VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Tänään sitten pääsi jo starttailemaan konetta. Nyt vaan kovaa ajoa. Ulkoisia vuotoja ei näy, mutta aika näyttää vieläkö neste pyttyyn häviää.
Jos tuntuu toimivan niin perjantaina sitten venäjän puolelle seikkailemaan.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Venäjän puolella seikkailtu onnistuneesti, tosin tällä ajettiin vain Viipuriin asti, josta sitten jatkettiin toisella autolla pidemmälle.
Perjantain 13. päivälle sopivasti hieman ennen Suomen tullia rahanvaihtopisteelle käännyttäessä jarrupaineensäätimelle riitti. Hieman kovemmin jarrutin niin nappasi takajarruja lukkoon, vauhti ei onneksi ollut kovinkaan kova, mutta kuitenkin sellainen, että lievää spinnaamista oli havaittavissa. No ei käynyt mitään, joten matka sai jatkua. Sen jälkeen jarrut taas tuntui pelaavan, ilmiselvää tietty oli, että jarruissa jotain vikaa, joten paineensäädin varaosakaupasta tarttui mukaan. Silloin tällöin tulee hiekkatiellä testailtua jarruja, mutta nyt ei ole oireillut aiemmin ollenkaan, joten melko yllätyksenä pääsi tulemaan.

Reissun jälkeen tuli kannenpultit jälkikiristettyä, ja kyllähän ne aika paljon tiukemmalle menivätkin.
Olisikohan reilut 2000km ajettu nyt ja nestettä ei ole tarvinnut lisäillä, eikä myöskään öljyä ole kulunut, joten remontin voisi katsoa onnistuneeksi.

Jarrupaineensäätimen vaihdoin myös uuteen. Säätimen lisäksi oli jokaikisestä nivelestä aivan jumissa.

Talvirenkaat vaihdoin alle niin tuli huomattua, että toinen etupyöristä oli kulunut aika reippaasti. No ei ihme, kun ajettavuus ei paras mahdollinen ole ollut, ja rullamitalla tuli nivelen vaihdon jälkeen auraus säädettyä. Viikon päästä on varattu aika kulmien säätöön, niin ei pääse talvikumit kulumaan. Kesärenkailla ei väliä ollut, kun melkein loppu jo olivatkin.
Viikonloppuna tuli myös vaihdettua ehkä hieman turhaankin jouset, mutta tämähän oli aiemmin monta senttiä toinen nurkka korkeammalla kuin toinen. Nyt tosin ennen jousien vaihtoa mittailin niin eroa oli vain sentti. Olisiko edellisellä omistajalla seissyt kierossa vai mistä lie johtui.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Se täytyy kyllä sanoa, etten säätimen kuntoa ole tässä koskaan oikeasti kokeillut, eikä kyllä katsastuksessakaan ole katsottu, muuten kuin ulkona jarruttelemalla.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Kulmat saatu säädettyä vasta eilen, kun asentaja huomasi ekakäynnillä väljän alapallon. No nyt kulkee taas suoraan vetelemättä.
Nokkapellin vaijeri napsahtaa varmaan seuraavaksi poikki. On tämmöisellä puristettu kiinni, mutta tuo ruuvi on kaivautunut vaijeriin ja joitain säikeitä on poikki.
Saikohan vaijeria vaihdettua ilman, että ottaa mittaristoa irti? Muutenkin hieman reistailee nokkapellin avaus, kun saa toisella kädellä kammeta peltiä samalla, kun vetää kahvasta.
Kuva
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja samarai »

Koskaan en ole takapotkuun ko. vaijeria vaihtanut, mutta kyllä pitäisi onnistua ilman purkutöitä, kun katsoin tästä videosta:
https://www.youtube.com/watch?v=smLm_SNIMjk
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
KSE 1995
Viestit: 933
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

Flaiman kirjoitti:Muutenkin hieman reistailee nokkapellin avaus, kun saa toisella kädellä kammeta peltiä samalla, kun vetää kahvasta.
Nosta niitä kulmissa olevia kumitötsiä vaikka puolikierrosta. Tai vaihda ne uusiin.
Avatar
Samza
Viestit: 264
Liittynyt: 17.9.2007 1:00
Paikkakunta: Sodankylä & Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Samza »

KSE 1995 kirjoitti:
Flaiman kirjoitti:Muutenkin hieman reistailee nokkapellin avaus, kun saa toisella kädellä kammeta peltiä samalla, kun vetää kahvasta.
Nosta niitä kulmissa olevia kumitötsiä vaikka puolikierrosta. Tai vaihda ne uusiin.
Pitää kokeilla tätä kikkaa itekkin, mieki joudun aina raottaa peltiä kädellä ku väännän peltiä auki.
EXLada 21072 1300s vm.88
Lada 21073 1700i vm.96


"Jos lada ei lähde -30 asteessa käyntiin, on starttaajassa vika."
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Kumitötsien nostaminen auttoi hieman valkoisessa kanttiksessa aikoinaan, mutta taitaa johtua tässä kuitenkin aavistuksen liian löysällä oelva vaijeri tai sitten lukkokappaleen asento on väärä.

Ajovalopolttimo oli palanut, samalla tuli huomattua, että polttimon liitin oli mustunut ja hieman murtunut. Valot toimii, mutta varmaan olisi suotavaa laittaa teippiä tai joku nippusidepanta, ettei liitin enempää halkeaisi. Umpion lasissa kyllä ollut särö jo pidemmän aikaan, että jos lakkaa toimimasta niin ei hyvä mene. Varallakin, kun on ehjiä odottamassa.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Nokkapellinvaijeri tuli vaihdettua uuteen, nyt sain myös vaijerin aiempaa tiukemmalle kiristettyä, joskin ei vieläkään pelti ponnahda auki. Varmaankin niitä tötsiä täytyy seuraavaksi ruuvata.
Jäähdytinnestettä häviää hiljakseen syylärin lämpötila-anturin läheltä. Mahdollista mutta en kyllä usko, että tiivisteprikka vuotaisi vaikka en uutta laittanutkaan.
Halpahan se on vaihtaa, joten kai se tulee eka kokeiltua ellei sitten näe suoraan vuotokohtaa.

Tuli myöskin ruostekohtia tutkittua, ensin näytti, että selviää vain maalaamisella, mutta teräsharjalaikalla putsatessa sitten löytyi pieni reikä takajalkatilan lattiassa kynnyskotelon vierestä. Taas se perinteinen, että tämän ikäisissä on saumasta lähtenyt ruostumaan.
Vielä jäi jotenkuten ehjännäköistä orkkispeltiä nyt tehdyn paikan ja aiemmin hitsatun etupään väliin. Mätänee varmaankin vuoden tai kahden päästä sekin.
Nyt ei muita leimaa estäviä vikoja tiedossa ole.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Käytin tämän ja lisäksi yhden vuotavan varasyylärin korjattavana. Nyt jos saisi vihdoin ajaa sillein, ettei nestettä kulu.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Vieläkin häviää hieman jäähdytinnestettä jonnekin. En nyt tarkkaa kilometrimäärää tiedä, kun kerran vain välillä lisäsin tilkan ja nyt vajeni taas muutamalla desillä, kun vaihdoin flektin anturin.
Syylärin paikkauksessa sai liikaa lämmintä ja hajosi tai tai sitten vaihtui sen toisen varasyylärin kanssa ristiin mutta jokatapauskessa flekti pyöri sen jälkeen jatkuvasti.
Nappasin silloin johdon irti mutta nyt tuli sitten vaihdettua uusi anturi, niin ei pääse ainakaan keittämään lämpimien kelien tultua.

Öljyjä meinasin myös vaihtaa mutta onneksi tuli ennen propun aukaisua pengottua nurkat, ja eihän uutta öljyä sitten ollutkaan.

Rikkinäiseksi luultu kuskinpuolen ajovalopesinkin alkoi toimimaan yllättäen alkuviikosta. Putsasin jääkokkareita lampunpesimistä niin yhtäkkiä se rikkinäiseksi luultu tekikin pesuliikkeen, ja on sen jälkeen toiminut taas moitteetta. Ja se mykistyi jo syksyllä, että ei ollut siis pelkästään jäässä vaan jostain syystä nyt taas heräsi eloon.

Tuli myös öljyttyä ovien saranat ja lukkojen vastakappaleista ne liikkuvat osat. Nyt menee ilman paiskomista etuovetkin kiinni!
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Parin päivän aikana alkoi jarrut puoltamaan ja eilen sitten kurkkasin nokkapellin alle normitarkastuksen yhteydessä niin oli jarrunesteet vähissä. Ei näemmä varotusvalo toimi, vai olikohan niin ettei tässäkään ole toiminutkaan.

Apparinpuoleinen satula vuoti nesteet pihalle, Sinne vaihdoin molempaan mäntään uudet tiivisteet.
Olipa tosi hyvässä kunnossa männät ja sylinterit. Aiemmin mitä joutunut availemaan niin ollut paljon enemmän syöypyneet.
Tässä ei etujarruissa koskaan puoltamisongelmia ole ollutkaan.
Kuskin puolelle katsoin vain pölysuojien alle että näkyy kuivalta ja herkistelin männät.

Laturinremmikin on ulvonut ties kuinka kauan. Nyt sitten vaihdoin senkin uuteen. Tietty olisi kiristyskin riittänyt, mutta eipä ne paljoa Venäjällä maksa.

Ja kytkintyösylinterin vaihdoin Avtovazin tekemään. Ostin vielä sellaisen missä tuli kytkinletku mukana niin tietty vaihdoin senkin.
Ennen remonttia piti vain vierailla Ladaritarin farmilla, kun näissä tarvikesylintereissähän on palautinjouselle paikka valussa, niin eipä minulla sitä peltiä ollut tallessa mikä orkkissylinterin kanssa tarvitaan.
Koeajolla toimi kytkin hyvin, ei ollut enää sitä kovaa pykälää, mutta tietää vasta viikkojen päästä auttoiko oikeasti siihen.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
KSE 1995
Viestit: 933
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

Flaiman kirjoitti:Parin päivän aikana alkoi jarrut puoltamaan ja eilen sitten kurkkasin nokkapellin alle normitarkastuksen yhteydessä niin oli jarrunesteet vähissä. Ei näemmä varotusvalo toimi, vai olikohan niin ettei tässäkään ole toiminutkaan.
Kannattaa purkaa se jarrunesteen säiliön korkki ja putsata anturisysteemin kosketuspinnat. Jatkossa kannattaa säännöllisesti testata anturin toimintaa käsin painella anturitappia useamman kerran peräikkäin. Itse painelin 10 kertaa peräkkäin ja katsoin, että varoitusvalo syttyi joka painalluksella. Tämä siksi, että kerran-pari kun painaa, voi valo syttyä mutta seuraavalla kerralla kontaktia ei enää synnykkään esim. kosketuspintojen happetumisen takia. Anturin sisuskalut pääsevät jonkin verran liikkumaan, ja siksi pari valo välillä toimii ja välillä ei jos kosketuspinnat ovat hiukankin likaiset. Tietenkin voi olla vikaa myös anturiin tulevissa sähköjohdoissa tai -liittimissä.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Viikko sitten tuli pestyä ja vahattua tämä, kun pääsiäisen ohjelmaan kuului reissu Sortavalaan ja Pietariin. Parempi lähteä vahatulla autolla, kun kuran ja suolan määrä saattaa olla suuri. Joskin nyt Pietarissa oli jo kevät pitkällä ja kuivat tiet, ja Sortavalan ja Pietarin väli suurimmaksi osaksi myös asfalttia, mutta kuraantuihan se auto muttei niin paljoa kuin luulin.
Pesupäivän iltana laitoin lohkolämmittimen johdon seinään, mutta ilmeisesti vettä mennyt lämppärin pistokkeeseen, kun kipinöi rajusti ja pistoke suli hieman.
Minulla oli ajastinkello säädetty aamuksi lämmittämään, mutta olikin päällä myös silloin, kun töpselin laitoin kiinni.
Ehkä hyvä niin, joten kipinöinnin huomasi, eikä aamulla yksikseen syttynyt. Tai voihan olla, että vesi olisi yön aikana kuivunut pois ja aamulla lämmennyt normaalisti.
No jospa tämä talvi kohta loppuu, ettei ainakaan pakkasia tule, niin saa kesän aikana korjata lohkolämmittimen.

Reissu meni hyvin ja noin 1400km meni ilman ongelmia. Yhteen kuoppaan ajoin melko kovaa, mutta ei siinäkään onneksi särkynyt mitään.
Jarrusäiliön korkin ostin yhdestä kaupasta, mutta niinkuin arvelinkin, niin jossain muualla on vikaa, kun jarrunesteen varoitusvalo ei toimi, mutta onpa nyt ehjä korkki, kun aiempi on korjattu ja nastana toimii naula, mikä takertelee välillä.
Ajovalonpesurikin yrittää putsata lamppua, mutta en ole sitä ehtinyt säätämään niin ei saa kunnolla nestettä ja toinen puoli kokonaan mykkä.
sortavalassa.jpg
vuoksella.jpg
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21074 - 1989 - 1600SL "Laho"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Pietarilaisesta kaupasta tuli ostettua digitaalikello. Ulkolämpömittaria olen kaivannut niin tässä sellainen hienous sitten on.
Lämpömittarin johto vain oli niin lyhyt, että piti katkaista ja jatkaa, että ylettää keulaan asti. Tiedä sitten mihin se on suunniteltu laitettavaksi.
Ja eipä sitä olisi saanut nätisti läpivientikumin läpikään, ellei olisi katkaissut.
Anturin asennus jäikin vielä kesken ja siksi näyttääkin pelkkää viivaa.

Kellon takana on kahdelle nappiparistollekin paikka, joten ei nollaudu vaikka akun irti ottaisikin. Ja hyvä niin sillä kellon lisäksi tässä on päivämääränäyttökin niin ei ole ihan nopeasti näpytelty uudestaan aikaan.
Kuva
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Vastaa Viestiin