Vanhimmat ehkä muistavat minut yhdeksän vuoden takaa kun touhotin sinisestä 2107 1300s, joka tuli löydettyä havunneulasten alta ja niin oltiin sitä laittamassa tieliikenteeseen, kunnes pehmeän sammalpatjan ruostevahingon laajuudet alkoi karttumaan enemmän ja enemmän, ja niin yksi päivä sitten kun heräsin ja avasin kompuutterin, niin olivat päättäneet pätkiä katon pois sinisestä salamasta ja paaliin. (vieläkin järkyttynyt siitä kuvasta)
Noh, siinä sitten meni aikaa toipumiseen järkytyksestä vaikka kortin sain, melkein 10 vuotta, tojotia kerkesi olla välissä aika paljon, niistäkin tuli rassailtua suurinta osaa ja ainoa mieleenpainuvin taisi olla vanha farmari DX-corolla, hiukan ladamainen vempele puotella menemään.
Noh kyllähän sitten kyti aina takaraivossa se ladan omistaminen toistamiseen, kun vielä kattelin vanhoja kuviani ja videoitani, muttakun isän jyrkkä EI sai aina hätkähtämään, vaikka minun rahojahan ne on. Lisäksi aina kävi niin että kun olisi ollut saumaa ladalle pihaan, niin ei ollut myynnissä kuin sellasia valioyksilöitä joihin heitetty paukkupullolla joku väri niskaan ja pakkelia enemmän kuin tukiaisella, yms virityksiä, joihin viisas naapurinikin sanoi että ei kannata riskeerata.
Noh sitten taas tuli kesä 2015 poukkoiltua naapurissa, välissä sen ikuisuusprojetki-2104sessa ja sitten tuli laskettua trailerilta toinen projetki, 2102-Turbokopeekka niin taas tunsin orastavia kuumehoureilun oireita, ja merkit oli selvät aina täyskuun aikoihin, kun nettiauto oli auki ladaosastolta. Kun näin kyseisen yksilön nettiautossa vieläkin monen kuukauden jälkeen (elokuussa taisi tulla jo myyntiin http://www.nettiauto.com/lada/1700/7594128 niin jokin päässä raksahti ja harrastetoyota myyntiin ja sillä setelitupolla sitten tuonne liikkeeseen. Oli muuten vielä kesärenkaatkin alla kun soitin, ranttuja nää nykyajan ihmiset.
Noh, tietenkin susi oli ihmeissään että kukas tää nyt on, anna minun nukkua talviunta, kun tulin paikalle ja aloin starttaamaan, ja tulipas peltoautoajat mieleen kun lada sanoi vaan että "vou." Noh avulias myyjä joka puhutteli nappistakin kopeekaksi, liekkö harrastaja, tuli jo boosterin kanssa ja niin lähti 1700 ruisku kauniisti tulille ja niin pihaa kiertään ympäri ja kuuntelemaan isommat kolinat, kunnes naapurin kossi tuli kans kolistelemaan peltejä kun sai saateltua minun (EX) corollan maailmalle.
Noh pellit oli kunnossa ja 1700cc käy ladamaisen tyyliin höpisten omiaan ja pojat on autottomina eli rahaa tiskiin ja nimiä paperiin ja menoksi, vaikka pelottaakin että toimiiko akku, mutta lataus pukkaa ilosesti virtaa akkuun ja niin sitten tankkauksen jälkeenkin lada hörähtää iloisesti käyntiin, taisi kaivata maantietä. Ainoa huono puolihan on että joku on laittanut kitkarenkaat talvirenkaiksi ja ne on tollaselle voimamyllylle täällä lapin jäisillä teillä aivan alimitotetut. Noh ladahan pikkuhiljaa kun lähdettiin takaisin Sodankylää kohti niin notkistui ja alkoi menohalujakin löytymään, radio ei toiminut ja nopeusmittaria piti tarkkailla kattovalon varassa, mut olihan se seikkailu, ja ajomukavuuskin on parempi kuin taustalla näkyvässä työautossani.
Jotenka, kopenka. Pitäisi löytää näin aluksi syy että miksei radio toimi, kuulemma on toiminut ja perinteinen sulakkeiden pyörittely ei ainakaan nyt auttanut, kun tuolla kirivässä pakkasessa vääntelin ja kääntelin. Kellokaan ei toimi, mutta eihän se toiminut siinä 80-luvun 2107kassakaan, jos ei antanut sähköshokkia, eli kipinöitä akunnavan ja akunkengän välissä, tässä on vaan niin modernia tekniikkaa että tohtiiko tuotakaan kokeilla, käy kotona sisällä näppäämässä näpeille virtaa kelloon.
Oliko radio muuten samassa sulakkeessa kuin tupakansytytin? Ainoa hapettunut.
Sitten pitäisi selvittää onko ominaisuus vai jotain muuta että jaloille tulee kivasti lämpöä mutta tuulilasille hönkii kuin piipunsavussa ollut lehmä, ja lämmönsäätimen vivusto ei tunnu tekevän mitään, kai sen pitäisi kääntää puhallus myös sivuikkunoille, mut ei niistä tule kuin kylmää ulkoilmaa. Lisäksi lämmöt pysyy valkoisella alueella, eikös niiden pitäisi vähintään vihreälle yltää, vai pahvia keulaan?
Ja viimeisenä perä rohisee ja rahisee aika kovaa veto päällä, liekkö öljyn tarvetta huutaa, pitää mennä muistelemaan että mistä aukosta tarkistettiin ja mistä lisättiin, kunhan pikkuisen lauhtuisi nämä siperian paukkupakkaset. Ei muuten mutta on jo vesikello peukalossa ja etusormessa.
Mutta siinäpä nämä jorinat tällä kertaa, kevään päälle alkaa varmaan ehostus ainakin ulkokuoreen, toivottavasti kiinnostaa nämä meikäläisen horinat ja oireilut, mutta onhan se kiva pitkästä aikaa ajella ladalla ja vielä tieliikenteessä.-21 °C
SE 3 m/s
Havaintoaika: 29.1. 15.00
Katso havaintohistoria >
Selkeää ja poutaa
Tuntuu kuin: -29°
pysytäänhän kuulolla.