VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja mush »

Oletko kokeillut toisella puolalla? Jos jostain syystä vie liikaa virtaa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Tuokin on käynyt mielessä. Onhan minulla jemmassa vanha orkkispuola. Yleismittari tosin kertoi kummankin puolan ensiöpiirin vastuksen olevan sama, mutta se on epätarkka menetelmä eikä se välttämättä edes havaitse mahdollisesti toisissaan oikusulussa olevia käämikierroksia.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Nyt meni sytytysyksiköksi venäläinen Soate. Sen pitäisi olla laatutavaraa. Ei ainakaan kuumene. Katsotaan miten homma etenee. Asennettuani tuon takavedon oman axtec kaasarin olen havainnut varsinkin kylmällä koneella nykimistä, jota ei samaran axtekilla ollut. Syy tähän on selkeä, sillä koska samaran kaasarilla solenoidisuutin kävi suunnilleen keskimäärin 45-50 prosentin avautumalla ja kylmällä koneella avautua on 50 prosenttia, joten nykimistä ei ollut, koska seos oli sopiva. Takavetoisen axtekissa solenoidisuutin käy isommalla avautumalla ja siksi kylmänä 50 pros avautumalla seos jää laihaksi. Pitää suorittaa hieman laskuja ja mittauksia sekä hakea pääsuutin kohdalleen ykköskurkulla.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Kylläpäs minua taas koetellaan. Tänään alkoi murinaa kuulua takaa ja huomasin eestin poikien valmistaman takapöntön olevan mäsä. Ruostunut poikki pöntön ja putken liitoksesta. Se kesti 5 vuotta ja reilut 100 000 km. Ihan hyvä suoritus. Pitää ajaa hetki ralliäänillä ja ostaa uusi pönttö.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Tänään sain vaihdettua takapöntön. Vanhan pöntön taka-akselin ylittävä mutka irtosi melko vaivatta keskivaimentimesta. Hioin hiekkapaperilla liitoksen, laitoin siihen CRC:n pakoputkikittiä ja asensin uuden takapöntön. Uusi vaimennin on merkiltään Atiho, valmistettu Venäjällä. Se sopi erinomaisesti paikalleen, eikä jäänyt osumaan koriin eikä muuhunkaan väärään paikkaan. Tällä kertaa laitoin myös vaimentimen takaripustuksen pikkupultteihin ja muttereihin sekä myös kiinnitysklemmarin pulttiin tervasprayta, jotta ne saisi auki tarpeen vaatiessa siististi. Vanhat olivat umpiruosteessa. Pikkupultti piti poistaa särkemällä se, mutta klemmari aukesi lopulta. Samalla auton alla mönkiessä huomasin, että panhard-tangon torni alkaa olla aika lahon puoleinen takaa katsoen. Muuten se oli eheä. Tökin sitä meisselillä, mutta ei vielä mennyt läpi.Siinä oli kuitenkin havaittavissa halkeama. Pitänee remonteerata tuo jossain vaiheessa.
Tulevan viikonlopun aiheena on mitata pääsolenoidin impulssisuhteet ajon aikana. Tein hauenleuoista ja johdoista pidennykset, joita käyttäen voin mitata impulssisuhteita ajon aikana siten, että mittari on kajuutassa ja luettavissa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Eikö olisi helpompi ottaa ne testit penkin alta hytistä? Eli afr boksin johtonipusta?
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Sekin olisi mahdollista, mutta solenoidin johto on yhtenäinen pistokkeelta suuttimelle asti. AFR-yksikön pistokkeen liittimiin ei pääse käsiksi, jos pistoke on kiinni. Yksi tapa olisi toki irrottaa AFR:n kansi ja mitata sen alta löytyvistä metalliliuskoista, mutta kerkesin jo tehdä nuo johdot eikä jatkojohtojen pujottaminen ole suuri vaiva lainkaan.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Näilläeväillämennään
Viestit: 163
Liittynyt: 9.12.2014 7:58
Paikkakunta: Itäinen Pohjoinen

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja Näilläeväillämennään »

Nuppineula on monesti kätevä apuväline kun pitää mittoa jotakin liittimen sisältä. Siitä vain neula liittimeen sisään johtimen juuresta ja mittomaan jänniteitä ja liitin voi olla koko ajan kiinni. Joskus jopa keskeltä johtoa on mittailtu, nuppineula vain kuoren läpi ja... Tietenkin pitää tuo reikä sitten tukkia esim. erkkarilla, mikäli kosteassa paikassa.
Toisin, jotenkin muutoin olisi paremmin, mutta - Näilläeväillämennään
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Tänään kytkin mittarin johtoineen Ladaan ja kävin mittausajossa. Nopeuksilla 30 - 120 km/h havaitsin pääsolenoidin impulssisuhteen liikkuvan suunnilleen 30-45 asteessa 0-90 asteen asteikolla niillä kierrosluvuilla, joilla nyt normaalistikin ajetaan. Pienellä vaihteella ja suurilla kierroksilla ajaminen ei hirveän paljon vaikuttanut impulssisuhteisiin. Hieman ne suurentuivat. Kuitenkin näiden mittausten perusteella päädyin siihen, että suurennan ykköskurkun pääsuuttimen kokoon 95. Tällainen suutin minulla onkin varastoissani. Viikonloppuna aattelin ruuvailla sen sinne ja mitata vielä kerran. Tämänpäiväisessä mittaussessiossa paljastui muuten myös eräs Axtec-järjestelmän ilmiselvä puute.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Viikonlopun aikana harjoitin suutinjumppaa ja tein lisää muutoksia. 95 suuttimella impulssisuhteet liikahtivat mukavasti haluttuun suuntaan, mutta eivät aivan
minun makuuni tarpeeksi. Kokeilin sen jälkeen myös 107,5 suutinta ykköskurkulla, mutta tämä meni liian pitkälle reilusti. Arvelin, että 100 olisi aika hyvä. Ruuvailinkin sen irti samaran axteckin kakkoskurkulta, mutta ei suostunut menemään kierteille. Väkisin en vääntänyt, vaan palasin 95 suuttimeen. Takavetoisen axtec kävi kylmänä ilmiselvästi laihalla, koska auto nyki kylmänä ryyppy päällä. Tuolla 95 suuttimella nykiminen hävisi.
Takavetoisen axtekissa oli sellainen ärsyttävä piirre, että aivan pintakaasulla, miltei tk-piirilla ajettaessa lämpimänä Lada nyki kuin kiimainen apina. Takavetoisen axtekissa on ykköskurkun seosputken alapää avoin, kun samaran axtekissa siinäkin on kuula samoin kuin kummankin kaasarin kakkoskurkun seosputkissa. Kummassakin kaasarissa on ko. seosputki kokoa 165. Siirsin kuulalla varustetun seosputken nyt kuulattoman tilalle ja pintakaasulla nykiminen katosi ja impulssisuhteetkin asettuivat erittäin hyvälle kohdalle, eli juuri 50 % tuntumaan. Ajettavuus parani kummasti näillä toimenpiteillä. Selityksenä nykimiselle oli se, että ilman kuulaa tk-piiri imee ilmaa avoimesta seosputkesta ilmeisesti tyhjäkäynnin bensakanavaan. Varsinainen tk-piirin ilmakanava on toisaalla.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Tänään mittasin vielä tyhjäkäynnillä seoksen oikeellisuuden noiden tehtyjen suutinmuutosten jälkeen. Aikaisemmalla kokoonpanolla seosruuvi oli 5,5 kierrosta auki. Nyt seosruuville riitti olla 4,25 kierrosta auki, jotta säätö liikkui 45 asteen kosketuskulman ympäristössä. Päästöt voisi mitata lähiaikoina, jotta selviää, ovatko ne edelleen sallituissa rajoissa. En löydä syitä, miksi ne eivät olisi, mutta päästömittaus osoittaa tekemieni muutosten oikeellisuuden.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Tein vielä yhden suutinmuutoksen. Aiemmalla 95 suuttimella Lada kävi muuten mukavasti, mutta kylmänä liian rikkaalla. Siispä laitoin takaisin alkuperäisen 85 suuttimen ykköskurkulle, mutta jätin kuulallisen ilmasuuttimen paikalleen. Lopputulos oli erinomainen. Kylmänä ei ollut enää liian rikkaalla. Mittaussessiossa impulssisuhteet liikkuivat 30-45 asteen tuntumassa, mutta moottoritiellä ja isommilla kierroksilla ne lähestyivät 45 astetta, mikä on haluttu ominaisuus. Kuulattomalla ilmasuuttimella impulssisuhteet menivät alle 20 asteen. Isommilla kierroksilla sekä kaasu pohjassa tehoa tuntuu olevan enemmän, sillä avoimen kaavion ohjaukseen siirtyminen on nyt saumatonta suljetun kaavion toiminnasta. Kuulattomalla ilmasuuttimella avoimen kaavion ohjauksella ykköskurkku meni laihalle.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Hienoa että sait koko "kaavan2 alueen toimimaan. Tuo liian rikkaalle meneminen isolla suuttimella johtuu siitä kun kylmänä lisää pulssisuhdetta alkuperäisen pienen suuttimen tarpeen verran, silloinhan ei vielä lambda ohjaa.
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Lähdin työmatkalle Tornioon Outokummun terästehtaalle kombilla. Matkaa 620 km. Täällä kun on pakkasta semmoiset seitsemän astetta, pääsin testaamaan kylmäkäynnistystä ilman lohkolämmitintä. Muutama polkaisu kaasua eli ryyppy päälle ja pienet rikastushuikat kurkkuun ja käynnistys. Kone pyörähtää pari kierrosta ja käynnistyy ja jää käyntiin. Ryyppy pelaa siis mainiosti ja Axtec toimii huippuluotettavasti. Tuolla 620 km matkalla meni noin tankillinen eli 45 litraa bensaa eli kulutus on oikein hyvällä tolalla. Vaihdoin myös talvipyörät alle tätä reissua silmällä pitäen.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21043 - 1994 - Käyttö/harrasteauto

Viesti Kirjoittaja degen »

Viimeiset viikot ovat olleet melko vaiheikkaita Ladan kanssa. Ulvovan starttimoottorin syynä onkin haljennut kytkinkoppa, joka antaa periksi, kun startin pultteja kiristää ja startin asento muuttuu. Pitäisi uusia kytkinkoppa. Lisäksi tuli ensimmäinen tielle jäänti. Tulin Lappeenrannasta pois ja kävin Lemillä kaupassa ja Lada pelasi normaalisti. Kun tulin pois, katosivat kaikki virrat startatessa. Muissakaan virtalukon asennoissa ei enää valoja syttynyt. Virtalukon pohjan vaihto heti paikalla ei auttanut. Laitoin Ladan narun jatkoksi ja hinattiin se kotia. Tutkin asiaa ja ilmeni, että vika oli hivenen löystyneessä ja hivenen hapettuneessa akun maakaapelin ja akunkengän liitoksessa. Sitä ei päältä päin nähnyt. Korjasin liitoksen ja kaikki pelaa normaalisti taas. Vaihdelaatikko alkaa olla myäs pikkuhiljaa valmista kauraa. Se kohisee jo aika kovaa tyhjäkäynnillä. Onhan sillä ajettu jo 197 000 km, joka ylittää laskennallisen käyttökapasiteetin tuplasti. Vaihdoin myös perän ladaan, koska vanha alkoi jo kolista hiukan. Uusi perä huuti niin kovaa, että piti laittaa korvatulpat ajaessani Tampereelle. Ajoin sillä noin 350 km, jonka jälkeen vaihdoin vielä kerran perän uuteen ja nyt se on nautinnollisen hiljainen.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Vastaa Viestiin