VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
voimasika
Lada kerhon jäsen
Viestit: 251
Liittynyt: 21.10.2014 9:15
Paikkakunta: Töysä

VAZ-21072 - 1991 - 1300S - Käyttö/harrastus

Viesti Kirjoittaja voimasika »

Tervehdys toverit.
Nyt pääsen itsekkin aloittamaan lada harrastuksen, aikani sitä 2105 koppasta etsiskelin mutta kun ei olevinaan riittävän hyvää löytynyt niin hetken harkinnan jälkeen tein kaupat tästä autosta

Kuva


Autoa mainostettiin täysin ruosteettomaksi mutta eihän se nyt täysin sitä ole, helmoissa näyttää kukkaa olevan mutta vielä aika pinnalliselta vaikuttaa, eikä maalipintakaan virheetön näytä olevan mutta hyvä kuitenkin, pohjaan on kuulemma takapyörien taakse paikat joskus jouduttu tekemään . Pohjaa en päässyt näkemään mutta luotin katsastusmiehen arviontikykyyn kun leima oli juuri laitettu lappuun ja myyjäkin kertoi että pohjaa on ruostesuojattu jokusen kerran.

Senverran autolla nyt on ajettu että hämeenlinnasta auton hain ja siitä matkaa kotiin tuli noin 220kilometriä. Tuli todettua että ei mikään moottoritie auto ole, kirrokset noin 4000 satasen vauhdissa, ja jotenkin täytyy vielä totutella ajamiseen kun tuntui senverran huteralta ajettavalta, moottoritiellä välillä meinasi vedellä veikeästi. Onko sitten vika vai ominaisuus. Mutta muuten kyllä kone veti hyvin ja moitteita autolle en vielä osaa sanoa, mitä nyt takalasin lämmitin ei näyttänyt toimivan, pyyhkijänsulat heti laitettava vaihtoon ja sisävalo ei syttynyt etuoven ovi kytkimestä ja lohkommitin oli joskus aikanaan mennyt oikosulkuun ja sen liitin ja johto oli sulanut, täytyy katsella uusi vastus jostakin.

Autolla on ajettu noin 149tkm ja kilometrit pitää paikkansa, omistaja historia tiedossa (olen nyt kolmas omistaja) ja huoltokirja on täytetty.


Autoa ei ole onneksi juurikaan tuunattu piloille vaikka nuoremmalla kaverilla onkin ollut, mitä nyt jouset on pitänyt mennä pilaamaan katkasemalla kierros pois ja näyttää nyt olevan vähä perä turhankin matalalla. Katselen siis luultavasti jossain vaiheessa myös uudet jouset autoon, ainakin taakse, samalla myös taka roiskeläpät.

Takalasiin jostakin täytyisi saada lujaa laatua lada tarra vai oliko se tämän ikäisessä se lujaa lada laatua? Oliko jollain tiedossa tarrapaja josta nykypäivänä kyseisen tarran helposti sais?
Sellainen "viritys" oli myös autoon tehty että sivuvilkut paloivat parkkien kanssa ikäänkuin äärivaloina, se ominaisuus ei häiritse, ellei sitten paikallista katsastusmiestä. Valojen korkeussäätö ei myöskään autossa toimi mutta ei asiasta ollut katsastuksessakaan huomautettu ja myyjä meinasikin että ei siitä välitetä kun ei se toimi missään ladassa. Liekä asia kuitenkin ihan noinkaan? Täkäläiset katsurit tuntien joutuu senkin roplaamaan kuntoon.
No mutta se siitä tälläerää kirjoitten jahka tulee jotain mieleen.
Viimeksi muokannut voimasika, 22.1.2015 23:35. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Lada 2107 1300S -91
Lada 112 1.5 16V -03
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 21072 - 1991 - 1300S käyttö/harrastus

Viesti Kirjoittaja jta »

Ei nämä niitä vakaimpia ja hiljaisimpia ole moottoritie vauhdeissa. Renkaankulmat kannattaa tarkistaa ja säätää. Noilla suurin vaikutus siihen että auto kulkee kuin ajettaisiin käärmettä pulloon. Tuota ennen luonnollisesti tarkistaa ohjauksen välykset. Kunnossa ollessaan kuitenkaan ei mitenkään ihan hirveästi kuuluisi vedellä.
Itellä tällä hetkellä nappiksessa renkaankulmat pahasti pielessä niin onhan tuo hirveä ajettava kun ei hetkeäkään suoraan mene. Odotellaan vain sitä hetkeä kun poliisit pysäyttää rattijuopumusepäiltynä. :lol:

Harvoin puuttuvat noihin valojen korkeudensäätöihin juurikin tuosta syystä kun harvassa ne toimii. Ja etenkään tuon ikäisessä kun eivät ole edes pakolliset. Itelläkin joskus katsastuksessa kokeilivat ja tuumasivat että eipä ne toimi muissakaan eikä siitä sen enempiä maininnu. Tietenkin jos ne on asennettu niin noidenhan pitäisi toimia mutta jos alkavat puuttuun niin purkaa pois. Ja sen verran pakko mainostaa että multa löytyy hyllystä uusi valojensäätö systeemi jos haluaa tuon korjata.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
THI-900
Viestit: 1714
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: VAZ 21072 - 1991 - 1300S käyttö/harrastus

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Moottorista tulee paljon maantiekelpoisempi, kun siihen laittaan nivanokan, weber kaasuttajan ja kärjettömän jakajan. Lisäksi viisivaihteinen aski tai pitkä perä pudottaa sitten vielä kierroksia. Käsiteltävyys paranee ja kulutus putoaa.

Erittäin hyvän alustan saa kun laittaa perusmerkkiiskarit ja sitten 30mm pudottavat jouset.

Niin ja onnea uudelle hankinalle. Pitkäänhän sitä haitkin ja loopulta ilmeisesti hyvä löytyi. 8)
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1883
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ 21072 - 1991 - 1300S käyttö/harrastus

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Onnea hankinnasta. Äkkiä tuohon meteliin maantieajossa tottuu ja jos haluaa parannella niin nuo THI-900:n neuvot on hyviä. Valojenkorkeussäätö tuli pakolliseksi -95. En ole kuullutkaan, että täytyisi toimia mikäli ne on asennettu. Ei ainakaan minulta koskaan ole kokeilleet. On tämmöinen vanha lada vaan ajettavuudeltaan tyystin erilainen kuin nykyautot. Onko väljää ohjauksessa paljonkin?
Takalasitarra on minunkin "Lahossa" huono, että jos samaan tilaukseen teetetään kummallekin.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
voimasika
Lada kerhon jäsen
Viestit: 251
Liittynyt: 21.10.2014 9:15
Paikkakunta: Töysä

Re: VAZ 21072 - 1991 - 1300S käyttö/harrastus

Viesti Kirjoittaja voimasika »

Kävikin sopivasti kun kaveri on tällähetkellä venäjällä ja lupas yrittää ehtiä katselemaan ladaan uudet takaroiskeläpät ja takajouset, etujousia en vielä tilannut kun tuo peräpää autossa tuntuu olevan vain turhan matalalla.
Mietiskelin tuota lohkolämmitin asiaa että minkämoisia lämmittiä ne venäjällä käyttää? Mahtaako sieltä vastusta löytyä. Vai vieläki siellä otetaan nesteet yöksi sisälle mukaan :D
Lada 2107 1300S -91
Lada 112 1.5 16V -03
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1883
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ 21072 - 1991 - 1300S käyttö/harrastus

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Onko etupäästä katkottu myös jousia, voi tulla aika mielenkiintoinen etukeno, jos taakse vain jouset uusii. Tietenkin näin kannattaa ensin kokeilla kun taakse jousien vaihto käy hetkessä.
Viisaammat korjaa, mutta eikös jarrupaineensäädintä joudu säätämään kun peräpäätä nostaa. Mutta sen näkee sitten.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
voimasika
Lada kerhon jäsen
Viestit: 251
Liittynyt: 21.10.2014 9:15
Paikkakunta: Töysä

Re: VAZ 21072 - 1991 - 1300S käyttö/harrastus

Viesti Kirjoittaja voimasika »

Kyllä siitä taitaa vähä etukeno tulla mutta sehän se oli muotia ennen vanhaa että perää nostettiin. En usko että oikeen paha tulee kun ei ainakaan omaa silmää oikeen miellytä kun peräpää on liian alhaalla. Vaihdetaan sitten eteenkin jouset jos näyttää ja tuntuu pahalta. Tai vaihtoehtoehtoisesti lyhennetään vaan aavistus niitä uusia takajousia. Kyllähän se yleensä jarrupaineen säätimeen vaikuttaa kun perän korkutta muuttelee, mutta en toisaalta usko että sillä säätimelle on mitään tehty madaltaessakaan.
Lada 2107 1300S -91
Lada 112 1.5 16V -03
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 21072 - 1991 - 1300S käyttö/harrastus

Viesti Kirjoittaja jta »

Niin ja niitä tarrojahan saa tilattua http://www.hannulat.com/ Tuota kautta itekkin tilauksen tein ja muistaakseni heillä on saatavilla esim. niitä ilmanputsari tarrojakin.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1883
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ 21072 - 1991 - 1300S käyttö/harrastus

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Näitä on nykyisin näköjään Ladashopissa, Tällä hetkellä loppu mutta kohta pitäisi kuulemma saada lisää.
http://ladashop.suomalainenverkkokauppa ... 270/tarrat
Edit: tulikin sinulle jo selville toisessa ketjussa.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
voimasika
Lada kerhon jäsen
Viestit: 251
Liittynyt: 21.10.2014 9:15
Paikkakunta: Töysä

Re: VAZ 21072 - 1991 - 1300S käyttö/harrastus

Viesti Kirjoittaja voimasika »

Enpä saanutkaan vielä venäjältä mitään osia, toisella kertaa sitten. Lohkoöämmitin täytyy varmaan ostaa seuraavaksi ja tokkopa sitä kannattaa venäjältä tuottaa?

Ajelemaan ei juurikaan ole ehtinyt näin joulun pyhinä eikä ole juurikaan huvittanat ulkonakaan paljo auton kimpussa olla kun senverran on tuota pakkasta. Mitä nyt autoa kävin tutkimassa niin ilmanoton läppä oli vielä kesä asennossa niin tuli se käännettyä ja samalla mietin että olisko syytä laittaa pahvia nokalle? kun pakkastakin näyttäisi tänä talvena olevan.

Sellanen "ominaisuus" vielä tuli havaittua että tihkuasento ei pyyhkijöissä toiminut ollenkaan, eikö tässä tihku kumminkin pitäisi olla. Ensimäiseen asentoon kun kääntää niin ei tapahdu mitään toinen ja kolmas nopeus sitten pelaa normaalisti.

Soittimen meinasin kans autoon laittaa kun se autosta puuttuu, vaatii vaan tuo keskikosoli jotain toimenpiteitä kun oli vaan vanhan kiikarimankan kokonen reikä siinä muovissa, mutta eiköhän tuohon reikää saa senverran suurennettua.
Lada 2107 1300S -91
Lada 112 1.5 16V -03
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1883
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ 21072 - 1991 - 1300S käyttö/harrastus

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Ladan pyyhkijöissä on vain kaksi toimintoa. Ylimmäinen asento - sammuksissa, keskimmäinen - tihku, alimmainen - nopea. Pissapoika sitten viikseä vetämällä, pyyhkijät ei sitten lähde automaattisesti päälle vaan joutuu laittamaan viiksestä.
Todennäköisesti tihkun saa toimimaan vielä. Tihkurele sijaitsee nokkapellin avauskahvan lähellä. Monesti hautautunut äänieristeiden sekaan. kaksi ruuvia auki ja rele irti pistokkeesta ja varovasti pienellä meisselillä avaa sen. Nyt kun ilmeisesti pyyhkii jatkuvasti niin pitikö sitä jousta vähän raottaa aukipäin?
Ja tihkuhan on sellainen, että pyyhkii ensin n. 3 kertaa ja sitten vasta alkaa pitämään taukoja.
Viimeksi muokannut Flaiman, 26.12.2014 23:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
voimasika
Lada kerhon jäsen
Viestit: 251
Liittynyt: 21.10.2014 9:15
Paikkakunta: Töysä

Re: VAZ 21072 - 1991 - 1300S käyttö/harrastus

Viesti Kirjoittaja voimasika »

Täytyypä vielä huomenna oikeen katsoa että montako niitä asentoja oli ja malttaa odottaa hetken että onko sitä tihkua vai ei :D
Lada 2107 1300S -91
Lada 112 1.5 16V -03
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ 21072 - 1991 - 1300S käyttö/harrastus

Viesti Kirjoittaja jta »

Siellä releessä on bimetalli jousi joka säätelee tuota tihkua. Kärjet on aluksi kiinni. Katkasijan kääntää tihku asentoon niin vastuslanka kuumentaa bimetallin ja kärjet avautuu ja pyyhkijät pyyhkäsee vain sen yhden kierroksen. Jäähtyessään kärjet menee kiinni ja pyyhkäisy taas tapahtuu jne... Ajan mittaan tuo jousi taipuu sen verran että kärjet saattaa jäädä auki ja tihku ei sen takia pelaa tai sitten jää rele rätiseen kun ei saa kunnollista kontaktia enää. Toiminnaltaan hyvin yksinkertanen.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
voimasika
Lada kerhon jäsen
Viestit: 251
Liittynyt: 21.10.2014 9:15
Paikkakunta: Töysä

Re: VAZ 21072 - 1991 - 1300S käyttö/harrastus

Viesti Kirjoittaja voimasika »

Täytyypä käydä joutessansa irottamassa ja katsoa mitä se on syönyt.

Edit. No joo olihan siellä releessä kärjet kiinni ja siksi pyyhki kokoajan. Kärkiä vähä herkistelin ja pikkusen väänsin niin rupes tihku toimimaan. Vääntämällä niitä kärkien väliä pienemmälle sai vielä vaikutettua kuinka tiuhaan pyyhkii ja nyt vaikutti hyvältä.
Lada 2107 1300S -91
Lada 112 1.5 16V -03
Avatar
voimasika
Lada kerhon jäsen
Viestit: 251
Liittynyt: 21.10.2014 9:15
Paikkakunta: Töysä

Re: VAZ 21072 - 1991 - 1300S käyttö/harrastus

Viesti Kirjoittaja voimasika »

Oliskohan takajarruissa rummut tai kengät loppu kun poljin painuu niin syvälle ennen kuin rupeaa mitään tapahtumaan. Ilmaa ei tunnu olevan eikä vuotojakaan, kun poljin ei painu pohjaan .

Soittimen sain asennettua ja autossa olikin valmiina hattuhyllyllä 6x9 kaiuttimet ja edessa vakiokaiuttimet minkä äänenlaatu yllätti positiivisesti. Antenni autossa ei ilmeisesti ole ollut koskaan kun ei ole mitään antennin pätkää tai tulpattua reikää näkynyt missään, joten täytyy tyytyä kuunteleman tikulta tai levyltä. Vai olisko olemassa jotain hyvää antennia minkä sais johonkin piiloon, kun en halua ruveta reikää antennille poraamaan.

Lämpömittari varmaan autossa sais nousta sinne puolenväli paikkeille? Ajossa en saa nousemaan kun vihreän alarajaan, mahtaisko olla termostaatti vaihtokunnossa. Lämpöä tulee kyllä kabiiniin mukavasti ja paikallaan kun kaasutteleen saa mittarin nousemaan.
Lada 2107 1300S -91
Lada 112 1.5 16V -03
Vastaa Viestiin