VAZ-21043-03 - 1990 - Ei enää käyttöauto

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
onre
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2015 10:50
Paikkakunta: Тоияла

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - Käyttöauto

Viesti Kirjoittaja onre »

Mitenkäs nämä läpät voi tarkastaa? Sen verran katoin että kakkoskurkku on oikeasti kiinni kun se on kiinni ja ryyppyläppä aukeaa ja sulkeutuu kokonaan, ja että kaasuvivusto ei jää kantamaan. Sen enempää en arvannut tutkia. Tämähän tässä hämää kun auto toimii ajossa ihan täydellisesti, ainoastaan tämä käynnistys on hankalaa.

Tossa on itse asiassa läpinäkyvä suodatin, pitää muistaa tarkkailla tilannetta.

Tarvikepumpussa ei ole käsikäyttövipua, hemmetti. Pitää varmaan hankkia uusi.
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - Käyttöauto

Viesti Kirjoittaja jta »

Tässä olisi aika hyvät tiedot säätämiseksi.
Kuva

Tuokin kuva ja paljon muutakin näihin liittyvää löytyy ladarompulta mitä saa ladashopista. http://ladashop.suomalainenverkkokauppa ... uistitikku
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
onre
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2015 10:50
Paikkakunta: Тоияла

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - Käyttöauto

Viesti Kirjoittaja onre »

jta kirjoitti:Tässä olisi aika hyvät tiedot säätämiseksi.
Kuva

Tuokin kuva ja paljon muutakin näihin liittyvää löytyy ladarompulta mitä saa ladashopista. http://ladashop.suomalainenverkkokauppa ... uistitikku
No hemmetti, tommonenhan pitää tilata oitis. Kiitokset!

Akku irtisanoutui. Uudella akulla startti pyörittää reilusti nopeammin, aika huonoksi oli vanha päässyt ennenkuin alkoi oireilla ihan kunnolla. Nyt on ollut taas lämpimämpää ja käynnistysongelmat tiessään.
onre
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2015 10:50
Paikkakunta: Тоияла

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - Käyttöauto

Viesti Kirjoittaja onre »

Alkoihan tämäkin sitten selvitä. Sytytysvirta kytkettynä moottori sammuksissa akun jännite 12,7 volttia, mutta puolan plus-navalla onkin alun toista volttia vähemmän. Jossain on oltava hemmetin huono kontakti.
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - Käyttöauto

Viesti Kirjoittaja jta »

Eipä se sitten ihme ole jos huonosti lähtee käyntiin. Jos lepojännitteellä puolalla on n.11,5 volttia niin startatessahan tuo voi pudota siellä sitten jo lähelle 10V tai allekkin. Ei riitä enää sytytykselle.

Virtalukon pohjahan voisi olla epäilyksen alaisena että jää sähköt sinne. Sytytysvirrat kun tulee suoraan tuon kautta eikä sulakerasialta. Onkohan näille tehty samoja vippaskonsteja kuin nappiksessakin että laitettu virtalukon alle erillinen rele minkä kautta sytytysvirrat kulkee?
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
onre
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2015 10:50
Paikkakunta: Тоияла

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - Käyttöauto

Viesti Kirjoittaja onre »

Tässä oli näköjään mittariston takana rele sytytysvirralle. Tänään aamulla oli alun toistakymmentä astetta eikä taaskaan lähtenyt, joten tutkin vähän lisää. Uusi virtalukon pohja - ei vaikutusta. Releen vaihto - ei vaikutusta. Hyppylanka akun plussalta puolan plussalle - heti käyntiin. Mietin että seuraava homma ois katsella paljonko tuon sytytysvirran releen kantaan tulee jännitettä. Jos täydet, vika on releen ja puolan välissä, jos vajaat, releen ja akun välissä. Saa nähdä montako liitintä matkalta löytyy.
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - Käyttöauto

Viesti Kirjoittaja jta »

Kytkistä kattelin niin sähköt kiertää kuitenkin sulakerasian kautta niin on täysin mahdollista että jää sinnekkin osa sähköstä. Sulakerasiat kun näissä on eräänlaisia murheenkryynejä ollut. Liittimet on sisällä että ulkona kuskinpuolimmaiset eli kannattaa niitäkin käyttää irti josko siellä olisi hapettumaa.

Tuossa vielä kaavio jos haluat ite tutkia.

Kuva
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
onre
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2015 10:50
Paikkakunta: Тоияла

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - Käyttöauto

Viesti Kirjoittaja onre »

Noniin, tällehän saa siis tehdä saman kuin Samaralle, eli sulakeloota irti ja kaiken mahdollisen huolellinen putsaus. En tajunnut että tässäkin tulee piuhat tommosilla moninapaliittimillä rasian pohjaan.

Kiitokset kuvasta, se on lähempänä todellisuutta kuin ohjekirjan kaavio.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - Käyttöauto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Saattaa silti olla myös sulakerasian sisäinen vika (eli juotos murtunut) Jotkut sulakereasiat ovat ruuveilla koottu eli saa auki ja pystyy isolla kolvilla tinaamaan uudelleen. Kolvi pitää olla tehokas ja tinassa riittävästi juoksutetta.
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - Käyttöauto

Viesti Kirjoittaja jta »

Omia kokemuksia tuosta sulakerasiasta. https://ladakerho.fi//ladaboard/viewtop ... 60#p402989
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
onre
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2015 10:50
Paikkakunta: Тоияла

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - Käyttöauto

Viesti Kirjoittaja onre »

Sulakerasia tuli avattua ja laiteltua. Tämä aiheutti sellasen sivuvaikutuksen että parkit alkoivat palaa jatkuvasti. Keskikonsoliin joku on kötöstänyt vedenlämpömittarin ja tämän asennuksen johdotus paljastui syylliseksi. Purin melkoisen määrän ihan itte-asennusta pois ja lopputuloksena vaikuttaisi nyt vähän siltä että sähköt pelaavat jälleen normaaliin tapaan. Tarvii varmaan sen verran entisöidä että hommaa mittariston yhteyteen toimivan vedenlämpömittarin ja törkkäsee tuon tilalle kellon.

Hantin puolen takaikkuna ei nouse vieläkään. Luulin vaijerin olevan poikki, mutta se olikin ehjä. Siinä roikkuu semmonen peltilipare ja ikkunan alareunassa ei ole mitään mihin se voisi ottaa kiinni. Pitää katsella varaosakirjasta mitä tuolta puuttuu.

Juhannuksena käydään Laatokan rannassa rentoutumassa. Jos siltä reissulta ostaisi vähän osia.
Avatar
jta
Viestit: 4362
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - Käyttöauto

Viesti Kirjoittaja jta »

Se peltilipare on vain liimattuna siihen takalasiin. Ei mitenkään harvinaista että irtoaa. Aika monta noita tullut korjattua mutta näköjään kuvaa en ole kertaakaan ottanut tai en ainakaan tähän hätään löytänyt. Olen yleensä tehnyt toisen peltilipareen ja porannut alkuperäiseen kiinnikkeeseen reiät mistä pultit läpi ja pulteilla kiristänyt lasin noiden peltien väliin. Kuumaliimaa vielä käyttänyt millä liimannu lasiin nuo pellit. Peltilipareiden kiristyksen yhteydessä vielä lämmittänyt kuumailmapuhaltimella liimaa jotta on saanut pitävän liitoksen.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1874
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - Käyttöauto

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Kuva
Havainnekuva ja jta:n ohjeilla kun tekee niin luulisi kestävän. Itse en käyttänyt edes mitään liimaa, mutta eipä tuota kovin monesti enää auottukaan.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
onre
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2015 10:50
Paikkakunta: Тоияла

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - Käyttöauto

Viesti Kirjoittaja onre »

Kiitokset, tämähän selvensi.
onre
Viestit: 54
Liittynyt: 14.3.2015 10:50
Paikkakunta: Тоияла

Re: VAZ-21043-03 - 1990 - Käyttöauto

Viesti Kirjoittaja onre »

Jokin konehuoneessa alkoi pitää hassua ääntä. Syylliseksi paljastui väljäksi kulunut vesipumppu. Tää tuli vaihdettua ja taas mennään. Nyt toi tuntuu teknisesti pelaavan jokseenkin niin hyvin kuin kuvittelisin, että tuommoinen voi ylipäätään toimia. Mukavaa ajella nätissä kesäsäässä ja katsella maisemia. Juhannukseksi on tarkotus ajella Laatokan rantaan.

Jos ny jotain sanomista pitäis keksiä niin lämppärin hana ei taida mennä aivan kiinni asti. Niin, ja niille helmoille pitäs tehdä jotain.
Vastaa Viestiin