VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Katsastusta varten kävin toissapäivänä päästöt mittaamassa ja samalla sitten nosturilla katsottiin missä oikein on väljää, vuosi sitten vaihdoin eteen nivelet mutta niinvain oli raidetangonpää taas väljää. On kyllä taas melko kuraa tullut jostain ostettua, reilusti alle vuoden kesti. Mitenkähän paljon sillä on vaikutusta mihin asentoihin sisempi ja ulompi raidetangonpää asettuu kun panta kiristetään?

Huomattiin myös, että vetarin stefa vuotaa. Joko vaihdan stefat aina riittävän ajoissa, koska nytkään ei ollut öljyä rummun sisään päässyt tai sitten käy vaan tuuri ja vuotaa jarrukilven takaa. Jarrukengät oli kyllä niin loppuun kuluneet ja käsijarrukaan ei kunnolla pitänyt niin vaihdoin sitten kuiteskin kengät.
Olen aina tykännyt tämän mallin jarruista, ei tarvitse jousien kanssa taistella, kun ne saa muljautettua paikalleen niin, että ylempi jousi on kokoajan kengissä kiinni. Näköjään vaan oli liian kauan kulunut siitä, kun viimeksi näitä vaihdoin ja nyt menikin pitkän aikaa että sain uudet kengät paikalleen. En tiedä sitten oliko kengissä tai jarrusylinterissä jotain eroa kun ei millään meinannut onnistua. Alkaen kohdasta 7:00 https://www.youtube.com/watch?v=NiCBW791iNI

Oikeanpuolen ajovaloumpion vaihdoin, vanhasta oli kiinnikkeet rikki ja koko umpio heilui. Ei riittänyt uudessa umpiossa säätövara vaan täytyi laittaa mutterit umpion alle.
Ajovalopesurithan kunnostin aiemmin mutta en silloin paneutunut vedentuloon, nyt sitten katsoin niin letkut oli poikki ja vesi suihki miten sattui. Vaihdoin letkut uuteen niin nyt on mahdollista, että jotain pesevätkin.

Katsastuksessa käytin tätä aamulla. Vuodeksi on taas ajoaikaa eikä korjattavaa löytynyt. Tyhjä iso piha niin kokeili jarruja pariin kertaan ennen dynolle vientiä. Tiesi näköjään, että paineensäädin osaa jumittua. Muutamassa kohtaa pohjassa massa irvistää, että niitä pitää jossain vaiheessa fiksata.

Niin ja kello lakkasi kävelemästä, taisi kokonaiset pari kuukautta kävellä asentamisen jälkeen. :lol:
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Vaihdelaatikkoon tuli laakerit, synkrot ja kytkentärenkaat vaihdettua mittarilukemalla 58657km. Viikon oli loota lattialla levällään.
En suosittele, hieman epävarmuutta oli yhden prikan kanssa mihin väliin se kuuluu, kun osia pestessä oli yksi osa mennyt ylösalaisin, vaikka muuten järjestyksessä olikin.
Nyt kuitenkin paketti kasassa ja uusi kytkin asetelmineen paikalla. Vauhtipyörässä oli pari halkeamaa niin hommasin ehjän tilalle.
Oli muuten mukavampi pistää loota paikalleen, kun 5-vaihteisessa saa vaihdekepin otettua kokonaan irti.
Kuva

Tässä on joku spesiaalimpi laatikko, kun 5-vaihteisen kannatinkumi ei käy vaan täytyy käyttää 4-vaihteisen.
Olisikohan jotain ensimmäisiä 5-vaihteisia, mutta ihmetyttää, kun auto on -89. Ettei olisi lootaa vaihdettu joskus aiemmin?

Ihan priima laatikosta ei tullut, mutta kilometrien kasvettua toimii hetkihetkeltä paremmin. Aluksi ainakin nelonen meni kaikista huonoiten päälle.
Onkohan normaalia uusilla synkroilla? Eikä juuri hiljentynyt, joku siellä edelleen hieman kahisee.
Luulin, että laakerit olisivat olleet huonommassa kunnossa, mutta huonoimmiksi osoittautui painelaakeri ja silmälaakeri.
Synkroissakaan ei juuri kulumaa mutta kytkentärenkaissa oli.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Nyt ajettu 1500km ja vaihdoin 75W-90 täyssynteettiset öljyt. Alkanut toimimaan jo ihan niinkuin pitääkin. Ei kahise laakerit ja vaihteetkin menee hyvin päälle.
Välillä kakkoselta ei meinaa saada vaihdetta pois, sitä teki kyllä joskus ennenkin. Kytkintyösylinteri hieman vuotaa ja se pahuksen kova pykälä tuntuu kytkimessä edelleen.
Varmaan täytyy orkkis avtovazin työsylinteriä kokeilla vaihteeksi. Vai voisko olla letku rikki ja ei neste kulje?
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Samza
Viestit: 264
Liittynyt: 17.9.2007 1:00
Paikkakunta: Sodankylä & Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Samza »

Flaiman kirjoitti:Nyt ajettu 1500km ja vaihdoin 75W-90 täyssynteettiset öljyt. Alkanut toimimaan jo ihan niinkuin pitääkin. Ei kahise laakerit ja vaihteetkin menee hyvin päälle.
Välillä kakkoselta ei meinaa saada vaihdetta pois, sitä teki kyllä joskus ennenkin. Kytkintyösylinteri hieman vuotaa ja se pahuksen kova pykälä tuntuu kytkimessä edelleen.
Varmaan täytyy orkkis avtovazin työsylinteriä kokeilla vaihteeksi. Vai voisko olla letku rikki ja ei neste kulje?
Jos se sen verran saapi ilmaa se vuotava työsylinteri että sen takia tekee tuota, tai jotain muuta jännää? Ennenkuin oma työsylinteri (tai pääsylinteri, mistä näistä tietää, kattoo sitten kun pääsee kotio, toivottavasti uusien osien kanssa, toimitus.huom) hajosi kokonaan, niin aikani nestettä lisättyäni ja pumpattua kytkintä korkki auki, niin hetkellisesti jopa parani oma kytkintuntuma, kunnes sitten lopullisesti hajosi jotain sieltä. Myös jotain karstaa on voinut päästä sinne sylinteriin vuotokohdasta (vettä) ja täten sylinteri takertelee.
EXLada 21072 1300s vm.88
Lada 21073 1700i vm.96


"Jos lada ei lähde -30 asteessa käyntiin, on starttaajassa vika."
Vuoristo Erkkylä
Viestit: 9
Liittynyt: 14.1.2015 15:33

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Vuoristo Erkkylä »

Flaiman kirjoitti:
Tässä on joku spesiaalimpi laatikko, kun 5-vaihteisen kannatinkumi ei käy vaan täytyy käyttää 4-vaihteisen.
Olisikohan jotain ensimmäisiä 5-vaihteisia, mutta ihmetyttää, kun auto on -89. Ettei olisi lootaa vaihdettu joskus aiemmin?
Omassa vuoden -90 1600sl:ssä sama juttu, ne käyttää 4 vaihteisten kannattimia. Eli taitaa silti olla auton 'oma' laatikko..
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Risteykseen tultaessa kovemmassa vauhdissa jos vaihtaa kakkoselle niin rääkäisee. Ilmeisesti sattui kaupasta huonot synkrot siihen.
Kytkin pitäisi kyllä jaksaa vielä ilmata varulta, ettei ainakaan siitä johdu.

Kevätpörähdykseen lähdinkin poikkeuksellisesti tällä, kun Combissa peräöljyt vuotaneet mäelle.
Heti aamulla ilmeni, että ei lataa normaalisti. Olin juuri päivää aiemmin tiukannut laturin remmiä, kun se oli alkanut ulisemaan.
Aikeissa oli myös pestä moottoritila painepesurilla mutta onneksi en sitä tehnyt, olisin syyttänyt pesua.
Lähtökiireessä en sitten käynyt kuin etsimässä tallista toista lataussäädintä, mitä ei sitten löytynytkään.
No, auto kuitenkin latasi, ajoittain liikaa, ei ollenkaan tai siltä väliltä, joten perille pääsy oli turvattu.
Mansossa sitten ihmeteltiin niin oli vain herätejohto irronnut. Abiko oli löystynyt ja johto aika kireällä niin oli sitten hihnaa kiristettäessä irronnut.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja pressa »

Flaiman kirjoitti:Mansossa sitten ihmeteltiin niin oli vain herätejohto irronnut. Abiko oli löystynyt ja johto aika kireällä niin oli sitten hihnaa kiristettäessä irronnut.
Muistatkos mitä sanoin sinulle, kun kysyit minulta jännitteen säädintä?? Ei ole ensimmäinen irronnut abiko...
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Ohjauksen vetelyä olen moittinut kauan ja manasin viime katsastajankin mielessäni ammattitaidottomaksi, kun ei väljää löytänyt, kehui vain, että täällähän on uutta osaa paljonkin. Väljää vain en itsekään mistään nivelestä löytänyt.
Nyt, kun ohjaus on mennyt entistä huonommaksi niin päätin vielä kerran yrittää paikallistaa mistä muljuaminen johtuu.
Oikeasta raidetangonpäästä oli suojakumi rikki, joten sinne uusin nivelen. Ei vaan ollut vaikutusta mihinkään, joten tutkin vielä lisää. Tietyssä pyörien asennossa sai lonks,lonk äänen kuulumaan mutta niveleet oli tiukkoja. Kolmatta kertaa auton alle ryömiessä sitten tuli kokeiltua ohjaussimpukan vartta, ja sehän siinä lonksui. Asettui sitten helposti simpukkaa kiristämällä. Nyt alkoi sitten Ladakin pysymään jo kaistalla uraisellakin tiellä.
Olikin minulle uusi tieto, että ohjaussimpukka, jos on tarpeeksi löysällä niin vaikuttaa niin paljon ohjaukseen ja vetelyyn vaikka pyöränkulmat olisi hiljattain säädetty.

Kytkimen ilmasin mutta ei vaikutusta kakkosvaihteen rusahteluun. Ostin kyllä varasynkroja ja kytkentärenkaita, että pitänee syksymmällä purkaa loota kertaalleen.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Jäähdytinnestettä alkanut kulua enemmän, aiemmin riittänyt, kun muun huollon yhteydessä täyttää paisarin mutta nyt imenyt helposti pari litraa vajaaksi niin, että lämmötkin nousseet yli normaalin. Ainut vain, että vuotoja ei näy, ja öljytkin viimeksi näytti hyviltä, eikä öljykorkissakaan ollut kuin pikkuisen limaa.
Autoa käyttelin pahvin päällä eikä maahan asti tipan tippaa tullut. En tiedä, josko imusarjan tiivisteestä vuotaisi ja siitä valuisi pakosarjan päälle. Siinä aika ahdas väli nähdä, jos sinne valuu ja samantien haihtuu.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Litra per 100km häviää nestettä. Luulisi jossain näkyvän jo.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja samarai »

Voihan sitä nestettä ehkä vaan palaa sylinterissäkin, mutta jotain harmaata savuakin luulisi näkyvän?

Veljen 110:ssä hävisi pitkään mystisestl nestettä, eikä se tiputtanut tippaakaan alleen vasta kuin sattumalta Hyrylän Puuilon vinossa parkissa, missä autot jäävät "kallelleen". Paisuntasäiliön vuoto jäi auton rakenteisiin piiloon.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Samza
Viestit: 264
Liittynyt: 17.9.2007 1:00
Paikkakunta: Sodankylä & Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Samza »

Ootko pakosarjan alta, sieltä vesipumpun takaa lämmityslaitteelle menevästä putken liitoksesta kokeillut kylmänä + lohkoa kokeillu hiukan koskea? Minulla sieltä ei ihan maahan asti päässy pikkupisarat kun se vuoti hiljakseen + kuumana haihtu nopeasti, mutta sitten vahingossa huomasin kun juuri olin muutenkin tehny imusarja+pakosarjatiivisteen vaihto-operaation, kun sieltä tihuutti oikein varovasti.
EXLada 21072 1300s vm.88
Lada 21073 1700i vm.96


"Jos lada ei lähde -30 asteessa käyntiin, on starttaajassa vika."
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Nyt saanut huilia monta viikkoa tämä, kun viime kerralla alkoi kipinä häviämään. Täpärästi pääsin kotiin asti kaksi kertaa sytkäpoksi vaihtaen.
Melomaan olin menossa ja kajakki katolla, hieman hankaloitti operointia konepellin alla, kun ei mahtunut pelti aukeamaan kokonaan.

Ostin motonetistä liittimet kärjettömän sytkän johtosarjaan. Alkuperäistä venäläisiä kun on monet haukkuneet.
Sen verran sytkäboksit otti lämpöä ilmeisesti huonosta kontaktista, että en nyt uusilla liittimillä uskaltanut lähteä koeajolle ennenkuin Idän ihmeissä sain uuden boksin varalle.
Nyt on kaksi jotenkin toimivaa boksia ja yksi uusi hanskalootassa, josko taas uskaltaisi tällä alkaa taittaman työmatkaa sen verran aikaa, että saa combin huollettua ja sitten mahdollisesti ottaa tästä kantta auki mikäli tosiaan on kansipahvivikaa.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Sytkäpuoli tuli kuntoon noilla liittimien uusimisella.

Nyt sitten oli pakko hyväksyä se tosiasia, että kansipahvi vuotaa. Nyt on kansi koneistamossa ja pitäisi viikon sisään valmistua.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Kansi tosiaan tuli koneistamolta. Pari pakoventtiiliä uusittiin, kun olivat niin huonoja.
Kansipahvi oli ihmeen hyvännäköinen eikä varmaa vuotokohtaa näy, kolmospytty kuitenkin muita kirkkaampi, joten sinne nesteet jotain kautta menneet.
Siinä mielessä hieman arveluttaa, että niinköhän nesteen katoaminen ratkesi kansipahvin vaihdolla. Kansi ollut joskus aiemminkin kyllä auki, sillä kansipahvi ei ollut enää orkkis.
Mahdollista tietty, että kansi on halki, koneistamolla olisi senkin voinut koeponnistuttaa, mutta jäi nyt tekemättä.

Kuva
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Vastaa Viestiin