostien varteen. Onneksi varaboksi pelasti jälleen, mutta nyt alan analysoida, josko jossakin on systemaattista vikaa. Toki pimennyt boksi oli käytetty, mutta sekin meni aika nopeasti.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja samarai »

Kyllä varmaan jo muualta vian on löydyttävä kuin sytkäboksista. Vaikka sulakeboksista.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja mush »

Joskus kauan sitten oli escortissa vastaavaa, sytkäbokseja meni kuin leipää. Vaihdettiin siihen lopulta laturi, niin loppui boksien hajoamiset. Olisiko tullut jännitepiikkejä tai jotain, ei ikinä tutkittu sen tarkemmin.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
degen
Viestit: 1283
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Aivan. Yksikkö lämpenee minulla aika paljon. Pitää kokeilla siten, että kytken laturin irti ja siirryn hetkeksi akkukäyttöön ja tunnustelen, onko eroa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Vastaa Viestiin