VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Akku on uusi, no vuoden vanha :) Käyn huomenna läpitte tuota sähköverkkoa. Löytyy sisäisellä säätimellä oleva laturi (oli vanhassa 2105 -91 Larpassa) ja laitan sen jos ei auta muu. Pitää vaan latauksen merkkivalo polaroida uudelleen kun tässä se on maata vastaan. En nyt vaan muista oliko se mittaristossa kelluva vai toinen napa suoraan rungossa. Jos on niin tulee erillinen lamppu sitten nykyisen säätimen paikalle... Hmm... voikos tuon merkkivalon releen laittaa tuohon väliin niin hoitais vakiolamppua? Vai tykkääkö säädin mitä induktiivisesta piikistä kun sammuttaa auton?

Mittarin anturi on eri kuin öljynpaineen anturi ja ottaa painetta samasta kanavasta Y-haaran avulla. Siksi kallistun tuonne pumpun suuntaan kun 2 eri anturia hälyttää samasta asiasta.
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Helpotuksen huokaus aamutuimaan.... Kävin polkaisemassa aamulal kylmän larpan käyntiin ja öljynpaineet oli palanneet. Joutokäynnillä noin 2 kiloa ja kierroksilla max 4 kiloa. Ilmeisesti paineet kohillaan?

Illalla tutkin tuon latauksen merkkivaloprobleeman, itse lataushan toimii ainakin mittarin mukaan... Ei muuta, mutta pitäis maanantaina ajaa Pärnuun tuolla...
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Toinen helpotuksen huokaus... Laturilla oli siinä virtalähdössä alimmainen mutteri löysällä ja pultti hölskyi. Päällimmäinen mutteri ja kaapelit irti ja kiristys. Piuhat kiinni, mutteri tiukkaan ja sähköä piisaa. Öljynpaine 4000rpm 4,2k ja latausjännite 14,45V. Ilmanputsarin vaihdoin, mutta STP, öljyt ja filsu saa jäädä odottamaan viikonloppua mikäli oire toistuu. Sisällä olevat öljyt kun ei ole vanhat... loppukesästä laitetut.
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Käytin varuilta tun STP:n ja vaihdoin tuoreet öljyt. Pärnun reissu sujui moitteetta eikä tientukkonakaan oltu 8) Kosla keräsi uteliaita sekä laivalla että maissa, eipä noita Vironkaan suurkaupungeissa paljon tule vastaan, pikkupaikoissa sitäkin enemmän.
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Kevät lähestyy ja alkaa taas työkalut kiinnostaa ja jotain kivaa pitää kehittää. Tuli googlella vastaan tuollainen Lada Moscow -sivusto jossa kaikkea kivaa tarjolla.

Nuo 'enkelinsilmät' ei vissiin ole lailliset meilläpäin? 8) Ei taida E-merkkiä löytyä...

Nämä mä vissiin tulen alle laittamaan (video)

...ja mitä vielä...

Kyllä rahaa saa menemään.... Saako noita lähempää taikka edullisemmin, eli vaikka noutamalla Pietarista? Tullit vielä päälle plus veroa.
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Jaahas... Laitettiin sitten kosla seisontavakuutukseen eli liikenteestä pois, alkaa pienoinen savotta joka puolella. Sisusta ja konehuone puhtaaksi, ruosteet pois ja uusi väri. Sähköjohtoa kilometri lisää kabiiniin, konehuoneeseen sain 1-pisteruutan johtosarjasta suurimman osan uuteen johtosarjaan eli 4x suutin ja 4x puola pitää lisätä karvoja plus pari lisäanturia vielä. Tehdään peltihommat ulkona kesällä ja kone kylmän aikana niin jospa 2018 lähtis kevätliukkaille sitten uudessa uskossa pirtein konein :shock: Pitävä kytkin ja rouhea aski pitää saada myös hankittua....
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Vänkärin ovi, se joka oli rupisin, koeponnistettu laikalla ja ruostemaalilla. Varovasti laikkaa ruosteen kohdalla ettei läpi mennä, ovi sisäpuolelta kuin uusi, ei mitään ideaa lähteä tässä vaiheessa peltejä uusimaan. Luotetaan värin voimaan ja jatketaan muiden ovien kanssa samaa hommaa.

Varsinaisessa korissa ei sanomista, etuovet pahimmat muttei listojen alta vaan keskeltä. Muualta pesu ja teräsharjalla/santapaperilla karheaksi ja kylmänviileästi oranssiksi sävytetty vasaralakka telalla pintaan 8) Näyttelykalua tästä ei tule, mutta ei sitä ole tarkoitettukaan toljotettavaksi, ellei sitten kauas horisonttiin katoavia takavaloja.

Listoja pois otettaessa sääntönä ellei poikkeuksena, että klipsit hajosivat reikiinsä kuten myös sisäpahviakin irroitettaessa. Mansemotorsilta sitten uutta tilalle kasattaessa.
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Säät pitää huolen siitä, ettei taivasalla viihdytä larpan seurassa. 70% kuitenkin peltihommista tehty, kittiä laitetaan sitten sinne minne tarvitaan. Peilin reiät ovessa vedetään umpeen joko pakkelilla tai sähköliimalla. Pisaramalliset torpedot tulee sitten aikanaan lokasuojiin. T3-laipallinen turbopakosarja tullee venäjänmaalta kun kerkiää; armias ahdin on jo rantautunut suomenturkuun DPD:n mukaan. Pääsee tekemään näiden ja vakiosarjan perusteella jigiä downpipen tekoa varten, v-bandilla liitos. Maalista sen verran vielä, että vasaralakan korvannee Kirjo 8) Muokattu 5-lovinen tulee Virosta sitten syssymmällä ja siihen ympätään kylkeen jotain kivaa, siirtosarja nyt ensimmäiseksi.
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

DPD viskasi paketin aamulla kouraan, eipä ole kiinalaista kopiota näin edullisesti ja nopeasti vielä saanut. Ebayssä ei kukaan ainakaan haukkunut kampetta, pelkkiä positiivisia palautteita. Korvaako sitten määrä laadun kun niitä miljoona tehdään? :lol:
Viimeksi muokannut Ladanautti, 21.8.2017 20:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Ei sitten saanut venäjältä 8v koneeseen turbopakosarjaa tähän eikä seuraavaan hätään. Tosin tuolla yhdistelmällä olisi tullut konehuoneessa ahdasta kun ahdin olisi mennyt sinne koneen korvakkeen päälle.

Taidan vakiosarjaan tehdä adapterin omasta downpipestä niin, että murikka tulee imusarjan viereen. Akku siis takakonttiin. Scoopidoo jos tarvii laittaa, niin samalla jäähdyttää ahdinta ja tarjoaa ilmaa kompressorille.

Jos välkkäriä ei saa mahtumaan eteen (vissiin menee ok kun flektit heittää maskin taakse) niin vaateriin koneen toiselle puolelle ja toinen scooppi sen päälle niin on symmetria kunnossa. Mutta päätarkoitus on että konepeltiä ei leikellä ellei jostain löydy varapelti raiskattavaksi.
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Käytetty etuputki tulossa josta leikataan laippa poikkeen ja Marteliuksen sarjasta katseltu Y-haaroja sun muuta putkea, saahan noita moposportistakin ja jopa motonetistakin. Paksusta U-putkesta leikkaa pätkän niin, että ahtimen paikka tulee nätisti imusarjan viereen tai jos toisi kahdella pienemmällä ja yhdistäisi vasta turbon laipalla. Pakosarjana 1700i orkkis jossa lambdan paikka, mutta laajakaista tulee downpipeen alamutkaan ja tuo ylempi tukkoon.

T3 -laippaa ei vielä ole, onko parempi laittaa 2-pesäinen laippa tässä 2-putkisessa vaihtoehdossa vaikka pakopesä onkin 1-osainen? Siinä tapauksessa voisi laipan toiselle puolelle tehdä vielä jakopalan joka menee mahdollisimman syvälle pesään simuloiden 2-osaista pesää.
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Paikkamaalattu ja pakkeloitu, katto, etu- ja takaluukku jo hiottu. Bensaluukun kanssa kohta marssittava maalikauppaan ja 3 litraa samaa väriä pitäisi sen perusteella saada. Maalauspaikkana vanha lato, väri vedetään siis telalla ja ahtaat paikat vaahtomuovipensselillä. Kunhan ruosteet on suojattu niin muuten ei pinnalla niin kauhiasti väliä 8) Pitää renkaat laittaa takas alle (ja jarrurummut) sekä akku, että siirto maalausluolaan on mahdollinen. Onneksi en ehtinyt konehuonetta purkaa, kaikki lamput on kyllä irti. Pitää varoa valokytkimeen koskemista ettei oikosulkuja tule kun karvat roikkuu paljaana joka puolella. Matkaa maalausluolaan 50 metriä.
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Lasit poistettu eikä ruostetta ollut tiivisteen alla. Eteen joku tunkenut sikaa tiivisteeksi, lähti kuitenkin hyvin teräsharjalla. Etulasi halkesi poisottaessa häränsilmän kautta, ei vissiin kestänyt yhtään jännitystä. Ajettu telttaan maalausta odottamaan. Jonkin verran ahdasta siellä on, mutta ei haitanne telahommia. Ruisku ei olisi tullut kysymykseenkään siellä.
Liitteet
lada2.jpg
lada1.jpg
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Katos vaan, vuosi on vierähtänyt... Mutta jotain on tapahtunutkin kun posti toi vihdoin ovitiivisteetkin. Talvella ei tietysti mittään, mutta nyt kesän aikana on maalattu (kauhea pinta :mrgreen: ) mutta värisävy ihan ok, marmeladimiranoli. Jep, tehnik on kõige tähtsam :) Lasit paikallaan, sähköt nipussa. Takavilkku poltti ensin sulakkeen kun oli karva ristissä eli meni suoraan runkoon, nyt muuten kondiksessa paitsi kusipumpun jalkapolkimen kytkin jäänyt jumiin -> vinkkarit pyörii koko aika eli piuhat siitä irti. Ei tarvitse korjata koska viiksisetti tulee 2105:sta jolloin tuokin toiminto siirtyy käsikäyttöiseksi. Sisäloksut paikalleen ja alkaa olla valmis konttorinäyttöön.

Mitenkäs katsastaja suhtautuu riisuttuun sisustaan? Paikallaan ei ole kuin kuskin jakkara ja ovipahvitkin kaikki irti? Ainakin näkee onko pohja hapan, ei tarvi alle mennä :lol: Tarttis tuon jo ajoon, mutta sisätöitä piisaa vielä. Koneswappi jää kuin jääkin taas seuraavaan kevääseen kun pata läpikäymätön; tuli uusi Nivan 4-piste ja tuo pitäs avata ja tarkistaa. Megasquirt 98% tehty ja johtosarjasta puuttuu vaan megaan sopiva liitin. Vaparilla aloitetaan sitten ruiskukausi ja ynnätään ahdin sitten mukaan myöhemmin.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-2103 - 1976 - Toljatin Goljat - käyttörojekti

Viesti Kirjoittaja pressa »

Ladanautti kirjoitti:Mitenkäs katsastaja suhtautuu riisuttuun sisustaan? Paikallaan ei ole kuin kuskin jakkara...
Paikkaluku pitää muutoskatsastaa penkkimäärän mukaiseksi, tai kaikki penkit ja turvalaitteet kiinittää katsastukseen. Joskus on toki leimalla käyty ilman penkkejä...
Vastaa Viestiin